fbpx

מצעד הגאווה באוגנדה בוטל בעקבות איומי הממשלה

מצעדאוגנדה

“נדאג לעצור את כל מי שיגיע למצעד הגאווה” הודיע שר בממשלת אוגנדה והביא לביטול המצעד, יום אחד לאחר פשיטה של המשטרה על אירוע גאווה נוסף, שכללה מכות, הטרדות ומעצרים


מצעדאוגנדה


מצעד הגאווה באוגנדה, שהיה מתוכנן להתקיים אתמול (שבת), בוטל ברגע האחרון לאחר שמארגניו קיבלו איומים מצד הממשל.

“בלב מדמם אנו מודיעים על החדשות העצובות כי מצעד הגאווה נדחה”, כתב אחד ממארגני המצעד בטוויטר, “זאת לאחר ששר בממשלה השווה אותנו לטרוריסטים והתחייב לעצור את כל המשתתפים”.

מצעד גאווה באוגנדה נערך בשנים האחרונות ללא תקריות מיוחדות, גם לאחר אישור החוקים המחמירים נגד הומוסקסואליות בשנת 2014. המצעד אתמול היה אמור להערך במתחם פרטי במוניוניו, השוכנת ממש מחוץ לבירה קאמפלה. ההודעה על הביטול פורסמה לאחר שנציג להט”בי נפגש עם נציג הממשלה בנוכחות עו”ד לזכויות אזרח.

“החלטנו להשהות את האירועים בגלל החשש לביטחונם של המשתתפים”, הסביר עורך הדין ניק מופיו, המתמחה בזכויות אזרח, “במהלך פגישה שקיימנו עם שר האתיקה, איים השר כי ידאג להעביר כוחות משטרה גדולים וכן המוני אדם להכות את כל מי שיגיע למצעד. אנחנו נשקול את המצב ונבחן את האפשרות לקיים את המצעד בתאריך ובמקום אחר”.

למרות שהמצעד בוטל בעקבות איומים מצד גורם ממשלתי, הסביר מופיו כי עדיין תתקיים הדברות עם גורמים בממשלה בנוגע לקיום המצעד בתאריך אחר. לדבריו, ממשלת אוגנדה הסכימה להפגש עימם שוב ולדון על אירוע חליפי במקום אחר, מתוך ניסיון לרצות תורמים מארה”ב ובריטניה, שפעלו לקיום המצעד במדינה בשנים האחרונות, וייתכן כי הם מתנים את המשך הסיוע למדינה בקיום המצעד.

“הפשיטו את המשתתפים לבדוק אם הם גבר או אישה”

הפגישה המדוברת בה איים נציג הממשלה על משתתפי המצעד התקיימה בעקבות ארוע להט”בפובי נוסף שהתקיים יום לפני, בו פשטה המשטרה על אירוע גאווה אחר שהתקיים במדינה – תחרות מר ומיס פרייד, שרוב משתתפיה טרנסג’נדרים.

המשטרה פשטה על האירוע בסביבות השעה 23:30, כאשר 20 שוטרים חמושים פרצו למתחם האירוע. השוטרים היכו את המשתתפים והמשתתפות, גזזו את שיערן של המשתתפות והטרידו מינית את המשתתפים באירוע. אחד המשתתפים שניסה לחמוק מהשוטרים קפץ מהקומה הרביעית ושבר את עמוד השדרה.

לדברי עדי ראיה, השוטרים הפשיטו את המתמודדים מהשמלות על מנת לוודא “אם מדובר בגבר או אישה.

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

בעקבות מעצרם של פעילים רבים במהלך הפשיטה, קיימו מארגני המצעד פגישה עם שר האתיקה של אוגנדה, סימון לוקודו. בפגישה השווה לוקודו את מארגני המצעד לטרוריסטים והבהיר להם כי הוא יעצור את כל מי שיגיע להשתתף במצעד. כמו כן הבהיר השר כי הוא ידאג להביא המוני מתנגדים למצעד אל מקום המצעד, שימנעו בכוח את קיומו, מה שהביא לביטול המצעד.

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל גינתה בחריפות את דברי לוקודו. “דברי השר שבאים זמן קצר לאחר שהמשטרה תקפה משתתפים באירוע פרטי של הקהילה הגאה בקמפלה הם חסרי אחריות ומשמעותם היא קידום שנאה והסתה לאפלייה”, אמרה שרה ג’קסון, סגנית ראש אזור מזרח אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, “על ממשלת אוגנדה לפעול כדי להביא לדין צדק את האחראים לתקיפה הנפשעת שהובילה לאשפוזו של אדם אחד לפחות עם פציעות קשות והותירה עשרות אחרים פצועים, במקום לתמוך במתקפות כאלו ובמקום להסית לעוינות נוספת נגד הקהילה הלהט”ב”.

גם שלוחת הארגון בישראל יצאה נגד המתקפה. גיא כהן, ראש קמפיין גאווה באמנסטי אינטרנשיונל ישראל, התייחס למתקפה ואף ביקש מהממשל בישראל לסייע לקהילה המותקפת: “הפשיטה של משטרת אוגנדה על אירועי הגאווה בעיר הבירה קמפלה היא חמורה ביותר ומשקפת את הידרדרות מצבה של הקהילה הגאה באוגנדה, אשר סובלת מהקצנה בדיכוי ובאלימות שהשלטון במדינה מפנה כלפי חבריה וחברותיה. האלימות הממסדית באוגנדה, שכבר ידועה לשמצה כאחד המקומות הגרועים ביותר בעולם לקהילה הגאה, מעוררת חשש כבד מפני התרת דמם של להט”ב במדינה ומעוררת חשש כבד לשלום הקהילה. אמנסטי אינטרנשיונל ישראל והקהילה הגאה בארץ עומדות בסולידריות עם אחינו ואחיותינו באוגנדה ומחזקות את העצורים ואת הפצועים. אנו קוראים לממשלת ישראל, שמתיימרת לתמוך בקהילה הגאה ומתגאה בהישגי הקהילה הישראלית ברחבי העולם, להיעזר בקשריה עם ממשלת אוגנדה ולעצור את פשעי השנאה כלפי הלהט”ב במדינה, לרבות דברי ההסתה הבוטים של שרי ממשלתה. ישראל נמצאת בעמדה ייחודית של קשרים עם ממשלת אוגנדה יחד עם מחויבות ציבורית לקהילה הגאה, כך שהיא יכולה לפעול למען שינוי משמעותי באוגנדה, שיאפשר חיים בטוחים בכבוד לכל בני האדם באשר לנטייתם המינית ולזהותם המגדרית במדינה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן