fbpx

שרשראות ההדבקה שהסגר לא יקטע

מאז נכנסה הקורונה לחיינו, אל מרכזי הבדיקות של הוועד למלחמה באיידס מגיעים פחות מחצי מכמות הנבדקים בתקופה שקדמה להתפרצות הקורונה, והפחד להגיע אל קופות החולים גורם ללא מעט מאיתנו לחכות חודש ועוד חודש עם בדיקות שגרתיות ולא חירומיות. כך מתוך דאגה אמיתית לבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו, אנו עלולים דווקא להזניח אותה ולהשפיע עליה לרעה
בדיקות דם
pexels | cc0

מאז החלה מגפת הקורונה להתפשט בארץ רובנו נאלצים להישאר הרבה יותר בבית (או שאולי סוף סוף מצאנו תירוץ מאוד טוב להישאר בו). אני שם לב לכל כך הרבה הרגלים שבעבר היו חלק משגרת חיינו והיום קיבלו מעמד שונה בסדרי העדיפויות שלנו. בין כל ההרגלים שהשתנו או נזנחו להם – קשה לי להאמין שסקס ויחסי מין גם נשארו מאחור. אם זה סקס עם הבן/בת זוג בין הנטפליקס להזמנה בוולט, אם זה פרטנר קבוע שקופץ אליך כשאין מסיבות בסופ”ש, ובטח אם זה הודעות באפליקציות שכולנו יודעים שממש לא נכנסו לבידוד בAPPSTORE.

בתחילת החודש ציינו את יום המאבק הבינלאומי באיידס. ארשה לעצמי להרחיב את התקופה של אותו היום ואפילו יותר מזה – גם את הכותרת שלו, מבחינתי זהו חודש המודעות ל-HIV ולמחלות מין בכלל. אולי העיסוק הרחב שלי בנושא החודש זו הסיבה שמצאתי את עצמי כותב את השורות האלה. לקראת יום המאבק הגיעו אלינו חדשות מאוד משמחות מנתוני משרד הבריאות, שסיפרו על ירידה של כ10% בכמות הנדבקים בHIV בשנת 2019 שחלפה (388 נדבקים לעומת 425 ב2018). נתונים על 2020 עדיין מוקדם לקבוע, אבל מתוך לחשושים במשרדי הוועד נשמע שגם הפעם נחווה ירידה, אולי אפילו דרמטית יותר, אך הפעם – לא מהסיבות הנכונות. אנשים פשוט לא הולכים להיבדק!

על פי נתונים שאסף הוועד למלחמה באיידס בחודש אוקטובר האחרון, בסה”כ אחד מתוך ארבעה אנשים בוגרים בישראל נבדק אי פעם במהלך חייו ל-HIV. לפי נתוני משרד הבריאות מהשנים האחרונות, בכל יום נמצא לפחות אדם אחד חיובי לHIV מקרב אותם נבדקים מעטים. כשאני מסתכל מסביבי מאז נכנסה הקורונה לחיינו אני רואה שבתוך סדרי העדיפויות שלנו שהשתנו, נשארו מאחור גם הבדיקות למחלות המין. מרכזי הבדיקות של הוועד למלחמה באיידס התרוקנו מנבדקות ונבדקים, להבחנתי היום מגיעים אליהם פחות מחצי מכמות הנבדקים בתקופה שקדמה להתפרצות הקורונה. התור בקופות החולים והפחד להגיע אליהן גורם ללא מעט מאיתנו לחכות חודש ועוד חודש עם בדיקות שגרתיות ולא חירומיות. כך מתוך דאגה אמיתית לבריאות שלנו ושל הסובבים אותנו, אנו עלולים דווקא להזניח אותה ולהשפיע עליה לרעה.

כמו שכבר אמרתי – אני מסרב להאמין שהקורונה סגרה לנו את השאלטר על חיי המין, אבל נראה ששגרת הבדיקות שהרבה מאיתנו פיתחנו נשארה מאחור. חשוב שנזכור שאת שרשראות ההדבקה של מחלות שעוברות ביחסי מין אפשר לקטוע רק דרך גילוי מוקדם (בבדיקות דם, שתן ובחלק מהמקרים – מטוש) ושימוש באמצעי מניעה. כמו הקורונה, רבות ממחלות המין לא יפתחו סימפטומים מיד לאחר ההדבקה ואצל חלקנו לא יפתחו סימפטומים כלל. לכן ההמלצה שלי היא ללכת להיבדק באופן שגרתי פעם בכמה חודשים (ולא פחות מפעם בשנה) בהתאם למספר הפרטנרים איתם קיימת יחסי מין, גם בתקופה המורכבת הזו. אם הציבור יזניח מעקב אחרי הדבקה במחלות מין אני חושש שב2021 כבר נאכל אותה בגדול עם עקומות שיהיה לא פשוט בכלל לשטח ובעיקר – בלי סיבה מספיק טובה.

אז יאללה – גם בסגר, בדיקות למחלות מין וHIV זה חיוני! לזה אין לך תירוץ להישאר בבית! קבעו היום תור לבדיקה (בחינם!) בקופות החולים שלכם או חפשו באינטרנט את מרכזי הבדיקות האנונימיים ברחבי הארץ.


הכותב עידו בטיש הוא רכז בלה דואגת – זרוע ההסברה לקהילה הגאה של הועד למלחמה באיידס

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן