fbpx

שופטי בג”צ למדינה: המלך נרדם

הרכב מורחב של שופטים נזף הבוקר במדינה על התנהלותה בכל הנוגע לעתירה נגד חוק הפונדקאות, והציע לעותרים להרחיב את עתירתם לקראת דיון סופי שיתקיים בשבוע הגאווה
בגצ
אולם בית המשפטAnita Gould | CC BY-NC 2.0

בדיון שנערך הבוקר בבית המשפט העליון בירושלים נזפו השופטים במדינה על התנהלותה בכל הנוגע לעתירה בנוגע לחוק הפונדקאות. הדיון נערך למרות בקשתה של המדינה לדחותו, בטענה כי מאז הגשת העתירה לפני שנה התחלפו שר הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה.

בדיון, שנערך בפני הרכב מורחב של שופטים בראשות נשיאת בית המשפט נאור, יחד עם כבוד השופטים חיות, מלצר, גו’בראן ורובינשטיין, השתמשו השופטים בביטויים חמורים על מנת לתאר את תסכולם מהתנהלות המדינה, ונזפו בנציגיה על שהגיעו לדיון לא מוכנים לדון בגוף העתירה.

“אתם מציבים אותנו במצב בלתי אפשרי”, אמרה הנשיאה מאור לעו”ד בן אור שייצג את המדינה בדיון, “אני מבינה, יש יועמ”ש חדש, אך לגוף העניין לא התייחסתם.  מה אדוני מצפה כי נעשה היום?”

עו”ד בן אור ענה בתגובה כי דעת המדינה תואמת לדעת הפסיקה, והיא כי דרך המלך בטיפול בסוגיות כאלה היא באמצעות חקיקה.

בתגובה ענה לו השופט רובינשטיין כי נראה שהמלך נרדם.

“הרשויות מתנהלות כאילו אין הליך שיפוטי”, הוסיפה הנשיאה נאור, “וזו לא הפעם הראשונה”.

השופטים אף התעניינו אצל נציגי המדינה במהלכי חקיקה שעשויים היו לסיים את האפליה בנגישות לפונדקאות, כמו החלת רציפות על הצעת החוק של ח”כ יעל גרמן בכנסת הקודמת. המדינה בתשובה הסבירה כי טרם הוחל דין הרציפות על החוק של יעל גרמן שעבר קריאה ראשונה בכנסת הקודמת. כשנשאלו לגבי הצעות חוק פרטיות ולוח זמנים לייזום הליכי החקיקה, התקשו נציגי המדינה לספק תשובה עניינית.

בסיום הדיון העקר הציעו השופטים לצדדים לקיים דיון מהותי בעתירה בעוד כשלושה חודשים. עוד הורו השופטים שתוך חודשיים מהיום, תגיש המדינה התייחסות עניינית לעתירה. הצדדים הסכימו להצעת השופטים, כדי שהכרעתם תהיה לאחר בחינת כל החומר הענייני מכל הצדדים.

שתיים משופטות ההרכב הציעו לעותרים לבחון תוספת לעתירה, הכוללת בקשה לפרשנות רלוונטית לחוק תרומת ביציות. הצעת השופטות מרמזת כי גם אם יפסוק בג”צ בעד העתירה ויאפשר לזוגות חד מינים להשתמש בשירותי פונדקאות, עדיין, על פי חוק תרומת ביציות, יקשה עליהם לקבל תרומת ביצית על פי חוק תרומת ביציות הקיים היום. הוספת תיקון החוק הנ”ל לעתירה תאפשר, במקרה של קבלת העתירה, לקיים הליך פונדקאות מלא כולל תרומת ביציות, מבלי להזדקק להליך משפטי נוסף להתאמת פרשנות חוק תרומת ביציות עבור גברים.

עוד בנושא:  בג"ץ קבע פה אחד: על המדינה לרשום זוגות נשים כאמהות בתעודות הלידה של ילדיהן המשותפים

“אנו שמחים ששופטי ושופטות בג”צ סימנו בבירור את המועד בו יסתיימו התהליכים ותהיה הכרעה”, מסרו ל-WDG העותרים איתי פנקס ויואב ארד, שהגיעו לדיון עם בנותיהם, “השופטים הבהירו שאין מקום למשוך עוד את ההתמודדות עם החוק המפלה אותנו ההומואים ונשים וגברים חד הוריים. מצטערים שהמדינה גוררת רגליים אבל מאמינים שהפעם זה יקרה והשנה תתרחש המהפכה”.

“אני עדיין מקווה שהצעת חוק שתסיים את האפליה בנגישות לפונדקאות תעלה ותעבור בכנסת וכך נקבל את זכויותינו בדרך המלך”, אמר אודי לדרגור, יו”ר עמותת אבות גאים, “אך בהינתן הקואליציה הנוכחית, שככל הנראה לא תאפשר לחוק כזה לעבור, אני מעריך שאם תעלה בזמן הקרוב הצעת חוק כזו ותידחה על-ידי הכנסת, זה יסתום את הגולל על תירוצי המדינה, כאילו ישנם עוד מהלכי חקיקה שטרם מוצו. בכך תיסלל הדרך להכרעה חיובית של בג”צ, שיאלץ לסיים את האפליה שהתחיל החוק לפני 20 שנה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן