fbpx

הקונטרה החינוכית של תנועת הצופים: “ההתנגדות הטובה ביותר להומופוביה היא חינוך לשוויון ואהבה”

יובל סיני, רשג"ד בצופי רמת חן, החליט לייצר קונטרה חינוכית למילותיו של ח"כ מוטי יוגב ולגרום לחניכיו להבין ששוויון הוא לא ענין של ימין ושמאל | "לגרום לחניכים ולמדריכים להבין מהי העמדה הנכונה והמותאמת למדינה דמוקרטית, ולא למדינה חשוכה ולא מקבלת"
יובלסיני

בשבוע שעבר נערך דיון בוועדת העבודה והרווחה שעסק בהצעת חוק ממשלתית כהרחבה לחוק הפונדקאות, לפיה יורחב מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים רווקות שלא יכולות לשאת היריון. במהלך הדיון, דרשו חברי כנסת ונציגי עמותות להט”ביות לאפשר גם לבני זוג מאותו המין לבצע פונדקאות.

מוטי יוגב, חבר כנסת בבית המחוקקים הישראלי, איש חינוך בעל דעות מוארות, איש מוסר וערכים, מזכ”ל תנועת הנוער בני עקיבא (אחראי לחינוך של כל הנוער הדתי-לאומי), דמוקרט לתפארת, הגיב על שולחן הכנסת, המקום הדמוקרטי, הבסיס למדינה הדמוקרטית, מילים יפות כאילו נלקחו משיר…

“מדינת ישראל – יש פה מדינה יהודית ודמוקרטית, בעולם זה לא קיים… מדינת ישראל צריכה להיות, מובילת הסטיות בעולם??? באמת! מדינת ישראל מובילה את המוסר בעולם, המשפחה בעולם, ולא את הסטיות בעולם. את האמת הזאת צריך להגיד מעל כל במה. אני רואה את החוק כפי שהוא, ולא עם תוספות שהן מעבר לטבע, מחוץ לטבע. צריך לסייע לאותם אנשים, אבל בוודאי לא להפוך אותם לדבר המקובל והנורמלי, לא בישראל ולא בעולם כולו. בודאי שבמדינה יהודית ודמוקרטית, ראוי שהמוסר היהודי ישמש לנו כמגדלור – לנו ולעולם כולו, לחינוך לחיי משפחה טבעית ונורמלית עבור ילדינו”.

מהמם, מרגש, דמוקרטי והומני לחלוטין. האומנם?

כתגובה לדברים המזעזעים, המצמררים, הדוחים, החשוכים והמגעילים שאמר, קיבל ח”כ יוגב מתקפת נגד חריפה מחברי כנסת “דמוקרטיים” קצת יותר (בלשון המעטה), אך הוא אינו חזר בו מהמילה “סטייה”, רק “התנצל אם מישהו נפגע” ומיד המשיך עם דבריו על מדינה יהודית לתפארת הגויים.

לאחר שהדברים פורסמו בכל אמצעי התקשורת וצפיתי בשידור הוועדה, חשבתי מה אני יכול לעשות. שמי יובל סיני, הטרוסקסואל, אחיין לדוד גאה ובן זוגו לחיים, ואחיין לדוד גאה ובעלו, בן 17 וחבר בתנועת הצופים זו השנה השמינית בתפקיד ראשג”ד – ראש גדוד רמי (על שמו ולזכרו של סג”מ רמי שלגי ז”ל) בשכבת ז, בשבט צופי רמת חן ברמת גן.

חשבתי מה אני יכול לעשות, מה המקום שלי להגיב לדברים הנוראיים שאמר ח”כ יוגב שיכולים להיתפס על ידי אנשים מסויימים (כולל חניכים בשבט, בשכבה הצעירה ובשכבה הבוגרת) כלגיטימיים? מה המקום שלנו – כתנועת נוער שמחנכת לשוויון ודמוקרטיה להתמודד עם הדברים? מה התפקיד שלנו בהקשר לסיטואציות כאלה? איך מתבטא תפקידנו החינוכי באירועים מהסוג הזה? מה עלינו לעשות? או שמא זה עניין פוליטי, ואנחנו כתנועה א-פוליטית מנועים מלהתעסק בו?

הרבה מאוד הרהורים עלו בי, עד שהחלטתי שאין סיכוי שאני ממשיך הלאה כרגיל. החלטתי שהצופים לא יכולים להישאר אדישים לאמירות אנטי-דמוקרטיות, הומופוביות שונאות אדם שכאלה, החלטתי להבהיר שהשבט שלנו והתנועה שלנו בכללותה לא מוכנה לשתוק.

התלבטתי מהי הדרך הנכונה ביותר לגשת לנושא, והגעתי לתשובה – “קונטרה חינוכית”. הקונטרה הזו היא התנגדות לא אלימה בצורה של חינוך לסובלנות, שוויון, אהבת אדם, דמוקרטיה – זוהי ההתנגדות והתגובה הכי חזקה שאפשר לנקוט בה.

התפקיד שלנו כתנועת נוער שחרטה על דגלה שוויון, שמאמינה כי הצופה הוא “רע לכל אדם ואח לכל צופה” ורואה חשיבות גדולה במאבק לחברה רב-גונית, שוויונית וצבעונית, הוא לחנך ולתמוך בקהילה הגאה.

מוטי יוגב מנסה ליצור דה-לגיטימציה לקיום של הקהילה וקורא לחבריה סוטים? מעולה. אנחנו, ניצור לגיטימציה מלאה ונקרא להם חברים, משפחה, בני אדם שווים בדיוק כמונו.

איך עושים את זה בלי לגעת בפוליטיקה? פשוט לא נוגעים ולא מבטאים עמדה. גורמים לחניכים ולמדריכים להבין מהי העמדה הנכונה והמותאמת למדינה דמוקרטית, ולא למדינה חשוכה ולא מקבלת.

החלטתי שהצופים לא יכולים להישאר אדישים לאמירות אנטי-דמוקרטיות, הומופוביות שונאות אדם שכאלה, החלטתי להבהיר שהשבט שלנו והתנועה שלנו בכללותה לא מוכנה לשתוק

אז מה עשיתי?

שיחת הדרכה מועברת פעמיים בשבוע לפני הפעולות, לכל צוות הדרכה. הפעם, ביקשתי להעביר את השיחה ולהקדיש אותה לנושא. בחרתי 3 שחקנים מבעוד מועד, הסברתי להן על ה”דמויות” שלהן: ח”כ מוטי יוגב, ח”כ מאיר כהן וח”כ מיכל בירן. הטקסטים של הדמויות היה תמלול מדוייק שבניתי לפי שידור הוועדה באתר הכנסת. השחקנים העבירו את הסצינה מול כולם, בצורה של “מראה” של מה שהיה.

לאחר הסצינה, נערך דיון לכל צוות (לפי הגדודים והשכבות) שכלל שאלות כמו: מה ראינו ושמענו? האם הייתה בעיה עם הדברים שנאמרו? האם החברה הישראלית מקבלת אנשים שונים מה”נורמה”? מהי ה”נורמה”? האם לכולם מוענק שוויון זכויות באותה מידה? האם ידעתם שהקהילה הגאה היא אחת הקהילות היחידות בארץ (והיחידה שמונה 10% מהאוכלוסיה) שסובלת מחוסר שוויון? האם זה מצב לגיטימי? והאם יש לנו באמת מקום פתוח ובטוח בשבט שלנו להיות מי שאנחנו?

עוד בנושא:  מצעד הגאווה בירושלים פתח את חודש הגאווה בישראל

לאחר הדיון, השמעתי את השיר “אני מאמין” של הדג נחש – ולאחר מכן הסברתי עליו וסיכמתי מול כל המדריכים. הדגשתי את השורה “וזה לא מזיז לאף אחד ת’תחת”, ודיברתי על המקום העצום שלהם כמדריכים – להעביר את מה שהם מאמינים בו, את המחויבות שלהם כמחנכים צעירים, את ההשפעה שיש להם. התייחסתי לקהילה הגאה וציינתי שההתחלה של קבלה והכרה זה קודם כל לשמוע את החניך שלהם מקלל ב”הומו”, “לסבית”, “קוקסינל” (וזה קורה המון לצערי…) ולא להמשיך. לעצור, להסביר למה זאת לא קללה. להסביר שהם בדיוק כמונו, לא שונים, ושאהבה היא אהבה.

ביום שלישי תועבר לכ-500 חניכי השבט, פעולה שכתבתי שקשורה לקהילה הגאה, לשוויון, לסובלנות, לאהבה ולקבלה, שכוללת סיפורים אישיים על הקושי וההתמודדות עם יציאה מהארון, ליצירת הבנה אמיתית ועמוקה שלכל אחד מאיתנו יש מקום ויכולת לעשות את החברה שלנו טובה יותר, לגרום לסובבים לנו וגם לעצמנו להרגיש בנוח יותר, ולאפשר לכל אחד להיות מי שהוא.

ביום שישי, ארצה להם על ערכי תנועת הצופים בהקשר לקהילה הגאה, והשירים שיושמעו במפקד השבטי (ט”ס) יוקדשו לשוויון, שונות, צבעים רבים עם התייחסות לקהילה הגאה. כרגע עומדים על הפרק “חברים בכל מיני צבעים” של שרית חדד ו”להיות שונה” של חלב ודבש.

לאחר שבוע כזה, בו הדגל הגאה יונף בגאווה רבה בצופים, כולי תקווה שחניכים רבים ככל האפשר יחזרו הביתה עם הסתכלות שונה ומקבלת יותר, עם סובלנות רבה יותר, עם אהבה גדולה יותר לכולם.

מה עוד צריך לעשות?

בכל עשרות תנועות הנוער בישראל, צריך להיות מערך הקשור בשוויון, אהבה, סובלנות, קבלה ואלו בין השאר בהקשר לקהילה הגאה, להעלות על סדר היום התנועתי את הנושא, לדאוג לדבר על הדברים בצורה פתוחה, להסביר, לשתף, להתדיין, ליצור מרחב נוח לכולם, לקבל ולהתגאות.

הדרך היחידה לנצח את המאבק בהומופוביה, בשנאה (שלעתים נובעת רק מבורות ומפחד) ובחושך האפל היא רק בדרך ה”קונטרה החינוכית” של חינוך לשוויון ואהבה, לדמוקרטיה ולקבלה – גם בתנועות הנוער!

אני קורא לכם להעביר את “הקונטרה החינוכית” הלאה – לשתף אותה עם כמה שיותר אנשי חינוך, צעירים ומבוגרים. יחד אנחנו חזקים, הדרך לעתיד טוב יותר מתחילה ונגמרת בחינוך.

“הסיכוי שלכם לגבור על העם היהודי הוא סיכוי אפסי”

למרות כל הניסיונות ליפייף את המציאות ולהתחפש לליברלים – ולמרות האמירות שטוענות כי יוגב הוא חלק קטן וקיצוני מהמפלגה – מפלגת ‘הבית היהודי’ הייתה ועודנה מפלגה חשוכה ולהט”בופובית, שבכל הזדמנות עומדת בצד המכוער ביותר של ההיסטוריה.

ההישגים במאבק לשוויון של הציבור הלהט”בי בישראל יותר חזקים מכל הומופוב וכל נציג ציבור סהרורי. להט”בים יזכו לשוויון זכויות מלא בישראל. נקודה. לא יעזור ליוגב, סמוטריץ’, מועלם, בנט ושאר נציגי הבית היהודי כלום.

ואם מדברים על בית יהודי, על עם יהודי, מוסר יהודי, היכן הוא? בדברי ההבל השונאים שלך חבר הכנסת יוגב?

רבי משה בן מימון (איש רב מעלה מעט יותר ממוטי יוגב), הרמב”ם, מגדולי הפוסקים בכל הדורות, שאת פסיקותיו לומדים בישיבות ובבתי מדרש בכל העולם, פוסק במצווה ר”ו: “מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר “ואהבת לרעך כמוך” (ויקרא יט, יח). לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כאשר הוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו. והמתכבד בקלון חברו אין לו חלק בעולם הבא”.

אז אתה יודע מה ח”כ יוגב? תעזוב אותך מלספר בשבחי הקהילה, מלחוס על ממונה, שחררתי. אבל אם יש לך מעט כבוד לרמב”ם, מצוותו חלה גם עליך – “לאהוב כל אחד מישראל כגופך”, “ואהבת לרעך כמוך”, זהו המוסר היהודי, ולא השנאה שהוצאת מפיך.

לא הייתה לך ולא תהיה לך לעולם את הזכות לקבוע את ה”נורמה”, ועל הדרך להדיר מה”נורמה” 10% מאזרחי המדינה, לקחת זכויות בסיסיות – נישואין והורות – מהקהילה הגאה. מאחל לך בהצלחה בפיזור השנאה והחושך בחברה, אנחנו נמשיך לחנך לשוויון ולאהבה, כולם יודעים איך זה יסתיים בסופו של דבר…

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

3 תגובות

  1. איתי הגב

    ואו ריגשת אתה מדהים המשך כך

  2. יוגב הגב

    ואו יובל אתה תותח

  3. יעקב הגב

    כל כך פשוט, כל כל נכון!!! הערכה עמוקה על הפעילות הנכונה והנאורה.
    אתה ראוי לכל שבח.

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן