fbpx

סיפור הצלחה אמריקאי-ישראלי

אם אתם זוג גייז או אב יחידני מישראל, הקמת משפחה היא עניין מורכב. עד לא מזמן תהליך פונדקאות חייב מפגש עם מתווכים וסוכנויות. כיום בישראל בולטת מרפאת ORM Fertility ששינתה את חוקי המשחק. ארז ברון מספר מה הביא אותו להקים נציגות של המרפאה בישראל
דהמרקרORM

לפני כחמש שנים החליטו ארז ובן זוגו רועי להגשים את החלום ולהביא ילדים לעולם. כמו כולם הם נאלצו לעבוד מול סוכנות תיווך, וגילו על בשרם כי לסוכן כמו לסוכן יש אינטרס עסקי, והוא צייר להם תמונה ורודה: מינימום הוצאות והבטחות לתהליך חלק ומהיר. המציאות היתה אחרת, הגורמים המתווכים גמגמו כשצריך היה לספק הסברים, וסכומים של אלפי דולרים שלא נצפו מראש צצו מדי חודש. בסופו של תהליך ארוך ומסורבל נולדו לשניים תאומות, ובמקביל לאושר ולשמחה הבין ברון כי אפשר היה לעשות זאת אחרת. “כהורה לעתיד איבדתי אמון בגורמים שהכי הייתי צריך לידי ברגעי האמת”, מספר ברון. “הרגשתי שחייבת להיות דרך אחרת”.

ברון, איש הייטק בעברו, החליט שהוא לוקח על עצמו לבנות נתיב פשוט ואיכותי יותר להורים המבולבלים וחסרי האונים. לאחר תקופה בה שימש כחמ”ל קטן הפועל בהתנדבות ומסביב לשעון לטובת ישראלים מכל העולם שמצאו את עצמם מתמודדים עם קשיים כשהם לבד ובמדינות זרות, הקים ברון את המחלקה המקומית והרשמית של המרפאה שבה נעזר כדי להקים משפחה. המהפך היה דרמטי ו-ORM Fertility הפכה במהירות לפתרון הטוב והאמין ביותר בישראל שייתר את הצורך בסוכנויות תיווך. תוך שנים ספורות הגיעו לאוויר העולם יותר מ-340 תינוקות כחול לבן, ובכל רגע נתון נמצאים כ-150 ישראלים בשלב כלשהו בתהליך והמספרים הולכים וגדלים מדי שנה.

הסיפור המיוחד של כולם

ההבדל הגדול בין Fertility ORM לבין הסוכנויות טמון בכך כי מדובר במרפאה עצמה, כאשר ארז ואנשיו הם עובדים של המרפאה. “אנו מלווים את ההורים לאורך כל התהליך. אנחנו לא אנשי מכירות ולא מקבלים בונוסים ועמלות על כך שזוגות בוחרים בנו. אני מעדיף להכין את ההורים למסע הזה, לתת את התמונה הברורה, לתאר את העליות והמורדות הצפויות, את הסכומים הריאלים אליהם צריך להערך”. ברון מודע לכך כי ניתן לעבור את התהליך במדינות אחרות, זולות יותר, אך הוא מזכיר כי באותן המדינות ישנם סיכונים רפואיים ומשפטיים רבים שאינם קיימים בארצות הברית. “אנחנו עוזרים להמון אנשים שנקלעו לחובות גדולים בגלל שהם ניסו לבחור במדינה זולה יותר. המחיר שמבטיחים להם רחוק מהמחיר בפועל, הבקרה על התהליך מינורית והסיכון גבוה. פנה אלינו זוג שהתבלבלו לו בתינוקות; לזוג אחר הסוכנות ברחה עם הכסף. יש אינסוף סיפורים שאותם כמובן הסוכנויות לא מציגות”.

על התהליך

התהליך עצמו נעשה במעבדה משוכללת במיוחד, שבבנייתה הושקעו מיליוני דולרים במטרה לעשות שימוש בטכנולוגיה הרפואית המתקדמת ביותר. המעבדה מאויישת באנשי מקצוע מכל התחומים, כולל צוות יועצות גנטיות. הכניסה לחלקים הסטריליים מותנית בחלוקים, כובעים ומסכות. אפילו בושם אסור לשים לפני הביקור. ההשקעה הרבה גורמת לכך שמרבית ההפריות הופכות להיריון כבר בהחזרה הראשונה. “אחוזי ההצלחה של המרפאה עומדים על למעלה מ-20% מעל הממוצע בארצות הברית והיא מדורגת במקום הראשון על פי נתוני משרד הבריאות וה-CDC האמריקאי. מדובר במספרים מדהימים”.

חלק חשוב בפעילות של ORM הוא היחס לפונדקאית עצמה. הנשים המבקשות לשמש כפונדקאיות עוברות סינון רגיש במטרה להבטיח כי הדבר לא נעשה מתוך קושי כלכלי. בנוסף, הפונדקאית ובן זוגה מקבלים ייעוץ פסיכולוגי בתהליך, והפונדקאית בוחרת בזוג באותה המידה שהזוג בוחר בה. “הפונדקאית היא שחקן מרכזי מבחינתנו. היא האישה שבזכותה החלום מתאפשר”, מסביר ברון. “אנחנו בודקים את המצב הפיננסי שלה, אי רישום פלילי, שילדיה גדלים ברווחה כלכלית. עובדים סוציאלים מגיעים בכדי לוודא שהיא חיה בבית תומך ויציב, ושכל הסביבה שלה רתומה לתהליך. אנחנו מלווים את ההורים עד ללידה ועוזרים להם לשמור על קשר בריא ונעים עם הפונדקאית ומשפחתה. נוצרים קשרים מדהימים לכל החיים”.

שחקנית נוספת היא תורמת הביצית, והסינון ש-ORM מחוייבים אליו הוא מהקפדניים ביותר: רק 7% מכלל המועמדות נכנסות למאגר התורמות. ההורה מקבל מעל ל-30 עמודים של מידע מפורט הכולל בדיקה גנטית מקיפה, תמונות ילדות, היסטוריה משפחתית, תעסוקה ומצב רפואי ועד לגוון הקול, הצבע שהיא אוהבת והרגלי התזונה. רוב ההורים במרפאה בוחרים להיפגש עם התורמת בתהליך, להצטלם, להכין אלבום שאפשר להראות לילדים. הפגישות המרגשות האלו חשובות להמשך הדרך: זה הזמן שבו הסיפור של הילדים נכתב, והדרך המיוחדת שבה הם הגיעו לעולם.

גם להורים הממתינים בישראל יש משימות. כולם עוברים קורסי הורות, קורס עזרה ראשונה, מפגשים עם פסיכולוג ועוד.
“לזוגות שעושים את התהליך עם ORM יש מכנה משותף: כולם מדווחים שזכו לחוויה נדירה ומיוחדת. הקירות האלה כבר ראו הרבה דמעות ורגעים מרגשים. הם מגיעים אלינו למשרד עם התינוקות, ואחרי שנה בערך אנחנו נפגשים שוב כדי להוסיף אח או אחות קטנה למשפחה”.

“ההחלטה הכי טובה שעשינו”

לפני כחודשיים חזרו מתן שופן (33) ועומרי יניב (36) מארצות הברית עם התאומים שלהם. שני התינוקות, שניהם בנים, נולדו לאחר תהליך פונדקאות; שבע שנים מאז שהשניים הכירו והפכו לזוג, ארבע שנים מאז החלו את התהליך המורכב והמייגע.

כמו זוגות רבים באותה התקופה, הם החלו את התהליך במזרח הרחוק, בנפאל. “היינו הזוג האחרון שנכנס בנפאל לתהליך פונדקאות”, מספר שופן. “ביום בו התבצעה ההחזרה סגרו את נפאל לפונדקאות עבור זוגות חד מיניים. ההחזרה נקלטה והתפתח עובר אחד, אבל בשבוע ה-23 נוצרה הפסקת היריון. זה היה טראומטי וטראגי, החוויה הכי קשה שעברנו כזוג ובכלל בחיים”.

לאחר שהתאוששו מהכאב הגדול המשיכו השניים בעוד מספר ניסיונות במזרח עם סוכנויות אחרות, אבל ללא הצלחה. בחלק מהמקרים העוברים לא נקלטו, במקרה אחר לא היה דופק. “כל ניסיון עולה הרבה כסף וכרוך בהשקעה של הרבה אנרגיה”, אומר שופן. “בשלב מסוים החלטנו שאנחנו מעבירים את התהליך לארצות הברית, וזו היתה ההחלטה הכי טובה שעשינו”.

אחרי שהכירו כמה מהגופים הפועלים בתחום החליטו השניים לבחור ב-ORM Fertility. “יצאנו מהפגישה עם ארז (ברון, נציג החברה בישראל, ש.ב.פ) עם דמעות בעיניים, מכים על חטא על כל מה שעברנו, על כך שבחרנו במזרח ולא בארצות הברית.

“מאוד אהבתי שארז לא ניסה למכור לי משהו; במקומות אחרים הרגשתי שאני כמו נמצא במכירה של שואב אבק. הוא לא ניסה להראות לי מציאות יפה אלא את המציאות כמו שהיא, ואת זה הייתי צריך לשמוע. בנוסף, למרות שהם המרפאה ולא סוכנות תיווך, הוא תמיד היה זמין לכל שאלה. הוא היה זה שהודיע לנו שנקלט ההיריון; הוא לא הלך לישון עד שהגיעה התשובה מארצות הברית באמצע הלילה”.

הרושם החיובי של השניים נובע גם מהמרפאה עצמה. “הם מקצועיים והתקשורת איתם היתה מצויינת. כל התהליך היה מאוד אנושי, וזו מילת המפתח. זו הסיבה שהרגשנו שאנו מכים על חטא, כי בארצות הברית התהליך עם הפונדקאית הוא הרבה יותר הדדי ואנושי. אני לא זוכר את השם של הפונדקאית מנפאל, למשל; לא יכולנו להכיר אותה או לתקשר איתה ישירות. בארצות הברית הפונדקאית בוחרת אותנו כמו שאנו בוחרים אותה, תקשרנו בשיחות וידאו לאורך כל ההיריון וגם מאז הלידה אנו מדברים כמה פעמים בשבוע. מאוד היה חשוב לנו לשמור איתה על קשר. היא אישה מאוד מיוחדת וזה היה מאוד חשוב לנו; היא האדם שמגדל את הדבר הכי יקר לך, וזה חשוב לדעת מי הוא”.

בכל הקשור לעלות, אומר שופן, שאנשים צריכים לדעת למה הם נכנסים. “לנו זה היה תהליך יקר כי היו לנו הרבה ניסיונות שלא צלחו, כך שבלי החסכונות שלנו והתמיכה של ההורים לא יכולנו לעשות את זה. זה מבאס שאלה העלויות, אבל בנושא כזה אתה לא רוצה לחסוך; אתה רוצה שהמרפאה תהיה הכי טובה, כך שסיכויי ההצלחה יהיו הכי גבוהים. כמו שאבא שלי אומר, הזול הוא הביוקר; אתה משלם הרבה כדי להבטיח שהפעם הראשונה תהיה היחידה והכל יעבור בהצלחה”.


פורסם במוסף הכלכלה הגאה של The Marker ואתר WDG. לצפיה במגזין המלא

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן