fbpx

לסביות, ביסקסואליות וטרנסים – מתי עברתם.ן בדיקת פאפ לאחרונה?

נגיף הפאפילומה (HPV) הוא הגורם המרכזי להתפתחות גידולי צוואר הרחם. בדיקת פאפ-סמיר תקופתית לנשים ולגברים טרנסג'נדרים | ד"ר רותי גופן מסבירה על חשיבות הבדיקה וממליצה על הדרכים והתדירות לביצועה
HPV

נגיף הפאפילומה (HPV) הוא הגורם המרכזי להתפתחות גידולי צוואר הרחם והוא עובר ביחסי מין. ניתן למנוע התפתחות גידולים אלה על ידי בדיקת פאפ-סמיר פשוטה המאתרת שינויים בצוואר הרחם שגורם הנגיף. במידה והתגלו שינויים בבדיקה ניתן לטפל בהם ולמנוע התפתחות גידול.

לסביות וביסקסואליות, מתי עברתן בדיקת פאפ לאחרונה?

לסביות וביסקסואליות מבצעות פחות בדיקות פאפ-סמיר בהשוואה להטרוסקסואליות משום שהן מרגישות שהן פחות בסיכון להדבקה בנגיף הפאפילומה. אולם במחקר שפורסם כבר בשנת 2001 ובדק את נוכחות הנגיף אצל לסביות וביסקסואליות הוא נמצא אצל 13% מהן. קיום יחסי מין עם גברים בעבר אמנם העלה את הסיכון לנוכחות הנגיף, אולם הוא נמצא גם אצל נשים שלא קיימו יחסי מין עם גברים מעולם (אצל 6% מהן).

לכן, חשוב ומומלץ לנשים לסביות וביסקסואליות לעבור בדיקת פאפ-סמיר תקופתית אצל גניקולוגי.ת.

גברים טרנסג’נדרים, מתי עברתם בדיקת פאפ לאחרונה?

מומלץ גם לגברים טרנסג’נדרים לעבור בדיקת פאפ-סמיר תקופתית אצל גניקולוגי.ת. (יחד עם זאת חשוב לצין כי במידה ומדובר במטופל שעבר כריתה שלמה של הרחם ההמלצות שונות).

מהידוע לנו כיום טיפול בטסטוסטרון אינו מעלה שכיחות של גידולי צוואר הרחם. אולם קיימות שתי בעיות טכניות בביצוע בדיקת פאפ-סמיר אצל גברים טרנסג’נדרים:

1. שכיחות גבוהה של בדיקות לקויות מבחינה טכנית: במחקר שבוצע במרכז הרפואי פנוואי שבבוסטון ופורסם בשנת 2014 נסרקו כל בדיקות הפאפ שבוצעו לגברים טרנסים בין השנים 2006-2012 (233 גברים). נמצאה שכיחות יתר של בדיקות לקויות מבחינה טכנית (פי 8!) אצל הגברים הטרנסג’נדרים בהשוואה לבדיקות שבוצעו לנשים שאינן טרנס באותן השנים במרפאה זו: בבדיקות לא היו מספיק תאים כדי לפענח אותן במעבדה, היה דם רב בבדיקה ועוד. ככל שהמטופל היה על טסטוסטרון יותר זמן, כך עלה הסיכוי שהבדיקה שלו תהיה לקויה טכנית. לכן, אם עשיתם בדיקה והתוצאה לקויה בשל סיבה טכנית – אל תוותרו וחיזרו על הבדיקה. חשוב מאוד לעשות את הבדיקה ולא לוותר עליה.

2. במחקר נוסף, קטן מאוד, שבוצע לפני כשלושים שנה, נמצא שהטסטוסטרון עלול לגרום לשינויים ברירית צוואר הרחם המחקים שינויים של וירוס הפאפילומה. מדובר במחקר קטן שבוצע לפני שנים רבות. אולם בכל זאת, כאשר אתם עושים את הבדיקה, חשוב לידע את הגניקולוגי.ת שאתם מטופלים בטסטוסטרון.

עוד בנושא:  אהבה שווה - תערוכת צילומי זוגות להט"ב ביום חתונתם

בדיקת פאפ-סמיר מתבצעת דרך הנרתיק והיא עלולה להיות טראומטית לגברים טרנס, לכן חשוב לבחור גניקולוג או גניקולוגית רגישים וידידותיים. מי שלא מקיים יחסי מין שיש בהם חדירה (לנרתיק) הסיכון להדבקה של צוואר הרחם בנגיף הפאפילומה נמוך, אולם גם לו כדאי לבצע את הבדיקה כדי למנוע כל אפשרות להתפתחות של גידולים.

מה התדירות המומלצת לביצוע פאפ-סמיר?
יש להתחיל לעשות את הבדיקה בגיל 25 ולבצע אותה לפחות פעם בשלוש שנים.


הכותבת ד”ר רותי גופן היא יו”רית משותפת של החברה לרפואת להט”ב בהסתדרות הרפואית ורופאת משפחה במרפאת כיכר הבימה של מכבי שירותי בריאות

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן