fbpx

בית המשפט קנס ב-50 אלף ש”ח בית דפוס שסירב להדפיס תוכן להט”בי

התביעה הוגשה לפני כשנתיים לאחר שבית הדפוס סירב להדפיס פליירים לארוע של האחווה הגאה. שופטת ביהמ"ש השלום בבאר שבע אורית ליפשיץ כתבה בפסק הדין: "המחוקק אינו מבקש להתערב בחופש הדת והפולחן השמורים להם ככל אדם, אלא אך לקבוע כי מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח ליתן שירות לכל 'במקום ציבורי', הערך האחרון מכריע"
דפוס
pixabay | cc0

שופטת בית המשפט השלום בבאר-שבע, אורית ליפשיץ, קיבלה את תביעת האגודה למען הלהט”ב נגד בית דפוס שסירב ליצור ולהדפיס כרזות בעלי תוכן להט”בי.

בית המשפט דחה את כל טענות הנתבעים וחייב אותם ב-50 אלף שקל, לא כולל הוצאות. כבוד השופטת ביהמ”ש השלום בבאר שבע אורית ליפשיץ כתבה בפסק הדין: “המחוקק אינו מבקש לחדור לצפונות ליבם של נותני השירות או לרדת לנבכי נפשם בכל הנוגע לעמדתם הסובייקטיבית ביחס לאחר. המחוקק אף אינו מבקש להתערב בחופש הדת והפולחן השמורים להם ככל אדם, אלא אך לקבוע כי מקום שבו אמונתם מתנגשת עם ההכרח ליתן שירות לכל ‘במקום ציבורי’, הערך האחרון מכריע”.

התביעה הוגשה לפני כשנתיים, לאחר שהאחווה הגאה באוניברסיטת בן גוריון פנתה לבית הדפוס “צבעי הקשת” שבבאר שבע כדי להדפיס כרזה למפגש פתיחת השנה של האחווה. במקום הצעת מחיר קיבלו חברי האחווה מייל תגובה מבית הדפוס בו נכתב: “איננו עוסקים בחומרי תועבה. יהודים אנחנו!”.

“זו הייתה תחילת שנת הפעילות של האחווה, ורצינו להוציא פליירים כדי לפרסם את התא הגאה”, מספרת אסנת גליקשטיין, שהנחתה את האחווה בבן גוריון ביחד עם מאי גופן בשנים 2016-17, “שלחתי מיילים לכמה בתי דפוס, ובית הדפוס הזה החזיר בתשובה: “איננו מתעסקים בדברי תועבה, יהודים אנחנו”. במייל לא רשמנו מה הגרפיקה שאנחנו רוצות לפלייר, לא היה שום דבר שדיבר על התוכן של הפלייר, הייתה רק חתימה: אסנת גליקשטיין, ראש האחווה הגאה. עשיתי צילום מסך של התשובה והעליתי לקבוצת מנחיםות של האחווה הגאה. אחד מהמשתתפים שם שאל אם אני רוצה להעביר את זה הלאה למחלקה המשפטית של האגודה למען הלהט”ב. וכך, בעזרת האגודה והמחלקה המשפטית תבענו את בית הדפוס”.

התביעה הוגשה על-ידי המחלקה המשפטית של האגודה למען הלהט”ב, באמצעות עורכי הדין ענת קדרון, אסף חדי כהן ונמרוד גורנשטיין, נגד בית הדפוס על פי חוק איסור אפלייה במוצרים. בית הדפוס טען בכתב ההגנה כי בעליו הם אנשים יהודים דתיים, ועל-פי ההלכה חל איסור ליתן סיוע לקיום עבירות הלכתיות הכרוכים בחיי להט”בים. לצורך כך, גייס בית הדפוס חוות-דעת של שני רבנים בכירים, אשר כתבו כי על-פי ההלכה חל איסור ליצור ולפרסם מודעות אלה. לטענת בית הדפוס, חוק איסור אפליה לא חל על נסיבות שבהן מייצרים מוצר במיוחד ללקוח מסוים, אלא רק על הספקה לכל דורש של מוצרים קיימים. לטענתם, לא נמצא בעולם כולו מצב בו כופים על אדם בשוק הפרטי להתקשר עם מישהו ולייצר עבורו מוצר, בניגוד לאיסורי דתו והשקפתו.

“במהלך המשפט בעל בית הדפוס הביע צער והסביר שהוא לא התכוון לפגוע באף אחד”, מספרת גליקשטיין, “מצד שני, כשנשאל אם המקרה יחזור שנית, הוא יסרב שוב להדפיס. השופטת מציינת בפסק הדין שההתנצלות לא כנה. להגיד שזה מרגיש טוב? זה מרגיש טוב מבחינת זה שנעשה צדק. זה קצת מרגיש פחות טוב הטיימינג של להפיל 50 אלף ש”ח על בעל עסק, לא משנה מה הוא עשה לי. אבל זה שבית המשפט מצא לנכון לצדד בעמדה שלנו וזה מחזק משפטית, אני משערת, תקנות נוספות שיהיו בעתיד על אפליה מהסוג הזה, זה בהחלט ניצחון חשוב, וזו הסיבה מלכתחילה שבחרנו לפנות לערוץ משפטי”.

בתמונה: הפלייר שלא הודפס

עוד בנושא:  פסטיבל התאטרון הגאה דרמה קווין #2 יוצא לדרך

באגודה למען הלהט”ב הגיבו לפסק הדין וכתבו: “לא ייתכן שבית עסק שמספק שירות ציבורי יחליט להפלות אוכלוסייה שלמה בחברה הישראלית רק בשל נטייתה המינית או זהותה המגדרית. בטח ובטח שלא ייתכן שיתחבא מאחורי צידוקים דתיים כאילו להיות יהודי משמעו להפלות ולשנוא א.נשים על לא עוול בכפם.ן. אנו מברכים על הפסיקה הברורה והצודקת שאוסרת את האפליה הפסולה וממשיכים להיאבק עבור כולן וכולם עד לשוויון זכויות מלא”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. Orrling הגב

    כל הכבוד!

השארת תגובה

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן