fbpx

מאוחנה ועד מדלי – ועידת המשפיעים של קהילת הלהט”ב בת”א

הבוקר נערכה לראשונה ועידת המשפיעים הלאומית של קהילת הלהט"ב ILGBT, אשר דנה במגוון סוגיות המשפיעות על הקהילה באמצעות מקבלי ההחלטות ומובילי הדעה | אתר וודג' מביא לכם סיכום של כל הדברים החשובים שאמרו המשפיעים
משפיעיםפנקס
צילום: עומר שלו

היום (שלישי) התקיימה לראשונה ועידת המשפיעים הלאומית של קהילת הלהט”ב ILGBT יוזמה משותפת של איתי פנקס ארד – מחזיק תיק הגאווה במועצת העיר ואביהו מיזן – מנהל המרכז הגאה תל אביב.

במהלך היום ארחה הועידה את הדמויות הבכירות בישראל והמשפיעות ביותר על חיי הקהילה הלהט”בית והנושאים המשמעותיים בזירה הציבורית, בזירה העסקית ובזירה התקשורתית-תרבותית.

הועידה נפתחה עם ברכה מצולמת של נשיא המדינה ראובן ריבלין. לאחר מכן נשא דברים ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. “בימים אלה ישנם קולות חזקים מדי הקוראים להגבלת כוחו של בית המשפט”, אמר חולדאי, “חשוב לזכור שבג”צ יש רק אחד והוא אולי האמצעי המרכזי, אם לא המרכזי שבהם, במאבק לשוויון הקהילה הגאה מאז ומעולם. בזכותו יכולים בני זוג שנישאו בחו”ל להירשם כזוג בישראל. בזכות בג”צ יכולים הורים להירשם כהוריו הביולוגיים של ילדם המשותף. בזכות בג”צ בני זוג מאותו המין אינם מופלים בתנאי העבודה וזכאים לאותן הטבות. ולכן כאשר מנסים לפגוע בבג”צ ממניעים זרים, יש לזכור שיחד עם זה פוגעים ושופכים את המים יחד עם התינוק של זכויות האזרח גם של הקהילה הגאה”.

צילום: עומר שלו

איתי פנקס-ארד קרא לראש הממשלה להעביר את הסמכות על חיי היומיום לידי השלטון המקומי. “אתה טוען שמגיע לנו שיוויון וצדק אבל לא יכול לתת אותו בשל אילוצים קואליציוניים”, אמר פנקס, “במקביל, אתה רוצה לקחת מהרשות השופטת את הכוח והסמכות לתת לנו שיוויון וצדק אפילו במצבים שאי השיוויון ואי הצדק הם בלתי נסבלים. המצב ברשות המבצעת לא פחות גרוע – חלק ממשרדי הממשלה מנהלים קמפיינים סודיים וגלויים נגד להט״בים במניעת שירותים, אפלייה, חוות דעת משפטיות מטרפדות, מניעה שיטתית של תקציבים, אי קיום החלטות שיפוטיות ולפעמים אפילו אי קיום החוק עצמו. במקרה הטוב אנחנו נאלצים להסתפק בשאריות ובפירורים. אבל יש פיתרון – אני קורא לך, אדוני ראש הממשלה – כמי שעומד בראש המפלגה הלאומית-ליברלית – יישם ערכים ליברלים קלאסיים ואחרי 71 שנים, בטל את משרת הנציב העליון הבריטי שנולדה מחדש בדמות שר הפנים. צמצם את סמכויות השלטון המרכזי. אתה תמיד אומר שהעם חכם ואתה צודק – תן לעם לנהל את חייו במינימום התערבות מלמעלה. נמאס לנו, חברי מועצות הערים, להעביר כל חוק עזר לאישור שר הפנים – אנחנו בשלטון המקומי לא ילדים קטנים. די לחוקי המרכולים. נמאס מהעדר סמכויות בתחבורה, שיטור, בריאות, חינוך, מעמד אישי – נישואים, גירושים, קבורה ועוד אינספור תחומים שבהם אנחנו לא יכולים לקבל החלטות. הפיתרון שאני מציע, טוב לכולם – הוא יקהה את הקיטוב הבלתי נסבל בתוך העם הזה כי הוא יעניק גם לחרדים, לדתיים, לערבים וכן, גם ללה״טבים, יותר ביטוי עצמי מקומי ויכולת הכרעה על חייהם בדרכם, תוך הסכמה על מספר מוגבל של ערכי יסוד מצומצמים. אני מאמין שמהשלטון המקומי תבוא הברכה”.

השר אוחנה: התרופה הטובה ביותר לשנאה וללהט”בפוביה היא נראות

הנאום שמשך את רוב העניין, בועידה ובתקשורת, היה נאומו של שר המשפטים אמיר אוחנה.

אוחנה, שהוזמן לועידה עוד לפני מינויו כשר, הודה בנאומו כי התלבט אם להגיע. “אני חייב וידוי. התלבטתי אם לבוא לכאן”, אמר אוחנה, “מיום שהתחלנו את הפעילות שלנו בגאווה בליכוד, את חצי הארס הכי מושחזים וקטלניים שנורו לעברנו קיבלנו לא מהימין ולא מהקבוצות הדתיות אלא ממה שמכונה קהילת הלהט”ב. לא בטוח שיש לנו מאפיינים של קהילה. זה הגיע לשיא עם מינויי לשר. חשבנו אז ב-2011 שהגיע הזמן שנצא מהארון, לא מהארון הלהט”בי אלא מהארון הפוליטי. אנחנו אנשי ימין עם כל סט הערכים והעמדות של אנשי ימין. אבל כן, גם להט”בים.

ב-2014 כשקיבלתי החלטה לרוץ בפריימריז ביקשתי: אל תבחרו בי כי אני הומו ואל תמנעו מלבחור בי בגלל הסיבה הזו. אני הומו אבל אני לא רק הומו. ובכל זאת הצעת החוק הראשונה שהגשתי הייתה חוק פשעי שנאה שנועד להגן על קורבנות אלימות נגד האות הכי מוחלשת, ט’ של הטרנסים והטרנסיות. ביקשתי להוסיף זהות מגדרית כחלק מהגדרת העבירה. לצערי לא הצלחנו להעביר את החוק.

צילומים: המרכז הגאה עיריית תל אביב

תמיד התגאיתי בכך שהממשלה היוצאת היא זו שהעבירה הכי הרבה תקציבים בפועל לתמיכה בארגוני הלהט”ב. עומד בפניכם חבר הכנסת שהצביע הכי הרבה נגד עמדת הקואליציה. מעולם לא הצבעתי נגד אף הצעה פרו להט”בית, מה שאני לא יכול לומר על חלק מידידינו הגדולים בזמן שהם היו בקואליציה. כשהודחתי מוועדת חוץ וביטחון כתג מחיר, הפכתי ליחיד ששילם מחיר על עמידתו לצד הנושאים הלהט”בים. אפשר לטעון שאין זה די, שצריך לעשות יותר. שעלי לאמץ סט חדש של ערכים. אבל בכל זאת אתם יכולים להבין מה רב התסכול על הפער שנוצר בין המעשים לבין התדמית שבאה לידי ביטוי במיוחד בימים אלה בכהונתי כשר.

החלטתי לבוא מסיבה אחרת שבגינה החלטתי לבוא למצעד הירושלמי. החלטתי לבוא בשביל הנער בן ה-15 מבאר שבע שהייתי. והנערה מקרית שמונה והטרנסית מדימונה שהם גם חלק מצבעי הקשת שהדגל שלנו מייצג. מתוך תקווה שאם הדברים האלה יגיעו אליהם, הם ידעו שהעתיד לא טומן בחובו רק קורבנות וצער. העתיד יכול להיות גם עתיד של מימוש עצמי, הצלחה ואהבה. תודה למי שהחליט להקשיב גם אם לא הסכמתם. מאחל למי שצופים בנו לזכור שהתרופה הטובה ביותר לשנאה וללהט”בפוביה היא נראות. אז צאו מהארונות הלהט”בים והפוליטיים. תהיו גאים במי שאתם ובמה שאתם מאמינים בו ועשו מאמץ קטן לנהל את המחלוקות שבוודאי תהיינה בדרך ארץ”.

צילומים: המרכז הגאה עיריית תל אביב

ח”כ גנץ: לא סביר שמי שאחראי על המשפט תוקף את מערכת המשפט

יו”ר כחול לבן ח”כ בני גנץ התייחס בועידה למינויו של ח”כ אוחנה לשר המשפטים: “מפריע לי שהציניות מתגלה כדבר נכון”, אמר גנץ, “אני רוצה לאחל לשר אוחנה הצלחה בתפקידו הקצר, כולי תקווה שהוא יצליח לייצב את המערכת. מפריע לי מה שקורה בדברים המהותיים בחיינו. נשמע לי לא סביר שמי שאחראי על התרבות תוקף את מוסדות התרבות. נשמע לי לא סביר שמי שאחראי על המשפט תוקף את מערכת המשפט. נשמע לי לא סביר שמי שאחראי על מערכות אכיפת החוק תוקף את מערכות אכיפת החוק. נשמע לי לא סביר שהקבינט תוקף את מערכת הביטחון וראש הממשלה טוען שהוא קורבן של הממסד. לא סביר”.

צילום: המרכז הגאה עיריית תל אביב

בועידה נכח גם ח”כ אלי אבידר, הנציג הראשון של ישראל ביתנו שהגיע לשאת דברים באירוע מרכזי של הקהילה הגאה, לאחר שבתקופת קמפיין הבחירות הייתה המפלגה החילונית היחידה שסרבה להפגש עם נציגי הקהילה הגאה.

“קודם כל חשוב שתדעו – אתם ביצעתם מהפכה”, אמר ח”כ אבידר, “לקחתם דבר שהיה בשולי החברה והעברתם אותו למרכז השיח. זה דבר נפלא שהמפלגה תומכת בזכויות הקהילה הגאה. הבאתם את השיח למרכז השיח והם נלחמים על מקומם. חשוב שתדעו שניצחתם”. ח”כ אבידר התייחס גם להליכה לבחירות ואמר: “זה דבר נפלא שהמפלגה תומכת בזכויות הקהילה הגאה. השאלה המרכזית מי הולך להיות חלק מהממשלה הבאה. בסיבוב השני, אם נהיה מספיק חזקים ונהיה חלק מקואליצית ימין, אנחנו מצליח להכתיב את אופי הקואליציה הבאה. אני מת על תמר זנדברג ואני אוהב את בני גנץ, אבל לנו יש הרבה יותר הסתברות להיות חלק מהממשלה הבאה ולהציב את התנאים. אם אנחנו נכנס, אני מבטיח קודם כל לחזק את השיח ואת הלגיטימיות של הקהילה הגאה בתוך השיח. אנחנו נעמוד לצידכם בכל מה שצריך”.

עוד בנושא:  אז מה רואים ב-TLVFest 2023?

פרופ’ נח הררי: ערום הרג מעט מאד אנשים במהלך ההיסטוריה. קנאות דתית הרגה מיליונים

לאחר מושב הפתיחה, התקיים פאנל בנושא עסקים וקהילה בהשתתפות יו”ר שטראוס גרופ עפרה שטראוס, מנכ”לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני, מנכ”ל סודהסטרים דניאל בירנבאום ומנכ”ל משרד התיירות אמיר הלוי. המשתתפים שוחחו בפאנל על הקשר בין הקהילה העסקית לבין קהילת הלהט”ב ועל הפעולות שהם עושים, כל אחד בתחומו, על מנת לקדם את הקהילה הגאה וזכויותיה.

“אני ישראלית דור ראשון”, אמרה עפרה שטראוס, “אבי עלה לארץ בגיל שנתיים כשסבתי אמרה שעוזבים את גרמניה ועולים למקום שבו נוכל לגדל ילדים שיהיו גאים במה שהם. אמי ניצולת שואה ועלתה ב-1948 למדינה שהבטיחה לנו שוויון אחרי שנים ארוכות בגלות ללא שוויון. ניצולה שמגיל חמש עד גיל שבע וחצי בילתה במנזר שם הצילו את חייה ולאחר מכן עלתה לפה, למקום שמבטיח לכולם דבר מאוד משמעותי – מרחב בטוח, דמוקרטי, חזק. וזה המסר לקהילה הגאה. בואו נעשה את זה מהר. נדאג שיהיה להם שוויון בפני החוק, כי זה המקום שלנו. זה האור שיוצא מתוך החושך, נוציא את כולם מהחושך. אני בטוחה שכולנו נחזור למקומות העבודה שלנו ונתחיל להשפיע ולשנות. זה לא פשוט ולא קורה בין לילה אבל אנחנו יודעים לשנות. אנחנו עובדים כדי לעשות שינוי ואנחנו יודעים לעשות שינוי. הדרך עוד ארוכה. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. עלינו להעמיד את עצמנו במקום הזה שאומר האם אני עבד? ולהשתחרר. ולצאת מהארון. מאחלת לנו שבכל רגע ורגע יהיה לנו מרחב מוגן לצאת ממצרים ושלעולם לא נהיה מצרים ולא נהיה פרעה לאף אחד אחר שיקבל את ההחלטה להיות הוא. זו גם הבקשה שלי מתהליך הבחירות הקרוב, אולי זכינו לעבור חוויה מתקנת. אני מאחלת לנו שיח על הדברים האמיתיים שמטרידים את החברה הישראלית ושתהליך הבחירות יכבד אותנו הבוחרים”.

“לא יכול להיות שבישראל של שנת 2019, אין לנו מדד בישראל שבוחן חברות ישראליות על פי היחס שלהם לקהילה הלהט”ב”, אמרה עדי סופר תאני, מנכ״לית פייסבוק ישראל, “זה צריך להיות חלק מהדי אן איי של כל חברה היום. וזה לא מספיק שחברות יגידו שהן תומכות – זה צריך להימדד ולהיות שקוף”.

צילום: עומר שלו

חלקה השני של הועידה עסק בתרבות וקהילה, ובמהלכו שוחחה העיתונאית אילנה דיין עם פרופ’ יובל נח הררי ועברי לידר על המהפכה הלהט”בית. גם כאן עלה נושא מינוי של אוחנה לשר המשפטים.

“אני לא בעד העמדה הטהרנית שגורסת שאם זה לא 100 אחוז מיישר קו עם כל העמדות הפוליטיות הנכונות אז זה לא שווה כלום”, אמר פרופ’ נח הררי, “לכל דבר שקורה יש משמעות עצומה. גם למינוי של אמיר אוחנה לשר המשפטים. זה הרי ברור לגמרי שגולדה מאיר לא הייתה ממנה שום שר הומו מוצהר, גם לא בשביל תרגיל פוליטי. עצם העובדה שזה קרה זה כבר שינוי עצום. כי לא הייתם מקוששים שום קולות אם הייתם עושים את זה לפני שלושים שנה. שראל נראית בצורה די טובה מבחוץ, ונעשו גם דברים חשובים. גם אם נקרא לזה פינקוושינג, ככה עובדת פוליטיקה, ואנחנו במצב טוב שאפשר להרוויח הון פוליטי מלהט”בים”.

בהתייחסות לשאלה על מצעדי הגאווה בירושלים כן או לא, אמר פרופ’ נח הררי: “ערום הרג מעט מאד אנשים במהלך ההיסטוריה. קנאות דתית הרגה מיליונים. הההצעה שלי היא לפתור קודם כל את הבעיה של הקנאות הדתית, ואחר כך נתפנה לפתור את הבעיה ה”חמורה מאד” של אנשים שרוקדים על משאיות במצעד הגאווה בתל אביב”.

צילום: המרכז הגאה עיריית תל אביב

פאנל התרבות, בהשתתפות דורון מדלי, רני רהב, ליאורה שוקן ורוני אברג’יל, עסק בהשפעה שיש לאנשי התרבות על הקהילה הגאה ועל הצורה בה הציבור תופס אותה ואת חבריה.

דורון מדלי הסכים עם דבריו של השר אוחנה על כך שהוא אינו בטוח שלקהילת הלהט”ב יש את המאפיינים של קהילה ואמר: “המושג קהילה הוא מושג מאד חזק לדעתי. אנחנו בדרך להיות קהילה אבל אם מישהו הוא הומו, לסבית, בי או טרנסית, לא בהכרח אומר שהוא חלק מהקהילה הזו”. “יש סיטואציות שאנחנו מצליחים להתאחד”, הוסיפה ליאורה שוקן, “אבל ברור שיש גם הרבה תתי קהילות, יש חזקים, חלשים ומוחלשים ואנחנו לא לגמרי ביחד בדבר הזה”.

ליאורה שוקן מקבוצת הארץ דיברה גם על הסיפורים הלהט”בים המפורסמים בעיתון הארץ, ועל המודעה של עמותת חזון שפורסמה בעיתון הארץ. “זו הייתה טעות קשה. וחצי שעה אחרי הטלפונים לעיתון המו”ל הוציא הודעת התנצלות רשמית”. רני רהב טען כי דווקא אין לו טענות כלפי העיתון, שהיה צריך לפרסם את המודעה, אלא לגבי הקהילה שלא יצאה לרחובות.

צילום: המרכז הגאה עיריית תל אביב

דורון מדלי דיבר על החשיבות של הנראות ועל האמנים שעדיין נמצאים ונמצאות בארון. “לזמרים בישראל לצאת מהארון זה עניין לא פשוט” אמר מדלי, “אני יכול להבין את הזמרים והזמרות שבוחרים להשאר בארון. יש אנשים שמותר להם לא לרצות להיות בפרונט של הדבר הזה, אבל אז אסור להם בשום פנים ואופן להופיע במצעד הגאווה. להגיד אני רוצה את הקהל הזה אבל לא לןתת לו שום דבר בתמורה זה על הפנים”.

“היה לי מאד חשוב להוות דוגמא לאנשים. ולמצוא מישהו לדבר איתו ולא לפחד להיות מי שאני”, אמרה רומי אברג’יל, נערה טרנסג’נדרית וכוכבת ילדים ונוער, “היום שאני עושה צעדים בחיים, בעצם היותי אדם שמשפיע ומהווה דוגמא, בעיקר לבני נוער וילדים, אני חייבת להוות דוגמא ולהראות שזה שאני טרנסג’נדרית לא מונע ממני ללמוד, לשרת בצבא או כל דבר אחר. זה שהחלטתי לחיות את החיים שלי בצורה אחרת לא אומר שאני לא ילדה רגילה ואזרחית רגילה במדינת ישראל”.

ועידת המשפיעים של קהילת הלהט”ב – השידור המלא

צילומים: המרכז הגאה עיריית תל אביב

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן