fbpx

בג”צ הכריע: מצעד הגאווה בב”ש לא יעבור בתוואי שאושר

כל העדכונים על העתירה שהוגשה לבג"צ נגד סירובה של משטרת ישראל לקיים מצעד גאווה בב"ש
באר שבע מצעד

עדכון: דוברת הבית הגאה מגיבה להחלטת בג”צ: עיריית ב”ש מפקירה את דמנו

דוברת הבית בגאה, עו”ד סמדר בונן הגיבה להחלטת בג”צ במילים קשות: “החלטת בג”צ היום לימדה אותנו ששקרים, פוליטיקה, איומים, הומופוביה ואלימות מקבלים חיזוק”, אמרה עו”ד סמדר בונן בעקבות החלטת בג”צ, “היום למדנו כי הקהילה הגאה בבאר שבע ובכל הארץ דמה הפך הפקר ומשטרת ישראל לא יכולה להגן עלינו עוד. היום למדנו כי עיריית באר שבע מפקירה את דמנו ואת דם ילדנו לפוליטיקה שנעשית בכוחנות במחשכים. המאבק הזה הוא רק תחילתה של דרך הוא לא נגמר הוא רק התחיל”


עדכון: המשטרה עיכבה פעילים גאים שהגיעו עם דגלי גאווה לרחבת העירייה

בעקבות החלטת בג”צ הגיעו פעילים להט”בים מהעיר באר שבע לשדרות רגר עם דגלי גאווה. לדברי אחת הפעילות, הם התקבצו שם לבקשת עיתון ידיעות אחרונות, שביקש לצלמם על רקע העירייה. הפעילים שהגיעו צעדו יחד מרחק של כ-100 מטר מבניין העירייה למזרקה, אז הגיעו שוטרים ועצרו אותם על התקהלות בלתי חוקית. חלק מהצועדים עוכבו על ידי המשטרה.

פעיליבש


עדכון: זהבה גלאון הודיעה כי תגיע לצעוד מחר בב”ש

יו”ר מרצ, ח”כ זהבה גלאון, הודיעה כי תצעד מחר במצעד הגאווה בבאר שבע, זאת על רקע המאבקים נגד קיום הצעדה בעיר והנסיון למזער את הנוכחות והאפקט שלו על ידי מניעת הצעידה ברחובה הראשי של העיר.

גלאון צייצה בחשבון הטוויטר שלה: “הניסיון של המשטרה ועיריית באר שבע להחביא את מצעד הגאווה בעיר הוא שפל מביש. אני מתכוונת להגיע למצעד מחר, ואני חושבת שגם אתם צריכים לבוא”.


עדכון: בג”צ דחה את העתירה נגד המשטרה. הורה על קיום המצעד בתוואי חליפי

בג”ץ דחה היום (רביעי) את העתירה שהגיש בית גאה ב”ש נגד החלטת משטרת באר שבע שלא לאפשר למצעד הגאווה לעבור בשדרות רגר בעיר. הרכב השופטים חנן מלצר, סלים ג’ובראן וענת ברון הציעו תוואי שונה במעט, עדיין ראשי יותר מזה שדרשה המשטרה.

“לאחר ששקלנו את המכלול, השתכנענו כי המידע המודיעיני שהוצג לעיוננו, מצדיק סטיה חלקית מציר רגר, שאושר עקרונית על-ידי המשטרה כאמור בתאריך 2016.06.27”, נכתב בהחלטה, “אנו סבורים כי אין בשינוי כדי לפגוע בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי של העותרות המוכר בפסיקה, אלא איזון שהתבקש מחובתו של המשיב לדאוג לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי, בנסיבות. לפיכך אנו דוחים את העתירה, בכפוף לכך שהעותרות יהיו רשאיות לקיים את המצעד באחת מהחלופות שהוצעו על-ידי המשטרה, או בציר מתווה הפשרה שהועלה על-ידי בית המשפט, ועל-פיו: המצעד יחל בחניון “בית אבות השלום” בבאר-שבע יעבור דרך שדרות שז”ר, וימשיך דרך רח’ רגר, עד כיכר העירייה – שם תתקיים האסיפה המוצעת”.

בפסק הדין הסבירו השופטים כי ההחלטה התקבלה לאחר שהשתכנעו מהמידע שהציגה המשטרה כי מבאר שבע מצעדעבר המצעד בחוב הראשי עלול לסכן את הצועדים.

“החומר מתייחס לאיומים משני הצדדים להשתמש באלימות קשה אחד כלפי השני, כולל נשק חם”, אמר השופט סלים ג’ובראן, “הדברים מכוונים גם לגורמים שמזוהים עם המצעד וגורמים שמזוהים עם האוכלוסייה הדתית באזור. ניסינו למצוא מסלול חליפי, כדי למזער את האפשרות הזאת”, אמר ג’ובראן. השופט חנן מלצר הוסיף: “חלק מהתהלוכה תהיה ברחוב רגר. יש כאן פשרה, זה מוריד את החיכוכיות האפשרית. אם מגיע חומר קשה, משני הצדדים – והייתה קריאה לאנשים משני הצדדים לשאת נשק – זה לא פשוט”.

משטרת באר שבע הציגה בפני השופטים הוכחות לכוונה לשימוש בנשק הן מצד המתנגדים והן מצד הצועדים.

השופט מלצר אמר בדיון כי “איומים על הצועדים אינם סיבה לבטל את המצעד, אלא לתגבר את הכוחות”, אך בסופו של דבר החליט הרכב השופטים חנן מלצר, סלים ג’ובראן וענת ברון להציע מסלול חלופי, העובר חלקית בשדרות רגר ומסתיים בככר העירייה. “אנו סבורים כי אין בשינוי כדי לפגוע בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי, אלא איזון שהתבקש מחובה לדאוג לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי”.

בית המשפט הטיל על העותרות (הבית הגאה) לבחור בין החלופיות המוצעות, זה שהציע בית המשפט או אלו שהציעה המשטרה, ולהודיע למשטרה עד השעה 21:00 מהו המסלול הנבחר, על מנת לאפשר את היערכותה.

בתגובה להחלטת בג”ץ מסרה האגודה לזכויות האזרח: “לא הגיוני שבשנת 2016 יש התעקשות להפנות את הקהילה הגאה למצעד גאווה במסלול צדדי ולא ברחובותיה הראשיים של העיר. דחינו את הצעת הפשרה של בית המשפט. לטעמנו, אם יש איומים, על המשטרה לטפל בהם גם ברחובות צדדיים וגם ברחובות ראשיים, ואין לקבל מצב בו האיומים פוחתים רק לאחר העברת המצעד למסלול צדדי יותר”.


עדכון: הסתיים הדיון בבג”צ. ממתינים להכרעה

הדיון בבג”צ בנוגע לשלילת הרישיון לקיום המצעד על ידי משטרת באר שבע, יסתיים. עתה ממתינים הפעילים לפסק הדין שאמור להנתן בשעות הקרובות. במהלך הדיון עדכנה המשטרה את בית המשפט כי קיים חשש ממשי לניסיונות לפגוע בצועדים, מה שהביא אותה להחלטה על שינוי התוואי. העותרים מבחינתם דורשים מהמשטרה למלא את חובתה ולהגן על הצועדים במקום לכלוא אותם במתחם סגור. “אנו מלאי תקווה כי ההומופוביה, בחסות משטרת ישראל, לא תמנ
ע מאיתנו את זכותנו החוקית וחובתנו האזרחית לקום ולמחות כנגד האפליה, האלימות וחוסר השיוויון אל מול הקהילה הלהט”בית בדרום בפרט ובכל רחבי הארץ בכלל. לא נסכים להישאר בארון”.

עוד בנושא:  יו"ר הכנסת בברכה לארגון חברותא: "יש אנשים שמנסים לייצר תפיסה שלפיה אי אפשר להיות להט"ב וגם דתיים"

האזינו: שיחה עם מפקד תחנת ב”ש המאשר את קיום המצעד, בניגוד להצהרת המשטרה

שיחה שהתקיימה ב-5.7 בין עו”ד סמדר בונן, דוברת בית גאה ב”ש לבין מפקד תחנת באר שבע אפי שיימן, בו הוא מעדכן אותה כי ניתן אישור לקיום המצעד בב”ש – הן לגבי התאריך (14.7) והן לגבי התוואי – מחניון ויטמן, דרך שדרות ראגר ועד העירייה. לדברי עו”ד בונן, השיחה התקיימה לאחר סיורי השטח ולאחר כל הבירורים, כך שהיא בעצם סותרת את כל טענות המשטרה כפי שהוצגו בתגובה המקדמית לעתירה, כי ניתן אישור עקרוני בלבד והובהר לעותרות כי הדבר תלוי באישור מפקד המחוז.


עדכון: המשטרה הגישה תגובה לעתירה

בתגובה מקדמית שהגישה המשטרה לעתירה, נכתב כי ההחלטה התקבלה בין היתר בשל חשש לביטחון המשתתפים במצעד, ומשום שבאזור ישנם “מוסדות דת רבים, והדבר עלול להוביל לפגיעה עמוקה ברגשות הדת”.

“ההחלטה התקבלה בראש ובראשונה, בשל הסיכון הממשי ברמת הסתברות של ודאות קרובה, לפג
יעה בחיי אדם” נכתב בתגובת המשטרה המקדמית לעתירה, “כמו-כן, נשקלה גם הפגיעה הקשה והמשמעותית בחופש התנועה, התעסוקה ומרקם החיים; וכן העובדה שהתוואי המבוקש חוסם ציר חירום ראשי ומשמעותי המוביל למרכז הרפואי סורוקה הנותן שירות רפואי לתושבי הדרום. לבסוף נשקלה גם העובדה שישנם מוסדות דת רבים באזור בו ביקשו העותרות לצעוד, והדבר עלול להוביל לפגיעה עמוקה ברגשות הדת”.

בשיחה עם כתבים אמר מפקד תחנת באר שבע, נצ”מ אפי שימן, כי התקבלו “ידיעות מודיעיניות לגבי פגיעה קשה בחיי אדם”, ולכן הוחלט להסיט את נתיב המצעד. למרות ביסוס החלטת המשטרה על איומים שהתקבלו על חיי הצועדים, סרב מפקד התחנה להתייחס לשאלה אילו איומים התקבלו והאם בוצעו מעצרים.


עדכון: ראש עיריית ב”ש פרסם סטטוס תמיכה במצעד

ראש עיריית ב”ש רוביק דנילוביץ’ פרסם פוסט בעמוד הרשמי שלו בו הביע תמיכה בקהילה הגאה בב”ש. לדבריו, למרות ש\העתירה היא גם נגד עיריית באר שבע, הוא כראש עיר עומד על זכותם של חברי הקהילה להפגין ולמחות בכל דרך חוקית בה יבחרו. דנילוביץ’ תלה את שאלת קיום המצעד באישורה של המשטרה, אך התעלם מההסכמים וההבנות שהתקבלו עימו מראש, וכן מהלחץ שהופעל עליו על ידי גורמים חרדים בעיר.


עדכון: הדיון בבג”צ נקבע למחר אחר הצהרים

במסגרת העתירה שהוגשה הבוקר נגד סירובה של משטרת ב”ש לאפשר קיום מצעד גאווה בעיר, יקיים מחר (יום ד’) בית המשפט העליון דיון בנושא בשעה 12:30.

לקראת הדיון ביקש בית המשפט מהמשטרה להשיב לעתירה עד היום בשעה 19:30. אם לא תעשה כן, יתקבל פסק דין בהעדר הגנה.

הבג”צ הוגש הבוקר על ידי האגודה לזכויות האזרח והבית הגאה בבאר שבע, לאחר שהמשטרה נסוגה בה מהסיכומים לקיים מצעד גאווה בעיר, וניסתה לדחוק במארגני המצעד להעבירו למקום סגור או לרחובות צדדיים.

מארגני המצעד טוענים כי החלטת המשטרה אינה עניינית ונגועה בשיקולים פוליטיים, זאת לאחר שרב העיר, הרב יהודה דרעי, איים כי אם המצעד יתקיים, יפרשו חברי ש”ס ממועצת העיר. לטענתם, החלטת המשטרה נועדה לאפשר לראש העיר לרצות את הרב דרעי ואת חברי המועצה הדתיים.

“בנות ובני קהילת הלהט”ב בבאר שבע וסביבתה אינם נהנים אפילו מהפתיחות והחירות היחסיות ששוררות במרכז הארץ”, נכתב בעתירה , “בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובערים נוספות תומכת העירייה בדרכים שונות בפעילות הקהילה. לעומת זאת, בבאר שבע פועל הבית הגאה בתקציב זעום וללא סיוע של העירייה. העדר ההכרה הממסדית תורם להדרה של הקהילה הגאה ומעצים את התחושות הקשות של בנותיה ובניה בשל גילויי שנאה, השפלות ואיומים ובשל הפחד מפני חשיפה ויציאה מהארון”.

מהמשטרה נמסר בתגובה: “ההיערכות המבצעית של המשטרה היא מקצועית ונטולת שיקול או גוון פוליטי כזה או אחר. לנגד עיני המשטרה עומדים אך ורק האינטרסים הציבוריים, תוך מציאת נקודת האיזון הנכונה והראויה בין קיום זכות היסוד לחופש המחאה והביטוי לבין שמירת שלום הציבור, גופו ורכושו”.

עתה תאלץ המשטרה להעביר את ההסבר הזה אל בית המשפט, כדי שיקבע האם שיקוליה הם אכן מקצועיים והאם והיכן יתקיים בסופו של דבר המצעד הראשון בבאר שבע.

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן