fbpx

קשה “לקחת בקלות” את האלבום החדש של RND

ראיון משותף עם היוצרות רונית יניצקי ודורית קרן צבי והמפיקה קורין אלאל, לרגל יציאת אלבום הבכורה. "כל השירים שלי עוסקים או באהבת נשים או במחאה פוליטית, שמבחינתי אגב, זה אותו דבר"
צילום:  טלי אמיתי טביב

נוסעות לחופשה
במכונית חדשה
אישה ואישה
והדרך לא קשה

אם לפני שנתיים הייתם אומרים לרונית יניצקי ולדורית קרן צבי שהן יוציאו אלבום יחד, יקיימו הופעות ברחבי הארץ ויוציאו שני סינגלים לרדיו, הן היו צוחקות באי אמון. יניצקי בכלל התחילה את דרכה כשחקנית כדורסל מקצוענית, עבדה כתאורנית הראשונה בארץ במופעי רוק, ניהלה מופעי רוק, אבל כמו שהיא מעידה על עצמה “אמנות תמיד עשיתי”. ואכן, בשנים האחרונות התבלטה כאמנית רב תחומית.

גם קרן צבי, הצלע השנייה במשולש, התחילה רחוק מאוד ממוזיקה. שנים רבות הייתה עיתונאית ועורכת, ולמרות שהיא זוכרת את עצמה תמיד עם גיטרה ביד, אף פעם לא חשבה לעסוק בכך ברצינות. לפני כחמש שנים כתבה מילים ולחן, יצרה את שירה הראשון, ומאז המוזיקה היא כל עולמה.

יניצקי וקרן צבי, חברות טובות כבר 25 שנים, יצאו לפני כשנה לחופשה בצפון, ממנה חזרו עם שני שירים שכתבו והלחינו. מכאן הן כבר לא עצרו, ושיר רדף שיר. כל השירים הולחנו יחד, למילים שכל אחת כתבה בנפרד. הטקסטים אישיים, שירי מחאה, שירי אהבת נשים, טקסטים נוקבים ועם זאת רכים ומפויסים.

כשהגיעו ל-13 שירים החליטו להקליט דיסק, והבחירה בקורין אלאל כמפיקה המוזיקלית שלו היתה ברורה לשתיהן. אלאל, חברה משותפת, הפיקה, עיבדה, ניגנה בכל הכלים, סימפלה, תיכנתה והקליטה, והפכה לצלע השלישית באלבום. התוצאה, דיסק מיוחד, עם סאונד חדשני ואמירה חברתית.

השירים שלכן נוגעים בקשת מאוד רחבה של נושאים ורגשות, מזהות נשית, ביקורת על החברה הישראלית ועד לשירים מאוד אינטימיים. חשבתן על מינון מסוים או לא היה שיקול כזה?

רונית: “לא חשבנו על מינון, אנחנו שתינו יוצרות לסביות פמיניסטיות שמאלניות שבאות להגיד את מה שבלב בלי חשבון, הכל יצא וזרם בטבעיות ובלי לעצור ולחשוב על מה כדאי או לא כדאי לכתוב. כשכותבים שיר, פשוט כותבים מה שמרגישים”.

דורית: “ממש לא. התחלתי לכתוב לפני רונית, וכל השירים שלי עוסקים או באהבת נשים או במחאה פוליטית, שמבחינתי אגב, זה אותו דבר”.

אתן מכירה המון נשים יוצרות ומוזיקאיות, למה דווקא נוצר החיבור הזה ביניכן?

דורית: “זה חיבור אישי, שנוצר לפני 25 שנים, לא עכשיו. את יודעת כמה שעות נגינה משותפות יש לנו? בפעם הראשונה שנפגשנו היא שברה לי משהו מרוב כעס, ומאז אנחנו חברות”.

עוד בנושא:  דווקא מתוך כל המוות מסביב נולד "ניפגש יום אחד"

רונית: “ראשית, שברתי בצדק. זה היה מחזיק מפתחות מזעזע. שנית, באמת לפני הכל אנחנו חברות טובות. להקליט אלבום זה לא תהליך פשוט, התגברנו על קשיים בזכות החברות”.

rnd-%d7%95%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9f
קודם כל התחברתי בעיקר לטקסטים. קורין אלאל | צילום: טלי אמיתי טביב

איך הגעתן אל קורין?
“קורין היא חברה מאד קרובה והיה ברור שרק היא תפיק את האלבום הזה. רצינו את הפתיחות שלה במוסיקה ואת הסאונד הייחודי שלה”.

אלאל לא רק הפיקה את האלבום “לקחת בקלות” עם הסאונד הכל כך מיוחד, אלא גם הפיקה את המופע, והתוצאה הופעה אנרגטית וסוחפת שגורמת לקהל להישאב לתוכה כליל.

כשרונית ודורית השמיעו לך את החומרים, היה לך רעיון איזה כיוון יהיה לאלבום או זה משהו שנוצר תוך כדי עבודה?
“בהתחלה קראתי את הטקסטים וראיתי שיש עניין”, מספרת קורין, “קודם כל התחברתי בעיקר לטקסטים. בכל עבודה יש תהליך, עבודה על כל שיר ספציפי שיעבור ממצב A למצב A יותר טוב מכל הבחינות. צריך לעשות עבודת הכנה ויש לזה שני פלוסים: אחד, היא נותנת את הבסיס ושתיים, היא נותנת זמן לחשוב מה השלב הבא”.

במה שונה העבודה עם אמנים על החומרים שלהם מהעבודה על חומרים שלך?
“בחומרים שלי אני יותר פגיעה, בגלל זה אני לוקחת מפיק שיהיה המראה שלי. אני בתוך העניינים וכל מילה כואבת לי ומפיק שומר על הבן אדם כמו שובר גלים שיהיה בטוח”.


המגע הקסום של אלאל בשילוב הטקסטים והלחנים של יניצקי וקרן צבי, יצר אלבום חזק שהופך את הקרביים ולא משאיר אף אחד אדיש, מה שמתבטא גם בהופעות כשהקהל שר את השירים שחלקם הפכו להמנונים.

הרכב הנגנים המדהים שכולל את יפעת נץ (מלהקת המכשפות) על הבס, ליעד שר על הגיטרה, איתי קרן על הקלידים, והמתופפת מיכל אליאסף, משלים את החוויה המענגת, ואם אתם רוצים לחוות בעצמכם, תוכלו לראות אותן בהופעות הקרובות.

15.9.16 שעה 20:00  – “ביאליק26”, באר שבע, אורחת מיוחדת קורין אלאל |
17.9.16 שעה 22:00  – “בלייז בר”, הלל 23, ירושלים (כניסה חופשית)

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן