fbpx

האם את.ה אקטיביסט.ית?

נמאס לך שמערערים על הזכויות שלך, על הזהות שלך? על קיומך? קורס תשתית של עמותת ישראל חופשית מכשיר אזרחים למקצוענות ומנהיגות בתחום השינוי החברתי והפוליטי בישראל ומעניק להם כלים פרקטיים ליצירת שינוי. "אנחנו רוצים שכמה שיותר להט"בים יעסקו בפוליטיקה דרך הזהות שלהם כלהט"בים"
תשתיתבוגרים
בוגרי תשתית במצעד הגאווה | צילום: ליהיא אדל חסון

כולנו מכירים את ההרגשה – חבר כנסת שנלחם נגד הזכויות שלנו, שר בממשלה שמתבטא נגד הקיום שלנו, מוסדות ממשלתיים שמפלים אותנו. אנחנו נתקלים במקרים האלו יום יום, אם לא באופן אישי אז כחוויות של חברות ומכרים. אבל מה אפשר לעשות חוץ מלהתעצבן, לסנן קללה ולהתייאש?

אתם רוצים לשנות, לעשות משהו שיגרום לכולם להבין, לשאול, לזוז ולהזיז. אבל איפה מתחילים? מה עושים? למי פונים? עם מי משתפים פעולה, ובכלל איך מצליחים להיות אלה שמביאים לשינוי, מתוך כל כך הרבה אנשים שחולמים על שינוי? קורס תשתית של ישראל חופשית נועד בדיוק בשביל אנשים כמוכם.

תשתית הוא בית הספר לשינוי חברתי של תנועת ישראל חופשית, המכשיר אזרחים למקצוענות ומנהיגות בתחום השינוי החברתי והפוליטי בישראל. הבסיס של תשתית הוא יצירת תשתית של פעילות ופעילים שיכולים להסתייע אחד בשני על מנת להוציא לפועל את הרעיונות והפעולות אחד של השני. המחזור הנוכחי של תשתית כולל שישה קורסים המתקיימים במקביל ברחבי הארץ, וכן קבוצות ייעודיות לאקטיביסטים להט”בים.

רבים מבוגרי הקורס כבר פועלים בזירה החברתית ויוצרים שינוי שמשפיע על כולנו. בעזרת כמה מהם הגדרנו שלושה שלבים שיעזרו לכל אחד ואחת לבדוק האם הקורס מתאים גם לנו:

שלב ראשון – האם אתה אקטיביסט?

גם אם אתם לא מגדירים את עצמכם ככאלה, עצם זה שאתם קוראים את הכתבה הזו מעיד שאתם כנראה כן.

“ההגדרה ‘אקטיביסטית’ מעולם לא עוררה בי הרבה הזדהות”, מסבירה דני טיירה, בוגרת הקורס בעבר וכיום מפתחת משאבים בעמותת רופאים לזכויות אדם, תל אביב, “אבל אי צדק תמיד היה מעורר אותי ולא הייתי נשארת אדישה ופסיבית מולו”.

“אקטיביסט תמיד נתפס אצלי כמשהו קיצוני, מישהו שעושה בלאגן”, מוסיף עידן דקל, מנהל “מופת” – אקסלרטור ליוזמות חברתיות מטעם ההסתדרות הציונית העולמית, “כיום אני יודע שזה רק עניין של מינוח. אכפת לי מאנשים. אכפת לי מהסביבה שמקיפה אותי. אכפת לי מעצמי. פשוט בן אדם אכפתי. אבל ברגע שראיתי שאם לא אעשה משהו – אף אחד לא יעשה. הבנתי שאני בעצם אקטיביסט ומאז ועד היום זה מה שאני”.

גם רוני בלנקי, בוגרת הקורס שהצטרפה לשורות העמותה וכיום מנהלת את ההכשרות של ישראל חופשית, לא הגדירה את עצמה כאקטיביסטית. “מאז ומעולם בערו בי סוגיות חברתיות ומקרים של חוסר צדק הרגישו לי כמו דקירה במקום הכי רגיש בבטן, אבל המילה “אקטיביסטית” הייתה נראית לי גדולה ומחייבת, אז לא תמיד ראיתי עצמי ככזו. בשנים האחרונות אני יכולה להגיד בלב שלם שכן, אני אקטיביסטית”.

שלב שני – האם יש נושא מיוחד שבוער בך?

כל נקודה בה אתה מרגיש שנעשה לך עוול, יכולה להיות הנקודה בה תביא את השינוי.

“מאבקי הקהילה עמם אני הכי מזדהה הם סוגיות האימוץ והפונדקאות”, אומר עידן דקל, “בעיקר כי אני לא רואה עולם בו אני לא מגדל ילדים. מי אתם שתקבעו איך ומה אעשה בחיי? סליחה. מי אני לא, ומה לא אעשה בחיי. כמובן שגם נישואין אזרחיים זה נושא סופר חשוב. אבל ביננו – לא אני ולא אתם צריכים באמת אישור מהמדינה כדי להתחתן. יש כיום כל כך הרבה צורות להתמסד, בגלל זה הנושא הזה פחות בוער לי כרגע”.

“המאבק להיות הורים והורות, שווים ושוות, לילדים שלנו”, מחזקת דני טיירה, “מאבקן של נשים להט”ביות להיות מסוגלות להיות בציבור, בסביבה הטרוסקסואלית, מבלי לספוג הטרדות מיניות. מאבקים של אוכלוסיות להט”ביות שסובלות מהדרה כפולה: מבקשי מקלט שנמלטו מרדיפה עקב נטייתם המינית/מגדרית, להט”בים דתיים, להט”בים נפגעי תקיפות מיניות”.

“אני מאמינה שהמאבק שלנו בקהילה הגאה מורכב מהרבה מאוד חלקי פאזל וכל גוף או עמותה או אדם פרטי שפועל בתחום מקדם אותנו עוד צעד אחד קדימה” אומרת רוני בלנקי, “כך שלא הייתי רוצה לעשות היררכיה בין המאבקים. באופן אישי בוער בי התחום של חינוך והסברה לסובלנות למען להט”ב”.

עוד בנושא:  דנה אינטרנשיונל בשיתוף מלכי ומלכות הדראג בישראל קוראים להחזרת החטופים עכשיו

שלב שלישי – האם אתה מרגיש שיש לך צורך בכלים שיסייעו לך?

עכשיו כשהבנתם שאתם כנראה אקטיביסטים, ושיש לכם יכולת להשפיע על הנושאים שמפריעים לכם, זה הזמן לקבל את הכלים כדי להצליח להגשים את מה שאתם כל כך חשוב לכם להלחם למענו.

“הצטרפתי לקורס על מנת להעשיר את ארגז הכלים שלי בדרכי פעולה חדשות ובפריזמות חדשות שטרם הסתכלתי דרכן על המציאות” מסבירה טיירה, “אני מאמינה שחשיפת אנשים לאירועים, נתונים והשלכות שהורסים את החברה שלנו עשויים לזעזע אותם לרמה שתגרום להם להגיב, ותפעיל טריגרים שיוציאו מאנשים את האקטיביסט.ית הפנימי.ת שלהם”

“הצטרפתי לקורס של תשתית כדי לרכוש עוד כלים פרקטיים ליצירת שינוי חברתי אמיתי”, מוסיף עידן, “עם סיום הקורס הפכתי להיות הרבה יותר פעיל כשהתנדבתי במחלקה המשפטית של האגודה. עזרתי לגייס עורכי דין למחלקה ונחשפתי לעבודת הקודש שנעשית על ידי קומץ אנשים מסורים וחדורי מטרה. ליוויתי פונים ועבדתי יחד עם הצוות המוביל של המחלקה המשפטית. סייענו ללא מעט חברים של הקהילה הן במתן מידע ומיצוי זכויות והן בהגשת עורכי דין ובחינת המקרים המשפטיים שרובם ככולם נוגעים במקרים הקשורים לפגיעה על רקע נטייתם המינית”.

מחזור תשתית 2017 | צילום: ניצן קרימסקי

לצאת מאזור הנוחות שלנו ולפעול

בוגר נוסף של הקורס של תשתית הוא אהד חזקי, מנכ”ל האגודה למען הלהט”ב, שעבר את הקורס באחד ממחזוריו הראשונים לפני שנתיים וחצי, עוד לפני שנבחר לתפקיד מנכ”ל האגודה.

“תמיד הגדרתי את עצמי כאדם מעורב ואכפתי”, מסביר חזקי, “לפני הקורס לקחתי חלק בעיקר בפעילות חינוכית, והתנדבתי באיגי כמדריך של אחת הקבוצה הבוגרת. באתי לקורס של תשתית כדי היחשף לעולמות תוכן ולהעמיק בסוגיות שונות, בעיקר כי זה היה נשמע לי מעניין. הקורס ענה על ציפיותי, והיום בדיעבד אני מבין כמה הקורס תרם לי ועזר לי לראות ולהבין את המגרש האקטיביסטי. אני חושב שהדבר המועיל ביותר היה הקשרים הבין אישיים שצברתי בקורס, כי גם אם יש לך את הרעיון המהפכני ביותר בעולם – אם אין לך א.נשים שיצטרפו אליך הרעיון יישאר רק רעיון”.

לאחר ההצלחה של קבוצת הלהט”ב שנפתחה במחזור הקודם, יוזמה משותפת של תשתית והאגודה למען הלהט”ב, מחזור האביב הקרוב יכלול שתי קבוצות להט”ב – בתל אביב ובירושלים.

“יזמנו את קבוצת הלהט”ב מתוך הבנה שאנחנו רוצים שכמה שיותר להט”בים יעסקו בפוליטיקה דרך הזהות שלהם כלהט”בים”, מסביר חזקי, “לא בהכרח כדי ללמד אנשים להיות אקטיביסטים, כי זה הרבה יותר ענין של השראה מאשר למידה. יש הרבה מאוד כלים שניתן ללמוד ושיכולים לעזור  לאקטיביסטיות/ים. העיקר הוא לגרום לאנשים לצאת מאזור הנחות שלהם ולפעול, ליצר הבנה עמוקה של המציאות ועל התפקיד של כל אחד מאיתנו בחברה”.

“המאבק לזכויות להט”ב הוא חלק מרכזי בפעילות שלנו בישראל חופשית ואני שמחה שסוף סוף אנחנו נותנים לכך ביטוי גם בהכשרה לאקטיביזם” מסבירה רוני בלנקי, “המטרה היא שחברי הקהילה שרוצים לפעול עבור שינוי חברתי יוכלו לקבל מאיתנו כלים וידע לעשות זאת באופן אפקטיבי יותר. אומנם המחזור הנוכחי טרם הגיע לסיומו, אבל כבר עכשיו אני מקבלת תגובות שהקורס מאוד מוצלח ואין לי ספק שנמשיך בשיתוף הפעולה עם אגודת הלהט”ב גם בהמשך”.


נפתחה ההרשמה למחזור אביב 2018 של “תשתית” הכולל שתי קבוצות להט״ב (ירושלים | תל אביב) | לפרטים והרשמה

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

2 תגובות

  1. עדי הגב

    מניסיון עם ארגוני קהילה, אין ממש פתיחות כלפי מי שחושב אחרת. פתוח גם לשמאל-מרכז-ימין או שזה רק למרצ ושמאלה?

    • עדי שמאי הגב

      זו תנועה ליברלית לא מפלגתית שפתוחה לכל מי שמזדהה עם הערכים הליברלים.
      אין מקום לדעות חשוכות שמבטלות ושוללות זהות בלי קשר לנטייה מפלגתית.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן