fbpx

הקרב על הטחינה – טחינת אל ארז במרכזו של קרב אידיאולוגי

ההודעה על תמיכתה של חברת אל ארז בהקמת קו קשב בערבית לקהילה הגאה, הובילה לקריאות לחרם צרכנים על החברה מצד סוחרים מהמגזר הערבי, אליהם הצטרפו גם גורמים חרדיים | בתגובה, התגייסו ארגוני וחברות הקהילה הגאה לתמיכה בחברה ומוצריה
אלארז
צילום: האגודה לזכויות האזרח בישראל

בשבוע שעבר הודיעה האגודה למען הלהט”ב על הקמת קו קשב ללהט”בים דוברי ערבית, המתאפשרת בזכות תרומה שהעבירה טחינת אל ארז עבור המטרה. הפוסטים המפרגנים של חברי וחברות הקהילה לחברה הערבית הראשונה שתמכה בגלוי בקהילה הגאה, הגיעו גם אל בעלי המכולות והסופרים במגזר הערבי, שהחליטו בתגובה להחרים את מוצרי החברה.

באקט של מחאה, צילמו בעלי חנויות במגזר הערבי כיצד הם מסירים את מוצרי החברה מהמדפים וזורקים אותם אל פח האשפה. “אני מצטרף למחאה נגד טחינת אל ארז שתומכים בהומואים”, אמר אחד מבעלי המינימרקטים, “המקום שלכם לא במדפים אצלי, ולא אחזיר את הסחורה לסוכן שלכם. המקום שלה בפח”. אל בעלי החנויות הצטרפו קריאות לחרם ולהסרת מוצרי החברה מהמדפים מצד פעילים מהמגזר הערבי, וכן מפיצים של החברה שאיימו להפסיק לספק אותה במידה ולא תחזור בה מתמיכתה בקהילה הגאה.

הקריאות לחרם לא נעצרו במגזר הערבי, גם גורמים דתיים יהודיים, שזיהו הזדמנות להתנגח בקהילה הלהט”בית ובכל מי שתומך בה, הצטרפו לקריאות. התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית קראה ללמוד מהציבור הערבי ולהסיר מהמדפים את מוצרי החברה. “יש לא מעט דברים טובים שאפשר ללמוד מהציבור הערבי. למשל ההחלטה הבריאה והכל כך מתבקשת מצד בעלי מכולות להסיר מן המדפים את טחינת אל-ארז, שתומכת בלהט”ב. לטחינה הזו יש גם השגחה של בד”ץ העדה החרדית, וטוב תעשו את תתקשרו אליהם לטלפון 02-6700200 ותבקשו מהם להסיר את ההשגחה שמאפשרת מכירת המוצר בכל מכולת חרדית. ברוך השם, לא חסרות טחינות טובות. קנו אותן”.

מנגד, התגייסו הקהילה הגאה ותומכיה לתמוך בחברת אל ארז, בבעלותה של אשת העסקים ג’וליה זהר. ארגוני הקהילה הגאה, מובילי דיעה, אנשי תקשורת ופוליטיקאים, העלו תמונות עם הטחינה והפצירו בכולם להמשיך ולקנות את מוצרי החברה.

כשהם בוחרים בחרמות – אנחנו מפיצים את האור”, כתב ח”כ יוראי להב הרצאנו, “בעלי חנויות רבים פתחו בחרם נגד מוצרי החברה, רק משום ש”העזה” לתמוך בקהילה הגאה. חרם מהסוג הזה הוא בעיני אלימות להט”בופובית בוטה, שאין לה מקום במדינת ישראל. אני מצפה ממנהיגי הציבור בחברה הערבית לגנות את החרם הזה בחריפות, ולתמוך בהקמת קו הסיוע ללהט”ב בשפה הערבית. צאו לחנויות, הראו למחרימים הכוח של הסולידריות החברתית שיש בישראל”.


ניסיון לסתימת פיות והפחדה

במקביל, הופעל לחץ על חברי הכנסת של הרשימה הערבית המשותפת לגנות את החרם ולהביע תמיכה בחברה שבחרה לתרום לקהילה הגאה.

עוד בנושא:  "הוריקן" בדרך לאירופה - צפו בשיר הישראלי לאירויזיון 2024

יו”ר הרשימה המשותפת איימן עודה, הגיב לחרם בפוסט בשפה הערבית, אך נמנע מלהזכיר את הסיבה לחרם או את קהילת הלהט”ב.  “כמה צביעות יש בהחרמת טחינת אל ארז בתמורה להישארות כל החברות הישראליות שגאות בתמיכה בהתנחלויות ובצבא”, כתב בציוץ בטוויטר, “כמה תמימות יש באי ניתוח תפקידם של החברות המתחרות באל ארז, יהודים וערבים, בקידום קמפיין הזה. כמה זה שטותי ליצור סכסוכים שעה שאנחנו על סף הגעה של פלחים גדולים באוכלוסיה אל עבר מחלה עד מוות עקב מגיפת הקורונה, והגעתם של פלחים רחבים מאוד לרעב יומיומי כתוצאה מסדרי העדיפויות הכלכליים של הממשלה ביחס למגיפת קורונה”.

ח”כ אעידה טומא סולימן העלתה תגובה נחרצת יותר, וכתבה: “שוחחתי עכשיו עם ג’וליה זהר בעלת טחינת אל-ארז, ואמרתי לה שהמהלך האמיץ של החברה הוא אמירה ברורה לציבור שלנו: זכויות להט”ב הן זכויות אדם. החרם על טחינת אל-ארז הוא ניסיון לסתימת פיות והפחדה של ג’וליה והמפעל. אני קוראת לכולם ולכולן לקנות את טחינת אל-ארז ולהתנגד לחרם”.

מטחינת אל ארז נמסר: “טחינה אל ארז תורמת לעשרות עמותות וארגונים בשנה. בין השאר ייסדנו קרן פילנטרופית שמתמחה בעזרה לבעלי מוגבלויות בחברה הערבית, בקידום מעמד האישה, אחריות חברתית ועוד. אנחנו במשפחת טחינה אל ארז, אוהבים אנשים ללא הבדלי דת, מין, מגדר וצבע. אוכל מחבר בין אנשים. וכך גם אנחנו. נמשיך להיות בית פתוח ומעצים למגזרים מוחלשים באשר הם”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. GERARD הגב

    החרדים והמוסלמים , הקבוצות בעלות האחוז הגבוהה יותר של להטבים בארץ , חייבים להתנגד לכל פעולה תומכת שמהווה לחץ עצום על הדחף הלטנטי שלהם לצאת מהארון , הטאבו המיני והחינוך המיגדרי דוחפים את הצעירים שזה עתה גילו את היצר להתנסות עם בני מינם , ומכאן ההתניה

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן