fbpx

טיפול ה-PrEP אושר לסבסוד בכל קופות החולים בישראל

בעקבות עבודה ממושכת של הוועד למלחמה באיידס, החברה לבריאות הלהט"ב והחברה לרפואת איידס, טיפול המנע ל HIV אושר לסבסוד בכל ארבע קופות החולים הגדולות בישראל ויימכר במחיר מסובסד שנע בין 500-300 שקלים למבוטחי שב"ן. היעד הבא - סל התרופות

ימים ספורים מכניסתו של הטיפול המונע ל-HIV לשימוש בישראל, ומבוטחי שב”ן בכל קופות החולים בישראל יכולים לרכוש את הטיפול במחיר מסובסד.

החל מה-1.9, קופות החולים “מכבי”, “מאוחדת” “כללית” ו”לאומית”, ימכרו את “אמטריביר טבע” ׁ(התרופה הגנרית ל-Truvada) במחיר מסובסד למבוטחיהן בעלות שנעה בין 500-300 ₪ לחודש, במקום מחירה המלא של התרופה שעומד על כ-1800 ש”ח.

לפי הנחיות אגף הרוקחות במשרד הבריאות, הטיפול יינתן עבור מבוטחים שנמצאים בסיכון גבוה להידבקות ב- HIV, על ידי מרשם שיונפק על ידי רופאי משפחה שעברו הכשרה ייעודית בנושא.

הוועד למלחמה באיידס, יחד עם החברה הישראלית לרפואת איידס והחברה לבריאות להט”ב בהסתדרות הרפואית, העבירו כבר מספר הכשרות לעשרות רופאים, ובקרוב תתקיימנה הכשרות נוספות.

“זו בשורה משמחת עבור בריאות הציבור בכללותו”, אמר ד”ר יובל לבנת, מנכ”ל הוועד למלחמה באיידס, “אנו מקווים כי לאחר שכל קופות החולים בישראל אישרו לסבסוד את הטיפול למבוטחי השב”ן, ועל מנת למנוע הפליה בין מבוטחים שאין בידיהם שב”ן מחמת מצבם הכלכלי, יתמוך משרד הבריאות בבקשה שהגיש הוועד להכליל את הטיפול בסל התרופות. זאת על מנת למנוע הדבקות נוספות ב-HIV בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה, ולצד אמצעי מניעה אחרים, שבמרכזם הקונדום”.

“אני שמחה ומברכת על היכולת לתת טיפול תרופתי מונע בישראל”, הוסיפה ד”ר מיכל חוברס, יו”ר החברה הישראלית לרפואת איידס, “זהו ציון דרך משמעותי במאבק בנגיף. רפואה מונעת הינה הדרך הנכונה ובסופו של דבר הזולה לשמור על בריאותנו. תקוותנו שבעקבות מהלך זה ניראה ירידה משמעותית בכמות הנדבקים בנגיף ה-HIV”.

ח”כ מירב בן ארי(כולנו) חברת ועדת הבריאות של הכנסת אשר הובילה יחד עם ח”כ אללוף את הפנייה לקופות החולים ציינה כי זהו מהלך חשוב מאוד של קופות החולים לאוכלוסיות שבסיכון אך לכל החברה כולה. “מניעת התפשטות המחלה במדינה וההדבקויות בה תחסוך מאות אלפי שקלים אך בעיקר תחסוך כאב וצער”, אמרה בן ארי, “כמובן שיש להקפיד גם על קיום יחסי מין בטוחים אך אין ספק כי מניעת המחלה חשובה לא פחות”

היעד הבא: סל התרופות

טרם הינתן האישור ל-PrEP, בישראל ניתנה התרופה רק כהתוויה טיפולית, וזאת לאחר שנגיף ה-HIV כבר נמצא בגופו של האדם, ולעיתים אף לאחר שאובחן כחולה איידס. מי שביקש להשתמש בתרופה, כאמצעי מניעתי ׁׁ(PrEP) נאלץ היה לרכוש אותה באופן פיראטי ובלתי חוקי באינטרנט, אך תוך חשש מנטילת תרופה מזויפת שעלולה לסכן את הבריאות או לא להשיג את ייעודה במניעת הידבקות. עם הסבסוד של הקופות לטיפול, ישנה תקווה גדולה כי הטיפול יכנס לסל הבריאות ובכך יונגש הטיפול לכל מי שחפץ בכך.

עוד בנושא:  בג"צ קבע פה אחד: "זוגות להט"בים יכולים לאמץ ילדים"

בועד למלחמה באיידס מסבירים כי מעבר לעובדה שהטיפול עוזר במניעת הפצת ה-HIV, הוא מוזיל עלויות למערכת ולכן, המאבק לא נגמר והם ימשיכו לפעול, יחד עם שותפיהם, ארגונים רפואיים וארגוני הקהילה הגאה, כדי להבטיח, עתה כשהתרופה כבר רשומה בישראל, שתיכלל בסל התרופות הישראלי, כך שלא יהיו מחסומים כלכליים בפני אלה הזקוקים לה.

מוקדם יותר השנה הוסיף ארגון הבריאות העולמי את PrEP לרשימת הטיפולים החיוניים למניעת התפשטות HIV. המדינות המערביות השונות נוקטות גישות שונות לטיפול: בארה”ב, בה נרשמה ההתוויה בחודש יולי 2012, קיימת תכנית סבסוד למי שמרוויח פחות מ-54$K בשנה. בצרפת פועלות כ-60 מרפאות המציעות PrEP והטיפול נכלל ברשימת התרופות המסובסדות. בנורבגיה, החל מאוקטובר 2016 , כל מטופל מקבל החזר מלא עבור PrEP,  שנכנס תחת תכנית של הביטוח הלאומי. בדרום אפריקה נכלל הטיפול באסטרטגיית התוכנית הלאומית לטיפול בנגיף- מסובסד על ידי המדינה, ובקנדה הטיפול רשום, אך עדיין אין החזרים כספיים.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן