fbpx

תקציב המטוס – כיצד נוצלו 11 מיליון השקלים שהגיעו לקהילה בעקבות מחאת 2016?

המחאה הגאה של קיץ 2016, שזכתה לכינוי "מחאת המטוס", הובילה להעברת תקציב בסך 11 מיליון ש"ח לקהילה הגאה. לאן הועבר התקציב, כיצד הוא נוצל, והאם ניתן לשחזר את ההישג?
המטוסהגאה

בחודש מרץ 2016 הודיע שר התיירות יריב לוין על תכניתו להשקיע סכום של כ-11 מיליון שקלים לקידום התיירות הגאה לישראל. בין השאר תכנן המשרד קמפיין במספר מדינות באירופה ומחוצה לה, שיקרא לחברי הקהילה ברחבי העולם לבוא ולבקר בישראל, וכן אירוח של כ-180 מובילי דעה מקרב הקהילה הגאה שיגיעו לישראל במטוס הצבוע בצבעי הגאווה.

התכנית המרשימה זכתה לכותרות מחמיאות בתקשורת, אך במקביל גורמים רבים בקהילה הביעו מורת רוח מההשקעה הגדולה לטובת הבאת תיירות גאה לישראל, בעוד חברי הקהילה נאלצים להסתפק בתקציבים זעומים ונאבקים מידי יום על זכויותיהם הבסיסיות לכבוד, שוויון וביטחון.

המחאה הספונטנית שפרצה ברשת הפכה לגל מחאה, ובעקבות מהלך שיזמה האגודה למען הלהט”ב ביחד עם מחזיקי תיק הגאווה בתל אביב, נערך מפגש עיתונאים במרכז הגאה, בו הציגו נציגי הקהילה את דרישתם מהממשלה לתקצוב הארגונים הגאים בסכום של 11 מיליון ש”ח, סכום הזהה לזה שהוקצב לקמפיין קידום התיירות הגאה לישראל. נציגי הארגונים איימו, כי אם לא תענה בקשתם, הם “יסרסו” את קמפיין התיירות הגאה של משרד התיירות על ידי הפיכת מצעד הגאווה בת”א לצעדת מחאה נטולת צבעים.

בתגובה ביטל שר התיירות את תכניתו, אך הדרישה של הארגונים הגאים לתקצוב נשארה בעינה.

בפגישה שהתקיימה מספר חודשים לאחר מכן בלשכת שר האוצר, משה כחלון, עם ראשי האגודה למען הלהט”ב ונציגי מועצת עיריית תל אביב, בתיווכה של ח”כ מירב בין ארי (כולנו), הוחלט על תכנית רב שנתית לזיהוי צרכי הקהילה הלהט”בית. מספר חודשים לאחר מכן הודיע שר האוצר על תכנית ארוכת טווח לרווחת הקהילה הגאה, הכוללת העברת כ-10 מיליון ש”ח למשרדי הממשלה השונים כבר בתקציב לשנים 2017-2018.

“המטרה הייתה לתת לקהילה תכניות מתוקצבות על מנת שניתן יהיה להעביר את המסרים לציבור ובעיקר לדאוג לאוכלוסיות מוחלשות בקהילה הלהטבית”, הסבירה ל-WDG ח”כ מירב בן ארי (כולנו), שהניעה את המהלך, “גיבשנו תוכנית יחד עם הקהילה ובתמיכת אגף התקציבים באוצר והיא אושרה לפעולה ע”י שר האוצר. זהו הישג אדיר וחשוב מאוד, בעיקר אחרי שנים של ואקום וחוסר תמיכה בקהילה, בהן לא היו תוכניות רציניות ולא היה מימון. אני מאמינה שאפשר להשיג הישגים רבים שאינם דורשים תהליך של חקיקה. אפשר להסדיר נושאים חשובים בתקנות שדורשות רק את חתימת השר הממונה, אפשר להכין תכניות ולשלבן תכניות בחוזרי מנכ”ל של משרדי ממשלה ואפשר גם להעביר תקציבים לטובת מטרות חשובות, כפי שעשיתי”.

לאן הועבר הכסף וכיצד הוא נוצל?

התקציב לא הועבר ישירות לארגוני הקהילה, אלא חולק למשרדים השונים, בהתאם לתכניות שהוצעו לניצולו על ידי משרדי הרווחה, החינוך, הבריאות והמשרד לשוויון חברתי.

1.5 מיליון ₪ למשרד החינוך
1.5 מיליון ₪ מהתקציב הועבר למשרד החינוך לתקצוב התקנה להסברה וחינוך על הקהילה הגאה. התקנה שהוקמה ותוקצבה, מאפשרת תשלום לפעילות בבתי ספר בלבד, לארגונים שאושרו ע”י משרד החינוך. בסך בכל בוצעו בשנת 2018 למעלה מ 2000 פעילויות בבתי ספר ע”י 5 ארגונים . ומועסקים 25 מדריכות ומדריכים בשכר.

3.5 מיליון ₪ לחברה למתנ”סים לחינוך הבלתי פורמלי
במסגרת התקציב הוקמו 15 קבוצות נוער ללהט”ב בפריפריה בפרויקט משותף עם איגי בדימונה, מ.א אשכול, מא. יואב, אלפי מנשה, משגב, עפולה, מ.א מטה אשר ועוד, וכן הוקמו 10 קהילות מקומיות לאוכלוסיות בוגרות בליוי האגודה למען הלהט”ב בקרית ביאליק, עפולה, שער הנגב, נתניה, מעלה אדומים ועוד.

650 אלף ₪ להגדלת תאים גאים במכללות ואוניברסיטאות
במסגרת ההסכם עם האוצר, הוועדה לתכנון ותיקצוב סייעה תקציבית לתאים גאים במוסדות ההשכלה הגבוהה השונים.
פעילות התאים הגאים במוסדות להשכלה גבוהה מתוקצבת באמצעות פר”ח, הופעלו 25 אחוות סטודנטיאליות גאות בשנה החולפת, פעילות המשרתת למעלה מ -3000 סטודנטיות וסטודנטים בשנה.

עוד בנושא:  #מישהו פעם תקף אותי ככה - קמפיין הגאווה הבועט של טיקטוק

1.5 מיליון ₪ למשרד הרווחה
להגדלת תקציב המשרד המוקדש לטובת קהילת הלהט”ב בבסיס התקציב, להגברת הפעילויות הנעשות על ידי המשרד בתחום.
פורסם קול קורא פנימי לרשויות מקומיות, נוספו 8 תקני עובדים סוציאליים ייעודיים ללהט”ב בצפון, 13 תקני עובדים סוציאלייםייעודיים ללהט”ב במרכז, 8 תקני עובדים סוציאליים ייעודיים ללהט”ב בדרום. מתקיימות פגישות הדרכה שוטפות לכל אזור ובוצעו 3 מפגשים אזוריים.

400 אלף ₪ למשרד הבריאות
 400 אלף ₪ הועברו למשרד הבריאות למימון תקנים בוועדה להתאמה מגדרית, ולפרוייקט ייעודי לקהילה הטרנסית דרך מרפאת לוינסקי בשיתוף ארגוני הקהילה הכולל ייעוץ של אנדוקרינולוגית, מחקר מיפוי על הקהילה הטרנסית, הכשרת מתנדבים ושכירים והכשרות והדרכות לאנשי מקצוע וטיפול.

2.5 מיליון ₪ למשרד לשוויון מקומי עבור קמפיין למיגור הלהט”בפוביה
סכום זה לא נוצל על ידי לשכת הפרסום הממשלתית. בחודש הקרוב יערכו פגישות בין נציגי הארגונים הגאים לבין משרד האוצר על מנת לדאוג לחלוקה מחדש של התקציב, והעברתו בשנת 2019 לשימוש במשרדים אחרים.

מסמך הדרישות נותר ללא מענה

באותו מפגש בו דרשו ארגוני הקהילה את התקציב, הועלו דרישות רבות נוספות, שאינן בהכרח כרוכות בתקציב, בהן דרישה מהממשלה להצהיר בפומבי על תמיכתה בקידום שוויון זכויות לקהילת הלהט”ב, לגבש תכנית מקיפה ובין משרדית בהובלת משרד ראש הממשלה לטיפול בצרכי הקהילה הגאה ולמענה, לתת מענה מיידי להזנחה של הקהילה הטרנסג’נדרית, לפעול באופן מיידי לתת מענה חירום לנוער וצעירות.ים להט”ב, לקדם חקיקה שתאסור עריכת טיפולי המרה בקטינים, לגבש תכנית חינוכית רב שנתית אשר שמה במרכז את ההתמודדות עם האלימות היום יומית המופנית כלפי להט”ב, לקדם שוויון מלא ללהט”בים המשרתים בצה”ל ובכוחות הבטחון וכן שוויון מלא בזכויות משפחותיהם בעת אסון ולתת מענה לצרכים המיוחדים של משפחות גאות, לרבות קידום שוויון מלא בנגישות לפונדקאות ואימוץ בישראל, ואזרוח בני זוג זרים.

כאמור, רוב הדרישות, בעיקר אלו המצריכות חקיקה, לא מולאו. מסמך הדרישות חזר והוצג שוב בפני הממשלה במחאת השוויון בקיץ 2018, ועדיין נותר ללא מענה.

ח”כ בן ארי בטוחה שגם הדרישות הללו ימולאו בסופו של דבר. “הקהילה עושה עבודה מצוינת בכנסת”, היא מסבירה, “הנציגים שלכם מגיעים לדיוני הכנסת, משמיעים את קולם ומגייסים ח”כים רבים מהקואליציה והאופוזיציה לפעול עבורם. הייתי מציעה להם לפעול יחד עם הח”כים ולא נגדם, לפעול יחד עם השרים ולהגיע עימם להסכמות על מנת לצמצם התנגדויות. אני מאוד מקווה שבממשלה הבאה תהיה יותר פעילות ואף יותר חקיקה. הקהילה צריכה לבדוק מי פועל עבורם ומי לא, ולפי זה להתפקד וגם להצביע. אלו שפעלו והוכיחו את עצמם יעשו זאת גם בעתיד”.

מהאגודה למען הלהט”ב נמסר: “לראשונה מאז הקמתה, בזכות מאבק קהילתי שהובל ע”י האגודה וארגוני הקהילה, תקצבה המדינה את הקהילה הגאה בבסיס התקציב הממשלתי, מתוך הבנת הצרכים היחודיים הקיימים בשטח ונובעים מאפלייה והזנחה של שנים. בהרבה מובנים מדובר במהפכה של ממש- משרדי ממשלה שרותמים לסוגיות השונות ומחוברים לשטח הם צעד משמעותי בשינוי המציאות, אך אין זה, כמובן, תחליף לשיווין. לא ניתן שיעשו שימוש בקהילה ויפרסמו אותה בקמפיינים ראוותנים מבלי לקחת אחריות על המציאות בה נמצאת הקהילה הגאה בישראל. האגודה תמשיך לפעול גם ב2019 בכל האפיקים שיקדמו את הקהילה הגאה לשיווין מלא – חברתי וחקקיתי: במסדרונות הכנסת, במשרדי הממשלה, באולמות המשפט וברחובות”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. אחד הגב

    הכסף עדיין לא ממש מגיע לקהילה…
    חבל שזה לא עובר ישיבות לקהילות בפריפריה כמו חיפה ירושלים ובאר שבע במקום גוף ארצי שמנסה לנכס לו תקציבים אבל לא רואה את השטח.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן