fbpx

עיריית תל אביב לגננות – התייחסו ביום המשפחה גם למשפחות להט”ביות ואחרות

בניית עץ משפחתי, קולאז' תמונות של משפחות הגן ומדף ספרים גאים. עיריית תל אביב מנחה את הגננות כיצד לשלב את המשפחות הלהט"ביות בפעילות השנתית
מענה עבור כלל סוגי המשפחות | צילום: דוברות עיריית ת"א
מענה עבור כלל סוגי המשפחות | צילום: דוברות עיריית ת”א

לקראת יום המשפחה שחל ביום ראשון הקרוב ומצוין במערכת החינוך החל מהיום (שישי), הוציאה עיריית תל-אביב יפו באמצעות השירות הפסיכולוגי חינוכי של העירייה איגרת לגננות, לצוותים החינוכיים ולמפקחות הגנים ובתי הספר בה היא ממליצה לאפשר מתן ביטוי ומקום לכל סוגי המשפחות בגנים ובמוסדות החינוך בעיר, בין היתר משפחות להט”ביות, משפחות חד הוריות והורות יחידנית. זאת במטרה לתת מענה עבור כלל סוגי המשפחות ועל מנת שילדיהם של משפחות שונות לא ירגישו כחריגים או כבלתי לגיטימיים ביום המשפחה שמצוין במערכת החינוך.

“בשנים האחרונות אנו עדים לכך שמודל המשפחה הקלאסית, גרעינית (אם ואב המנהלים משק בית משותף) מאבד את בלעדיותו וישנם מודלים רבים ומגוונים לקיומה של משפחה – משפחות חד הורית, משפחות פרק ב’ ומשפחות חד מיניות. אתן כגננות ומנהלות צוותי חינוך פוגשות את המשפחות הללו ואת ילדיהם ומהוות עבורם דמויות משמעותיות להתפתחות הרגשית והחברתית”, נכתב באגרת שהועברה לצוותי החינוך, “לקראת יום המשפחה מומלץ לקיים פעילות שמאפשרת לכל ילד בגן להביא ולשתף בסיפור המשפחתי שלו. לדוגמא בניית עץ משפחתי או קולאז’ תמונות של משפחות הגן, אשר דרכם ניתן לראות את השונות והרב גוניות של המשפחות ולאפשר מרחב ושיח בקרב ילדי הגן”.

בנוסף מפרטת האיגרת את ההתייחסות היומיומית המצופה מצוותי החינוך במהלך כל השנה:

“יום המשפחה הוא נקודת עצירה המאפשרת התייחסות מיוחדת. עם זאת, החוויה היומיומית של הילד את משפחתו הינה לאורך השנה ומכאן שהתייחסותכן לשונות בין המשפחות למעשה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון צמתים בשגרה. לדוגמא המפגש הראשוני של ההורים איתכן מלווה ברישום פרטי ההורים בדף הקשר של הגן. על מנת למנוע אי נוחות ומבוכה של ההורים, לרשום את שמם תחת המגדר השני (במשפחה בה שני אבות אחד האבות נאלץ לרשום את עצמו בעמודת האם) ניתן לערוך דף רישום אשר יכיל שתי עמודות שבהן כתוב ‘שם ההורה’.

היבט נוסף אליו ניתן להתייחס הוא הטקסים המתקיימים בשגרת הגן. לדוגמא, טקס קבלת השבת בו ישנם אבא ואמא של שבת. טקס זה יכול להיתפס כמודל למשפחה קלאסית או כמודל לתפקידי מגדר מסורתיים.  ניתן להחליף את המינוח  ל”מקבלי השבת” שמאפשר לבחור לשני תפקידים אלו לא רק בן ובת אלא גם שני בנים או שתי בנות או לאפשר לילדים הנבחרים להיקרא גם אבא ואבא של שבת ואמא ואמא של שבת”.

עוד בנושא:  בין שתי המלחמות: עולים להטב"ק ממדינות פוסט-סובייטיות

מדף ספרים גאים להנכחת מודלים אלטרנטיבים למשפחה

האגרת אף ממליצה לגננות להקים מדף ספרים ובו ספרות רלוונטית, כדי לעודד שיח בנושא רב גוניות משפחתית:

“ביום המשפחה בפרט ובשגרת היומיום של הגן בכלל, יכול לסייע מאד קיומו של מדף ספרים בגן ובו מבחר ספרי ילדים המציגים ספרות ילדים רלוונטית בנושא. מדף ספרים זה יהווה הנכחה של מודלים אלטרנטיבים לזוגיות ומשפחה ויעודד שיח בנושא שונות ורב גוניות משפחתית. ספרים אלו תוכלו להקריא לילדים והם גם יוכלו לרשותם באופן עצמאי (ספרים כמו: כל אחד והמשפחה שלו, שלושה לטנגו, אמא בטן אמא לב, האבאים של גל ונועה ועוד…)”

“האיגרת היא חלק מסדרה של פעולות שאנחנו עושים בכדי להפוך את מערכת החינוך העירונית לכזו המכילה את המגוון האנושי הרחב אשר חי בעיר”, אמר אסף זמיר, סגן ראש עיריית ת”א-יפו, ומחזיק תיק החינוך בעירייה. “מהלך זה מצטרף לפעילות רבה בתחום המשפחות הלהט”ביות והחד הוריות בעיר. עיריית תל אביב-יפו בשיתוף עם משרד החינוך מובילים לאחרונה בצעד תקדימי תכנית פסיכולוגית-חינוכית שתאפשר ביטוי למשפחות גאות, חד הוריות ולמשפחות הורות יחידנית ולילדיהם. בין השינויים שחלו: ספרי ילדים שמציגים משפחות גאות, ציורים של משפחות גאות על קירות בגנים, וקבלת שבת בנוסח שמאפשר ביטוי לסוגים שונים של משפחות”

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן