fbpx

“אוירה של פוגרום” – המונים תקפו את משתתפי מצעדי הגאווה בפולין

משתתפי מצעד הגאווה בביאליסטוק הותקפו על יד המון זועם והוכו באבנים ולבנים. תקיפות נוספות נרשמו גם לאחר סיום המצעדים | בקהילה הגאה מאשימים את אנשי הדת שהסיתו נגד הלהט"בים ותרמו לאוירה האלימה: "הארכיבישוף הדליק את המאמינים לאלימות כלפי להט"בים"
פולין
נאונאצים תקפים את מצעד הגאווה | צילום: SilarWikimedia Commons

פולין הלהט”בפובית מרימה את ראשה – בשבועות האחרונים דווח על תקיפות של ארועים להט”בים בערים בכל רחבי המדינה, המתבצעות על ידי קבוצות המגיעות למצעדי הגאווה ותוקפות את המשתתפים.

עדי ראייה שנכחו בתקיפה של ארוע הגאווה בעיר ביאליסטוק, מדווחים על אלימות שמזכירה את הפוגרומים הנאצים.

“המוני אנשים נעמדו מולנו ברחוב וחסמו את מצעד הגאווה”, סיפרה קטרזינה סטטופ-רוטקובסקה, שחוותה את האלימות הופעלה נגד הצועדים בביאליסטוק, “בהתחלה הם קראו קריאות גנאי ואחר כך החלו להשליך לעברנו לבנים, אבנים וזיקוקים. אנשים שמתגוררים במקום בו עבר המצעד יצאו למרפסות וזרקו עלינו ביצים וירקות רקובים”.

“לאורך כל המצעד נסעה לצדנו משאית שהשמיעה תעמולה קתולית על האופן בו הומואים ולסביות אונסים ילדים”, סיפר יאצק דהנל ל”גרדיאן”, “ממש לפני הכיכר הבחנו בחבורות בריונים 10 מטר לפנינו, תוקפים אנשים. בחור גדול בעט בכל מי שהיה מסביבו, כולל בכמה נערות מתבגרות, עם משקל גופו המלא. חלק מהקהל ברח מהמקום, אבל גברים גדולים עם פרצופים זועמים רדפו אחריהם”.

בסרטונים שצולמו על ידי משתתפי המצעד ניתן לראות את ההמון רודף אחרי הצועדים ומכה אותם. אחת הרדיפות המתועדות בסרטון מסתיימת בקבוצת גברים גדולים שגוהרת על נער צעיר, על פי הדיווחים כבן 14, עד שהוא מפסיק לזוז.

לדברי צועדים רבים שנתקלו במהומות, הפורעים האלימים לא כללו רק גברים גדולים ואלימים, אלא גם נשים, מבוגרים, ואמהות עם ילדים. “בין ההמון שתקף אותנו היו גם נשים וגם גברים, הצטרפו אנשים נורמליים – אנשים עם משפחות, אנשים עם ילדים קטנים, קשישים”, סיפר סיפר יאצק דהנל, “אישה עם תינוק בגיל שנתיים או שלוש סימנה לעברי בשתי ידיה אצבע משולשת וקראה: “תזיינו מפה מתרוממים”.

SilarWikimedia Commons | CC BY-SA 4.0

עם סיום הארוע בביאליסטוק , הודיעה המשטרה כי עצרה מעלה ממאה אנשים בתקיפת מצעד הגאווה. לפחות 77 מהם נקנסו או נאשמו. גבר אחד הואשם בהכאת ילד בן 14.

אך ההתנכלות ללהט”בים לא הסתיימה עם סיום המצעד. העיתונאי פרזמיסלב ויטקובסקי הותקף והוכה קשות שבוע לאחר המצעד, לאחר שהעז להביע התנגדות לגרפיטי להט”בפובי שראה בזמן שרכב על אופנים עם ידידה.

“עברנו ליד גרפיטי נגד להט”בים. אמרתי לידידה שלי שהגרפיטי הזה  מביש, ומישהו שעמד לידי פנה אלי ושאל: “יש לך בעיה עם הגרפיטי הזה?”, וכשאמרתי לו שזה בדיוק מה שאמרתי, הוא דחף אותי, הפיל אותי מאופני והחל לבעוט בי”.

עוד בנושא:  אז מה רואים ביום כיפור? המלצות צפייה לחגי תשפ"ד

וויטקובסקי הוכה קשות ופציעותיו כללו אף שבור ושברים רבים בפנים. תמונות של פניו המדממות שותפו באופן נרחב במדיה החברתית ברחבי פולין.

כלי התקשורת המקומיים דיווחו על התפרעויות והתקיפות, אך הנושא אינו מעורר תשומת לב מיוחדת במדינה, ומחוץ לגבולות פולין הוא זוכה להתעלמות כמעט מוחלטת.

פולין נמצאת במצור תחת כוחות הקשת בענן

רבים בקהילה הגאה בפולין מאמינים כי הפרעות הם תוצאה של הסתה מתמשכת מצד המנהיגים הקתולים הבכירים ביותר בפולין, המכנים את משתתפי מצעדי הגאווה ‘נאצים’, ‘מרקסיסטים’ ו’חוטאים’.

שבועיים לפני מצעד הגאווה בביאליסטוק, פרסם הארכיבישוף תדיאוש ווג’דה מכתב שהוקרא בכל הכנסיות בביאליסטוק ובמחוזות הסובבים אותה, בה טען כי אירועי הגאווה הלהט”בים מהווים “חילול השם”, תוך שהוא משתמש בביטוי בשפה הלטינית ששימש בתקופה הסובייטית כזעקה נגד השלטון הקומוניסטי: “איננו יכולים לקבל זאת!”.

על פי חדשות NBC, הרטוריקה האנטי להט”בית של הכנסייה הקתולית בפולין הוכפלה מאז פרוץ האלימות. בדרשה לציון 75 שנה למרד ורשה נגד הנאצים, אמר הארכיבישוף מקרקוב מארק ג’דרשובסקי כי פולין נמצאת במצור תחת כוחות הקשת בענן. במיסה ששודרה בטלוויזיה הארצית אמר הארכיבישוף: “אדמתנו כבר לא מאויימת מהמגפה האדומה, אך זה לא אומר שאין מי שרוצה לשלוט בנפשנו, ליבנו ומחשבותינו. לא מרקסיסטים או בולשביקים, אך נולדו מאותה הרוח, לא אדומים, אלא בצבעי הקשת”.

הבישופים של הכנסייה הפולנית הרומית-קתולית, שהסיתו את האלימות כלפי הלהט”ב, נמנעים מלקחת אחריות על התוצאה ולא עושים דבר כדי לעצור את גל האלימות. גם המנהיגים הקתוליים מחוץ לפולין ממלאים פיהם מים ולא מתבטאים נגד האלימות. האפיפיור פרנציסקוס לא נשא דברים כדי להורות לקתולים הפולנים להפסיק להכות את אנשי הלהט”בים או להורות לבישופים פולנים להפסיק להבעיר את הלהבות של הקנאות ההומופוביות והטרנספוביות.

“הארכיבישוף הדליק את המאמינים לאלימות כלפי אנשים להט”בים ויצר אווירת פוגרום”, מסבירה אנה דרייג’נסקה, פעילה לשוויון זכויות בורשה, “אם המשטרה לא הייתה שם בכוחות גדולים, היה קורה משהו נורא באמת. כשהסתבר שאנשים הוכו ונפצעו, הבישופים הקתולים רחצו את ידיהם באמירות בנאליות על התנגדות לאלימות”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. מאור הגב

    פשוט מזעזע. צריך לגנוצ

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן