fbpx

תנאי קבלת האזרחות של בני זוג מאותו מין יושוו לאלה של זוגות הטרוסקסואלים

בעקבות עתירה של עמותת אבות גאים, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי ישווה את נוהל ההתאזרחות של בני זוג גאים זרים לזה של בני זוג הטרוסקסואלים. "החל מהיום זוגות מעורבים בני אותו המין יודעים שעומד בפניהם אותו הליך שוויוני בדיוק כמו זוגות אחרים"
הורות
cc0

היועץ המשפטי לממשלה הודיע היום לבג”ץ כי החליט להשוות את נוהל ההתאזרחות של בני זוג גאים זרים לזה של בני זוג הטרוסקסואלים. החלטתו של היועץ המשפטי התקבלה בעקבות עתירה שהגישה עמותת אבות גאים, באמצעות עו”ד איריס שיינפלד, שביקשה להשוות את תנאי קבלת האזרחות של בני זוג מאותו מין.

העתירה הוגשה בעקבות אפליה ארוכת שנים כנגד בני זוג מאותו מין אשר נאלצו לעבור הליך ארוך ומסורבל, שנמשך שבע שנים, עד לקבל הכרה מצד המדינה במעמדו של בן הזוג הזר ולמתן מעמד של תושבות קבע בלבד. זאת, בניגוד לזוגות הטרוסקסואליים, אשר בתום הליך קצר בהרבה, שנמשך ארבע שנים, זוכים באזרחות מלאה עבור בן הזוג הזר.

כאמור, בעקבות דרישתו של בית המשפט מהמדינה להתייחס לעתירה, נאלצה המדינה לערוך בחינה ועדכון של הליכי האזרוח שהיו עד עתה מפלים באופן בוטה. בסיום בחינת הנהלים הודיעה המדינה לבג”ץ כי תתקן את הנוהל שמיועד לבני זוג מאותו המין וכן לבני זוג ידועים בציבור, כך שהם יקבלו את התנאים השקולים לאלה המיועדים לזוגות הטרוסקסואלים.

אלמנט נוסף של אפליה ארוכת שנים שתוקן היום בא לידי ביטוי בעובדה שהמדינה חייבה עד היום את המבקשים ההומוסקסואלים והלסביות לוותר על האזרחות הזרה בה החזיקו, בניגוד למבקש ולמבקשת הטרוסקסואליים שהורשו להמשיך ולהחזיק באזרחותם הזרה ואילו מעתה לא יידרשו עוד בני זוג מאותו מין לוותר על אזרחויות זרות כתנאי לקבלת אזרחות ישראלית

המדינה עדכנה כי לאחר שהנושא הובא לידיעת היועץ המשפטי לממשלה, עו”ד אביחי מנדלבליט, הוא קבע באופן אישי והנחה את גורמי המקצוע כי הנוהל יושווה לנוהל הסטנדרטי עבור בני זוג סטרייטים. למרות זאת, המדינה טרחה והדגישה כי אין זה אומר שהיא מכירה בנישואים חד-מיניים אלא אך ורק בהליך ההתאזרחות בעקבות נישואים שכאלו.

“מדובר בבשורה של ממש לקהילה הגאה”, אמרה עו”ד איריס שינפלד, “אני מברכת על הצעדים המשמעותיים שנעשו היום להשוואתם זכויותיהם של בני זוג מאותו מין לאלו של זוגות סטרייטים וההשוואה, הלכה למעשה, של התנאים בהליך קבלת האזרחות לבן זוג זר ללא קשר לנטייתו המינית ובכך לשים סוף לאפליה בנושא זה. אין שום סיבה שזוגות בני אותו מין יעברו מסכת קשה וארוכה בבואם לקבל אזרחות עבור בן הזוג הזר, בעוד שההליך אותו עוברים זוגות הטרוסקסואליים קל וקצר הרבה יותר. בישראל של שנת 2017 אין מקום לפרשנות מפלה על רקע נטייה מינית. עם זאת, הדרך למיגור האפליה ולהשוואת היחס לזוגות בני אותו מין עוד רחוקה ואנו נמשיך לפעול עד להשגת שוויון מלא בכל חוק ונוהל”.

עוד בנושא:  בג"ץ קבע פה אחד: על המדינה לרשום זוגות נשים כאמהות בתעודות הלידה של ילדיהן המשותפים

יו”ר עמותת אבות גאים אודי לדרגור ציין, כי זהו ניצחון גדול שמסיים אפליה מקוממת נגד זוגות בני אותו המין. “ההחלטה תקל על זוגות רבים בעלי אזרחות מעורבת, שסבלו עד היום מחקירות שנמשכו שנים ארוכות מדי, ולעיתים רבות לא הסתיימו במעמד של אזרחות ישראלית”, הסביר לדרגור, “הנוהל הקודם פגע פגיעה אנושה באפשרות של הזוגות המעורבים הללו להפוך להורים ולהעניק לילדיהם את המעמד המגיע להם של אזרחים ישראליים. החל מהיום זוגות מעורבים בני אותו המין יודעים שעומד בפניהם אותו הליך שוויוני בדיוק כמו זוגות אחרים”.

בעקבות תיקון הנהלים בפועל, שיצר את השוויון המבוקש, הסכימו העותרים למשוך את העתירה ובג”ץ פסק כי ישולמו להם הוצאות משפט ושכר טרחה על ידי המדינה. בימים אלו מונחות בפני בג”צ שתי עתירות נוספות שהוגשו בשנה האחרונה ע”י עמותת אבות גאים הנוגעות להשוואת זכויותיהם של זוגות מאותו מין לאלה של זוגות סטרייטים בהליכי אימוץ ופונדקאות.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן