fbpx

סלון עמוס וסינמטק הרצליה מציגים: “קרל מברסט”

סלון עמוס מארח הקרנת בכורה ארצית לסרט 'קרל מברסט', שהיווה השראה לסרטו של עמוס גוטמן 'בר 51' ולדמות המלח בתרבות והאמנות הגאה | "זו זכותם של חברות וחברי קהילת הלהטב"ק הישראלית להתוודע להיסטוריה של עצמם"
קרלמברסט

ביום חמישי 10/5, נציין את יום הולדתו ה-64 של עמוס גוטמן ז”ל (במאי הסרטים הישראלים: “נגוע” [1983], “בר-51” [1985], “חימו מלך ירושלים [1987], “חסד מופלא” [1992]).

בזמן אמת, יצירתו של גוטמן הכתה את עולם הקולנוע הישראלי בעוצמה והותירה אותו משתאה. גם כיום כאשר נדרשים אל תכניה, אפשר להבין מדוע היתה כה קשה לעיכול. מחד גוטמן עסק בנושאים שלא היה מקובל לעסוק בהם, מאידך הוא העמיד “רף” דרמטי ואסתטי שהותיר את רעיו למקצוע מאחור.

השנים חלפו, ועדיין לא קמו “יורשים”, לעולמו האמנותי. ואם לא די בכך, דומה שהזיכרון שלו התעמעם. שמו של גוטמן זר לצעירים כמו למבוגרים.

אולי זה גם מעט בכוונה, מעשה ידי פוליטיקאים בעלי כוונות טובות שהחזון של גוטמן, היה להם לצנינים, היקשה עליהם ל”נרמל” את דרכה של הקהילה הלהטב”קית אל המרכז.

כך או כך, יצירתו של גוטמן היא תיעוד חשוב של ​​מדינת ישראל בשנות השמונים השמרניות, בימים שקדמו למהפכה שהביאה לשינוי פניה.

לכן, ייסדה מורין פרידמן, אמנית, אחייניתו של הבמאי עמוס גוטמן ז”ל ובעלת הזכויות על עזבונו העשיר את “סלון עמוס”.
פרויקט אמנותי רב-תחומי שמטרתו העיקרית היא להחזיר את יצירתו של גוטמן אל שיח האמנות הישראלי והבי​נלאומי​​.

בשנת 2017, התקיים המפגש הראשון של​ ​​סלון עמוס​. מתחם ​האוזןבר שינה את פניו לבר אפלולי, האמן ​​המוכת​ר כיבד את הנוכחים בקברט, והוקרן הסרט “חסד מופלא” לקהל שחלקו זכה לגלות את היצירה לראשונה והתרגש עד עומק נפשו.

ביום חמישי, 10/5, סינמטק הרצליה יארח את “סלון עמוס” למפגש שני בסדרה. על הקנה, הקרנת בכורה ארצית לסרט ​​קרל מברסט (במקור Querelle), סרטו האחרון של הבמאי הגרמני הפורה והאדיר ריינר ורנר פאסבינדר משנת 1982.

הסרט הנו עיבוד חופשי לספרו הנודע של ז’אן ז’נה,​ קרל מברסט,​ אשר היווה השראה​ ל-​ ​​בר​ ​51​, סרטו של גוטמן, שיצא לאקרנים בשנת 1985.

קרל מברסט מתרחש בסביבתו של בית מרזח, אותו פוקדים מלחים מכל רחבי עולם הבאים להתענג על חברתה של ליזיין, המנהלת שלו (ז’אן מורו) ולהתהולל במיטתו של בן זוגה. קרל (בראד דיויס), המלח הצעיר ויפה התואר מגיע לבית המרזח כדי לבקר את אחיו (פרנקו נרו) ולבחון את אמות המוסר שלו. המסע שהוא יערוך יהיה חושני ועקוב מדם.

עוד בנושא:  מלאכים באמריקה חלק ב' – אירוע תיאטרוני נדיר

קרל מברסט​ ​הוא יצירה מהממת בנוף הקולנוע, הוא צולם כולו על רקע תפאורת אולפן, ושחקניו כמו נעים תחת הוראותיו של כוריאוגרף. הסרט היווה השראה לאמנים כאנדי וורהול (שאף עיצב לו את כרזות הפרסומת), פייר וז’יל וגם-ז’אן פול גוטייה שאת עקבות עיצוב בגדי המלחים בסרט ניתן לאתר בעולמו האמנותי.

בעינינו, זו זכותם של חברות וחברי קהילת הלהטב”ק הישראלית להתוודע להיסטוריה של עצמם. היסטוריה חברתית, פוליטית ותרבותית. “קרל מברסט” סרטו של הבמאי ריינר ורנר פסבינדר וסרטיו הנפלאים של עמוס גוטמן ז”ל הם חלק משמעותי מהיסטוריה זאת.


סלון עמוס 2# מציג: קרל מברסט | יום חמישי 10.5 בשעה 20:30 | סינמטק הרצליה | לרכישת כרטיסים

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן