fbpx

אכזבה: בג”צ דחה את ההכרעה בנושא פונדקאות לזוגות מאותו המין

בית המשפט העליון דחה את העתירה בנושא גישה לשירותי פונדקאות לנשים יחידניות ולזוגות מאותו המין, והעביר את הכדור אל הרשות המחוקקת. "משהתחילה הכנסת בפעילות החקיקה, על בית המשפט לאפשר לה להשלים את פעולתה"
Israel Supreme Court
Israel Supreme CourtJudy Paris | CC BY-NC-ND 2.0

בטקס הפרישה של השופט ג’ובראן, שהתקיים הבוקר בבית המשפט העליון, הוקרא פסק הדין בעתירה שהגישה לבג”צ עמותת אבות גאים יחד עם איתי ויואב פנקס-ארד, סוכנות תמוז לפונדקאות בינלאומית, זוג גברים נוסף ושתי נשים יחידניות, בדרישה לסיים את האפליה בנגישות לפונדקאות בישראל.

בפסק הדין, שהוקרא על ידי השופט ג’ובראן בתחילת הטקס, נכתב כי חרף עמדת השופטים לפיה מדובר באפליה שאינה ראויה, בג”צ החליט לאפשר לכנסת להמשיך בהליך החקיקה ודחה את קבלת ההחלטה בחצי שנה נוספת עד 4.2.2018.

“בהחלטתנו זו אנו משהים את ההכרעה בסוגיה כבדת משקל זו, מתוך כבוד לרשות המחוקקת, ולמערכת היחסים בין הרשות השופטת למחוקקת. משהתחילה הכנסת בפעילות החקיקה, על בית המשפט לאפשר לה להשלים את פעולתה. חזקה על הכנסת שתגשים את חובותיה החוקתיות ותפעל להגשמת הזכויות החוקתיות”.

בנוסף נדחתה העתירה של העותרות המבקשות נגישות לפונדקאות לנשים יחידניות הזקוקות לתרומת ביצית, וקבע כי דרישת זיקה גנטית בין התינוק להורה המיועד אינה נחשבת לאפליה.

בדיון האחרון בעתירה, שנערך בבג”ץ בינואר השנה, נזפו השופטים במדינה על מניעת פונדקאות מזוגות חד-מיניים והבהירו שבית המשפט יאלץ להתערב אם לא יימצא פתרון.

למרות הנזיפה, בחר היום בית המשפט העליון לאפשר לכנסת פעם נוספת לדון באותו החוק. בדבריו הסביר השופט ג’ובראן כי פסק הדין כבר היה על סף הכרעה, אך אז החלה הכנסת לדון מחדש בחוק הפונדקאות במסגרת התיקון להצעת החוק שיזם משרד הבריאות.

החקיקה אותה הזכיר בית המשפט בפסק הדין, היא הצעת החוק שאושרה לפני כשבועיים בקריאה ראשונה, שאינה מתירה פונדקאות לגברים יחידים או לזוגות מאותו המין, אלא מאפשרת לנשים ללא בן זוג הסובלות מבעיה רפואית שמונעת מהן להרות לפנות להליכי פונדקאות, אך רק עם ביצית שלהן. כך שהיא אינה מספקת מענה לאף אחד מהעותרים לבג”ץ,  לא תסיים את האפליה בחוק ונועדה רק כדי ליצור מצג שווא עבור בית המשפט שהנושא “בטיפול”.

כעת נותר להמתין למדינה שתשלים את תהליך החקיקה, ואז יוכל בג”צ לשוב ולדון בעתירה בהתאם לחוק שיאושר, אם יאושר. חשוב לציין כי בחודש פברואר 2018, הרכב השופטים הדן בעצירה ישתנה בעקבות פרישתם של השופטים ג’ובראן ורובינשטיין, מה שעשוי להשפיע על עמדת בג”צ.

עוד בנושא:  עשתה היסטוריה: שילה ויינברג היא חברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל

איתי פנקס ארד ואודי לדרגור הגיבו לפסק הדין בשם העותרים: “בג”צ אפשר לכנסת להמשיך בהליך החקיקה שהחל, חרף העובדה שברור לכולם שמדובר בחקיקה שנועדה למנוע פסיקה תקדימית ושאינה כוללת זוגות מאותו מין. עם זאת קבעו השופטים כי האפליה אינה חוקית וקבע כי עד 4.2.18 יש להשלים את הליך החקיקה. ציפינו לעמדה נחרצת יותר מצד השופטים בעתירה ומאבק שנמשכים כמעט עשר שנים, אבל אין לנו ספק שאחרי כל הדחיות והעיכובים בסופו של דבר ננצח והאפליה תבוטל. אנו קוראים לכולם להגיע היום למצעד הגאווה בירושלים ולהמשיך לקרוא לשוויון זכויות מלא לקהילה הלהט”בית בישראל”.

“הודעת השופט ג’ובראן בבית המשפט העליון מהווה אכזבה גדולה לקהילת זכויות האדם בישראל ולקהילת הלהט”ב בפרט”, אמרה עו”ד מיכל עדן, יו”ר ועדת להט”ב בלשכת עוה”ד, “מדינת ישראל מפנה עורף לזוגות של הומואים המשוועים להיות הורים ונאלצים לטוס הרחק מעבר לים כדי לממש את זכותם להורות, בעוד מחקרים מעידים כי זוגות מאותו המין הם הורים טובים לא פחות ולעיתים אף יותר. היגיעה העת לשים קץ לאפליה נגד זוגות מאותו המין”.

חה”כ מירב בן ארי (כולנו), יו”ר משותפת לשדולה הגאה בתגובה לפסיקה בנושא פונדקאות לזוגות להט”בים: “צודק השופט ג’ובראן בכל הקשור לנושא הפונדקאות- על הכנסת לקדם את הנושא בחקיקה ולא בפסיקה. אני מקווה מאוד כי משרדי הממשלה – המשפטים והרווחה ישכילו להבין את חשיבות הנושא, כמו באימוץ כך גם בפונדקאות, ויביאו חקיקה ממשלתית בעניין. אני מאחלת לשופט ג’ובראן המון הצלחה עם פרישתו מתפקידו, אין ספק כי השופט ג’ובראן השאיר אחריו פסיקה מפוארת בבית המשפט העליון שעוד תלמד בבתי הספר למשפטים”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן