fbpx

ועדת החינוך דנה בטיפולי ההמרה: “סכנה של ממש העלולה להוביל תלמידים לאובדנות ולפגיעה עצמית”

ועדת החינוך של הכנסת קיימה דיון מיוחד בנושא טיפולי ההמרה, בעקבותיו קרא יו"ר הועדה ניצן הורביץ למשרד החינוך להציג עמדה ברורה בנושא | "ועדת החינוך דורשת ממשרד החינוך למלא את חובתו החוקית והמוסרית לאפשר לכל תלמיד סביבה בטוחה ולהציג עמדה ערכית ברורה מול אמירות מסוכנות כאלו מפי אנשי חינוך כדוגמת לוינשטיין"
ועדתהכנסת
אולם דיוני הועדות | צילום: צילום מסך יוטיוב

ביום שלישי, (12.5.2020) התקיים דיון מיוחד של ועדת החינוך שעסק בתלמידים הלהט”בים. הדיון התקיים בעקבות דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, בהם חזר והדגיש את תמיכתו בטיפולי המרה.

ח”כ ניצן הורוביץ יו”ר ועדת החינוך המיוחדת אמר בפתיחת הדיון כי התמיכה בטיפולי המרה של ראש מכינה המתוקצבת על ידי המדינה, הן סכנה של ממש העלולה להוביל תלמידים לאובדנות ולפגיעה עצמית. “ביקשתי לקיים את הדיון הזה לא כדי לדון בגבולות חופש הביטוי, אלא לבדוק האם משרד החינוך מאפשר לכל נער ונערה סביבה בטוחה מאיומים, לחצים וטיפולים, כדי לבדוק האם המערכת מציגה עמדה ערכית של סובלנות ואהבת אדם כלפי כל תלמיד. מערכת החינוך צריכה להציג עמדה ברורה של אהבת אדם וסובלנות כלפי כל תלמיד, ובפרט כלפי התלמידים הלהט”בים. ועדת החינוך דורשת ממשרד החינוך למלא את חובתו החוקית והמוסרית לאפשר לכל תלמיד סביבה בטוחה ולהציג עמדה ערכית ברורה מול אמירות מסוכנות כאלו מפי אנשי חינוך כדוגמת לוינשטיין”.

במהלך הישיבה שמעו חברי הכנסת עדויות של להט”בים דתיים שסיפרו על הטיפולים שעברו שנועדו לשנות את נטיתם המינית.

בתיה, רכזת חינוך של הקבוצות הדתיות בארגון איגי סיפרה לוועדה על טיפולי ההמרה שעברה: “גדלתי בבית חרדי ואחרי שנודע על הנטייה המינית שלי נשלחתי לטיפולי המרה שלא כללו מכות חשמל , אבל כללו אמירות חוזרות ונשנות שאני צריכה להשתנות ושאני לא ראויה לשום דבר אם לא אשתנה. שנתיים של דיבורים כאלה על בסיס שבועי גרמו לי לומר למטפלת שלי שעדיף לי למות מאשר לחיות בהתאם להצעותיה. זה המקום לומר – טיפולי ההמרה לא באמת עובדים. יש סיפורים רבים של נערים ונערות שכל לילה מתפללים להשתנות וכל בוקר קמים עם קצת יותר שנאה עצמית ולסיפורים האלה אף פעם אין סוף טוב. אני לא יכולה להסביר במילים את המצב הנפשי של בני ובנות הנוער ששומעים את האמירות של הרב הזה. הנוער הזה נושא עיניו לרבנים שלו, ומה נשאר לנער הזה – לבחור למות? זאת הבחירה שאנחנו מאחלים לבני ובנות הנוער שלנו?”.

יו”ר חברותא, שי ברמסון, ניצול טיפולי המרה בעצמו אמר בדיון: “הגיע הזמן שיפסיקו בישיבות ההסדר ובחמ”ד להפנות לארגוני ההמרה, שכבר הוכח שגורמים רק לנזק. כשהרב לוינשטיין ממליץ על המרת אנשים (גם אם לא בנזעי חשמל) הוא פוגע בתלמידים שלו שיושבים ומקשיבים לו באותו השיעור”.

“מערכת ארגונית שהוקמה בשנים האחרונות ששמה לעצמה מטרה לעצור ולדכא את הקהילה הגאה. אם לא נפסיק את פעילותם במערכת החינוך, זה רק ילך ויתעצם”

הרב אהרון ליבוביץ, מנכ”ל ומייסד ארגון השגחה פרטית סיפר למשתתפי הישיבה באמצעות סרטון שצילם על הדרך שעשה מאז שפעל נגד קיום מצעד הגאווה בירושלים ועד ליום בו השתתף במצעד בעצמו: “אני רב קהילה בירושלים ולפני 15 שנה דרשתי נגד קיום מצעד הגאווה בירושלים.. בעקבות אותה דרשה ניגשו אלי כמה אנשי קהילה שהיו בארון ובעקבות סדרה של מפגשים, נפגשתי פנים אל פנים בחוויה של הומו דתי ושמעתי סיפורים על ניסיון להשתנות. מי שמחובר לאורח חיים שמרני נדרש לתהליך ארוך. הפגיעה בזולת חייבת להיות אסורה על פי חוק ולכן גם טיפולי המרה צריכים להיות אסורים”.

ח”כ איתן גינזבורג אמר בישיבה: “ראש מכינת עלי, הרב יגאל לוינשטיין לא פועל בחלל ריק אלא הוא חלק ממערכת ארגונית שהוקמה בשנים האחרונות ששמה לעצמה מטרה לעצור ולדכא את הקהילה הגאה. קיים כאן מערך שלם ומאורגן של ארגונים ומוסדות שמבקשים להוציא ממתחם הלגיטימיות אורח חיים שהם מתנגדים לו. אני לא רוצה להתווכח איתם על האמונה – אבל אני לא מוכן שיטילו ספק בזכותי ובזכות שכמותי לנהל את חיינו על פי דרכינו. תפסיקו לנסות ולשנות אותנו. הגיע הזמן שנסתכל על המערך שנבנה פה בשנים האחרונות, ונבין שאם לא נפסיק את פעילותם במערכת החינוך, זה רק ילך ויתעצם”.

ח”כ עידן רול הציע לתמוך בשתי הצעות חוק שהגיש – איסור טיפולי המרה בקטינים ושלילת תקציבים ממוסדות חינוך המעודדים להט”בופוביה. “אנחנו מוצאים את עצמנו פעם אחר פעם במתקפות והגיע הזמן שגם אנחנו נעלה להתקפה”, אמר רול, “יש לשלול תקציבים ממוסדות חינוך שמעודדים להט”בופוביה. הנוער שלנו שנמצא בסכנה צריך לדעת שההנהגה מתעלה מעל שיקולים פוליטיים ואומרת חד משמעית – לא אתן שיתייחסו אליכם כפסולים”.

עינב לוק, מנהלת אגף בכיר שפ”י במשרד החינוך אמרה כי משרד החינוך מחויב לקיים במערכת שיח של קבלה וסובלנות ומניעת ללהט”בופוביה. היו”ר הורוביץ ביקש מלוק תשובה לשאלה מדוע לא הופץ מעולם חוזר מנכ”ל בנושא תלמידים מקהילת הלהט”ב על כך ענתה לוק שנעשה תהליך משמעותי של הכשרת צוותי חינוך בנושא. “יש תקנה תקציבית שבתי ספר מזמינים סדנאות ואנחנו רואים שהדבר הזה עושה שינוי דרמטי. אנחנו לא יכולים לחייב, אבל התהליך גורם ליותר ויותר בתי ספר להזמין סדנאות”.

עוד השתתפו בישיבה ארגוני הקהילה הדתית הגאה חברותא, חושן, שובל ובת קול.

בסיכום הישיבה אמר הורוביץ: “מסתבר שטיפולי המרה הם פרקטיקה רחבה יותר ממה שחשבנו בקרב בנים ובנות, הכרוכה בתשלומים גבוהים וזה דבר שלא יכול להמשך. משרד החינוך צריך לפעול בנושא בצורה נמרצת ולהוציא חוזר מנכ”ל ברור מאוד. אני קורא לאפשר לארגוני הקהילה גישה לבתי הספר ולטפל בנושא באמצעות חינוך”.

עוד בנושא:  "החתונה הזו היא גם התרסה וגם גאווה"

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן