fbpx

“שפעת העופרות” – למה אנחנו תמיד חולים אחרי מסיבה?

סיימתם את הפרייד במיטה עם חום, חולשה וכאבי ראש? כנראה שנדבקתם ב"שפעת העופרות" | ד"ר רועי צוקר מסביר מדוע רבים מאיתנו מוצאים את עצמם חולים אחרי מסיבה גדולה ואיך ניתן לצמצם את סיכויי ההדבקה
cold-1947995_640
גם הדובים סיימו במיטה Myriams-FotosCC0 1.0

כל פעם אחרי שעופרה עולה (הפעם גם עם תזמורת מרשימה במיוחד), היא גם יורדת, וכמה ימים רצופים של מסיבות מדהימות מביאות הרבה מאיתנו לרופא המשפחה עם כאבי גרון, חולשה ומחלות חום למיניהן. מצב רפואי שאני אוהב לקרוא לו “שפעת עופרות”.

מדובר בתופעה די מוכרת בעולם המסיבות והרייבים שנקראת POST RAVES/FESTIVALS FLU ומתוארת במספר מקומות,
כאשר לרוב היא תוצאה של שילוב בין מספר גורמים עיקריים:

מסיבה במקום סגור

המסיבות הגדולות מתקיימות לרוב במקומות סגורים, וגם אם לא, הן מרכזות כמות גדולה מאוד של אנשים (פעמים רבות ללא בגדים ועם היגיינה ירודה) באיזור מאוד קטן וספציפי. במצבים כאלה, מספר בודד של אנשים שמגיע למסיבה חולה (עם דלקת גרון / שפעת / וירוס של הבטן), יכול בקלות רבה מאוד להדביק את האנשים הסובבים אותו. כולנו יודעים גם שסביב השימוש באלכוהול וסמי מסיבות ישנו שחרור חסמים וכחלק מזה נטיה להתנשק, להתגופף ולהתחבק עם אנשים שונים ורבים בזמן מאוד קצר יחסית, בין אם עם חברים מוכרים ובין אם פחות, מה שמגביר את סיכויי ההדבקה.

סמי מסיבות ואלכוהול

כמעט כל סמי המסיבות משפיעים על מערכת החיסון במנגנונים שונים, חלקם אף אינם ממש ידועים, בין אם מדובר בשימוש חד פעמי או בשימוש כרוני וארוך טווח.

MDMA ואקסטזי – במספר מחקרים נמצא קשר בין השימוש בסמים אלה לבין ירידה במערכת החיסון של הגוף. מחקר אחד אף הראה ירידה משמעותית בתאי הדם הלבנים מסוג T לאחר שימוש בודד באקסטזי. המנגנון לא ממש ברור אך נראה שחלק ניכר מכך נגרם כתוצאה מתופעות הלוואי של MDMA ואקסטזי כמו חוסר שעות שינה, תזונה לקויה ותשישות.

GHB/GBL – רבים חווים מחלה מספר ימים לאחר שימוש בג’ינה/G, כאשר לרוב נפוץ מאוד לסבול מכאבי גרון ודלקות גרון לאחר השימוש. גם פה כנראה מדובר במספר גורמים ולא בסיבה אחת בלבד, ויש הטוענים כי השינוי בחומציות בוושט ובגרון עשוים להיות הסיבה לכך.

אלכוהול – אלכוהול הוא מרכיב משמעותי מאד בדיכוי חיסוני, כאשר מידת ההשפעה תלויה בכמות השימוש ובתדירותו. שימוש באלכוהול אף הוא יכול לפגוע במספר מערכות בגוף האחראיות על חידוש ותחזוק מערכת החיסון וכן עלול לפגוע בספירת התאים הלבנים.

מתאמפטמינים (טינה/קריסטל מת’) – אחד מהסמים המוכחים ביותר כגורמים לדיכוי משמעותי של מערכת החיסון במנגנונים שונים. בין היתר גורם ליובש ניכר של הרירית בפה ומועיד את הפה לזיהומים משמעותיים. טינה גורמת לפגיעה ישירה במערכות בגוף האחראיות לייצור אבני הבנין של מערכת החיסון. חשוב לציין בהקשר זה כי מחקרים רבים הראו שטינה מעלה בצורה משמעותית את הסיכוי להדבקה ב- HIV במספר מנגנונים, בהם גם אי שליטה עצמית ואגרסיביות רבה שמובילה לפציעות במהלך יחסי מין.

תזונה

רבים מהאנשים הלוקחים חלק באירועים ארוכים של מספר ימים, (כמו אירועי הגאווה, פסטיבלים וכו’) חווים מספר ימים גדול של תזונה לקויה לגמרי. הדבר מושפע מסיבות שונות, בהן השימוש בסמי מסיבות שחלק גדול מהם מדכא תאבון (MDMA), אכילה של מזון לא בריא בזמנים לא סדירים ויציאה מאיזון קלורי באופן פתאומי.

רבים מאיתנו (בעיקר סביב אירועי הגאווה) אף משנים את הרגלי התזונה שלהם לתזונה דלת קלוריות או מרובת חלבונים ולרוב מאוד דלה בפחמימות. חשוב לזכור שלפחמימות יש ערך חשוב בתזונה שלנו (כל עוד הצריכה מאוזנת) והן לוקחות בין היתר חלק חשוב באיזון רמות הורמונליות ובשמירה על ערנות. חסר תזונתי, בין אם למשך מספר ימים בודד או למשך זמן ממושך, עלול אף הוא לפגוע בחיסוניות של הגוף ולהגביר את הרגישות למחלות ויראליות וחיידקיות.

שינה

השימוש באלכוהול וסמי מסיבות (בעיקר מעוררים כמו MDMA ואקסטזי) גורם לאי סדירות במחזור השינה, אפילו כמה ימים לאחר השימוש. זה לא סוד ששינה חשובה במיוחד לשמירה על מערכת החיסון של הגוף ומחסור בשעות שינה או שינה שאינה סדירה גם היא מעלה את הסיכוי לחלות במחלות ויראליות/חיידקיות לאחר אירועים גדולים.

מהן המחלות הנפוצות לאחר מסיבות?

רוב המחלות הנפוצות לאחר אירועים ומסיבות גדולות הנן מחלות ויראליות שיחלפו מעצמן.

עוד בנושא:  דנה אינטרנשיונל בשיתוף מלכי ומלכות הדראג בישראל קוראים להחזרת החטופים עכשיו

שפעת – בעונת השפעת עלולים להדבק במחלה (INFLUENZA) לאחר המסיבה לאור החשיפה המוגברת לאנשים החולים בה.

דלקות גרון – כולל דלקות גרון סטרפטוקוקליות (שהן אלה הדורשות טיפול אנטיביוטי) נפוצות גם הן. חשוב לזכור שטיפול אנטיביוטי לא הוכח כמשפר ומקצר את משך המחלה גם כשיש סטרפטוקוק חיובי. מטרת הטיפול היא למנוע את הסיבוכים של דלקת הגרון (שהם לבביים בעיקר).

וירוס של הבטן (GASTROENTERITIS) – גם הוא נראה ביתר שאת לעיתים וזאת מכיוון שהשילוב של תנאי היגיינה ירודים עם אנשים חולים במסיבה, מעלה באופן ניכר את הסיכוי להדבקה.

מחלת חום לא ספציפית – לעיתים מגיעים מטופלים עם מחלת חום ללא מקור ברור, רצוי לזכור שסמי מסיבות כמו MDMA בעצמם מעלים את החום הבסיסי של הגוף. כאשר החום עולה מעל 38.5 יש להיוועץ ברופא המשפחה שלכם האם יש צורך להגיע ולהבדק.

דלקת קרום המח – מחלה מסוכנת מאד שעוברת בקלות יחסית בשהיה במקומות סגורים וחשיפה למבלה עם המחלה. חשוב לציין כי בארץ לא נצפו מקרים כאלה בבירור אך הם קיימים וידועים בחו”ל, ובניו יורק ישנה נטיה לחסן גברים המקיימים יחסי מין עם גברים לדלקת קרום המח לאור זאת.

כשיש ספק – אין ספק. אם אתם סובלים מחום גבוה, חולשה קיצונית, שיעול ניכר, כאבי גרון משמעותיים, קשיים משמעותיים בשינה, תופעות נוירולוגיות חדשות, שלשולים בלתי פוסקים או כל תסמין מדאיג אחר יש להיוועץ עם גורם רפואי ולפנות לרופא המשפחה בעת הצורך. עם זאת, אם אתם אנשים בריאים בבסיס רוב הסיכויים שמדובר במחלה חולפת שתעבור מעצמה לאחר מספר ימים.

תוספי תזונה? האם עוזר?

אנטיאוקסידנטים (נוגדני חמצון) – חלק מסמי המסיבות, בעיקר MDMA, גורמים לשחרור ולהיווצרות של רעלנים אוקסידנטים בגוף ויכולים ליצור הפרעות רבות, בין השאר נוירולוגיות. יש הנוטלים לפני השימוש בסמי מסיבות ויטמינים מסוג C ,E, חומצה ליפואית ומלטונין (שעוזר גם בשינה), כולם הינם נוגדי חמצון. רבים נוטלים את אותם ויטמינים מספר שעות לפני השימוש ב MDMA ומספר שעות לאחר השימוש. חשוב לזכור שהמידע לגבי השימוש בוויטמינים לא מוכח מחקרית לגמרי ומצד שני לקיחה של ויטמין C ו-E כנראה גם לא אמורה להזיק יתר על המידה.

HTP5 – חלק מהמשתמשים לוקחים כמוסות אלה לאחר השימוש באקסטזי/MDMA כדי למנוע את ה”דאון”. חלק לוקחים אותם גם לפני השימוש לאור תגובה “מחזקת” ל MDMA. התרופה בעצם מכילה טריפטופן שהוא חומצה אמינית שהופכת בגופנו לסרוטונין. טריפטופן גם נמצא במאכלים רבים אשר מומלצים לאכילה לאחר שימוש ב MDMA.

מגנזיום – משתמשים מדווחים כי לאחר השימוש ב MDMA ישנו שיפור בחריקת השיניים ונעילת הלסתות סביב שימוש בכדורי מגנזיום (תופעת לוואי ידוע של MDMA). גם פה מדובר על דיווחי משתמשים בלבד ולא נעשה מחקר מסודר בנושא.

נוגדי חומצה
– יש הנוטים להשתמש בתרופות המשנות את החומציות בקיבה, זאת מכיוון שהשינוי ברמת החומציות בעת השימוש בסמי מסיבות כמו GHB/GBL, מועיד את האיזור לדלקות בגרון. מאידך יש הטוענים כי הספיגה וההשפעה של MDMA טובה יותר סביב השימוש בנוגדי חומצה. כל העובדות הללו אינן נתמכות במידע רפואי ברור בספרות.

אם לסכם, נפוץ למדי לראות מבלים הסובלים ממחלות ויראליות/חיידקיות נפוצות ביתר שאת לאחר בילוי במסיבות סגורות והומות אדם או מסיבות עם צפיפות קהל משמעותית. דבר הנובע משילוב של חולים בסביבתם, שימוש בסמי מסיבות ואלכוהול שמדכא את מערכת החיסון שלנו ,ירידה ברמת ההיגיינה, שינה לקויה ותזונה בעייתית. לרוב מחלות אלה צצות מספר ימים בודד לאחר הבילוי ובדרך כלל הן עוברות ללא התערבות תרופתית או רפואית כלשהי. חשוב לזכור – אם אם ישנה עליה משמעותית של חום, כאבי ראש חזקים או סימנים נוירולוגים וחוסר שיפור תוך זמן קצר יחסית יש לפנות לבירור רפואי בהקדם.


הכותב ד”ר רועי צוקר, הוא רופא למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב ורופא שותף במרפאת גן מאיר, חבר בחברה לקידום בריאות להט”ב בהסתדרות הרפואית

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. מקס הגב

    אחת הכתבות היעילות, האחריות שמשלבות שפה קהילתית “שפעת העופרות” כמעט התעלפתי. באופן סופר מקצועי ומדויק לקהל היעד. וכהורה קווירית, גם מרתקת בהקשר לילדים שחולים לאחר ימי הולדת, מסיבות וכו. תודה לד”ר ולאתר שרק בו אפשר, גם מקצועי גם אוחצ’י

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן