fbpx

פרסום שגוי על אישור נישואים גאים בתוניסיה מסכן את חיי הלהט”בים במדינה

פרסום שגוי על הפיכתה של תוניסיה למדינה הערבית הראשונה שהכירה בנישואין מאותו המין הביך את הממשלה והוביל את שר הפנים לפתוח בחקירה | כעת חוששים הפעילים הלהט"בים מגל של אלימות והוצאה מהארון של להט"בים שעלולים למצוא את עצמם במאסר
תוניסיה
pixabay | cc0

בשבועות האחרונים נפוצו ברחבי הרשת דיווחים על תוניסיה שהפכה למדינה הערבית הראשונה שהכירה בנישואין מאותו המין.

הפרסומים הגיעו בעקבות פוסט שפרסם ארגון זכויות הלהט”ב התוניסאי שאמס, לפיו הרשויות בתוניסיה אישרו נישואים שהתקיימו בצרפת בין אזרח צרפתי לאזרח תוניסאי, עדכנו את סטטוס הנישואים של האזרח התוניסאי באופן רשמי בתעודת הלידה שלו ואיפשרו לו לקבל אשרה לאיחוד משפחות.

“לראשונה בתולדות תוניסיה והעולם הערבי, חוזה נישואין גאים בין אדם בעל לאום צרפתי לבין אדם בעל לאום תוניסאי מוכר רשמית בתוניסיה”, נכתב בפוסט של הארגון, שהפך מיד לכותרות וצוטט בכלי התקשורת בעולם הערבי ובעולם כולו, “בעוד שהומוסקסואליות היא עדיין עברה שעונשה מאסר בתוניסיה וגברים גאם נמצאים כיום בבתי כלא בתוניס, נישואים גאים נרשמו זה עתה בתעודת הלידה של תוניסאי”.

המחוקקים התוניסאים מיהרו להכחיש את הפרסום, ויצאו בהצהרות לתקשורת התוניסאית בהן גינו בחריפות את הפרסומים המרמזים כי המדינה הכירה בשוויון בנישואין. גם שר הפנים של המדינה, לוטפי זיטון, התייחס לנושא בישיבת פרלמנט וביטל את טענת הארגון הלהט”בי בנוגע לאישור הנישואים הגאים.

גם ארגון הלהט”ב התוניסאי Mawjoudin (אנחנו קיימים), הגיב לדיווחים וטען כי מדובר בדיווחים שגויים, שככל הנראה נבעו מטעות מנהלית שביוצעה על ידי גורמים רשמיים בתוניסיה. לדבריהם, תוניסיה לא הכירה בנישואים בין בניאותו המין כלגיטימיים, ומי שהפיץ את הסיפור רק מנסה לתפוס כותרות.

הפעילים הלהט”בים במדינה לא הופתעו מתגובתם של חברי הפרלמנט התוניסאי, שרבים מהם תומכים בהגברת הענישה על הומוסקסואליות, אך גם לא הצליחו להתעלם מהתזכורת הכואבת לגבי המדינה בה הם מנסים לשרוד.

“ממשלת תוניסיה אישרה שהיא לא מכירה בנישואים כאלה”, אמר הפעיל הלהט”בי פיטר ת’טשל, “זה מנפץ את תקוותיהם של זוגות להט”בים בעולם הערבי כי אהבתם סוף סוף תוכל לזכות להכרה והם יקבלו את הזכויות הבסיסיות מהמדינה שלהם. למרות המפלה הזו, הקרב העולמי למען זכויות להט”בים נמשך, ובסופו של דבר יבוא יום בו מדינות ערביות ומוסלמיות יעניקו נישואים חד-מיניים וזכויות נוספות ללהט”בים”.

חקירת המקרה עשויה לחשוף את בני הזוג לסכנה

פעילים להט”בים רבים מאמינים שפרסום המקרה, שהביך את שלטונות תוניסיה, הוא נצחון קטן במאבק הארוך על זכויות הלהט”ב במדינה, אך מנגד ישנם פעילים שסבורים שהפרסום דווקא פגע בקהילה הגאה במדינה, ועלול אף לסכן חלק מהם.

עוד בנושא:  נערה בת 18 נורתה למוות בגליל על רקע נטייתה המינית

ארגון הלהט”ב התוניסאי Mawjoudin דיווח כי הפרסום השגוי והשיח שהוא עורר בכלי תקשורת בינלאומיים גרמו ‘לגל של התקפות להט”בפוביות ובריונות’.

עוד טוען הארגון, כי בעוד פרסום המקרה על ידי הארגונים הגאים נעשה תוך שמירה על האנונימיות של בני הזוג, צרפתי בן 31 ותוניסאי בן 26, למען ביטחונם, הסערה התקשורתית והפוליטית שקמה בעקבות הפרסום מאיימות כעת על בטחונם של בני הזוג, זאת לאחר ששר הפנים זיטון, שהכחיש כי תוניסיה הכירה כחוק בנישואים של בני אותו המין, הכריז כי פתח בבדיקת המקרה מול הרשויות המקומיות. חקירות אלה עשויות לחשוף את בני הזוג לסכנה שכן הדבר עלול לחשוף את זהותם.

בהצהרה שהוציא הארגון מוג’ודין, הסבירו אנשי הארגון את הסכנה האורבת בפרסומים מסוג זה. “ברצוננו להזכיר כי יחסים חד מיניים הם עדיין פשע בתוניסיה על פי סעיף 230 לחוק העונשין. לכן הכרה בנישואין זו אינה אפשרית. מוג’ודין מגנה את שיתוף החדשות מסוג זה. הדיווחים, אשר הגיעו בזמן רגיש בשל מגבלות הנגיף הקורונה במדינה, הובילו לגל של התקפות להט”בפוביות ובריונות נגד הקהילה הקווירית. שהכניסו רבים מהם למצב מסוכן בזמן שהם נמצאים בהסגר. אנחנו מבקשים מכל בנות הברית והשותפים המקומיים, האזוריים והבינלאומיים, לא לשתף את החדשות ולעזור למזער את הנזק ככל האפשר”.

הומוסקסואליות אינה חוקית בתוניסיה. להט”בים תוניסאים אינם נהנים משוויון או הגנה בפני החוק, ויחסים הומוסקסואלים הם עבירה שעונשה שלוש שנות מאסר. מאז המהפכה בתוניסיה בשנת 2011, להט”בים רבים נכלאים תחת סעיף זה, ורבים נוספים מואשמים על פי סעיף 226 לחוק העונשין האוסר “פגיעה בהגינות הציבורית”.

נשיא תוניס, קיי סעיד כינה את ההומואים סוטים, והוא תומך בחוק השריעה ובעונש מוות.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן