fbpx

“אתה סטרייט? סבבה, אתה שונה ומיוחד בדיוק כמונו”

קבוצת סטרייט פרינדליז, האחראית על הקמפ הגאה בארוע המידברן, מזמינה להט"בים וסטרייטים לחגוג את השונות של כולנו בנשף מסכות רדיקלי, בו תוכלו להתחכך באנשים יצירתיים ומעניינים ועל הדרך גם לתרום לבית של הקהילה הגאה במידברן
straugh friendly
“לחגוג את השונות והנזילות של כולנו” | צילום: גיא ליבוביץ

חופש, אהבה, שוויון, ליברליות, נזילות מגדרית וקבלת השונה, אלו המילים המתארות את האירועים והפסטיבלים החברתיים קהילתיים בכל רחבי העולם, מוודסטוק של שנות השישים ועד הברנינג מן של ימינו. בדיוק אותן מילים המתארות את הערכים והמטרות של הקהילה הגאה.

אלו גם ערכיו של המידברן, האח הישראלי הצעיר (והמוצלח) של אירוע ברנינג מן האמריקאי, במסגרתו מוקמת עיר זמנית במדבר ובה מתקיים מרחב המאפשר חיים קהילתיים, יצירה, אמנות וביטוי עצמי רדיקלי.

אך למרות עולם הערכים המשותף, החיבור הכל כך מתבקש בין האירוע לבין הקהילה הגאה בישראל התרחש רק לפני שנה, כאשר לראשונה באירוע המידברן הישראלי הוקם קמפ להט”בי על ידי קבוצת “סטרייט פרינדליז”, שהתאגדה במטרה ליצור בית לקהילה הגאה במידברן.

“בשנה הראשונה לא היה מחנה להט”בי במידברן, אבל היו כל מיני מסיבות בתמה להט”בית”, מסביר עידן ספיבק, “בשנה שעברה החלטנו להקים מחנה להט”ב ונוצר איזה שהוא גרעין שהחל להרים את הרעיון. לאט לאט הצטרפו עוד ועוד אנשים עד שבסוף היינו כ-70 איש בקמפ. זה אירוע שחשוב מאד שגם בו תהיה נציגות של הקהילה, שעד עכשיו הייתה מפוזרת בכל מיני קמפים, ושיהיה בית שמנגיש את הקהילה הגאה לציבור ההטרוסקסואלי וגם מחבק אליו הרבה מאד סטרייטים”.

איך הקהל ההטרוסקסואלי קיבל את הקמפ הגאה?
“המידברן הוא מראש ארוע מאד ליברלי בעל ביטוי רדיקלי”, מסביר אמיר בלום, “יש למשל יום שלם שמוקדש לחצאיות טוטו ובו כל הסטרייטים לובשים חצאית טוטו, ובכלל החבר’ה זורמים מאד ומאד כיפים, למרות שבטוח שבעולם האמיתי שלהם הם אחרת לגמרי. הגודל של המחנה שלנו והדרישה של האנשים להצטרף מוכיחה שהאירוע הוא לא רק סטרייטי אלא מושך אליו הרבה להט”בים”.

זה נשמע כמו וודסטוק ענק. מה עם עירום?
“העירום במידברן מוגבל לאזורים מסוימים, והוא לא המהות המרכזית של האירוע. מכיוון שהאירוע פתוח לכולם מכל הגילאים וגם למשפחות”.

midburn2 midburn3

תאי נשיקות וסדנאות בלואו ג’וב

אירוע מידברן התקיים לראשונה בשנת 2014 בשטח השיפוט של מועצה אזורית רמת נגב. באירוע נכחו כ- 3000 משתתפים אשר חגגו 5 ימים של ביטוי רדיקלי, הקימו עשרות מחנות ויצרו עשרות מיצבים. נכון להיום, מידברן הוא האירוע האיזורי השלישי בגודלו בעולם. למשך 5 ימים מוקמת עיר זמנית במדבר ובה מתקיים מרחב שמאפשר חיים קהילתיים, יצירה, אומנות וביטוי עצמי רדיקלי.

הקמפ הלהט”בי, שהיה הצלחה מסחררת, הציע למבקרים מסיבות צהרים מטורפות, מופעי דראג ופעילויות שאפשרו לכל מבקר להביע את עצמו בלי חשש. “עשינו מיני מצעד גאווה ברחבי המידברן שהביא הרבה אורחים לקמפ שלנו”, מספר אמיר, “זו היתה מעין מסיבת גייז אבל מאד לא מאיימת וכולם הגיעו אליה בסבבה והרגישו חופשי לבטא את עצמם. גם להט”בים שעלו לראשונה על דראג כי נהנו מהאווירה המאפשרת ביטוי עצמי, וגם הטרוסקסואלים שהתנשקו בפעם הראשונה בחייהם עם מישהו מאותו המין”.

בנוסף  לכל הפאן הליברלי/רדיקלי, גם התוכן כיכב בקמפ הגאה – החל מהרצאה של טרנסית שסיפרה על התהליך שעברה, דרך הרצאה על מערכות פוליאמוריות ועד לסדנת הבלו ג’וב בה הומואים הסבירו לבחורות איך לעשות זאת בצורה נכונה.

“אין עוד ארועים בהם דבר כזה יכול לקרות”, מסביר דורון סמולנסקי, “אולי במצעד הגאווה, אבל גם הוא מתקיים במרכז תל אביב ולכן הוא מעט מגביל. במידברן יש מיקס של אנשים שמרגישים צורך להתבטא בצורה מסוימת, וזה יוצר קהל צבעוני ויפה אבל גם מטשטש את כל הגבולות. אין שם שום שיפוטיות, כולם יהיה סבבה איתך לא משנה איך תסתובב. בוא נגיד שגם אם יש לך גיידר, שם הוא משתבש לחלוטין, כי לא באמת אפשר לדעת או לקבוע מי הוא מה, ובאווירה שנוצרת זה גם ממש לא משנה”.

הקבוצה שהתגבשה כללה מיקס של אנשים שהתאגדו לטובת הקמת קמפ להט”בי במידברן, אבל יצרה חיבור שנמשך לאורך כל השנה, מה שבדרך כלל לא קורה בקמפים אחרים.

“סיימנו את מידברן ואז אמרנו נעשה מסיבה כי היה כיף ביחד, וכולם הגיעו, מספר יוסי איטח, “ואז עשינו עוד אחת וגם אליה כולם הגיעו.. ואז הלכנו לסופ”ש לים ושוב כולם הגיעו, ואז הבנו שיש פה משהו”.

“גם כל הזמן נוספים אנשים חדשים”, מוסיף עידן, “חלקם מנסים ולא מתאים להם וחלקם נשארים והופכים לחלק מהקבוצה. לארועים מגיעים אנשים מכל רחבי הארץ – באר שבע, ירושלים, חיפה והצפון, ולחלק מהארועים גם אנשים מחו”ל. יש בקבוצה תמהיל מטורף של אנשים-להט”בים וסטרייטים, אמנים יוצרים והייטקיסטים ואנשי מחשב. גם אנשים שרחוקים ממך שנות אור וגם כאלו שקרובים יותר, ואתה לומד להכיר צדדים אחרים של אנשים בקהילה. בדרך כלל יש ביניהם דיסטנס ברור מאד בין אנשי הקוביות לאלו שלא, תמיד בוחנים אותך, ופה אין את זה. התפתחה פה קהילה שהאנשים בה מכירים אחד את השני, מגיעים לפעילויות ואז מגיעים למידברן בשנה הבאה”.

עוד בנושא:  בין שתי המלחמות: עולים להטב"ק ממדינות פוסט-סובייטיות

חלק מפעילויות הקבוצה הן פעילויות הכנה למידברן הבא, שיתקיים החל מה-8.6 למשך חמישה ימים, בו מתכננת הקבוצה להקים מיצב עצום בגודלו, שכל מי שיגיע יוכל ליהנות ממנו.

“את המיצב כולם בונים ביחד, כאשר כל המטרה של הפעילות היא ההשתתפות”, מסביר דורון, “אתה לא בא בתור אורח, אלא מגיע ומשתתף, כי בתכלס הקשרים והחברויות שאתה יוצר במהלך ההשתתפות בהכנות, הם אלו שגורמים לך להרגיש בבית בפסטיבל עצמו. אחרי שבנית את הכל אתה רואה את זה קם ומרגיש חלק מזה. אתה בעצם בונה את הבית שלך לחמישה הימים האלו”.

במידברן יש מיקס של אנשים שמרגישים צורך להתבטא בצורה מסוימת, וזה יוצר קהל צבעוני ויפה אבל גם מטשטש את כל הגבולות. בוא נגיד שגם אם יש לך גיידר, שם הוא משתבש לחלוטין

בנוסף, מגבשים חברי הקבוצה תמה לקמפ במידברן הקרוב, במטרה להפוך אותו לכמה שיותר למייצג את מטרת הקובצה – הנגשת הקהילה הלהט”בית והחיבור עם הקהילה ההטרוסקסואלית.

“אנחנו לא רוצים שיגידו זה הקמפ של המסיבות, אנחנו רוצים להביא אג’נדה מאד ברורה – לחבק את האנשים מחוץ לקהילה הגאה כדי לגשר בינינו לבין ההטרוסקסואלים”, אומר דרור, “המטרה שלנו כמחנה היא לא לסגור את הקהילה אלא לחגוג את השונות של כולנו ולהזמין את כולם לחגוג את הנזילות הזו. אנחנו עושים את מה שמסיבות גייז למשל פחות עושות, ויש לנו גם סטרייטים שהם חלק מהמחנה, מהיוזמים ומראשי הצוותים. אתה סטרייט? סבבה. אתה שונה ומיוחד בדיוק כמונו”.

“המחנה שלנו הוא אחד מתוך 120 מחנות המרכיבים את המידברן”, מוסיף אמיר, “וכדי לגרום לאנשים להרגיש בנוח צריך לגרום להם להרגיש רצויים”, מסביר אמיר, “לכן השנה גייסנו אנשים שיהיו גריטרים, שייגשו לכל אחד שמגיע, יכירו לו את המחנה ואת הפעילויות, כך שלא יהיה מישהו שלא ימצא את עצמו”

midburn1

“הקמפ שלנו חי כל השנה”

בסוף השבוע עסקו חברי הקבוצה בהכנות לקראת נשף המסכות שהם עורכים ביום שישי הקרוב, שמטרתה לחשוף את פעילות הקבוצה לקהל הרחב ולגייס תרומות להמשך הפעילות.

“אחד העקרונות שלח המידברן הוא שאין שום מסחר, כך שהכל צריך להיעשות מתרומות ומגיוס כספים של אנשים”, מסביר יוסי, “והמסיבה היא אחד מהאירועים בעזרתו מגייסת הקבוצה כספים שיסייעו לה בהמשך הפעילות”.

“הקמפ שלנו הוא לא רק חלק מהמידברן, הוא חי כל השנה”, מדגיש דרור, “יש לנו במהלך השנה הרבה מפגשים שאנחנו עושים, מופעים, מפגשים, כמו סופי שבוע על הים, פיקניקים וכו’ בהם מצטרפים אנשים נוספים שלא היו במידברן, וחברי הקבוצה נפגשים ושומרים על קשר עד המידברן הבא. אנחנו גדלים והתוכן שלנו גדל. ואנחנו צריכים את התרומות האלו כדי שנוכל לפעול במהלך כל השנה”.

התמה של המסיבה היא נשף מסכות, וההמלצה היא להגיע עם בלייזר או שמלת נשף. חברי הקבוצה יצרו מסכות שימכרו במקום כך שכל אחד יוכל להתאים לעצמו מסכה ולהרגיש חלק מהמסיבה.

מסיבת ההתרמה, שתתקיים בשישי בצהרים בכולי עלמא, כוללת 3 די גייז- DJ רון זיסמן, DJ נדבדב ו- DJ רועי גל, הופעות דראג של שתי דראג קווין ושני דראג קינג ועוד הרבה הפתעות.

“מסיבת ההתרמה עצמה תהיה מאד שונה” מסכם אמיר, “לא כמו המסיבות שאנחנו רגילים בדרך כלל לראות. מסיבת צהרים עם המון אמנות והמון תוכן שפתוחה לכולם, כדי שתהיה לכל אחד יכולת להיות חלק מהאירוע, לראות ולחוות את הדברים בלי ללכת למסיבה שהיא בהכרח מוגדרת גאה”.

נשף המסיכות של סטרייט פרילנדלי | שישי 12.2.16 משעה 12:00 | כולי עלמא- מקווה ישראל 10 ת”א | כרטיסים במחיר 40 ש”ח בלינק

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן