fbpx

ח”כ אמיר אוחנה בועדה לקידום חוק הלאום: “לא אאפשר לסעיף הפוגע בקהילה הלהט”בית לעבור”

בפתח הדיון על סעיף 12 לחוק הלאום העוסק במשפט העברי, הבהיר יו"ר הועדה לקידום החוק, ח"כ אמיר אוחנה, כי הסעיף לא יעבור בנוסח המוצע. עודד פריד מהאגודה למען הלהט"ב הביע את חששם של חברי הקהילה מהסעיף המוצע
אמיר אוחנה | צילום: צילום מסך יוטיוב ערוץ הכנסת
צילום: מסך מתוך יוטיוב ערוץ הכנסת

חבר הכנסת אמיר אוחנה, המשמש כיו”ר הועדה לקידום חוק הלאום, פתח הבוקר את מושב הועדה בהודעה כי הוא מתכוון לפעול לשינוי של סעיף המשפט העברי בהצעת החוק, זאת מכיוון שהסעיף עלול לפגוע בקהילת הלהט”ב המופלית לרעה במשפט העברי.

“לא אאפשר לסעיף כזה לעבור, אפילו לא בקריאה הראשונה, בשל הפגיעה האפשרית בקהילה הלהט”בית”, הבהיר אוחנה, והסביר כי יש צורך למתן את הנוסח הנוכחי ולאמץ אחת משתי חלופות לסעיף המשפט העברי – שלפיהן הנוסח יכלול גם התייחסות לאופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

סגן יו”ר הוועדה, ח”כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), ניסה להתנגד להצהרתו של ח”כ אוחנה והסביר כי ישנה הסכמה קואליציונית על נוסח החוק, כולל הסעיף המדובר. אוחנה התייחס לדבריו של ח”כ ניסן סלומיאנסקי וסיכם: “כל עוד אני יו”ר הועדה הנוסח הזה לא יעבור”.

החלטתו של אוחנה צפויה לעורר עימות קואליציוני עם מפלגת הבית היהודי, המתעקשת על קידומו של הסעיף, וכן עם סיעות כולנו וישראל ביתנו, זאת לאור הודעתו של השר יריב לוין, השר המקשר בין הממשלה לכנסת, כי החוק יעלה להצבעה בקריאה ראשונה במתכונתו המקורית ללא כל שינוי, של מחלוקות רבות נוספות בקואליציה, ואילו השינויים שגיבשה הוועדה ודרישותיהן של הסיעות לשינויים נוספים, יוכנסו להצעת החוק רק לפני הקריאה השנייה והשלישית.

פגיעה קשה בזכויות הקהילה הגאה בישראל

הועדה לקידום חוק הלאום התכנסה הבוקר על מנת לדון בסעיף 12 לחוק הלאום, המפנה שופטים לשאוב השראה מההלכה במקומות שבהם החוק הקיים לא מספק להם מענה. חברי הועדה שמעו את דבריהם של נציגי ארגונים להט”בים, ארגוני נשים וארגוני זכויות אדם, שהביעו את חששם מההשלכות של אישור הסעיף, שעלול לבטל את ההגנות המשפטיות להם זוכים מיעוטים בבית המשפט.

עודד פריד, מנהל הפורום למדיניות ציבורית של האגודה למען הלהט”ב, הביע את התנגדותה של הקהילה הגאה לסעיף המדובר. “הניסיון להכניס את המשפט העברי לתוך החוק הישראלי הוא פגיעה קשה בזכויות הקהילה הגאה בישראל. אין הרבה חוקים במדינת ישראל המעגנים את זכויותיהם של חברי הקהילה הגאה, והרבה פעמים אנו נאלצים לפנות לבתי המשפט בבקשדה שהם יכריעו. החשש המרכזי שלנו הוא שאם נגיע לבתי המשפט וההנחייה לשופטים תהיה לפנות למשפט העברי, הזכויות שלנו לא ינתנו ולא ישמרו”.

עוד בנושא:  די כבר עם השקרים שלך – סרט יפה על אהבת נעורים סודית

ד”ר מיכאל ויגודה, האחראי על תחום המשפט העברי במשרד המשפטים, הציע חלופה שלישית לניסוח הסעיף בהצעת החוק, המתייחסת אל המשפט העברי באופן הצהרתי, שבתוכו יעוגן מקומה של המורשת המשפטית היהודית במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי, תוך הבהרה שהדברים נעשים באופן שמבטיח את השיח שבין המורשת התרבותית היהודית לבין היסודות הדמוקרטים של מדינת ישראל.

“ההצהרה של יו”ר הועידה בפתח הדברים כי לא ייתן לסעיף לעבור כלשונו היא הצהרה טובה מבחינת הקהילה הגאה”, אמר עודד פריד בסיום הדיון, “אין לי ספק שהלחץ שהפעלנו בשבועות האחרונים עשה את שלו והיה לו חלק באמירה הזו. הדרך לאישור החוק עדיין ארוכה. השלב הבא יהיה הצבעה על הסעיפים ונראה איפה עומד הנוסח של סעיף 12 והאם היו”ר יצליח לשנותו. ואחריה הצבעות בועדה, קריאה ראשונה, ודיונים לקראת הקריאה השניה והשלישית. אנחנו נמשיך להאבק לאורך כל הדרך”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן