fbpx

בית ספר לגאווה

מחקר של מתנדבות ארגון חוש"ן שפורסם בכתב העת Journal of LGBT Youth בדק את השפעת פעילות הארגון על העמדות השליליות כלפי הקהילה. התוצאות מבטיחות

בימים אלו פרסם כתב העת Journal of LGBT Youth גיליון מיוחד העוסק בהומופוביה ובריונות במערכת החינוך בעולם (בעיקר בחלקו המערבי). חוש”ן – חינוך ושינוי, מרכז החינוך וההסברה של קהילת הלהט”ב, משתתף בגיליון מיוחד זה ומציג מחקר המתקף את פעילות הארגון.

ארבע ממתנדבות הארגון: אוּרי עייק, טניה רובינשטיין, שי הרץ ואילון סלייטר מציגות מחקר שנערך בשלושה בתי ספר תיכון בארץ ובדק שינוי עמדות של תלמידות* תיכון ביחס להומוסקסואליות לאחר פעילות סיפור אישי של חוש”ן.

במהלך פעילות הסיפור האישי של חוש”ן נחשפות התלמידות לשני סיפורים אישיים, בד”כ שני סיפורים של א/נשים ממגדרים שונים (לרוב, אשה וגבר). לאחריהם, מוזמנות התלמידות לשאול את המספרות כל שאלה העולה על רוחן הקשורה בהן, בסיפורן, בקהילה הלהט”בית, ובכל נושא רלוונטי אחר. בבסיס הפעילות מונח הרעיון כי שינוי עמדות אמיתי יכול להתרחש ע”י מפגש בלתי אמצעי עם מושא העמדה. כך, מתנדבות חוש”ן מגיעות לכמה אלפי תלמידות (ואחרות בחברה הישראלית) בכל שנה, משמיעות את סיפורן ופועלות לשינוי עמדות כלפי הקהילה. בכך הן מסייעות להפחתת ההומופוביה בחברה.

מחקר זה, לראשונה, מראה כי אכן פעילות זו מפחיתה את העמדות השליליות כלפי הקהילה. למשתתפות המחקר (272 תלמידות תיכון) חולקו שאלונים הבודקים עמדות כלפי הומוסקסואליות** לפני ואחרי הפעילות. ניתוח סטטיסטי בוצע על מנת לבחון את השינוי בעמדות.

אצל נערים נמדד שיפור גבוה יותר בעמדות לעומת נערות, אולם נערות הציגו מראש עמדות חיוביות יותר. כמו כן, בעלות הכרות מוקדמת עם להט”ב וכן חילוניות נמצאו אף הם כבעלות עמדות חיוביות יותר מלכתחילה

נמצא כי ישנו שיפור לכיוון החיובי בעמדות של התלמידות כלפי הומוסקסואליות אחרי הפעילות (דהיינו, העמדות אחרי הפעילות נמצאו חיוביות יותר). השינוי הגדול ביותר נמדד בהיבט הרגשי של העמדות. מאידך, גם בהיבטים אחרים (קוגניטיבי והתנהגותי) נמדד שיפור. בנוסף, נמצאו מספר משתנים דמוגרפים (ואחרים) המשפיעים. כך למשל, נמצא כי אצל נערים נמדד שיפור גבוה יותר בעמדות לעומת נערות, אולם נערות הציגו מראש עמדות חיוביות יותר. כמו כן, בעלות הכרות מוקדמת עם להט”ב וכן חילוניות נמצאו אף הם כבעלות עמדות חיוביות יותר מלכתחילה (לעומת אלו שלא הכירו קודם לכן להט”ב ו/או דתיות).

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

מחקר זה נותן תוקף לפעילות של חוש”ן ומציג את כלי הסיפור האישי ככלי בר תוקף לשינוי עמדות בקרב תלמידי תיכון. אנו מקוות כי מחקר זה יעזור לנו להגיע ליותר תלמידות מדי שנה וכן לקהלים חדשים שטרם הגענו אליהם.

מחקר זה בדק עמדות רק כלפי הומואים ולסביות. מגבלות מתודולוגיות הקשו עלינו לבדוק מעבר לכך. אנו תקווה לצאת עם מחקרי המשך שיבדקו עמדות גם כלפי ביסקסאוליות, טרנסג’נדריות וזהויות נוספות בקהילת הלהט”ב.


* מסמך זה נכתב בלשון נקבה אולם מתייחס לכל המינים וכל המגדרים.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. אחת הגב

    חבל שלא בדקתן גם את העמדות של תלמידי תיכון. גם אצלם יש הומופוביה מזעזעת, לא רק אצל התלמידות.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן