fbpx

האזינו לכתבת הרדיו הראשונה בישראל על הומוסקסואלים

"היו שהציעו את השם אהב"ה - ראשי תיבות של ארגון הומוסקסואלים בארץ הקודש, והיו שהציעו את השם חג"ג - חוג גברים גאים" | כתב קול ישראל מדווח על הקמת האגודה למען הלהט"ב בכתבה היסטורית
radio-543122_640
Pixabay | cc0

ב-29.7.1975 החליטה קבוצת פעילים על ייסוד ארגון גאה בישראל. ב-21.9.1975 שולחת הקבוצה למשרד הפנים בקשה לרישום הארגון תחת השם “האגודה לשמירת זכויות הפרט”. על המכתב חתום יעקב פזי כיו”ר הוועד המייסד.

במכתב תשובה שנשלח ליו”ר המייסד ב-6.10.1975, מאשר משרד הפנים את הקמת האגודה. שבוע לאחר מכן, ב-14.10.1975, מתפרסם האישור על ייסוד האגודה בעיתון “הצופה”.

בעקבות הפרסום, משודרת בתכנית ‘יומן השבוע’ של קול ישראל כתבה ראשונה והיסטורית על הקהילה ברדיו הממלכתי של ישראל, בה מתראיינים בפעם הראשונה הומואים ולסביות, ומספרים לכתב שמעון שיפר על המצוקות והצרכים שלהם.

הכתבה ההיסטורית נפתחת במילים: “ההומוסקסואלים בישראל נאבקים לזכותם לחיים שווי ערך בחברה, לפני שיגיעו לכך עליהם לחצות שדה רחב של דעות קדומות. דומה שהיום נטלו על עצמם כמה מהם להיות חלוצים במשימה זאת”.

“לכאורה ארגון ככל ארגון”, מסביר הכתב שמעון שיפר, “חברי האגודה נרשמו כחוק במשרד הפנים תחת השם האגודה לשמירת זכויות הפרט. הוגדרו המטרות – לפעול למען חברי האגודה ואחרים, להשגת זכויות הפרט ושמירתן. יש כבר דובר, יש עיתון בשם חדשות גיי, הכינוי האמריקני של ההומוסקסואלים, חדשות העליזים. ויש חדשות ופעילויות שמוצעות בהן – יתקיים טיול לוואדי קלט, אירוח מאורגן של הומוסקסואלים מרחבי העולם, תתקיים אסיפה כללית, ודמי הרשמה בסך 30 לירות. אמרנו לכאורה ארגון ככל ארגון, משום שעל פי החוק הקיים במדינת ישראל, קיום יחסים הומוסקסואלים אסורים על פי החוק.

וכמו לכל ארגון היו התלבטויות בקשר לבחירת השם. היו שהציעו את השם אהב”ה – ראשי תיבות של ארגון הומוסקסואלים בארץ הקודש, ללמדך כדבריהם שהומוסקסואליות זה יותר מן השם הנרמז. והיו שהציעו את השם חג”ג – חוג גברים גאים, ובשם זה מתקרא כיום הארגון. 50 חברים כבר נרשמו ומאות פנו אל הארגון בעקבות מודעה שפרסמו”.

המרואיינים והמרואיינות בכתבה מעלים בפני הכתב את הקשיים העומדים בפניהם, החל מהטרדות של “פושטקים” ועד להטרדה על ידי אנשי החוק, עימם הם באים במגע בעיקר בגנים הציבוריים. עוד מדברים המרואיינים על נושאים אישים שמציקים להם, כגון אהבה, נישואים, הולדת הילדים והזקנה.
וגם אז, בשנת 1975, נשמעים אותם המשפטים הנשמעים עד היום: “אנחנו אזרחים ככל האזרחים, אנחנו משרתים בצבא, אנחנו משלמים מיסים, לא הייתי רוצה שיראו בנו אזרחים סוג ב”.
“כתבתו של שמעון שיפר היתה אוהדת מאוד, העידה על פתיחותו הרבה של הכתב ואפילו על הפתיחות ששררה מאחורי הסגנון המעונב של אנשי קול ישראל וקיימת ברדיו לשמחתי, עד היום” כתב ערן מור סיקורל, עורך חדשות החוץ ברשת ב’, שהעלה את הכתבה מהארכיון ליוטיוב, “מעל הכל היא בישרה על תחילתו של שינוי ארוך שעדיין לא הסתיים. מרתק לשמוע אותם וחשוב להבין כמה האומץ שלהם לפני 40 שנה, סלל את הדרך של רבים מאיתנו הומואים, לסביות, בי וטרנס, לחיים של עוצמה והעצמה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן