fbpx

מהיום: רופא/ת משפחה יוכלו לאשר שינוי מין במשרד הפנים

הישג מרשים בועדה לביקורת המדינה - אישור לשינוי מין באמצעות חתימה של רופא משפחה על טופס במקום ועדה בירוקרטית ומתישה. "מדובר במהלך משנה חיים שיסיר מחסום נוסף בדרכם של הטרנסג׳נדרים"
id

בדיון שנערך הבוקר בועדה לביקורת המדינה בנושא הליך שינוי מין בתעודת הזהות לטרנסג’נדרים, הציגו נציגי משרד הבריאות את הטופס לשינוי מין הנמצא באתר משרד הבריאות, ווהודיעו כי מעתה ניתן יהיה לשנות את סעיף המין עם מכתב מרופאי משפחה. 

המכתב, בנוסח של “טופס לשינוי מין”, הנמצא באתר משרד הבריאות, נחשב ל”תעודה ציבורית”, אשר יכולה להעיד על שינוי מין.

מדובר במהלך מהפכני שמייתר את הצורך בועדות בירוקרטיות שיחליטו האם להעניק או לא להעניק למטופלים טרנס* אישור לשנות את סעיף המין בתעודת הזהות ומקל משמעותית על קהילת הטרנסג’נדרים, שיכולים לשנות את רישום המגדר במשרד הפנים לאחר מילוי פשוט של הטופס על ידי רופא המשפחה.

הטופס החדש | מתוך אתר משרד הבריאות

“בחלוף 4 דיונים ארוכים בועדה לביקורת המדינה הגענו להישג משמעותי ביותר עבור הקהילה הטרנסג׳נדרית”, אמרה ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו”ר הוועדה לביקורת המדינה, “משרד הפנים יאפשר שינוי רישום מגדר על פי טופס שתואם מראש עם משרד הבריאות ומשרד המשפטים. טופס שרופא משפחה מלווה יוכל למלא. מדובר בהישג חסר תקדים שמקל מעט על חייהם המורכבים של חברי הקהילה. לא תהיה יותר תלות בוועדות שלהן הכוח להחליט אם תשאר גבר או אישה ולא תהיה יותר בירוקרטיה וסחבת שפגעה בלא מעט אנשים שביקשו לקבל החלטות על חייהם. הדבר הזה משנה חיים. קודם כל כי הוא נותן גושפנקא למבקש שינוי המין להתפס בעיני חברה כפי שתופס את עצמו. כמו כן, חוסך עוול ברישומים משמעותיים כמו אבהות או אמהות, במקרים בהם לא ניתן להרשם כשאין מין מוגדר. וגם ברמה הפשוטה של השיח היומיומי”.

ח”כ יעל גרמן (יש עתיד): “אחרי עבודה קשה וארבע ישיבות של ועדת ביקרות המדינה במשרד הפנים הקלו משמעותית על רישום הטרנסגנדרים על פי הגדרתם הם. ייקח עוד זמן עד שמוסדות המדינה ובעיקר החברה יבינו שרק האדם עצמו יכול ורשאי להגדיר עצמו על פי נטייתו המינית והשתייכותו המגדרית”.

חברי ועד החברה לרפואת להט”ב שהשתתפו במאבק לשינוי הנוהל לרישום סעיף המגדר בתעודת הזהות ביקשו לברך את כל הארגונים, הפעילות והפעילים שלקחו חלק במאבק החשוב.

“במיוחד מגיע כל הכבוד לפעילים מארגון מעברים ומפרוייקט גילה”, מסרו חברי הועד דר’ רונן ברנד, דר’ דנה גפן-דורון, דר’ רות גופן, דר’ אולג דוידזון, דר’ גל וגנר-קולסקו, “זהו יום הסטורי לקהילה הטרנסית. מעתה יוכלו כל מטופל ומטופלת לתקן את סעיף המגדר בתעודת הזהות באופן מונגש וללא סחבת וטירטורים. זהו יום שמח מאוד!”

“זהו יום היסטורי!”, אמר אלישע אלכסנדר, מנכ”ל עמותת מעברים, “מדובר בשיפור משמעותי בהנגשת שינוי סעיף המגדר שיקל על חיי היום יום ויסיר עוד מחסום בדרכם של הטרנסג׳נדרים. כולי תקווה שתיקון זה אכן ייושם ויעלה למודעות. העבודה בועדות הכנסת משתלמת! תודה לאלהרר, בן ארי, וגרמן, לחברי הקהילה, ולכל בעלי הברית”.

“זה הישג מדהים”, אמר דניאל זגרסון, “אני חושב שצעד ענק ומשמעותי שיכול להוביל לעוד הרבה קידמה בטיפול בקהילה הטראנסג׳נדרית. עצם העובדה שעכשיו בעצם יש לי ולעוד הרבה אנשים מהקהילה הטראנסית את האפשרות לשנות את המין בלי ועדות ובירוקרטיות מתישות ומדכאות אני חושב שזה הישג משמעותי וזאת רק התחלה”.

עוד בנושא:  "מערכת הבריאות רק מתחילה להבין איך להתמודד עם הקהילה הטרנסית"

“הוספת הטופס מבורכת אבל אין למהלך שום תכלית אם משרד הפנים לא ידעו להפנות אליו ורופאי המשפחה לא ידעו עליו”, הוסיפה עמית צוק, יו”ר התא הגאה בכולנו, “משרד הפנים מפעיל עוד שורה של תהליכים מעכבים ללא כל קשר לטופס כמו חתימת הרופא המחוזי על רישיון רופא המשפחה ועוד שלל דרישות מגוכחות”.

הישג נוסף שהושג בועדה הוא תוספת יום בחודש לניתוח שינוי מין. עד היום היה יום אחד בחודש, מהיום יתווסף יום נוסף המשמעות הכפלת מספר ימי הניתוחים בשנה ל24 ימים.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן