fbpx

קרית טבעון של שנת 2020 – אלטרנטיבה שפויה ומרעננת

נבחרי הציבור בקרית טבעון, ובראשם ראש המועצה המקומית עידו גרינבלום, מוכיחים שערכים של שוויון וסובלנות יכולים וצריכים להיות חלק מתפיסת עולם כוללת שמובילה את היישוב, וניתן לקדם אותם לאורך כל השנה | "ליצור עולם שבו כל מרכיבי המגוון האנושי זכאים ויכולים לחיות חיים מלאים ומספקים"
ראש המועצה עידו גרינבלום וחברת המועצה שרה גרינצווייג עם דגל הגאווה בקרית טבעון.
צילום: מועצה מקומית קרית טבעון

לפני כארבע שנים, לקראת חודש הגאווה של שנת 2016, התעוררה סערה ציבורית לאחר שתי התבטאויות אומללות ומדאיגות בסמיכות זו לזו: הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית בהתנחלות עלי כינה את הלהט”בים “סוטים” בנאום בכנס בו השתתף, ובכנס אחר אמר יעקב אריאל, רבה של רמת גן, כי הלהט”בים הם “נכים שסובלים מבעיה אמיתית שאותה יש לפתור באמצעות טיפולים נפשיים ותרופתיים”. בתוך אותה סערה, חתמו כ-300 רבנים על מכתב תמיכה ברב לוינשטיין ובו הדגישו כי על הרבנים להמשיך להביע את דעתם ההלכתית ללא חשש ובכל סוגיה אליה יידרשו. 

בין החותמים על מכתב זה היה גם הרב הראשי של קרית טבעון, עמרם מיכאל בית אל. קרית טבעון, ישוב מטופח ויפהפה בפינה הצפון-מערבית של עמק יזרעאל, הוא מקום שליו ומנומנם רוב הזמן, עם חיי קהילה עשירים והמון ירוק בעיניים. חתימתו של רב היישוב על המכתב הציתה את כעסן של עדי סדקה ואמילי גרינצווייג, שתי חברות הקהילה הגאה שגדלו בקרית טבעון, והן החליטו שלא לעבור על כך לסדר היום. 

השתיים פנו לחברי המועצה כדי שיעלו את העניין בפני ראש המועצה דאז, דוד אריאלי, אולם זה סירב להתנער מדברי הרב. לאור הסירוב, יזמו כמה מהם פרסום עצומה הדורשת ממנו לעשות זאת, עליה חתמו מאות מתושבי קרית טבעון. רק לאחר מאבק ממושך, שכלל מעבר לפרסום העצומה גם תליית דגל גאווה בכניסה לקרית טבעון על ידי גרינצווייג וסדקה, שגרר איומים, הפצת כרזות של ארגון להב”ה ואף תלונה במשטרה מצד המתנגדים לדרישתן, התרצה ראש המועצה והסכים לתמוך בתכנית ניר למעורבות חברתית של ארגון “איגי” ביישוב. “ביישוב שבו ראש המועצה מפחד לתלות דגל גאווה – ילדים יפחדו לצאת מהארון”, סיכמו השתיים את הפרשה אז, בבחינת תם ולא נשלם. 

רוח המפקד שינתה כיוון

ארבע שנים חלפו מאז, ובתוכן מערכת בחירות מוניציפלית בה נבחרו ראש מועצה חדש ומליאת מועצה חדשה, ונראה שמשהו טוב עובר על קרית טבעון. לראשות המועצה נבחר עידו גרינבלום ותוך זמן קצר רוח המפקד שינתה כיוון ונצבעה בגוונים צבעוניים הרבה יותר מאשר השאיר קודמו בתפקיד. יו”ר ועדת החינוך של קרית טבעון, חברת המועצה מטעם מרצ שרה גרינצווייג (ואמהּ של אמילי), שהעלתה את נושא המאבק בלהט”בופוביה ונאבקה על נראות להט”בית בטבעון שוב ושוב מול ראש המועצה הקודם, קיבלה מגרינבלום רוח גבית איתנה ומרחב פעולה לממש צעדים מעשיים כדי להביא את הנושא לקדמת הבמה. 

כך, בשנה שעברה יזמה שרה גרינצווייג הצעה לסדר היום שתכליתה הכרה רשמית של המועצה וציון של יום ההבנ”ה (היום הבינלאומי נגד הומופוביה, טרנספוביה וביפוביה) על ידי הנפת דגל גאווה באופן רשמי על בניין המועצה וקיום דיונים בנושא קבלה וסובלנות בבתי הספר ביישוב. ההצעה עברה ברוב גדול ולמעשה לראשונה ניתן ביטוי ציבורי מצד המועצה המקומית לנושא המאבק בלהט”בופוביה, וערכים כמו פלורליזם, סובלנות ושוויון הועלו כמה שלבים בסולם הערכים שמוביל את  קרית טבעון. 

השנה החליטו בטבעון להגדיל ולעשות, ומעבר להנפת דגל הגאווה ולדיונים שהתקיימו בנושא (באופן וירטואלי הפעם כמובן, בגלל הנחיות משרד הבריאות), ביוזמתה של שרה גרינצווייג נתלו גם שלטים מצוירים ברחבי היישוב עם מסרים של סובלנות והכלה (וצריך להכיר את קריית טבעון כדי להבין עד כמה מדובר במהלך מרכזי ומשמעותי), ונצבעו מספר ספסלים ברחבי היישוב בצבעי הגאווה. בנוסף, שלט הכניסה ליישוב הואר גם הוא בצבעי הגאווה, קיר וירטואלי שיתופי נפתח עבור תלמידי חטיבת הביניים ביישוב ובו הם יכולים לשתף את מה שעל ליבם באופן אנונימי באמצעות אפליקציה, בספרייה המקומית יוקדש השבוע קיר התצוגה בכניסה לספרות להט”בית ובעמודי הפייסבוק של המועצה ושל יחידת הנוער בטבעון הוחלפו תמונות הפרופיל לתמונות לוגו בצבעי הגאווה.  

צילום: מועצה מקומית קרית טבעון

אי אפשר שלא להתפעל מהשינוי הצבעוני והמבורך בנושא מאז כניסתו של עידו גרינבלום לתפקידו. נראה שאין צורך לחזור ולומר עד כמה חשובה הנראות הזו והביטוי הציבורי לערכים של סובלנות ושוויון שמגיע ממי שמנהלים את היישוב. אולם, מעבר לתחושת הביטחון והאהבה, יש כאן אמירה ערכית ברורה שאינה נאמרת רק מן השפה ולחוץ. די בנער או נערה אחת שסובלים מהצקות והטרדות על רקע נטייתם המינית או שחוששים לצאת מהארון בגלל גילויי שנאה, כדי להבין ולהעריך את הצעדים הללו שאומרים להם בקול חד וברור – אנחנו איתכם. 

חשוב לומר גם שהערכים שמקבלים נראות לקראת יום ההבנ”ה בקרית טבעון, לא מתחילים ונגמרים רק באותו היום, אלא הם נר לרגלי המועצה והעומד בראשה לאורך כל השנה. ארגוני הקהילה הגאה – “איגי” (במסגרת תוכנית “שווים” – פרויקט משותף של איגי והחברה למתנ”סים) ו”חושן” – ממשיכים לפעול בטבעון ולאתר האינטרנט של המועצה נוסף אזור קבוע בשם “קהילה גאה בקרית טבעון” ובו פרטים של ארגוני קשב וסיוע לקהילה הגאה, אליהם ניתן לפנות בכל עניין, גם ביישוב עצמו וגם מחוצה לו. בתחילת שנת הלימודים שונתה שפת טפסי הרישום למוסדות החינוך של המועצה כדי שתתאים למבנה משפחה מודרני שיכול לכלול הורים מאותו מגדר, וגרינבלום גם גינה באופן פומבי את דברי הרב רפי פרץ בעת שכיהן כשר החינוך בינואר האחרון, בדבר טיפולי המרה לבני ובנות נוער להט”בי, ואף הנחה את בתי הספר בטבעון להעביר את המסר הזה לתלמידים. 

בימים בהם לא מעט נבחרי ציבור, הן ברמה המוניציפלית והן ברמה הארצית, חוששים מלהביע עמדות ברורות כדי לא להרגיז מצביעים פוטנציאליים, ניצבת קרית טבעון של שנת 2020 כאלטרנטיבה שפויה ומרעננת

ראוי לציין שגם בנושא השוויון המגדרי נושאת קרית טבעון את הלפיד עם רוב של נשים גם במליאת המועצה וגם בשדרת הניהול שלה, בתפקידי מפתח בכירים. גרינבלום הצטרף לקמפיין של שדולת הנשים בישראל נגד תקנוני הלבוש המפלים בבתי הספר בקיץ שעבר, וגם ממש לאחרונה לקריאה לשילוב נשים בצוות המומחים שהוקם לבניית אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. 

החברה האנושית מורכבת מהרבה יותר מאשר מודל יחיד

“קרית טבעון גאה להיות יישוב פלורליסטי ומכיל הנאבק למען שוויון וקבלת אדם באשר הוא”, אומר ראש המועצה, עידו גרינבלום. “אנחנו מניפים בגאווה גדולה את הדגל מעל בניין המועצה המקומית, ודואגים להעביר בכל הדרכים מסר עקבי עם קו אידיאולוגי עקרוני שאומר וזוכר תמיד – כל בני האדם נבראו בצלם, כל בני האדם נולדו שווים וחופשיים, ללא קשר למוצאם, למינם או להעדפותיהם המיניות. רבים ורבות עמלו על הכנת האירועים לקראת יום ההב”נה – הפיזיים והחינוכיים – ותודתי נתונה לכולם ובראשם לחברת המועצה שרה גרינצווייג, המנוע האידיאולוגי בנושא”.

חברת המועצה, שרה גרינצווייג מוסיפה: “אני ‘זכיתי’ לחוות את סבלם של מתבגרים המתלבטים לגבי זהותם המינית, סבל שמביא חלק לא מבוטל מהם למקומות קשים החל משתייה מוגזמת, דרך סמים ועד לקיפוד חייהם. תהליך ההבנה, הקבלה העצמית והיציאה קשה דיו גם בלי שהחברה תחמיר אותו בהצגת מודל יחיד אפשרי לפרט ולזוגיות, בדעות קדומות, בחוקים מפלים ובעוינות. זה מה שאנו מנסים לעשות פה – לחזק את ההכרה שהחברה האנושית מורכבת מהרבה יותר מאשר מודל יחיד, ושאפשר ליצור עולם שבו כל מרכיבי המגוון האנושי זכאים ויכולים לחיות חיים מלאים ומספקים”.

בימים שבהם לא מעט נבחרי ציבור, הן ברמה המוניציפלית והן ברמה הארצית, חוששים מלהביע עמדות ברורות כדי לא להרגיז מצביעים פוטנציאליים וצובעים כל עניין בצבעים פוליטיים של “ימין” ו”שמאל” כדי לרדד את השיח, ניצבת קרית טבעון של שנת 2020 כאלטרנטיבה שפויה ומרעננת. עידו גרינבלום, שרה גרינצווייג ועוד חברי וחברות מועצה ובעלי תפקידים בה, מוכיחים כאן שעשיה ציבורית אמיתית וקידום ערכים ליברליים ודמוקרטיים המיטיבים עם הכלל אינם תלויי מגזר, מגדר או או שיוך פוליטי, ושאין תחליף ליושר, שקיפות, ניקיון כפיים, חריצות ודוגמה אישית – כל זאת בצורה מכבדת ומכילה שמתאימה לרוח היישוב ולציביונו, ומבלי להתפשר על המסרים ועל הערכים. 

רגע לפני שחשבנו שנבחרי הציבור הללו הולכים ונעלמים מהנוף, מסתבר שאם באמת רוצים – כנראה שאין זו אגדה. שאפו. 

עוד בנושא:  אז מה רואים ב-TLVFest 2023?

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן