fbpx

“הדרך הכי טובה להשפיע היא אף פעם לא לוותר על עמדות ההשפעה”. תמר זנדברג מכוונת לקואליציה

תמר זנדברג בשיחה על צדק, שוויון ודמוקרטיה, על אופוזיציה הומופובית ותאים גאים בימין, על השיח הלהט"בי ועל פונדקאות | "המאבק הלהט"בי הוא מאבק שמאגד את כל האג'נדות של השמאל ואני אעשה ככל שאני יכולה כדי להביא כמה שיותר חברים להט"בים למפלגת השמאל של ישראל"
תמרזנדברג
צילום: יח”צ

היא לא אוהבת לתעדף מאבקים, ומאמינה שהשאיפה לצדק, שוויון ודמוקרטיה היא הדרך הנכונה לפתרון. היעד שלה הוא 10 מנדטים למרצ וחזרה לקואליציה בממשלת שמאל מרכז. אחרי פרישת רוב המועמדים במירוץ ליו”ר מרצ, ח”כ תמר זנדברג מקווה להוביל את מרצ חזרה לממשלה ולשנות את השיח החברתי.

האם יש לך קשר אישי לקהילת הלהט”ב?
שאלה מוזרה. למי אין קשר אישי ללהט”בים? הקהילה הלה”טבית נמצאת בכל מקום ואני בספק אם יש מישהו שחי פה ואין לו קשר אישי לקהילה. אני מאמינה במובן מאליו – שלכל אדם מגיעים זכויות מעצם היותו אדם וללא קשר דת, גזע, מין ומגדר. המאבק הלהט”בי הוא מאבק על ניראות וזכויות ואני גאה להשתתף במופעים רבים מאוד שלו.

איך התעוררה אצלך המודעות לעניין?
כחלק מתפיסת עולם פוליטית באופן כלל. תפיסת העולם שלי עומדת על שלוש רגליים – צדק, שוויון ודמוקרטיה והמאבק הלהט”בי נמצא בכל אחת מהם. כמו שאומרות בתנועה הפמיניסטית – האישי הוא הפוליטי.

עוד בנושא:  "הגיע הזמן שנרד מהטריבונה". אבי בוסקילה מבטיח מהפכה עם מרצ

מה המאבקים הבוערים ביותר בעינייך בזירה הלהט”בית?
אני לא מאמינה אף פעם בתעדוף כזה או אחר של נושאים. מאלימות ואפלייה בפועל ומשיח אלים והומופובי – הדברים האלה מזינים את זה והמאבק שלנו תמיד צריך להיות רחב יותר, בדיוק כמו המאבק לשוויון מגדרי לנשים לצורך העניין שסובלות מאפלייה בהרבה מאד תחומים. המטרה היא לשנות את השיח ולהגביר את הייצוג מצד אחד וגם להיאבק בפועל, אם בחקיקה ואם ברחוב מן הצד השני. כמו בכל מאבק, מרצ תמיד נמצאת צעד אחד קדימה מכל השאר וזה אומר שאחרי שחלק מהשיח הלהט”בי הפך שגור יותר במעגלים רחבים יותר, אנחנו מסתכלים על פינות חשוכות יותר כמו זנות, התמכרות והתאבדות להט”בית, הקהילה הטרנסית, הזדקנות בקהילה ועוד.

איך הקהילה היום יכולה לשפר את מצבה? איזה מהלכים כדאי לה לנקוט?
אני מאמינה שכמו בכל התחומים, הדרך הכי טובה להשפיע היא אף פעם לא לוותר על עמדות ההשפעה. אני הצבתי יעד של 10 מנדטים למרצ במטרה להיות חלק ממשלת שמאל מרכז. תארו לכם מה נוכל לעשות כשנשב בממשלה לעומת המצב היום. אני מאמינה שאנחנו חייבים להפסיק להתנצל על מי שאנחנו. המאבק הלהט”בי הוא מאבק שמאגד את כל האג’נדות של השמאל ואני אעשה ככל שאני יכולה כדי להביא כמה שיותר חברים להט”בים למפלגת השמאל של ישראל. בדיוק כמו שהתנועה הפמניסטית פרצה מהשמאל והתרחבה אני גאה מאד על שכך היה גם עם המאבק הלהט”בי. האלטרנטיבה למצב הקיים היא מרצ ואנחנו נעשה הכל כדי להמשיך ולהצדיק את זה.

אני מייחלת לרגע שבו אנחנו נשב במשרדי הממשלה כמו משרד הפנים, נאפשר נישואים אזרחיים וניתן לסמוטריצ’ים להיות אלה שצועקים עלינו ולא להיפך

אם תתקיים מחר הצבעה לסיום האפליה בישראל בעניין הפונדקאות – מה תצביעי?
אני בעד השוואת זכויות בין כלל המשפחות. לא יתכן שמה שמותר לגבר ואישה יהיה אסור לזוגות להט”בים. סוגיית הפונדקאות היא קשה ביותר בגלל הניצול והסחר בגופן של נשים, וזה נכון לכלל הזוגות, כך שכל פיתרון וכל הסדרה של הסוגיה (למשל- פונדקאות אלטרואיסטית בדומה לתרומת איברים, כמו בקנדה) חייב להיות שוויוני לכולן ולכולם.

בתור המועמדת היחידה שגם מכהנת כח”כית בכנסת הנוכחית, מה לדעתך האחריות של מרצ למצב בו בכנסת הנוכחית לא עבר אף חוק בעד להט”ב?
העובדה הנוכחית היא שכרגע מי ששולט בקואליציה זה מפלגות הימין, מפלגות גזעניות והומופוביות אותם אנחנו שואפים להחליף. אנחנו נאבקים ונאבקות לכך שמפלגת מרצ, שהיא גם מפלגת השמאל הנוכחת ביותר בזירה הפוליטית, תהיה חלק מההנהגה ומהממשלה הבאה. כעת אנחנו יכולים לייצר חיבורים ושיתופי פעולה ככל שאפשר ובעיקר להיאבק. אני מייחלת לרגע שבו אנחנו נשב במשרדי הממשלה כמו משרד הפנים, נאפשר נישואים אזרחיים וניתן לסמוטריצ’ים להיות אלה שצועקים עלינו ולא להיפך.

איך את רואה את המקום של מרצ כבית פוליטי ללהט”בים, בתקופה בה יש תאים והתארגנויות פוליטיות בכל המפלגות, וח”כ מהקהילה בימין?
התרחבות המאבק הלהט”בי לכלל המפה הפוליטית הוא בעיני הישג של מרצ. גם המאבק הפמיניסטי התחיל במרצ והיה נחלת השמאל ואז יובא לשאר. בסופו של דבר מרצ היא מפלגת שמאל שפועלת לשוויון בכל התחומים ולמען קבוצות מיעוט. מרצ היא מפלגה סולידרית שפועלת למען מציאות טובה יותר עבור כולנו. כפי שכבר אמרתי אני לא מאמינה בפוליטיקה של דגלים – לצאת בבוקר ולחשוב איזה דגל להניף היום. אני מאמינה שלמרצ צריך להיות דגל אחד גדול וצבעוני שמונף בגאווה שמורכב מהאג’נדה שלנו אותה אנחנו גוזרים לכל המאבקים. האג’נדה של מרצ עומדת על שלוש רגליים – צדק, שוויון ודמוקרטיה – זה נכון למאבק בכיבוש, זה נכון למאבקים למען צדק חברתי וזה נכון לגבי המאבקים הלהט”בים. זה מה שצריך להנחות אותנו תמיד.

כיצד את מתכוונת לפעול לשינוי המדיניות הנוכחית של הכנסת בישראל, שמרצה ומתרצה לכל מיעוט דורש וכוחני, על חשבון הקהילה הגאה?
תמיד הייתי לצד מיעוטים שונים וגם לצד הקהילה הלהט”בית. ברגע שאבחר להיות יו”ר מרצ ואוביל את המפלגה, אני אעשה כל מה שיידרש על מנת למנוע כל אלימות או דורסנות כלפי הקהילה הלהט׳”בית בדיוק כפי שאלחם בגזענות הזאת כלפי ערבים וכלפי האוכלוסיות המוחלשות בחברה. לא ייתכן שיישבו חברי כנסת, שתפקידם להיות נבחרי ציבור, ויבחרו להשפיל חלק מהאוכלוסייה בתוכה. הגיע הזמן שהם יבינו שהם נבחרי ציבור של כלל הציבור וגם אם לא מסכימים לפעמים יש אחריות לאמירות שהם אומרים.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן