fbpx

חושבים שרק אתם משתמשים בוויאגרה? תחשבו שוב

הויאגרה, אחת התרופות "הנרשמות" ביותר במרפאות הפונות לקהילה הגאה, תמכר בקרוב בבתי המרקחת ללא מרשם רופא. ד"ר רועי צוקר מהמרפאה הגאה גן מאיר עושה לכם סדר בכל מה שצריך לדעת על המרימה הלאומית
ויאגרה_daniel lobo
ViagraDaniel Lobo | CC BY 2.0

הרצון להרשים, להיות סקס מעולה, להימנע ממבוכה וממשפטים כמו “עבר עלי יום קשה”, ולפחד מ”מה יגידו”, מוביל רבים לנסות את כדור הפלא הכחול, ובד”כ לגלות שהוא גם עובד לא רע. אבל מה בכל זאת צריך לדעת לפני ותוך כדי השימוש בתרופה?

ויאגרה על כל צורותיה היא כבר מזמן לא נחלתם של אנשים מבוגרים עם ירידה ביכולת להגיע לזקפה. אנו רואים שימוש בתרופה בקרב צעירים רבים בכל הגילאים ובעיקר בקרב גייז. למעשה מדובר באחת התרופות הכי “נרשמות” במרפאת גן מאיר ובמרפאות דומות הפונות לקהילה הגאה.

עכשיו, כשוויאגרה עתידה להפוך לתרופה ללא מרשם, הדבר מאוד מקל ומסיר את מחסומי המבוכה הקיימים לחלק מאתנו בפניה לרופא. עם זאת, חשוב לזכור שלעיתים הרופא המטפל הוא גם ה”GATE KEEPER” והוא צריך להיות זה שיגיד מה אסור ומה מותר, איך כדאי להשתמש בתרופה בצורה הנכונה ואילו מינונים יש לצרוך כדי להימנע מנזק.

בכתבה הבאה נתרכז בעיקר בשימוש בוויאגרה בקרב חברי הקהילה הגאה – איך התרופה עובדת, סוגי התרופות בקבוצה, המינונים המותרים, הסיבות לשימוש בתרופה, שילוב של וויאגרה עם סמי מסיבות ותרופות אחרות – מה מותר ומה אסור.

באיזה היקף נפוצות בעיות בתפקוד המיני בקרב גברים?

בין אם מדובר בירידה בחשק המיני, אי יכולת להגיע לזקפה מלאה, שפיכה מוקדמת או שילוב של כמה מהם, מדובר בבעיה הרלוונטית לשליש מהגברים בחייהם הבוגרים. למעשה, החל משנת ,1998 אז החלה התרופה להיות משווקת, השתמשו בה למעלה מ-40 מיליון גברים לפחות פעם אחת בחייהם.

כמובן שככל שהגיל מתקדם ומתווספות מחלות רקע נוספות – בעיקר סוכרת, מחלות לב ,יתר לחץ דם והשמנת יתר – הבעיה הופכת להיות יותר נפוצה יותר. בגילאים הצעירים יותר השימוש בתרופה הוא יותר כתוצאה מחרדת ביצוע, קושי לעשות סקס עם קונדום או שימוש בתרופות/חומרים שונים, בכללם גם כמה מסמי המסיבות הנפוצים שעלולים לגרום לירידה ביכולת להגיע לזקפה, על אף שלעיתים מגבירים את החשק המיני.

מהן הסיבות הנפוצות לירידה בחשק המיני בקרב גברים?

כ-5-10% מהגברים חווים בחייהם ירידה בחשק המיני. הסיבות הנפוצות ביותר לכך הנן סיבות פסיכולוגיות, ירידה ברמות הטסטוסטרון, בעיות אחרות בתפקוד המיני כמו שפיכה מוקדמת, תרופות כמו נוגדי דכאון המעכבים ספיגה חוזרת של סרוטונין (דוגמאת ציפרלקס), לעיתים רחוקות גם פרופסיה על שמותיה השונים וכמובן האינטראקציה עם הפרטנר ליחסי המין.

איך פועלים כדורי הויאגרה / סיאליס / לויטרה?

כל התרופות הללו הינן תרופות המעכבות אנזים מסוים בגוף הנקרא פוספודיאסטראז 5 (PDE5). ויאגרה פותחה במקור לצורך טיפול ביתר לחץ דם ריאתי ולמעשה “זקפה מוגברת” הייתה אחת מתופעות הלוואי – המשמחות אולי – של התרופה. התרופות בקבוצה זו גורמות בסופו של דבר להרפיית השריר החלק שנמצא בעורקי הפין ובכך לזרימה מוגברת של דם ובאופן ישיר להגברת היכולת להגיע לזקפה ולהשאירה לזמן ממושך.

מתי כל אחת מהתרופות מתחילה לפעול ולכמה זמן?

סילדנפיל (ויאגרה,תרים,סילדנפיל טבע) – מתחילה לפעול תוך חצי שעה עד שעה מרגע נטילתה, ומשפיעה בממוצע ל-4-6 שעות.
טאדאלפיל (סיאליס) – מתחילה להשפיע תוך 30-60 דקות מרגע הנטילה ומשפיעה למשך 24-36 שעות. מדובר בתרופה אידאלית למי שאינו מעוניין לתזמן את יחסי המין לחלון זמנים של מספר שעות בלבד.
ורדנאפיל (לויטרה) – תרופה מאוד דומה לויאגרה (סילדנפיל) במבנה, מנגון פעולה ופרופיל תופעות הלוואי. התרופה משפיעה גם היא ל4-6 שעות. חשוב בעיקר לציין כי לתרופה יש גרסה מסיסה אשר עובדת הרבה יותר מהר (תוך 10-15 דקות). יש לציין כי התרופה כיום יקרה יחסית כיון שעדיין לא תם הפטנט שלה והיא מיוצרת ע”י חברה אחת בלבד.

מהן תופעות הלוואי החשובות ביותר של קבוצת תרופות זו?

לכל אחת מהתרופות תופעות לוואי שונות מעט, אולם מרבית הידע שנצבר לגבי תופעות הלוואי מתייחס לסילדנפיל (ויאגרה). תופעות הלוואי הנפוצות ביותר בשימוש בוויאגרה הינן תחושת חום, אדמומיות, כאבי ראש ותחושת “אף סתום”. במקרים חמורים יותר עלולה להופיע תחושת סחרחורות כתוצאה מירידה משמעותית בלחץ הדם – לעיתים לאור שימוש בתרופות מורידות לחץ דם אחרות. במקרים נדירים מאוד דווח על אירועים לבביים, ירידה בשמיעה והפרעות ראיה.

מהם המינונים המותרים לשימוש?

מומלץ על שימוש בתרופה במינון הנמוך ביותר האפשרי אשר מביא לתוצאות מספקות. מדובר בעניין אינדיבידואלי התלוי גם בסיבה לשמה נלקחה התרופה. סילדנפיל (וויאגרה) מגיעה במינונים של 25,50 ו-100 מ”ג ולרוב מתחילים במינונים נמוכים ועולים בהדרגה לפי הצורך תוך שימת לב לתופעות לוואי עם עליית המינונים.

ויאגרה וסמי מסיבות

ויאגרה ופופרס – אחד הדברים החשובים ביותר בשימוש בוויאגרה הוא לא להשתמש בה במקביל לפופרס (AMYL NITRATE). השימוש בשניהם יחדיו מעלה בצורה משמעותית את הסיכוי לירידת לחץ דם קיצונית ולאירועים לבביים. לרוב אנו ממליצים להמתין כ-24 שעות מנטילת הוויאגרה ועד השימוש בפופרס. עכשיו כשהתרופה תימכר ללא מרשם רופא חשוב לדעת זאת ולהיזהר מהשילוב של שניהם.

עוד בנושא:  נערה בת 18 נורתה למוות בגליל על רקע נטייתה המינית

ויאגרה ואקסטזי/MDMA – למרות שלא מדובר באותה רמת סיכון כמו פופרס, שימוש בMDMA ביחד עם ויאגרה מעלה את הסיכוי לאירועים לבביים בדרכים שונות (כל אחת מהתרופות “מעמיסה” קצת על הלב בדרך שונה). בנוסף מתוארים אירועים קשים של “פריאפיזם” שפירושו זקפה עיקשת וכואבת אשר מתקשה להגיע לכדי הרפיה גם לאחר מספר שעות.

ויאגרה וקוקאין/ריטלין/אמפטמינים– גם כאן אין אינטראקציה ישירה אמנם בין התרופות, אולם במינונים גבוהים האפקט של כל אחד מהם לחוד עלול ליצור “מעמסה” על פעילות הלב. קוקאין לדוגמה עלול ליצור התכווצות של עורקי הלב והשימוש בוויאגרה עלול להוריד את הלחץ הדם. השילוב של שניהם עלול ליצור אפקט כפול ומסוכן.

ויאגרה , HIV ומחלות מין – מה הקשר ?

במספר מחקרים שנעשו באנגליה וארה”ב נמצא כי גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ומשתמשים בסמי מסיבות בשילוב עם ויאגרה נמצאים בסיכון מוגבר ל-HIV ומחלות מין. הדבר על פניו לא כ”כ מפתיע כיון שהשילוב של זקפה וסמי מסיבות מעלה את הסיכוי ליחסי מין הכוללים חדירות לא מוגנות ובכך גם ישנה עליה בסיכוי להדבקות. הקשר החזק ביותר נמצא במחקרים בשימוש של וויאגרה עם קריסטל מת’ (טינה).

עם זאת, זה המקום לציין כי לא מעט גברים מקיימים יחסי מין ללא קונדום מכיוון שמתקשים להגיע לזקפה עם קונדום. דווקא במקרה זה וויאגרה יכולה להיות הפתרון ולא הבעיה.

האם ויאגרה היא תרופה ממכרת?

חלק מהנוטלים וויאגרה מפתחים התמכרות “פסיכולוגית” לכדור. למעשה הם יוצרים התניה בה על מנת להגיע לזקפה בזמן יחסי מין עליהם לקחת את התרופה. חשוב להדגיש שלא מדובר בהתמכרות היוצרת “תלות פיזית” בכדור. הבעיה העיקרית היא שלעתים חרדה אחת (חרדת ביצוע) מתחלפת בחרדה אחרת (החרדה מאי יכולת לקיים יחסי מין ללא התרופה). יש להדגיש כי במקרים בהם הסיבה לנטילת הכדור היא יותר פסיכולוגית, חשוב לנסות ולשלב את הטיפול עם טיפול פסיכולוגי שיכול לפעמים להועיל מאוד בהקלה על חרדות אלה.

מה עושים כשהטיפול לא אפקטיבי?

במידה והטיפול לא אפקטיבי יש לנסות ולשלול בעיות רפואיות אחרות העלולות לגרום לבעיות בזקפה ולערוך בירור רפואי מקיף, הכולל רמות טסטוסטרון וכדומה, באם הדבר לא נעשה לפני תחילת הטיפול. לעיתים יש לעלות במינונים של התרופה עד לכדי הגעה לאפקט מספק. במקרים בהם התרופה פשוט אינה יעילה ישנן אופציות נוספות כמו התקנים היוצרים וואקום סביב הפין לצורך הגעה לזקפה, פרותזות המושתלות לפין וטיפולים מקומיים בהזרקות. כפי שכבר נכתב, לעיתים כאשר מדובר בחרדת ביצוע ברורה טיפולים פסיכולוגים יכולים מאוד לעזור.

תכשירים הנקנים בחו”ל וללא מרשם

ישנם מספר תכשירים שאינם מאושרים ע”י משרד הבריאות ואינם נמכרים בארץ, אך עובדים על פניו בצורה דומה לוויאגרה ואמורים להכיל את אותו הרכיב הפעיל של ויאגרה (סילדנפיל). אחד התכשירים המוכרים ביותר הינו “קמאגרה” – תרופה המיוצרת במזרח הרחוק ונמכרת גם בצורת ג’ל בטעמים. באופן עקרוני המינונים דומים למינוני הוויאגרה הרגילים והחומר הפעיל דומה אף הוא, ומכיוון שהתרופה נמכרת בג’ל אופן פעולתה אמור להיות מהיר יותר והיא אמורה להתחיל להשפיע תוך 15 דקות לערך.

כיום התרופה לא ניתנת לקניה בארץ ואין עליה בקרה אמיתית, כך שגם בארץ וגם במזרח קיימים חיקויים רבים לתרופה ואין כל דרך לעשות בקרה על מרכיביה. חשוב עוד לציין כי ישנם חיקויים רבים נוספים לויאגרה הנמכרים באינטרנט. בעידן בו התרופה כה נגישה יש להימנע מרכישתה באופן זה.

לסיכום: הויאגרה היא תרופה ששינתה את העולם עוד בסוף שנות ה-90 והחזירה לגברים שסבלו מאין אונות או מחרדת ביצוע את היכולת ליהנות מסקס ולהגיע לזקפה. בקרוב תצטרף ישראל למספר מדינות בהן התרופה נמכרת ללא מרשם רופא, וכדורי הויאגרה ימכרו לבני 35 ומעלה ללא מחלות רקע ולאחר הדרכה קצרה של הרוקח.

בקרב הקהילה הגאה מדובר באחת מהתרופות הנרשמות ביותר ודווקא באוכלוסייה זו יש להדגיש את כללי ה”עשה ואל תעשה” בכל הקשור לשימוש בה. נושאים חשובים שיש לקחת בחשבון הינם שלילה של בעיות הפיכות אחרות שעלולות לגרום לאין אונות, הימנעות משימוש בוויאגרה עם סמי מסיבות בדגש על פופרס, הדגשת הצורך במין בטוח תוך כדי שימוש בוויאגרה וקניה של תכשירים המאושרים ע”י משרד הבריאות לאור זיופים רבים.

ממליץ למטופלי המרפאה ולכל מי שנוטל את התרופה בכלל להתייעץ עם הצוות הרפואי לפני התחלת הטיפול למרות שהצורך במרשם כבר לא יהיה רלוונטי לחלקם.


הכותב ד”ר רועי צוקר, הוא רופא למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב ורופא שותף במרפאת גן מאיר, חבר בחברה לקידום בריאות להט”ב בהסתדרות הרפואית

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. דן הגב

    מתי יביה ניתן לרכוש ללא מרשם

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

האייטם אליו נכנסת מכיל תוכן מיני.
אם זה לא סוג התוכן שציפית לראות פה, זה הזמן לעזוב.
שלא נצטרך להגיד “אמרנו לך”

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן