fbpx

התמודדות עם חומרים ממכרים בזמן הקורונה

"בזמן הקורונה אנחנו רואים עליה חדה בדיווחים של להט"בים רבים על מצוקות נפשיות מסוגים שונים המובילות לשימוש לרעה בחומרים פסיכואקטיביים, והתמכרויות קשות | עו"ס גיא יוסף, רכז טיפול בתחום שימוש בסמים והתנהגויות התמכרותיות ומטפל בקליניקה הלהט"בית של האגודה למען הלהט"ב מסביר את העלייה במספר הדיווחים ואיך אפשר להתמודד עם הסגר בצורה קלה יותר
התמכרותבקורונה
pexels | cc0

“בזמן הקורונה אנחנו רואים עליה חדה בדיווחים של להט”בים רבים על מצוקות נפשיות מסוגים שונים המובילות לשימוש לרעה בחומרים פסיכואקטיביים, והתמכרויות קשות. עבור להט”בים, אשר מלכתחילה מתמודדים עם מצוקות בריאותיות נפשיות ופיסיות בשכיחות גבוהה- התקופה הנוכחית הוא קשה אפילו יותר”. עו”ס גיא יוסף, רכז טיפול בתחום שימוש בסמים והתנהגויות התמכרותיות ומטפל בקליניקה הלהט”בית של האגודה למען הלהט”ב מסביר את העלייה במספר הדיווחים ואיך אפשר להתמודד עם הסגר בצורה קלה יותר.

אילו השפעות יש בזמן המשבר על חברי הקהילה הגאה?
“בתקופה האחרונה פגשנו במסגרת העבודה הטיפולית עלייה ברמות החרדה, הבדידות, המצוקה וכן עלייה בהפרעות בדימוי הגוף ובהפרעות אכילה. מאז וגם היום, הפונים לטיפול בשימוש לרעה בחומרים ממכרים מדווחים על עלייה בתדירות ובעוצמה של השימוש לרעה באלכוהול, בסמים ובכדורים נוגדי חרדה. סביר כי יש בכוחה של התקופה להביא לידי מצוקות נוספות. למעשה, בקרב כלל הציבור הישראלי מדווח על עלייה של 25% במרשמים לכדורים נוגדי דכאון. כל אלו עשויים להביא שימוש לרעה בסמים ואלכוהול, לכדי התמכרויות אשר יכולות להשפיע ולהזיק על חייהם של א.נשים. התנהגויות אלו הן דרך להתמודד ולווסת את הלחץ המצטבר, אך עשויות להביא לתוצאות כואבות. מצבי דחק, לחץ ואי וודאות ידועים כמחריפי מצוקות נפשיות, והסגר הנוכחי מהווה מצב לחץ אדיר המשאיר את חברי הקהילה ללא חיי חברה וקשרים משמעותיים”.

דיברת על התמכרויות, אילו סוגי התמכרויות אפשר לראות?
“תחילה, להתמכרות יש המון היבטים, גם התמכרויות לחומרים כמו אלכוהול, סמים, תרופות, קפאין וכו’ וגם התמכרויות להתנהגויות כמו מין, פורנו, אפליקציות היכרות, קניות, עבודה, ספורט, ואף אכילה כפייתית. לפני שנגשים לדבר על על התמכרות, חשוב להבין את המקור לה ולהבין שההתנהגות הכפייתית באה לווסת כאב, להפחית מצוקה ולא להיות במגע עם מצבים רגשיים מציפים. לכן, ההפחתה בשימוש חייבת להיות מלווה ברגישות, בניסיון ובמעטפת תומכת המציבה גם גבולות, אחרת האדם יחווה מצוקה נוספת מכישלון של ניסיון להפסקה או שהתמכרות אחת עשויה להתחלף באחרת. התמכרות לרוב נובעת מטראומות, בדידות, חרדה, ריקנות, דחייה ומצוקות שאדם חווה- אלו מצבים כרוניים ומלווים את האדם בכל שעות היממה, ממש כמו ההתמכרות. למעשה, כל איש.ה עשוי.ה לחוות מצבים נפשיים אלו, אך להט”בים מועדים יותר להיחשף למצוקות נפשיות בשל היבטים חברתיים של להט”בופוביה, אפליה חוקתית, דחייה חברתית ומשפחתית, ואף בשל בדידות שאפשר לחוות גם בתוך קהילת הלהט”ב”.

מדוע יש חשיפה לחומרים ממכרים?
“בשביל להבין את החשיפה, יש לגשת לסיבה בגללה צורכים סמים מלכתחילה- גם סמים וגם אלכוהול גורמים להקהייה של כאב, להפחתה של תחושות כמו חרדה ובדידות, לניתוק מגע ממצבים רגשיים מעוררי לחץ כמו בדידות מחד או סקס מנגד. בנוסף, להט”בים סובלים מאפליה ממסדית בכל תחומי החיים שלעיתים מובילה להתמודדות לא פשוטה ותחושות קשות. מלבד לאפליה בזכות למשפחה והורות, לצערנו גם היום ישנה הסתה כלפי הקהילה מנבחרי ציבור, מערכת החינוך מטאטא את הנושא הלהט”בי מתחת לשטיח, ואפילו מעני הרווחה והתעסוקה לקהילה הינם עדיין בלתי מספקים.

הסמים בעצם משמשים כמעין מדיקציה עצמית בכדי לשחרר מהתחושות הקשות. הסגר, מחדד את התחושות האלו: הריקנות, הלבד, הכאב וחוסר הוודאות בכל תחומי החיים. בדיוק כמו בקשרים שמתנתקים בעקבות מרחק, עבודות שהופסקו ובעיות כלכליות שהוחמרו מהגברת הרצון לקהות חושים ולהפחתת הכאב. מסיבות אלו, אנחנו רואים לעיתים עלייה בתדירות השימוש, בעוצמת השימוש ועליית מדרגה בסוגי החומרים הממכרים בהם משתמשים”.

איך ההתמכרות נראית בפועל?
“נראה א.נשים מתפקדים, משכילים, אשר נראים בריאים ואסטתים לעין ושהגיעו למצב התמכרותי בעקבות שימוש בינג’ בסוף שבוע. שימוש בינג’ זהו מצב בו האדם יכול לתפקד כל השבוע בצורה טובה (יעבוד, ילמד, יפגוש חברים) ויחגוג רק בסופי שבוע. כשלאט לאט הסופ”ש מתרחב והדבר גם פוגע בתפקוד השבועי שלו עד שהורס את עמודי התווך בחייו – אובדן של עבודה, חברים, דירה ועוד. רוב בני האדם המכורים לא מבינים כי קיימת התמכרות או בעיה אמיתית, אלא רק מרגישים את המצוקה שבאה יחד עם זה. רובנו צורכים חומרים או התנהגויות בצורה כזו או אחרת כדי לחדד תחושות נעימות או כדי להתמודד עם תחושות פחות נעימות וזה בסדר, רק כאשר יש מצוקה המלווה בפגיעה בתפקוד של אדם אנחנו נמצאים באזור של שימוש לרעה או אף התמכרות”.

כיצד אתה מציע להתמודד בתקופה הזו כדי לשמור על בריאות הנפש ולהימנע מפגיעה?
“הדבר הראשון הוא הכרה בבעיה וזיהוי מצבי סיכון. חשוב להכיר באזורים שמרגישים תקועים או פגועים בחיים בעקבות השימוש בסמים- עבודה, יחסים משפחתיים, לימודים, מצב כלכלי, מיניות, אינטימיות, קשרים חברתיים, תזונה, מצב נפשי-רגשי ועוד. יתכן ואלו היו אזורים בחיים שלא היו במצב טוב טרם השימוש, אך נעשו אף יותר מטרידים עם השימוש.

לאחר מכן, בקשת עזרה. קשה לעבור זאת לבד ולכן, בקשת עזרה תחילה עם אנשים קרובים מההווה- חברים, משפחה, חברים לעבודה. לעדכן שיש קושי ושאתם מבקשים עזרה (“לא לעשן/לשתות לידי יותר”), ושהדבר יהיה בדיבור גלוי- על כך שקיים רצון להפחית או להפסיק התנהגות מסוימת. אמליץ לבחור אנשים שרוצים בטובתכם ויהיו שם עבורכם ככל האפשר ולא כאלו שינסו להפחית את המצוקה שלכם מסיבות אישיות שלהם. ככל שאין אנשים כאלו מההווה, אפשרי ליצור קשר עם א.נשים משמעותיים מהעבר שעשויים להוות גורם מסייע, או לחפש תמיכה חדשה למשל, מקבוצת NA המיועדת ללהט”ב.

בנוסף, קבלה (של המצב ושל העזרה). כנראה שמשהו בדרך ההתמודדות עד כה, לא הביא לשיפור ברווחה הכללית בחיים ואול יש צורך בשינוי ובקבלה שלא כל התשובות אצלך כרגע. אם את.ה מוצא.ת ששינוי בהרגלים הנוכחיים הוא קשה, אז אולי יש צורך בעזרה חיצונית שעד כה דחית. אנו עשויים לראות התנהגויות אובססיביות אחרות שיעלו עם הניסיון להפחית ולהפסיק התנהגות אחרת- החל ממעבר לטיפול עצמי ‘לגיטימי’ יותר כמו כדורים פסיכיאטריים ועד החלפת סם אחד באחר. לפיכך, בטיפול עם התנהגויות על רצף ההתמכרות, קיימת חשיבות לעבודה מקצועית של הכלה לצד גבולות הבאה לזהות מצבים סיכוניים אחרים שעשויים לעלות. חשוב להבין שהמילה התמכרות היא מפחידה ומלווה בסטיגמה, אז אמליץ בשלב זה להתמקד יותר בכך שלא כל טיפול בחוויה של אובדן שליטה וגבולות בהתנהגויות התמכרותיות, הוא בהכרח גמילה. עליכם.ן להזכור שאתם.ן לא לבד והרבה אנשים מתמודדים עם התמכרויות בקהילה ומחוצה לה. זו לא בושה וחשוב להתמודד עם התמכרות ובשביל זה אנחנו פה בשלבילכם.ן”.


מערך הייעוץ והטיפול של האגודה למען הלהט”ב מפעיל בתקופת הקורונה קבוצות שיח חברתיות בזום. כמו כן, הקליניקה הלהט”בית של האגודה מציעה טיפול רגשי אונליין. להרשמה ופרטים נוספים- https://www.lgbt.org.il/corona

קו הקשב של האגודה, “יש עם מי לדבר” פועל בימים א’-ה’ ומוצ”ש בין השעות 19:30-22:30 דרך אפליקציית וואטסאפ במספר: 058-6205591 ודרך הטלפון: 03-6205591

עוד בנושא:  פסטיבל התאטרון הגאה דרמה קווין #2 יוצא לדרך

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן