fbpx

מהומופוביה מופנמת ועד סמי מסיבות – התמודדויות רגשיות של להט”בים

הומופוביה מופנמת, סמי מסיבות ואפילו זוגיות להט"בית - כולן סוגיות שעלולות לגרום לנו לתגובות והתנהגויות אשר פוגעות ברווחה הנפשית ובבריאות הגופנית | עם אילו התמודדויות רגשיות מתמודדים להט"בים, והם אפשר לטפל בהן?
התמודדות
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

לאחרונה, עולים לכותרות סוגיות עימן מתמודדת הקהילה הלהט”בית. הכתבות התייחסו לתחום הסמים, סצנת הכמסקס והשלכות של שימוש באפליקציות ייעודיות. המשותף לכולן- שהן עלולות להביא את האדם לתגובות והתנהגויות אשר פוגעות ברווחה הנפשית ובבריאות הגופנית.

עמדת המוצא בעולם המערבי הוא שבבסיס ההתנהגות עומד מנגנון רגשי ולכן הטיפול הנפשי מוצע כקו ראשון להתמודדות עם התנהגויות וקשיים רגשיים. בקצה של אותן התנהגויות מצויות ההתנהגויות ההרסניות. התנהגות הרסנית מוגדרת כהתנהגות אשר פוגעת ברווחה הפיזית או הנפשית של הפרט במודע או שלא במודע ויש לה ביטוי התנהגותי. למשל – התמכרות למין, אובססיביות, נטילת סיכונים וקושי בדחיית סיפוקים, אך גם הימנעות ממגע עם העולם וחרדות שלא מקבלות מענה עלולות להשפיע על הרווחה הנפשית ולא פעם להביא למצבים דיכאוניים.

כולנו מתמודדים עם היבטים רגשיים כאלה או אחרים אך ישנן מספר סוגיות רגשיות ספיציפיות אשר ראויות להתייחסות ואשר להט”בים יכולים למצוא עצמם מתמודדות.ים עימם.ן . נפרט כמה מהמרכזיות שבהם.

סוגיית ההומופוביה המופנמת

הומופוביה מופנמת תגובות שליליות של הפרט כלפי הנטייה המינית של עצמו או של אחרים. תגובות אלו לרוב הופנמו דרך הסביבה הקרובה עוד מילדות ומוצאות ביטוי באופן לא מודע בחייהם של להט”בים רבים. בפועל נראה ביטויים של שנאה עצמית, ריחוק מכל סממן המזכיר נטייה מינית, תחושת תסכול ורוגז כלפי הקהילה בכללותה ועוד. בקצה של ההומופוביה המופנמת עלולים להופיע ביטויים של הרס עצמי כמו: שימוש תכוף בסמים, אכילה כפייתית, אובססיביות לדימוי גוף ועוד. הומופוביה מופנמת עלולה להיות מנגנון מתוחכם ולא מודע, ולכן עלולה להופיע גם אצל להט”בים שכביכול מאוד שלמים עם עצמם. אמירות כמו: ‘כל ההומואים האלה – רק סקס מעניין אותם’, או אפילו אמירות כמו: ‘למה הקהילה צריכה הגדרות? אני אשבור את ההגדרות!’, כל אלה עלולים להיות ביטויים להומופוביה מופנמת.

הומופוביה מופנמת שמקורה התפתח בילדות המוקדמת מחבלת ביכולת של אדם לבנות את ערכו העצמי מאחר שהוא פועל בתגובתיות לסביבה והדבר מקשה על יצירת דימוי עצמי יציב ומסופק משל עצמו. ישנו קשר כמעט בלתי נמנע לאופן בו האדם מגלה את נטייתו המינית בגיל צעיר ו”נכנס לארון” בשל החשש מתגובת הסביבה לבין הומופביה מופנמת. לא בכדי ההומופוביה המופנמת מופיעה כגורם מספר אחד המשפיע ומשליך כמעט על כל אספקט בחיים הרגשיים.

סמי מסיבות

המודעות היום לסמי מסיבות היא רבה. הסמים נמצאים למעשה בכל מקום, אך מחקרים מראים כי אוכלוסיות שהן מיעוט נוטות לשימוש תכוף יותר בסמים. סמים הם כל חומר המשנה את מצב התודעה ובהתאם גם את מצב הרוח. החשש העיקרי משימוש בסמים הוא השפעה בלתי הפיכה על המוח וסכנת ההתמכרות. עם זאת עלינו לזכור כי התמכרות היא דבר שנמצא על רצף, ולכן לא הכמות או רמת ההשפעה תיקבע אם אדם מכור או לא. גם פגיעה בתפקוד עדיין לא בהכרח מעידה על התמכרות, אך היא בהחלט מעוררת סימני שאלה ודאגה.

שאלה נוספת היא: גם אם שימוש בסמים פסיכואקטיביים לא פוגע בכם מבחינה תפקודית, האם בכל זאת ישנן השלכות רגשיות על היום יום שלכם ? האם התקשורת שלכם עם האחר / הבן זוג משתנה? האם אחרים טוענים בפניכם שאתם מגזימים? האם מצאתם את עצמכם סולדים מעצמכם ומהתנהגותכם בזמן השימוש או שלא בזמן השימוש? מה עשיתם עם ההבנות הללו? האם השימוש בא על חשבון דברים אחרים? כמו מה? מה קורה יום אחרי המסיבה? ואחת השאלות המרכזיות: איך הסם משפיע על הדימוי והערך העצמי שלכם? חשוב לזכור כי למוח שלנו זיכרון רגשי. אם הרגשתם אופוריה אחרי שלקחתם סם סביר להניח שתרצו לשחזר את ההרגשה. כך או כך אנו יודעים היום שישנם כאלה שיתמכרו ויש כאלו שלא. יש פה הרבה משתנים שקשה לנבא כמו גנטיקה, רגישות, עמידות והיסטוריה נפשית. כך או כך המסקנה המתבקשת היא שלא ניתן לנתק בין העולם הרגשי לבין צריכת סמים, על כן זוהי גם סוגיה טיפולית.

עוד בנושא:  ציפרלקס, דכאון, חרדה, תיפקוד מיני וסמי מסיבות – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

אפליקציות היכרויות

אין כל בעייה עם האפליקציות כשלעצמן. הבעיות מתחילות כשאנו עושים לינק (הֶקְשר) בינן לבין הערך העצמי. אינסטגרם למשל, הוא מצע נהדר להתפתחותה של חרדת פומו (FOMO). פומו היא החרדה להחמיץ משהו ועל כן צריך תמיד להישאר מעודכן. היא קשורה גם להשוואה וזו עלולה לפתח חרדה ודיכאון אצל אנשים עם ערך עצמי ירוד. אין הדבר ייחודי לקהילה להט”בית אך ללהט”בים הנמצאים באפליקציות, שהמנעד בין סקס לקשר הוא רחב ולא ברורה משמעות המילה “זורם”, נדרשת יכולת עמידות גבוהה מול דחייה והשוואה תמידית.

בעיה אחרת קשורה לצורך לחפש מישהו או משהו שהם “יותר”. קצת בדומה לפורנו, רמת העוררות והפנטזיות המושלכות על המסך הן חזקות ביותר, ולכן עלולה להיווצר אשלייה כאילו מעבר לדלת יש משהו יותר טוב. הפנטזיה בשילוב הנגישות ושפע האפשרויות יוצרות את האשליה הזאת שאפשר למצוא משהו יותר טוב – ההשלכות לכך הן: רמות חרדה גבוהות והימנעות.

סצנת הכמסקס

הם נמצאים שם והם סכנה אמיתית למשתמשים בהם. מדובר בסצנה המערבת סמים וסקס. העירוב של סמים שונים ביחד עם העוררות המינית יוצרות חוויה של אופוריה מתמשכת אשר קשה מאוד לוותר עליה. לאינטרקציה המערבת אורגיה הנמשכת בין שעות לאפילו ימים עלולות להיות השפעות שונות. המוח מושפע ישירות מרמות האנדרנלין והדופמין ומעבר לעוררות הגבוהה וסכנת ההתמכרות, ישנה פגיעה ביכולת השיפוט ועל כן חלק יכולים למצוא עצמם במוערבות בדברים שהיו מעדיפים להמנע מהם, כמו למשל יחסי מין לא מובחנים, אליהם נתייחס בהמשך.

עוד בנושא:  כמסקס - זו לא בעיה של ״סתם הומואיות קשות״. זו בעיה של כולנו.

התמכרות למין

התמכרות למין דומה ושונה מהתמכרות לסמים. האינטרנט על שלל תחומיו נגיש היום וניתן למצוא בקלות כל קטיגוריה בפורנו ולהשיג מין מזדמן בקלות יחסית. התמכרות למין קורית כאשר החיפוש אחר הריגוש ואחר הדבר המושלם ביותר עלול להפוך לאובססיבי עד כי הוא נוגס בתחומי חיים רבים. מכורים למין מדווחים כי הם שקועים בתוך בועה ומתנתקים, לעיתים למשך שעות. אנדרנלין ודופמין מופרשים יחד במרכזי העונג במוח וביחד יוצרים ניתוק, מיסוך ועוררות בו זמנית. ההתעסקות במין עלולה לעורר בושה, במיוחד כשהיא מערבת בגידות ושקרים. הבעייה האמיתית בהתמכרות זו, זו הפגיעה בדברים הכי יקרים: בקשרים האינטימיים. רבים מדווחים על בדידות בשל האשמה והבושה.

יחסים לא מובחנים

מדובר על מפגשים מיניים בהם אתם מוצאים את עצמכם שוב ושוב נקלעים לסיטואציות שמהם הייתם מעדיפים להימנע. כל אדם הוא שונה ולא לכל אדם מתאים כל דבר. אם אתם מוצאים את עצמכם מבטיחים לעצמכם לקיים יחסים מוגנים אך כל פעם אתם מתפתים לקיים יחסים לא מוגנים (בחסות הסמים או שלא בחסות הסמים). אם עושים דברים שאתם מתחרטים עליהם אבל מוצאים את עצמכם שוב ושוב באותם המקומות – אולי שווה לבחון עם עצמכם מה גורם לכם להפר שוב ושוב הבטחות לעצמכם? מדוע אתם מתקשים לשים קווים אדומים? האם הריגוש שבחציית קווים אדומים נועד לסתום סוגיות רגשיות אשר נמצאות מתחת לפני השטח? חשוב לציין כי יחסים לא מובחנים לא קשורים רק לעניינים מיניים אלא גם ליחסים בין בני זוג ואינטרקציות חברתיות למשל: יחסי שליטה, חברים שלא עושים לכם טוב ועוד…

זוגיות להט”בית

למרות רצוננו הכנה והטוב להאמין שזוגיות להט”בית דומה לזוגיות הטרוסקסואלית, ישנן סוגיות ייחודיות אשר מייחדות זוגיות להט”בית. עלינו לזכור שלהט”ביות.ם באים מרקעים שונים והיסטוריה ייחודית אשר התוותה את זהותם במהלך השנים. כל אחד/ת מביאים עימם לזוגיות את אותן חוויות חיים אשר משפיעים על זהותם האישית והמינית. חלקם מודעים וחלקם לא מודעים. אך לא רק ההיסטוריה משפיעה על הזוגיות אלא התרבות והנורמות החברתיות הקשורה לקהילה הלהט”בית. דילמות כמו חלוקת תפקידים, הרחבת התא המשפחתי, גבולות של קרבה ומרחק ויחסים פתוחים – אלו משפיעים על רמת הלחצים המופעלת על התא הזוגי ובהתאם על הרווחה הנפשית.

מילה על טיפול רגשי (פסיכותרפיה)

אם אתם חושבים להגיע לטיפול רגשי, כדאי ללכת למטפל/ת מוסמכ/ת. הכוונה היא לפסיכולוג/ית קליני או עובד/ת סוציאלי/ת קלינית או לאנשי מקצוע שהוסמכו בהכשרה מוכרת. ישנם מטפלים אשר מומחים ספציפית בתתי נושאים כמו: התמכרויות, טיפול זוגי, טיפול מיני. תמיד נכון לשאול את המטפל מה ההכשרה שלו והאם יש לו ניסיון בתחום הספציפי שאתם מוטרדים ממנו אבל חשוב לא פחות האם הוא מכיר ועבד עם הקהילה הגאה.

נקודה אחרונה ואולי החשובה מכולם – חשוב מאוד לבחון את ההתאמה עם המטפל. כימיה עם מטפל/ת חשובים ביותר להצלחת התהליך אפילו מעבר לרמת החריפות והתובנות של המטפל. כאן אתם נדרשים גם להקשיב לאינטואיציה שלכם, ומותר ואף רצוי לבחון למשך כמה מפגשים האם הסגנון והאישיות של המטפל מתאימים לכם.


הכותב – מיכאל אמיר – עובד סוציאלי ((MSW, מטפל מקצועי מוסמך. מטפל רב תחומי בבריאות הנפש ובעל התמחות בהתמכרויות.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן