fbpx

סקר: תמיכה חסרת תקדים בנישואים גאים

סקר חדש מציג תמיכה של 70% בנישואים אזרחיים הכוללים נישואי להט"ב. ההפתעה הגדולה: 50% ממצביעי הבית היהודי בעד נישואים גאים
seker1
אינפוגרפיקה: דורון פלם | באדיבות ‘ישראל חופשית’

מדי תקופה עולה לדיון שאלת הנישואים האזרחיים בישראל, ובתוכה גם שאלת הנישואים הגאים. אך בעוד ברחבי העולם נרשמת מגמה חיובית באישור נישואים גאים, נדמה כי בישראל הנושא הולך ונדחק מסדר יומם של חברי הכנסת והתקווה לאישור נישואים גאים הולכת ומתרחקת.

אך כפי הנראה דעתם של חברי הכנסת אינה תואמת את דעתם של אלו שבחרו אותם, כך לפחות על פי ממצאיו של סקר חדש שנערך בחודש ינואר 2016, המצביעים על תמיכה חסרת תקדים בנישואים חד מינים, גם בקרב מצביעי מפלגות הימין.

הסקר, יוזמה של עידן סגר ומיכל סלונים, פעילים למען המאבק בעד חופש בחירה בנישואים בישראל, נערך בהתנדבות מלאה על ידי מכון המחקר סאפיו.

הסקר ביקש לבחון את עמדת הציבור ביחס לאפשרות לכינון מוסד נישואים אזרחי בישראל, בפילוח לפי דפוסי הצבעה בבחירות האחרונות.

500 הנשים והגברים בסקר, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, התבקשו להביע את מידת תמיכתם בארבעה מצבים אפשריים: מסלול נישואים אזרחיים חלופי לרבנות בו יוכל להתחתן כל ישראלי – כולל להט”ב, מסלול אזרחי לפסולי חיתון בלבד – כולל להט”ב, מסלול לפסולי חיתון בלבד – לא כולל להט”ב, או הותרת המצב הקיים על כנו.

על פי ממצאי הסקר, 77% מהאוכלוסייה הכללית תומכים בנישואים אזרחיים, רק כ-10% מתוכם מתנגדים לכך שהסדר אזרחי יכלול גם נישואים חד מיניים.

seker3

אינפוגרפיקה: דורון פלם | באדיבות ‘ישראל חופשית’

בחינת עמדות הנשאלים לפי הצבעתם בבחירות מספקת אף היא כמה הפתעות, כמו למשל התוצאה בקרב מצביעי הליכוד המצביעה על מגמה דומה לאוכלוסיה הכללית- עם 74% התומכים בנישואים אזרחיים, ורק 19% מתוכם – פחות מחמישית – מתנגדים לנישואי חד-מיניים.

נתון מפתיע נוסף הוא הנתון לגבי עמדתם של מצביעי הבית היהודי. למרות שנציגי המפלגה עצמה מתנגדים לנישואים חד מיניים, בקרב מצביעיהם התמונה שונה. על פי הסקר, יותר ממחצית (62%) הצהירו כי הם בעד נישואים אזרחיים, וגם כאן, רק פחות מחמישית מתנגדים לנישואים חד מיניים.

seker2

אינפוגרפיקה: דורון פלם | באדיבות ‘ישראל חופשית’

גם בבחינת החלוקה הגאוגרפית ניתן לראות כי ברוב אזורי הארץ תמיכה גבוהה במיוחד בנישואים אזרחיים- 73% תמיכה באזור הדרום והשפלה ועד 91% באזור השרון, כאשר בכולם אחוז המתנגדים לנישואים חד מיניים עומד על כ-10%. האזור היחיד במדינה בו התמיכה בנישואים אזרחיים קטנה מ-70% הוא ירושלים, אך גם כאן יש רוב לתומכים עם 54% תמיכה.

seker4

אינפוגרפיקה: דורון פלם | באדיבות ‘ישראל חופשית’

ספק אם הנתונים הללו הם אלו שיגרמו לנציגי המפלגות המתנגדות לנישואים גאים לשנות את דעתם, אך אין ספק כי בשלב כלשהו יאלצו חברי הכנסת לתת את הדעת לעובדה שהאג’נדה אותה הם מקדמים בכנסת בשמם של בוחריהם, אינה תואמת את דעתם של יותר ממחצית מהבוחרים שלהם.

עוד בנושא:  רשימה קווירית למועצת העיר ת"א

זו לא שאלה של “אם”, אלא רק שאלה של “מתי”

אתמול בערב, במסגרת כנס המשפחה המתקיים במרכז הגאה גן-מאיר, נערך פאנל מיוחד בנושא נישואים גאים. בפאנל השתתפו ח”כ אמיר אוחנה (ליכוד), ח”כ מיכל רוזין (מרצ), יו”ר שותף באגודה, אמרי קלמן,  עו”ד אוהד רוזן ונציגת ישראל חופשית, רעות נגר.

“הנקודה האופטימית היא שלו יתקיים חופש הצבעה היום במליאת הכנסת, כמעט כל הנושאים הלהט”ביים יוכלו לעבור ברוב יפה”, אמר חבר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) ל-WDG בעקבות הפאנל, “הנקודה הפסימית היא שבדיוק בשל כך, המתנגדים לא יתנו לזה לקרות. בכל זאת בנימה חיובית – כשאנחנו בוחנים את המאבק הלהט”בי בפרספקטיבה היסטורית, ומשווים אותו למאבקם של האפרו-אמריקאים לשוויון, ולמאבקן של הנשים לשוויון, אין לי ספק שזו לא שאלה של “אם”, אלא רק שאלה של “מתי”. החירות לחיות את חיינו בשוויון מלא בפני החוק – בוא תבוא”.

“לתפיסת האגודה החשיבות של נוכחות חברי הכנסת הגאים לקידום הנושאים עבור הקהילה היא אדירה, אבל האחריות לזכויות הלהט״ב היא באחריותו של כל חבר כנסת ושל כל חברת כנסת”, אמר אמרי קלמן, יו”ר שותף באגודה למען הלהט”ב, “בניגוד למגזר שבוחר לעתים במפלגות שמייצגות אותו כמגזר בכל המשתמע מכך, הקהילה הגאה מצביעה לכל המפלגות. אין דבר כזה מנדט שאין בו להטביות, אחים של להטבים, אמהות של להטבים, ילדים של להטביות. לכל אחד מהחכים יש חשבון פתוח עם המצביעים הלהט”בים שלהם והמשפחות שלהם”

“התמיכה הציבורית חסרת התקדים בנישואים גאים ובנישואים אזרחיים בכלל מראה לנו עד כמה המערכת הפוליטית הישראלית מנותקת מהציבור הישראלי”, אמר מנכ”ל ישראל חופשית, מיקי גיצין, “אין שום סיבה שבעולם שמדינת ישראל לא תאפשר לכל אחד מאזרחיה ואזרחיותיה למסד את המערכת הזוגית שלהם בדרך שבה הם בוחרים. לכן, הדרך היחידה היום היא להתחתן בחתונה ישראלית משמעותית במסגרות האלטרנטיביות כמו הויה, התנועה הרפורמית או התנועה הקונסרבטיבית. ספציפית עכשיו, לקראת אירועי הגאווה בסימן נשים, החלטנו לאמץ את האג’נדה הזו ולקדם אותה באמצעות הענקת חמישים אחוזי הנחה לזוגות נשים על טקס חתונה של הויה שנבנה באופן ייחודי ומעמיק”.

pannel2

פאנל נישואים גאים | צילום: דניאל מריומה

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. יערה הגב

    לא סומכת על סקרים שמתעלמים במכוון מחמישית מהאוכלוסייה בארץ, אפילו אם הם אומרים לי מה שאני רוצה לשמוע.
    וודג’ תתביישו.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן