fbpx

דוח הלהט”בפוביה בישראל: 2,125 אירועי להט”בפוביה אירעו בשנת 2019, עלייה של 36% מהשנה החולפת

39% מממקרי הלהט"בפוביה אירעו במוסדות המדינה, וכ-29% על רקע של להט"בופוביה במשפחה. עלייה במקרי הלהט"בופוביה ברשת אחרי התבטאות שר החינוך וקמפיין "נעם" | אילה כץ: "האקדח שירה בבני לפני עשור הוא אותו אקדח שמכוון היום כלפי אלפי נערים ונערות בחסות המדינה"
דגלגאווהרחוב
pexels

הקהילה הגאה נלחמת כבר עשרות שנים למען שוויון וחופש לחבריה וחברותיה. דו”ח הלהט”בופוביה של מרכז הדיווח על שם ניר כץ ז”ל באגודה למען הלהט”ב שפורסם היום, חושף תמונת מציאות עגומה של הקהילה הגאה בישראל. הקהילה חשופה לשנאה בכל מעגלי החיים, ברשתות החברתיות, במקום העבודה, במרחב הציבורי ואף במוסדות השלטון, שמערימים קשיים המונעים מחברי וחברות הקהילה הגאה חיים בכבוד.

השנה אנו עדים לעלייה נוספת במספר הדיווחים על אירועי שנאה ואפלייה כלפי הקהילה הגאה, ולנבחרי ציבור מסוימים שניצלו את מעמדם והסיתו נגד הקהילה.

על פי הדו”ח, בשנה החולפת חלה עלייה של כ-36% במספר מקרי השנאה והאלימות כלפי הקהילה הגאה המדווחים לעומת השנה שלפניה. סה”כ 2125 מקרי להט”בופוביה דווחו השנה כאשר בכל 4 שעות מדווח מקרה להט”בופובי.

מבין המדווחים השנה- 46% הם גברים הומואים וביסקסואלים, 22% נשים לסביות וביסקסואליות וכ-25% הם על הקשת הטרנסית. מדובר בעלייה של כ-40% בדיווחים של טרנסג’נדרים לעומת השנה שעברה. כ-63.5% מבין המדווחים השנה היו בני 19-30, כ-26% היו עד גיל 18.

יותר מ-50% ממקרי הלהט”בופוביה שדווחו התרחשו ברשתות החברתיות ורובן נענו בתגובה מטעם האגודה למען הלהט”ב המפעילה את התוכנית למניעת בריונות ברשת על רקע להט”בופובי.

כ-44% מהפגיעות שהאגודה הגיבה עליהן היו טוקבקים לכתבות וכ-35% נמצאו בטוויטר. כמעט 10% מהפגיעות נמצאות בפייסבוק והשאר בפורומים ברשת, באינסטגרם, ביוטיוב ובבלוגים.

חלוקת המדווחים ע”פ גיל ומגדר

הדו”ח מצביע על שני אירועים מרכזיים שהתרחשו השנה כאחראים על העלייה במספר מקרי הלהט”בפוביה, האירוע הראשון מתייחס ללהט”בופוביה במערכת הפוליטית, למפלגת נועם, שעיקר הקמפיין שלה כלל אג’נדה להט”בופובית, ולהתבטאויות שר החינוך נגד הקהילה הגאה. האירוע השני הוא דקירת הנער בן ה- 16 שחסה בבית דרור על ידי בני משפחתו.

בחודש באוגוסט, לאחר התבטאות שר החינוך רפי פרץ שאמר כי ניתן לבצע טיפולי המרה ללהט”בים ועליית קמפיין מפלגת נעם (“ישראל בוחרת להיות נורמלית”), נרשמה עלייה של 58% במקרי הלהט”בופוביה ברשת, בהשוואה לחודש הקודם.

מנתוני הדו”ח עולה כי 39% מהמקרים שדווחו השנה אירעו בסביבת מוסדות המדינה, כשעיקר הדיווחים נגעו ביחסים מול רשות האוכלוסין ובהתנהלות פוגענית ומפלה של עובדי הרשות כלפי הקהילה הגאה. יצוין כי בחודש שעבר, האגודה וארגוני הקהילה נפגשו לראשונה עם מנכ”ל רשות האוכלוסין כחלק מהמאבק הגאה וניכרת נכונות מצד הרשות לטפל במקרים המדווחים.

זירות ההתרחשות של האירועים הלהט”בופובים

כ-29% מכלל הדיווחים למרכז השנה היו על רקע של להט”בופוביה במשפחה. הדיווחים כוללים, בין היתר, אמירות מעליבות, יחס משפיל ולעיתים גם סילוק מהבית והדרה מהקהילה. 272 נערים וצעירים נאלצו לעזוב את הבית השנה כתוצאה מלהט”בופוביה. הבולט ביותר השנה היה דקירת הנער בן ה- 16 על ידי אחיו.

המקרים בבתי הספר ובמוסדות ההשכלה הגבוהה מהווים כ-5% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה. כ-75% מהדיווחים היו על להט”בופוביה בבתי ספר, וכרבע במוסדות השכלה גבוהה.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל

לדוגמא, במסגרות ההשכלה גבוהה אמירות להט”בופוביות כגון “אני מאחלת לך שתתחתני עם גבר” הופנו כלפי סטודנטית גאה בחוג עבודה סוציאלית במוסד באזור ירושלים. בעקבות המקרה נערך יום עיון על הקהילה הגאה לחוג שלה, בשיתוף סגל החוג ותוך נסיון לחשוב על תכני יום העיון ככלים לסטודנטיות כמטפלות לעתיד.

כ-3% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה היו על להט”בופוביה בסביבת העבודה. בכמחצית מן המקרים המנהל/ת היו הגורם הלהט”בופובי, ובמחצית נוספת הקולגות התבטאו או התנהגו באופן להט”בופובי. בין הדיווחים, גבר בשנות ה- 30 לחייו דיווח שלאחר שעבר בהצלחה את שלושת הראיונות הטכניים לעבודה בחברת היי-טק, הוא רמז בראיון האחרון, שאמור להיות הקל ביותר, על הנטייה המינית שלו ולכן לא קיבל את המשרה. כמו כן, חלק מהדיווחים היו על מורים שרצו לצאת או יצאו מהארון בבית הספר וספגו תגובות להט”ביות מצד המורים והתלמידים.

עובד נוסף סיפר: “לאורך רוב התקופה שבה עבדתי קיבלתי הערות לגבי הנטייה המינית שלי ובכלל לרדת עליי משום הנטייה המינית, ובנוסף הרבה דאגו להסביר לי למה זה לא בסדר וכמה שזה כביכול ”סוטה””.


“הלהט”בופוביה הורגת ופוגעת באלפי קורבנות שמותקפים פיזית ומילולית, נזרקים החוצה מהבית ונדחפים לקצה- לעיתים עד ייאוש מובהק ואובדנות”, אמרו יו”ר האגודה למען הלהט”ב, הילה פאר ומנכ”ל האגודה, אוהד חזקי, “המציאות הזאת לא מגיעה יש מאין, יש מי שבוחר להזין אותה. היא מתחזקת כששר החינוך של מדינת ישראל רוצה להמיר אוכלוסייה שלמה בחברה והמדינה בוחרת להעניק פרס לאדם שקורא להחרים אלפי להט”בים. את ההשלכות של ההסתה הזאת אנחנו רואים יום יום בשנאה ואלימות במרחב הציבורי, ברשתות החברתיות, במקום העבודה ואפילו במוסדות השלטון. היום יותר מתמיד מוטלת עלינו הציבור, אחריות כבדה לקדם חברה שמוקיעה מתוכה מנהיגות מסיתה ואלימה. לא ניתן שימחקו אותנו מהמרחב הציבורי, נגן על הביטחון האישי של חברי וחברות הקהילה ונמשיך לפעול למען השוויון והחופש”.

“בזמן שיש יותר מודעות והכלה ויותר יציאות מתוקשרות מהארון של הורים ללהט”ב שעומדים לצד ילדיהם, מגיעות יותר אמירות קשות, מבזות ומשפילות מרבנים, פוליטיקאים, ובינהם שר החינוך”, הוסיפה אילה כץ, אמו של ניר כץ ז”ל שנרצח בבר נוער, “לאמירות כאלו יש השפעה אלימה והרסנית שפוגעת בעוצמה, במיוחד במי שמאמין ומושפע מהם. השנאה היא אותה שנאה ואותן אמירות הן כלי נשק. האקדח שירה בבני לפני עשור הוא אותו אקדח שמכוון היום כלפי אלפי נערים ונערות בחסות המדינה. אותו אקדח שזורק בני נוער להתנהגויות הרסניות לעצמם, אבל גם מעודד אחרים לפגוע פיזית או מילולית”.

לדיווח על כל מקרה להט”בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע”ש ניר כץ של האגודה למען הלהט”ב
קו הקשב של האגודה, “יש עם מי לדבר” פועל בימים א’-ה’ בשעות 19:30-22:30 טלפון: 03-6205591
דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן