fbpx

סיפיליס, לא נעים להכיר

ד"ר רותי גופן מסבירה על תסמיני המחלה החמקמקה, האבחון והטיפול וממליצה: "בצעו בדיקות תקופתיות גם אם לא הבחנתם בתסמינים והקפידו לקיים יחסים מוגנים"
בתמונה: כך נראה חיידק הסיפיליס

בשבועות האחרונים הגיעו למרפאתנו מספר מטופלים שאובחנו כסובלים מסיפיליס (עגבת). סיפיליס היא מחלה שעוברת ביחסי מין ונגרמת על ידי חיידק בשם Treponema pallidum. היא פוגעת בגברים ובנשים, אולם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים נמצאים בסיכון יתר להדבקה. הטיפול בה הוא באנטיביוטיקה וחשוב מאוד לאבחן ולטפל כמה שיותר מוקדם. בעבר, לפני שהיה טיפול, היא גרמה למותם של אנשים רבים, ביניהם הצייר טולוז לוטרק, הצייר גוגאן, בנימין זאב הרצל ועוד. ניתן למנוע אותה כמעט לגמרי, על ידי קיום יחסי מין מוגנים (שימוש בקונדום), אולם לצערנו קונדום לא מגן באופן מלא מפני הדבקה.

למחלה שלושה שלבים – בשלב הראשון מופיע פצע (כיב) בדרך כלל על איבר המין. הפצע יכול להופיע גם בפה (אם ההדבקה קרתה ביחסים אוראליים) או בפי הטבעת (ביחסים אנאליים בלתי מוגנים). הוא אינו כואב וצורתו עגולה. במידה והבחנתם בפצע באיבר המין, בפה או באזור פי הטבעת, חשוב מאוד לפנות לרופאת המשפחה כדי לבדוק האם מדובר בסיפיליס. בגלל שהפצע אינו כואב, אנשים רבים נוטים להתעלם ממנו או שכלל אינם שמים אליו לב. הוא נעלם גם ללא טיפול תוך כחודש. אם לא מקבלים טיפול, המחלה תתקדם לשלב השני.

מספר שבועות לאחר שהפצע נעלם יתפתח השלב השני. בשלב זה מופיעה פריחה על הגוף, מלווה בדרך כלל בחום ובכאבי שרירים. הפריחה יכולה להופיע באזורים שונים של הגוף, כולל בכפות הידיים והרגליים. במידה והופיעה פריחה על פני הגוף, חשוב לפנות לרופאת המשפחה כדי לבדוק האם מדובר בסיפיליס. גם בשלב זה, טיפול ימנע את התקדמות המחלה.

אם המחלה אינו מטופלת בשני השלבים הראשונים, יישאר החיידק בגוף באופן “רדום” ולאחר שנים רבות (10-30 שנה) יתפתח השלב השלישי של המחלה. הוא מתאפיין בפגיעות במערכות שונות של הגוף: במוח, במערכת העצבים, בעיניים, בכלי הדם, בכבד, בעצמות ועוד. חשוב מאוד להיבדק לסיפיליס ובמקרה של אבחנה לטפל במחלה, כדי למנוע את התפתחות השלב השלישי משום שהוא שלב קשה ואף מסכן חיים.

איך מאבחנים סיפיליס?
ניתן לאבחן סיפיליס במספר אופנים:

1. הופעת תסמינים של המחלה: המטופל או המטופלת מגיעים למרפאה בשלב הראשון של המחלה (הופעת פצע עגול באיבר המין, בפה או באזור פי הטבעת) או בשלב השני (עם פריחה שבדרך כלל מלווה בחום). הם יאובחנו ויקבלו טיפול.

עוד בנושא:  אז מה רואים ב-TLVFest 2023?

2. חשד לחשיפה לאחר יחסי מין בלתי מוגנים או קבלת הודעה שפרטנר או פרטנרית ליחסי מין אובחנו כסובלים מסיפיליס: במקרה כזה, ישלחו המטופל או המטופלת לבדיקה לאבחון סיפיליס. במקרים בהם יש חשד גבוה להדבקה הם יקבלו טיפול מיידית מבלי להמתין לתוצאות הבדיקה.

3. אבחנה בבדיקת סקר: מומלץ לבצע בדיקה תקופתית לסיפיליס, בעיקר אם אתם בקבוצת סיכון (גברים המקיימים יחסי מין עם גברים הם אחת מקבוצות הסיכון להדבקה בסיפיליס). ניתן לבצע בדיקה לסיפיליס ולבדוק האם נדבקתם בעבר או בעת האחרונה במרכזי הבדיקות של הועד למלחמה באיידס, במרפאת לוינסקי וכן אצל רופאת המשפחה.

איך מטפלים בסיפיליס?
הטיפול הוא באנטיביוטיקה. בסיפיליס בשלב הראשון או השני מטפלים בזריקה אחת של פניצילין (בדרך כלל הזריקה מחולקת לשתי מנות ומקבלים אותה בשתי דקירות). בשלבים מאוחרים יותר של המחלה מטפלים ברוב המקרים בשלוש זריקות של פניצילין. במידה ומאבחנים את המחלה בשלב מאוחר יש צורך בטיפול וכן בהפניה למספר בדיקות: בדיקת עיניים, בדיקת רופא נוירולוג, בדיקת שמיעה ואקו לב כדי לבדוק האם התפתחה מעורבות של המחלה באיברים שונים של הגוף. לעיתים יש צורך בבירור נוסף. את כל הפרטים ניתן לקבל מרופאת המשפחה או מרופאה מומחית למחלות זיהומיות.

לסיכום – אם הבחנתם בפצע או בכיב עגול ,שאינו כואב באיבר המין, בפה או באזור פי הטבעת גשו לרופאת המשפחה להיבדק. אם הופיעה פריחה על הגוף, גם כן גשו להיבדק. מומלץ לערוך בדיקות תקופתיות לסיפיליס (ההמלצה תקפה במיוחד לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים) אותן ניתן לבצע אצל רופאת המשפחה, בועד למלחמה באיידס או במרפאת לווינסקי.

במקרה שקיבלתם תשובה חיובית לסיפיליס, לא להיבהל – ניתן לטפל במחלה. והכי חשוב: מומלץ לקיים יחסים מוגנים תמיד (שימוש בקונדום).

חשוב לדעת: גם למי שלוקח פרפ (PrEP) מומלץ שימשיך לקיים יחסים מוגנים, כדי למנוע הדבקה בסיפיליס. PrEP מגן מפני הדבקה ב- HIV אך הוא אינו מגן מפני סיפיליס ומחלות אחרות שעוברות ביחסי מין.


הכותבת ד”ר רותי גופן היא יו”רית משותפת של החברה לרפואת להט”ב בהסתדרות הרפואית ורופאת משפחה במרפאת כיכר הבימה של מכבי שירותי בריאות

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

2 תגובות

  1. קיה הגב

    באיזה תדירות כדאי להיבדק

    • מערכת WDG הגב

      זה מאוד תלוי בסיכון לחשיפה. יש לגשת לרופאת המשפחה, להעריך את מידת הסיכון ולפי זה לקבל החלטה מהי התדירות המתאימה. אם לא ערכת בדיקות למחלות מין זמן רב מומלץ בכל מקרה לגשת ולבצע את הבדיקות לכל מחלות המין.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן