fbpx

“עבורי להיות דוב זה לא רק ענין של מראה, זה ענין של גישה”

מר דוב העולמי מרסל ואן דורן מגיע לישראל לשפוט בתחרות מר דוב ישראל שתתקיים בסוף השבוע. בראיון מיוחד הוא משתף את החוויה שלו כמתמודד בתחרות ואת הציפיות שלו מהמועמדים כשופט, ויש לו גם עצת זהב למועמדים שלא יזכו
marcelvandoorn
צילום: מתוך פייסבוק

דובים, לוטרות, זאבים, גורים, דביבונים, פנדות, קואלות ועוד… הקהילה הדובית מתקדמת ומתפתחת עם השנים ומה שמאחד ומאפיין אותה כיום הוא לא “לוק” או “טיפוס” מסוים אלא האווירה המחבקת והחמימה, הסולידריות הקהילתית וניפוץ סטנדרט היופי.

אחד מהארועים המרכזיים של הקהילה הדובית בישראל היא תחרות מר דוב ישראל, שתתקיים בסוף השבוע הקרוב ותגיע לשיאה בארוע ההכתרה שיתקיים במוצ”ש במועדון הבלאק טיי. התחרות, המתקיימת השנה בפעם השלישית, מייצרת נראות לקהילה הדובית, מעניקה במה לסגנונות הגוף השונים ואף מביאה מספר לא קטן של תיירים שמגיעים לת”א בזמן שאמור להיות חורף, לאו דווקא בשביל הים והשמש, אלא בשביל האווירה המכילה והמקבלת שמייצר סוף השבוע הזה.

אחד מאורחי הכבוד של סוף השבוע הוא מרסל ואן דורן, שמגיע לתל אביב על מנת לשפוט בתחרות. ואן דורן נושא מספר לא מבוטל של תארים, בהם סגן מר דב צרפת לשנת 2015, מר דב הולנד לשנת 2017 ומר דב עולם המכהן.

“הרבה אנשים לא יודעים על הקהילה הזו, כך שתחרויות מר דוב יוצרות נראות חשובה מאד”, הוא מסביר בראיון מיוחד ל-WDG, “לתחרות יש גם חשיבות פנים קהילתית בחיזוק הקשרים בין תתי הקהילות השונות ובין חברי הקהילה. זה חשוב לדעת מי הם החלקים המרכיבים את הקהילה שלנו ואיך אנחנו יכולים לסייע אחד לשנייה”.

איך הייתה עבורך החוויה כמשתתף בתחרות מר דוב עולם?
“הייתה תחושה של הרבה אהבה ואכפתיות, ותחושת אחווה בין המתמודדים, היה נחמד מאד לפגוש נשים וגברים מכל העולם ולשוחח עם צוות השופטים, בהם ג’ק תומפסון (מר עור העולמי 2019), ג’יימס לי (מר עור העולמי 2018), ועם האקטיביסטית סנדי מאמא ריינהרדט, הידועה בעבודתה עם ארגוני צדקה בינלאומיים. הם היו ההשראה שלי. בזמן השיחה עם השופטים הרגשתי מחובר לאנשים שאני מעריך ומעריץ, כאלו שאני חולק איתם את אותה הדרך. הרגשתי הכרה”.

אתה זוכר את רגע ההכרזה?
“בזמן הנאומים התרשמתי מאד מהנאום של בנג’מין בנטון, אחד המתמודדים שהוא גם אדם חירש. מעולם לא פקפקתי בעצמי אבל פתאום חשבתי לעצמי – ‘אופס, מה יקרה אם הוא יזכה?’ ואז כבר דמיינתי איך אני עוזר לו במהלך שנת הכהונה שלו כדי לראות מה אני יכול לעשות. וכששמעתי את השם שלי חשבתי שלא שמעתי טוב. זה היה ממש סוריאליסטי, ושהבנתי שזה אמיתי פשוט צרחתי”.

צילום: מתוך פייסבוק

עוד בנושא:  Mr. Bear Israel 2019 - הכירו את המתמודדים

האם התואר מגיע עם איזו שהיא אחריות?
“לא מבחינת הארגון, אבל בשבילי כן. אני רוצה לנצל את התקופה הזו כדי לסייע להעלות למודעות הקהילתית העולמית את פרויקט None on record האפריקאי, ארגון מדיה דיגיטלי המספר את סיפוריהם של להטב”קים אפריקאים, סיפורים המאתגרים את התפיסה שלנו ומחזקים את הקהילה הגאה העולמית.

הרבה אנשים שוכחים שבהרבה מדינות ביבשת אפריקה הומוסקסואליות היא מחוץ לחוק, ועלולה להוביל לעונש מוות. למעשה היא חוקית רק ב-21 מתוך 54 המדינות ביבשת. הארגון מנסה לשנות את הנרטיב של קווירים, טרנסים באמצעות פרסום הסיפורים האישיים שלהם במדיה דיגיטלית איכותית כדי להביא אותם אל העולם. לפעמים סיפור אישי הוא הקו הקצר ביותר המחבר בין אנשים. בנוסף הם גם מכשירים אקטיביסטים ועוסקים בלובינג עבור הקהילה הגאה.

בנוסף אני מקווה להשתתף בכמה שיותר מצעדי גאווה, במיוחד במדינות פחות מוכרות, ולהתחיל שיח בנושאי קבלה והכלה. למעשה אני רוצה להופיע במדינות שונות ככל האפשר, וליצור בריתות עם ארגונים מקומיים. בשנה הבאה אהיה על משאית הדובים במרדי גרא בסידני אוסטרליה”.

אתה מדבר המון על קבלה והכלה. אבל יש הבדל ולפעמים אפילו הפרדה בין הגברים השריריים והמגולחים לבין הדובים של קהילת הדובים. האם אתה מרגיש ששתי הקבוצות האלו הן קהילה?
“בוודאי! כולנו אוהבים ליהנות מהחיים. העובדה שיש להם גוף מושלם לא משנה את מי שהם בתור אנשים. דובים באים בכל הגדלים, הצורות והצבעים – יש דובים בלי שיער ויש דובים שריריים, אבל עבורי להיות דוב זה לא רק ענין של מראה, זה ענין של גישה. זה להיות שם בשביל אלו שקולם לא נשמע. אני חושב שדובים בדרך כלל ערים יותר לאנשים האחרים שמסביבם”.

אם לא זכית תזכור שזה בגלל השופטים ולא בגללך

בתחרות מר דוב ישראל 2019 שתתקיים בסוף השבוע הקרוב, ישפוט מרסל יחד עם צוות השופטים המקומי את שבעת המועמדים הישראלים המתחרים על התואר.

מה אתה מחפש בתור שופט במר דוב ישראל?
“קבלה עצמית, חמלה, יכולת תקשורת, מודעות, הכלה וגיוון. המשמעות בלהיות אבן פינה עבור קהילה היא שאתה צריך לתת דוגמא אישית, אתה צריך לדעת מה הקהילה הדובית מייצגת, מה המקום שלך בתוכה ומה אתה יכול להוסיף לזה”.

צילום: מתוך פייסבוק

מהי עצת הזהב שלך למשתתפים?
“רק אחד יכול לזכות, אבל גם אם לא זכית תזכור שזה בגלל השופטים ולא בגללך. נסו לחזור הביתה עם חוויה מדהימה, קשרים חדשים ורעיונות חדשים, וכך אתם תמיד תרגישו זוכים.

תואר או לא, בסוף זה תלוי בכם ובמה שתעשו. התואר יכול לסייע אבל הוא לא המטרה הסופית, צריך שיהיו לכם מטרות גדולות יותר ותשוקה להמשיך. הזכייה היא רק רגע בו השופטים בוחרים זוכה, והוא לא משנה דבר במי שאתם ובמה שאתם מייצגים. המשיכו בדרך שלכם ושתפו את הסיפור שלכם. ואם כן זכיתם – בבקשה אל תפסיקו לחיות את החיים שלכם, ליהנות מכל רגע ולהעריך את כל אלו שתרמו לסיפור שלכם”.

מה דעתך על קהילת הדובים הישראלית?
“אני מתרשם שמדובר בקהילה מאד מגובשת, וכמובן מאד מאד נאה. במהלך השנים האחרונות פגשתי מספר דובים ישראלים בישראל ומחוצה לה, כולם מאד שונים ומיוחדים, אבל כולם מאד נאים”

עבור הקוראים הצעירים, יש גיל מינימלי בלהיות דוב?
“אתה רק צריך להיות בגיל החוקי חחחח. אבל כמו שאמרתי, החשוב הוא שלא תשכח מאיפה הגעת ולאן אתה רוצה להגיע, ואיך אתה יכול לקחת איתך עוד אנשים למסע הזה. זה הכל עניין של שיתוף, להעלות חיוך על הפנים של אדם נוסף, אם אתה יכול לעשות את הנס הקטן הזה הוא כבר יתגלגל הלאה”.


ההכתרה של מר דוב ישראל תתקיים במוצ”ש 9.11 בשעה 21:00 | מועדון בלאק טיי, רחוב הארבעה 24 ת”א

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן