fbpx

סגירת בית דרור בשל סכסוך עבודה – צעד הכרחי או אמצעי לחץ על העובדים?

בעקבות סכסוך עבודה בין עמותת אותות לבין עובדיה, החליטה ההנהלה על סגירת שתי מסגרות להטב"יות המופעלות ע"י העמותה. בעמותה טוענים כי מדובר בהכרח המציאות אך העובדים מאמינים שזהו מהלך ציני שנועד ללחוץ על השובתים
ביתדרורסגור

ביום שלישי ה-5.1 נסגרו דלתותיו של בית דרור, המשמש בית לנוער להט”ב שהוצא מביתו בשל נטיתו המינית או זהותו המגדרית, והנערות והנערים השוהים בבית הועברו באופן זמני למסגרות אחרות המופעלות על ידי עמות אותות.

עצוב מאד לראות את השלט שנתלה על הדלת, המודיע על סגירתו הזמנית של הבית, ועצוב עוד יותר לשמוע את הסיבה לסגירתו – סכסוך עבודה בין העמותה לבין העובדים המפעילים את ההוסטלים של העמותה.

הסכסוך, שנמשך כבר 10 חודשים עוסק בדרישתם של העובדים לתנאי שכר הוגנים. לדברי נציגי העובדים, העמותה אינה משלמת לעובדיה תוספת על שעות נוספות או שעות לילה, למרות שהתפקיד כולל בהגדרתו משמרות לילה בשינה ובערות.

“30 ש”ח לשעה, זה מה שמדריכיםות מרוויחים”, מספרים העובדים, “88 אג׳ מעל המינימום, בלי תוספת על משמרות לילה בערות ושעות נוספות, למי שנחשפים לתכנים הקשים ביותר בחברה, לניסיונות אובדניים, לייאוש העמוק ביותר שניתן לתאר של ילדים שנזרקו מהבית ומאויימים ברצח ע”י משפחתם, ללילות בערות ומשמרות של 20 שעות”.

ההחלטה על סגירת המסגרות הלהט”ביות התקבלה כפעולת מנע של הנהלת העמותה, לאחר שהעובדים הודיעו לעמותה על שיבושי עבודה חלקיים באורך של כ-5 ימים כחלק מהמאבק. בתגובה להודעה החליטה העמותה לסגור מיידית לשבועיים את “בית דרור” ו”אבני דרך”.

לדברי העמותה המהלך נועד למנוע פגיעה בתפעול המסגרות בזמן שביתת העובדים, זאת לאחר שהעובדים סירבו להצעת בית המשפט לסיים את העיצומים ולחזור למשא ומתן, אך על פניו נראה כי מדובר בניסיון ליצור לחץ על עובדי העמותה תוך שימוש ציני בנערים והנערות, בניסיון לשבור את מובילי המאבק.

“כבר 10 חודשים מתנהל מו”מ על הסכם השכר הקיבוצי מול עמותת ׳אותות׳ שמפעילה הוסטלים לנערים ונערות בסיכון” מסביר אלעד אהרון, עובד בהוסטל אבני דרך, “בעקבות סכסוך העבודה החליטה הנהלת העמותה לסגור לעשרה ימים את ההוסטלים הלהט”בים שהיא מפעילה כמענה לעיצומים שאנו נוקטים. במקרה או שלא במקרה ראשי הועד ומובילי המאבק עובדים רובם בהוסטלים אלו”.

הוסטל “אבני דרך”, שתוכנן להסגר אף הוא, נשאר פעיל לאחר שמנהל המסגרת הסכים לאייש בעצמו את המשמרות החסרות, ואילו “בית דרור” נסגר וחניכיו הועברו להוסטל “מקום אחר”.

“אנחנו במו”מ ובגישור כבר חודשים, אבל הם הציעו הצעה אחת בתחילת המו”מ ומאז לא זזו מעמדתם כלל, כולל בכל פגישות הגישור שנעשו. העובדים סירבו להצעת השופטת אתמול לדחייה של שבועיים בצעדים, מאחר ושום דבר חדש לא מוצע מצד ההנהלה ודחייה לשם דחייה לא תקדם את טובת הנערים. דווקא העובדה שמנהל הוסטל ‘אבני דרך’ מגבה את המשמרות החסרות מוכיח מעל לכל ספק, שהשבתת המסגרות הללו הייתה ניסיון לחבל במאבק, מכוונת לפגוע בעובדים ולהלך אימים על נציגי הועד שרובם עובדים בבית דרור ואבני דרך. הפתרון שנמצא היום היה זמין גם אתמול וגם כשקיבלו את ההודעה על העיצומים מהעובדים שבוע שעבר. שוב, חבל שהעמותה עשתה וממשיכה לעשות שימוש ציני, קר ונורא בנערים ונערות שאין להם מענה אחר מלבד המסגרות הללו. גם עכשיו עמותת אותות יכולה להפוך את ההחלטה האיומה שלהם ולהחזיר את הנערים של בית דרור שלא נמצאים במסגרת המותאמת להם למיטה שלהם ולחזור לשולחן המו״מ עם הצעה חדשה ובתום לב”.

החל מהיום ועד לתאריך 14.1 בית דרור יהיה סגור בשל שביתה של העובדים. כולנו מקווים לפתרון מהיר וצודק של סכסוך העבודה על מנת…

Posted by ‎בית דרור – Beit Dror‎ on Monday, January 4, 2021

 


בעקבות ההודעה על סגירתו הזמנית של ‘בית דרור’ נפתחה עצומת מיילים לתמיכה בעובדי ועובדות העמותה, במסגרתה נשלחו מעל 300 מיילים למנהלי העמותה.

“העבודה שלנו חשובה, לא פשוטה ומביאה איתה תכנים קשים”, כתבו העובדים בעצומה, “היא דורשת מאיתנו להיות מגוייסים לנוער והצעירים במאה אחוז. לא ייתכן שנקבל שכר מינימום! אנו דורשים מהנהלת העמותה להציע שכר ראוי יותר ולחדול מיידית מסגירת המסגרות הלהט”ביות

משרד הרווחה: קוראים לצדדים להגיע לפשרה

בעמותת אותות דוחים את טענות העובדים, ומציינים כי נעשו מאמצים מצד העמותה להמשיך ולהפעיל את כל המסגרות במשך כל ימי העיצומים. לדבריהם, הסגירה הזמנית של בית דרור התבצעה רק לאחר שהעמותה הבינה כי לא ניתן יהיה לאייש את הבית, ולכן הוחלט על העברת הנערים והנערות למסגרת אחרת של העמותה.

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

“עמותת “אותות” נמצאת במשא ומתן עם ארגון “כוח לעובדים” מזה עשרה חודשים הכוללים השבתות ועיצומים של אנשי צוות. “אותות” פעלה בכל האמצעים שלרשותה בכדי לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה בה היא מטפלת ודאגה להפעיל את המסגרות כבשגרה באמצעות כוח אדם ממטה העמותה. עשינו ככל הניתן בכדי לשפר את תנאי השכר של עובדי “אותות” ואף הוגשו הצעות רבות לשיפור אך אלה הושבו ריקם.

ביום ה’ בלילה התקבלה הודעה על סבב השבתות נוסף בתשע מסגרות העמותה. במהלך כל הסופ”ש נעשו ניסיונות רבים לאייש את המשמרות החסרות (כ 40 משמרות, בעיקר בלילה) ולצערנו ביום א’ נאלצנו לקבל החלטה לפזר את ההוסטלים “בית דרור” ו”אבני דרך”. משמעות הפיזור היא שלכל הנערים והצעירים שזקוקים למענה נמצאו פתרונות במסגרות העמותה.

בדיון שהתקיים אתמול בבית הדין לעבודה עם בקשת ארגון העובדים, לקבלת צו מניעה נגד פיזור שתי המסגרות, הבהירה השופטת כי היא מצפה שההחלטה בסוף הדיון תהיה להקפיא את צעדי ההשבתה שננקטו ע”י ארגון העובדים לצד הקפאת ההחלטה לפיזור המסגרות ע”י העמותה, בנוסף הבהירה השופטת כי היא מצפה שבמהלך השבועיים האלה, יתקיימו מספר פגישות מו”מ בתיווך של מגשר/נוכחות עורכי דין וכי יקבע דיון ל 18.1 בתקווה שאכן תחול התקדמות. העמותה השיבה להצעה בחיוב ולצערנו הרב ארגון העובדים סירב להצעה. לאור האמור, בית המשפט דחה את בקשת ארגון העובדים לצו מניעה. נערי “בית דרור” הועברו אחר הצהרים ל”מקום אחר” וישהו שם בליווי של מנהלת המסגרת ובני שירות למשך ה 10 ימים הקרובים.

את מסגרת “אבני דרך” הצלחנו להשאיר פעילה בזכות התגייסות מנהל המסגרת ועובדי העמותה שלא יכלו לעמוד מנגד בסגירת המסגרת. אותות תמשיך לעשות הכל בכדי לסיים את סכסוך העבודה הזה וגם מכאן קוראת לנציגי ארגון “כוח לעובדים” לחזור לשולחן המשא ומתן מיידי כעצת השופטת ולהגיע לפתרון הולם עבור כל הצדדים”.

הפתרון להתכתשות בין העובדים המבקשים שכר ראוי עבור עבודתם החשובה לבין העמותה שדואגת מצידה להמשיך ולהתקיים, טמון במשרד הרווחה, המתקצב את העמותה. אך דווקא בממשלה בה שר הרווחה הוא להט”ב, נראה כי הנושא פחות זוכה ליחס. שר הרווחה איציק שמולי סירב להגיב לדברים, אך כן התקבלה תגובה ממשרד הרווחה:

“משרד העבודה והרווחה רואה לנגד עיניו את טובת הנערים השוהים במסגרות ופועל במרץ כדי להבטיח את רציפות השירות במסגרות חלופיות ועל מנת לוודא שאף צעיר וצעירה לא יפגעו. מדובר בסכסוך עבודה מתמשך בין עובדי המסגרות לעמותת ״אותות״. יודגש כי המשרד עומד במלוא התחייבויותיו, ואף מעבר לכך, במסגרת המכרז. ההכרח לפתור את הסכסוך מצוי בראש סדרי העדיפויות של המשרד ומטופל אישית עי השר והמנכ”ל. לאחרונה אף הגישה העמותה הצעה משופרת גם בזכות מעורבות זו. אנו  שתאפשר חזרה לפעילות תקינה ונתמיד במאמצינו כדי להשיג מטרה זו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן