fbpx

ציפרלקס, דכאון, חרדה, תיפקוד מיני וסמי מסיבות – כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

התמודדות עם קשיים, דכאון וחרדה מובילה רבים להשתמש בתרופות נוגדות דיכאון | ד"ר רועי צוקר מסביר על הדרכים לנטילת התרופה, על תופעות הלוואי ועל השפעתה על התפקוד המיני
relax
כדור פלא? | cc0

אנחנו רוצים הכל – זוגיות, ילדים, קריירה, כסף, להראות טוב, להרגיש טוב עם עצמנו ולהמשיך לצאת למסיבות כאילו רק אתמול מלאו לנו 21 חורפים. אבל מה קורה שאנחנו מבינים שלפעמים אי אפשר הכל?

ההבנה שבשלב מסוים אנחנו צריכים לתעדף משהו אחד על פני האחר מביאה רבים מאיתנו להתמודד עם סיטואציות שלא חווינו בעבר – התקפי חרדה, אפיזודות של דכאון, רצון לברוח קצת מהמציאות למקום שכולו טוב (לפחות בסופי שבוע), הפרעות שינה וקשיים יום יומיים שגם להם אנחנו לפעמים מחפשים פתרון מהיר ואפקטיבי.

כך אנחנו מוצאים את עצמנו אצל רופא המשפחה שלנו, פתוחים וגלויים, לעתים יותר ולעתים פחות, ומבקשים ממנו כדור פלא. שמענו עליו מחברים, לחלק גדול מהם הוא באמת עזר, לחלק הוא גרם תופעות לוואי והם החליטו להפסיק ולחלק הוא פשוט לא הועיל כלל.

ציפרלקס, על כלל חבריו בשמות השונים, הינה תרופה מקבוצת ה SSRIs המעכבת את חזרת הסרוטונין לסינפסות במערכת העצבים וכך מעלה את רמתו של הסרוטונין ומשפרת את מצב רוחנו. התרופה בגירסאותיה השונות נכנסה לשימוש כבר בסוף שנות ה-80 (ציפרלקס ספציפית החלה להיות משווקת בשנת 2002). בשנים האחרונות מחיר התרופה ירד פלאים בזכות גנריקות מתחרות והיא זמינה במחירים של בין 15-30 ש”ח לחודש אפילו כשקונים אותה באופן פרטי. מכיון שסך הכל מדובר בקבוצת תרופות עם תופעות לוואי סבירות וסבילות טובה, כיום משתמשים בהן כקו הראשון לטיפול בהפרעות דכאון וחרדה. רבים משתמשים בה כתוספת לטיפול פסיכולוגי וחלק נעזרים בה בלבד.

אז מה צריך לדעת ולמה צריך לשים לב?

איך לקחת?
המטרה העיקרית הנה לקחת את המינון האפקטיבי הנמוך ביותר עם תופעות הלוואי המינמליות ביותר. מומלץ להתחיל עם נטילת מינונים נמוכים ולעלות רק לפי הצורך. לאור תופעות לוואי לא נעימות אפשריות בימים הראשונים לטיפול, מומלץ להתחיל מס’ ימים במינון נמוך יותר ממינון המטרה ולעלות בהדרגה. בכלל חשוב לזכור שכדי לא ליצור אפקט הפוך חשוב להתחיל ולהפסיק ציפרלקס וחברים מקבוצתו בצורה הדרגתית.

מתי זה כבר יתחיל לעבוד?
נהוג לומר שהשפעת התרופה תחל רק 3-6 שבועות לאחר תחילת נטילתה באופן מסודר. במציאות ובמחקרים רואים שהתרופה משפיעה על אנשים שונים באופן שונה. יש כאלה המתחילים להרגיש כבר בשבוע הראשון הטבה ויש כאלו שיידרשו להם 6-8 שבועות עד שירגישו את ההטבה. חשוב לזכור שטיפול בתרופות אלה מהווה התחייבות לטווח ארוך וצריך להיות עקבי, לקחת אותן באופן קבוע ובאדיקות לפחות לתקופה של 3-6 חודשים.

תופעות לוואי?
תופעות לוואי יתרחשו בעד כ-25% מהאנשים הנוטלים ציפרלקס, אולם אצל רובם תופעות הלוואי תעלמנה לאחר השבוע הראשון של הטיפול. תופעות הלוואי הנפוצות הינן שלשולים, כאבי בטן, כאבי ראש, יובש בפה ועייפות.

ציפרלקס ותפקוד מיני? מה הקשר?
אחת מתופעות הלוואי המוכרות והמטרידות בנטילת ציפרלקס הינן הפרעות בתפקוד המיני. למעשה, במקרים רבים זה בדיוק מה שגורם ללא מעט אנשים להפסיק את השימוש בתרופה. בעד 15% מהמטופלים היא גורמת להפרעות ביכולת להגיע לאורגזמה ולשפיכה, למעשה בחלק מהאסכולות הרפואיות משתמשים בתופעת לוואי זו כדי לטפל במטופלים שבעייתם הנה שפיכה מוקדמת. בעד 3% מהמטופלים התרופה גורמת לבעיות בהגעה לזיקפה ובעד 7% מהמטופלים התרופה גורמת לירידה בחשק המיני. גם פה יש פתרונות ביניים לפני שמחליטים להפסיק את התרופה – אחד הפתרונות הינו הוספת טיפול נוסף בתרופה שנקראית וולבוטרין שלעתים השילוב התרופתי של שתיהן עוזר למסך את תופעות הלוואי הקשורות בתפקוד המיני.

האם ציפרלקס תגרום לי לעלות במשקל?
קבוצת ה SSRIs כקבוצה עלולה לגרום לעליה במשקל כחלק מתופעות הלוואי. אולם במחקרים נמצא כי דווקא ציפלקס (ESCITALOPRAM) אינו גורם לעליה במשקל ולעתים אף גורם לירידה במשקל. ביננו, תופעת לוואי של עליה במשקל היא DEAL BREAKER להרבה מאיתנו – אז דווקא פה הבשורות די טובות. אולי שווה גם לזכור שלעיתים אחת מתופעות הלוואי של הדכאון הנה ירידה במשקל וכשאנחנו מתחילים להרגיש טוב יותר אנחנו מתחילים להנות מאוכל קצת יותר, על זה נאמר “אין ארוחות חינם”.

מה עם סמי מסיבות וציפרלקס?
הדאגה העיקרית הנה לאינטרקציה שבין MDMA/אקסטזי לSSRIS. סמי מסיבות אלה ההולכים ונפוצים יותר ויותר מעלים את רמות הסרוטונין בצורה חדה ומשמעותית, וכאשר רמות הסרוטונין בסינפסות גבוהות גם כך עקב השימוש בתרופות מסוג SSRI דוגמאת ציפרלקס, אנו חשופים לסינדרום מסוכן שנקרא SEROTONIN SYNDROME. הסינדרום עלול להיות מסכן חיים ולכלול עליית לחץ דם קיצונית, דופק מאוד מהיר, קשיון שרירים, עליית חום גוף קיצונית ועוד. חשוב לציין כי במינונים קטנים של SSRI עדיין מדובר בתופעת לוואי נדירה יחסית אך הבעיה בסמי המסיבות היא שכמות ה MDMA הנמצאת בכדורים או באבקה שנוטלים אינה מבוקרת ולעולם איננו יודעים מה בדיוק ההרכב הכימי של הכדורים/האבקה. פעמים רבות אף בבדיקות שנעשות לאנשים שמגיעים לחדרי המיון לא מזהים כלל MDMA בבדיקת השתן מכיון שהחומרים הנמצאים בפועל באותם סמי מסיבות שונים בהרכבם הכימי אך דומים באפקט שלהם.

אם לסכם, ציפרלקס, תרופה מקבוצת ה SSRI הנה תרופה טובה ומאוד נפוצה בקרב האוכלוסיה בכלל והקהילה הגאה בפרט. את נטילת התרופה יש להתחיל בצורה מסודרת, לאחר התיעצות עם רופא המשפחה שלכם או פסיכיאטר. למרות שביחס לשאר התרופות מקבוצת ה SSRI פרופיל תופעות הלוואי קטן יחסית, הטיפול משפיע בצורה שונה על אנשים שונים, לכן חשוב להיות מודעים לאפקט בחלק מהמטופלים על התפקוד המיני וכן על האינטרקציה עם סמי מסיבות ספציפים המעלים את רמות הסרוטונין.


הכותב ד”ר רועי צוקר, הוא רופא למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב ורופא שותף במרפאת גן מאיר, חבר בחברה לקידום בריאות להט”ב בהסתדרות הרפואית

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. אורי ביתן הגב

    שתי הערות: קודם כל היחס של ד”ר צוקר לבעיות נפשיות כתוצג של אכזבות בחיים אינו מקצועי ואינו ראוי. אני מבין את הרצון של ד”ר צוקר לשדר קלילות ולא להכביד על הקריאה, אך בעיות נפשיות ראויות ליחס רציני.
    שנית: עם כל הכבוד לתוארו של ד”ר צוקר, הייתי מצפה שסקירה על תרופה פסיכאטרית תיכתב על ידי פסיכיאטר. משום שאין בסקירה זו שום התייחסות לקהילה – אין צורך בכזה המתמחה בקהילה.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן