fbpx

ליצור שינוי תפיסתי חברתי ביחס של חברות הביטוח לטרנסג’נדריות

בשנים האחרונות מסייעת נעמה כוזהינוף לטרנסיות וטרנסים להתנהל מול חברות הביטוח על מנת למצות את זכותם למימון הניתוחים השונים | "לימדתי את חברות הביטוח להבין שזה צורך רפואי כמו השתלת כליה או ניתוח מוח בחו"ל"
חדר ניתוח
cc0

בתור טרנסג’נדר אני יודע ממקור ראשון שתהליך השינוי המגדרי הוא תהליך לא פשוט, הן מבחינה נפשית והן מבחינה כלכלית. למרות השינויים שעובר הגוף בעזרת ההורמונים, לא מעט א.נשים מבקשים להשלים את תהליך ההתאמה באמצעות ניתוחים כאלה ואחרים.

רוב הניתוחים להתאמה מגדרית הם ניתוחים ‘פשוטים’ יחסית. חלקם מבוצעים בארץ וגם בחו”ל אפשר למצוא שפע של מנתחים אשר מומחים בתחום. אבל ניתוח זה אינו דבר זול, ואם בוחרים לעבור את הניתוח בחו”ל מתווספות לכך גם הוצאות טיסה, שהייה ומלווה. למזלנו, במדינת ישראל קיימת האופציה לעבור את הניתוח במימון מלא דרך הוועדה לשינוי מין בתל השומר או לחילופין לנסות להשיג מימון מחברת הביטוח לבעלי ביטוח בריאות פרטי.

מימון הניתוח דרך חברת הביטוח הוא תהליך לא פשוט. לא משנה אם זה ניתוח לשינוי מין או כל ניתוח אחר, חברות הביטוח לא תמיד ממהרות לשחרר התחייבויות למימון של ניתוח בארץ או בחו”ל. רובנו לא יודעים להתמודד עם הבירוקרטיה והולכים לאיבוד בין ים הטפסים ובעידן הנוכחי לך תסביר לחברת ביטוח שניתוח להתאמה מגדרית הוא הכרחי כמעט כמו ניתוח להשתלת כליה.

נעמה כוזהינוף, בעלת ניסיון של 17 שנה בעבודה בכמה מחברות הביטוח הגדולות בישראל, עוסקת כיום במיצוי זכויות מול חברות הביטוח, בעיקר עבור חברי הקהילה הטרנסית. את נעמה הכרתי לפני כתיבת שורות אלה, כאשר פניתי אליה בעצמי בבקשת עזרה מול חברת הביטוח לטובת מימון של ניתוח להסרת חזה.

“עבדתי בכל מיני מחלקות” מסבירה נעמה, “לא הייתי סוכנת ביטוח ולא מכרתי פוליסות, אלא התעסקתי בכל הצד התפעולי של פוליסות, ביטוחי בריאות, חיים וכמובן קרנות פנסיה והשתלמות”.

נעמה החלה לעסוק בייצוג טרנסים וטרנסיות לפני כשלוש שנים במסגרת עבודתה במרכז הגאה, שם עסקה בנושאים של ביטוח לאומי, הוועדה לשינוי מין, רופאים בארץ ובחו”ל וכו’, ואף ארגנה כנס בריאות עם מיטב הרופאים שקשורים לתחום האסתטיקה.

“יצרתי קשרים ותהליכי עבודה מול תל השומר ומול ביטוח לאומי”, אומרת נעמה, “ובהמשך הזמן למדתי איך לעבוד מול הביטוח הלאומי עבור אנשים שנזקקו לעזרה במילוי טפסים והגשתם”.

כשיש ביטוח ללא הצהרת בריאות המבוטח.ת יכול לזכות בתביעה. אבל גם במקרים האלו, יש סעיפים בפוליסה שמציבים התניות, כמו למשל סעיף האומר שאם אדם מאובחן עם בעיה נפשית או רוצה לבצע ניתוח קוסמטי, הפוליסה לא מכסה

“יום אחד הגיעה בחורה מדירת המעבר של עמותת אותות וביקשה את העזרה שלי. היא הייתה טרנסג’נדרית בתהליך לשינוי מין בת 21 וביקשה שאעזור לה להוציא מימון לניתוח תחתון. בדקתי את הפוליסה וראיתי שהם לא מאשרים את הניתוח מההיבט הקוסמטי והנפשי. היא תבעה אותם וקיבלה סירוב ואני הייתי צריכה להגיש ערעור ולהסביר למה הסעיפים האלה לא רלוונטיים. ישבתי ובניתי מכתב ערעור מסודר והגשתי אותו, היה לי המון פינג פונג עם חברות הביטוח והמשכתי לטעון שזה לא נפשי או אסתטי. בסופו של דבר לאחר ארבעה חודשים התביעה אושרה כהשתלה בחו”ל, הכוללת טיסה ליעד הניתוח, מלווה, מלון, שהייה וכמובן חלילה הטסה רפואית והטסת גופה במידת הצורך”.

בעקבות אותו המקרה פורסמה כתבה ב The Marker על התקדים המשפטי שיצרה נעמה מול חברות הביטוח. “לימדתי את חברת הביטוח להבין שזה צורך רפואי כמו השתלת כליה, ניתוח מוח בחו”ל או כל דבר אחר”.


האם כל טרנס יכול.ה להעזר בביטוח הבריאות הפרטי לשם מימון הניתוחים השונים?
“רוב אנשים בעלי פוליסת ביטוח בריאות פרטי רכשו אותה דרך מקום העבודה, או שנכללו בה במסגרת ביטוח שקיבל אחד מבני המשפחה ממקום העבודה, הכולל מחיר מוזל גם לבני המשפחה, שנקרא ביטוח קולקטיבי. בביטוח קולקטיבי בני המשפחה נכנסים לפוליסה ללא הצהרת בריאות המעידה על מצב בריאותם הקודם. זאת אומרת שגם אם אדם חולה במחלה מסוימת במהלך הביטוח הוא יוכל לתבוע. זאת בניגוד לביטוחים פרטיים עם הצהרת בריאות, בהם צריך להצהיר על המצב הבריאותי עד אותו היום, כאשר מצבים בריאותיים שהיו קיימים בזמן עשיית הביטוח לא יהיו כלולים בכיסוי של הפוליסה.

בהקשר של הקהילה הטרנסג’נדרית, כשיש ביטוח ללא הצהרת בריאות ומגיעים לתביעה שקשורה לשינוי המין, המבוטח.ת יכול לזכות בתביעה. אבל גם במקרים האלו, יש סעיפים בפוליסה שמציבים התניות, כמו למשל סעיף האומר שאם אדם מאובחן עם בעיה נפשית ובגלל זה הוא רוצה להתנתח, הפוליסה לא מכסה, או סעיף נוסף שאומר שאם בן אדם רוצה לבצע ניתוח קוסמטי, הפוליסה לא מכסה”.

סרבו לניתוח הסרת חזה בטענה שמדובר בניתוח אסתטי

בכל פניה שמגיעה אל נעמה, היא בודקת מספר תנאים כדי לדעת האם תוכל לסייע באותו מקרה מול חברת הביטוח. בנוסף למעקב אצל אנדוקרינולוגית, פסיכולוגית או לחילופין הוועדה בתל השומר, נעמה מבקשת מהפונה להציג מסמכים רפואיים שרלוונטיים לחברת הביטוח על מנת לראות שהיא אכן כשירה לניתוח, וכמובן פוליסה שמכסה ניתוחים בחו”ל או סעיף דומה המאפשר דרישה להכרה בניתוח במסגרת הפוליסה.

במשך תקופה פנו אליה רק נשים טרנסיות, עד שלפני כמה חודשים קיבלה פניה מבחור בן 17 בבקשה לעזרה.

“פנה אלי בחור צעיר בן 17 עם אמא שלו ורצה לדעת אם אני יכולה לעזור לו בניתוח הסרת חזה. (אני מצטערת אם יש אנשים שיפגעו מהמונח, אני קוראת לזה הסרת חזה כי כך מוגדר הניתוח כשהוא בוצע לצרכים רפואיים, וכל המטרה היא לבהיר שטרנסג’נדר שצריך הסרת חזה זה נטו הסרת חזה בריאותית ולא קוסמטי ואסתטי). בניתי כתב תביעה לאחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל, הגשתי את התביעה וחברת הביטוח לא קיבלה אותה, בטענה של בעיה נפשית ובעיה אסתטית. כל הניסיון שלי להסביר להם בכתב את הנושא לא עבר להם, הם לא הצליחו להבין את זה”.

באותו רגע נעמה החליטה לעשות מעשה חריג ולבקש פגישה עם מנהלת אגף התביעות של אותה חברת ביטוח ביחד עם הבחור ואמו.

“במהלך הפגישה מנהלת אגף התביעות כלל לא הבינה שאותו הבחור שיושב בפגישה זה הבחור המדובר. כשראיתי שזה לא מתקדם לשום מקום ביקשתי מהבחור לקום ולהוריד את הסווצ’רט בכדי שהיא תראה מה הוא חווה. מנהלת התביעות התנגדה אבל מיד הבינה את המציאות. כי הרי מה זה ביינדר? זו תחבושת לחץ מטורפת שיכולה לגרום לכאב, לאי זרימת דם, לאי נוחות. היא ראתה את זה ופשוט הייתה המומה. היא הסתכלה ואמרה הבנתי, תנו לי לחזור אליכם עם תשובה. לא עברה חצי שעה וקיבלנו מייל שהם מסכימים לתביעה וגם ביקשו גם להריץ עניינים כדי לשלם את כל מה שצריך לפני הניתוח”.

עוד בנושא:  אהבה שווה - תערוכת צילומי זוגות להט"ב ביום חתונתם

“אני מרגישה שאני עוזרת להיוולד מחדש”, אומרת נעמה, “מעבר לזה, אני יצרתי מהפך בחברת ביטוח שהולכת על פי נהלים ויכלה בקלות לגרור אותי למשפט, אבל הם פתחו את הראש והבינו את המצוקה. אני יכולה להגיד שמאז אותה מקרה, חברת הביטוח הזו מאשרת תביעות שאני עוזרת בהם בהתחשבות מלאה ובהבנה מלאה. נוצר שינוי חברתי ותפיסתי בעולם הביטוח שהוא עולם לא קל, עבדתי מאוד קשה בשביל זה, עשיתי שינוי מטורף בתפיסה שלהם, והיום אני מרגישה שכאשר אני פונה אליהם עבור אנשים שאני עוזרת להם הם קשובים, כמובן לאנשים שאכן זכאים לכך”.

היום פועלת נעמה גם מול חברות ביטוח אחרות שהתפיסה שלהם יותר קשה וכל תביעה מלווה בהמון ערעורים, אך היא אינה מוותרת ונלחמת עבור כל אחד ואחת כדי שיקבלו את הזכאות שלהם.

“אני יודעת שיצרתי פה משהו מאוד גדול ומשמעותי, יצרתי שינוי בתפיסה שהמצב של הטרנסנג’דרים והטרנסג’נדריות הוא נפשי בריאותי, שזה אומר שהנפש נפגעה בגלל המצב הבריאותי של אותו אדם שגדל בגוף שאינו מתאים לו. כמובן שיש עוד הרבה עבודה לפניי בנושא, אבל אני חושבת שאנחנו נמצאים במקום טוב. יתרה מכך אני עוזרת לאנשים לפעול מול רופאים בחו”ל ועושה את הקישור בין הרופאים לחברות הביטוח אחרי שהן מאשרות. אני עוזרת בכל התהליך עד אשר אותו אדם מסיים את התהליך מול המוסד הרפואי. ויש גם מקרים שפונים אליי עם בעיה של החלמה, יש אנשים שהם מבחירה או לא מבחירה צריכים לטפל בעצמם לאחר הניתוח והיה לי מקרה כזה שחברת הביטוח לפנים משורת הדין עזרה לי בתקציב מסוים למטפלת שתעזור לאותו בחור טרנסג’נדר שאישרו לו את הניתוח להסרת חזה”.

לכמה אנשים יצא לך לעזור עד עכשיו?
“מכיוון שאני בודקת את הנושא לעומקו היו לי מאה אחוז הצלחה, גם אם זה לא קרה בדד ליין הצפוי של חברות ביטוח. 25 אישורים לניתוחים לטרנסים, ו-35 אישורים לניתוחים בחו”ל לטרנסיות, כאשר אצל הטרנסג’נדריות זה ניתוח תחתון בלבד, ואצל הטרנסג’נדרים זה ניתוח עליון. לא קרה לי מקרה של ניתוח תחתון אצל גברים טרנסים מהסיבה המאוד פשוטה שבארץ חוק בריאות ממלכתי ממן לטרנסג’נדרים את הניתוח התחתון ואין צורך להפעיל ביטוח בריאות אלא אם אדם שיש לו ביטוח בריאות פרטי מעוניין”.

ביקשתי מהבחור לקום ולהוריד את הסווצ’רט. מנהלת התביעות היא ראתה את זה ופשוט הייתה המומה. היא הסתכלה ואמרה: הבנתי, תנו לי לחזור אליכם עם תשובה

האם אפשרי לטרנסג’נדריות לעשות ניתוח אף, פנים וכו’ דרך חברות הביטוח?
“יש הרבה פניות לגבי הנושא של הגדלת חזה, נישוי פנים, וכו’. אני לא ניסיתי וגם לא אנסה, מהסיבה שאני מאמינה שנושא נישוי הפנים והחזה זה עניין של אסתטיקה ויופי. זה עניין של מחשבה ואיך שאתה רואה את עצמך. אם אדם לא אוהב את האף שלו, זה לא בגלל שיש לו אף גברי או אף נשי, אלא בגלל שהוא לא אוהב את האף, ואותו דבר לגבי תווי פנים. לגבי חזה, יש גם נשים ביולוגיות עם חזה קטן, חזה שטוח, נשים טרנסיות גם יכולות להיות עם חזה קטן או שטוח או הורמונלי, זה הכל עניין של התבוננות עצמית ואיך אתה רואה את עצמך. אני לא אבוא לחברות הביטוח ואבקש כזה דבר כי חברות הביטוח רואות בזה ניתוח נטו אסתטי וקוסמטי ואני נוטה להבין אותן. אבל יש את האלטרנטיבה של תל השומר שנותנים שם את כל סדרת הניתוחים למי שנרשמת לוועדה כולל הגדלת חזה, נישוי פנים וכל מה שקשור לוויזואליות ואצל טרנסג’נדרים הם מאשרים גם הסרת חזה”.

אל תרוצו לעשות ניתוחים

למרות השינוי שיצרה נעמה בעולם הביטוח, נעמה זוכה לביקורת על עבודתה ועל הצורה בה היא מתנהלת. ביקורת רבה מושמעת על העובדה שהיא לא משתפת בידע שיש לה על מנת שאנשים נוספים יוכלו להשתמש בו בהתנהלות מול חברות הביטוח.

“היו מקרים שעמותות פנו אליי וביקשו עזרה ועזרתי. במקביל גם ביקשתי מאותן עמותות להמעיט בהגשת תביעות בעצמן לחברות הביטוח, כי ברגע שיגישו בצורה לא תקינה ויקבלו ערעור, מאוד קשה להחזיר את הגלגל אחורה. כשמגישים תביעה בפעם הראשונה יותר קל להתנהל איתם מאשר להגיש ערעור. לפני שמגישים תביעה צריך לשקול ולתכנן איך אנחנו מציגים את עצמנו בתביעה. לבוא ולחשוף היום איך אני עוזרת מאוד קשה לי לעשות את זה, מהסיבה המאוד פשוטה שאני חושבת שכאשר אני הייתי צריכה עזרה בעבר בדברים אף אחד לא בא ועזר לי, אני יצרתי פה משהו. בסופו של יום זו הנחת שלי, זו השלווה שלי”.

“בנימה אישית, אני רוצה להציע לאותן בנות שעומדות להתחיל את השינוי, אל תרוצו לעשות ניתוחים. תהיו לפחות שנה וחצי על הורמונים, הגוף ישתנה, העור ישתנה, שיער הגוף והראש ישתנו. אם לוקחים הורמונים בצורה נכונה, במינון נכון ובפיקוח, ההורמונים יכולים לעשות דברים נפלאים. אני גם פונה לאותן נשים שמתחילות את הטיפול ההורמונלי, אל תזריקו הורמונים, אלא אם כן זה בהמלצת רופא, יש הורמונים שנמכרים בצורה פיראטית והם מאוד מסוכנים לגוף. אני גם פונה לאותן בנות שמזריקות סיליקון ללא השגחת רופא, אתן פוגעות בעצמכן. אתן אולי תיראו טוב מאוד ב-10 שנים הקרובות, אבל אחר כך אתן תסבלו. הזרקת סילקון פוגעת ועושה נזק פנימי לגוף. הגיעו אליי כמה וכמה מקרים של בנות שהגיעו למחלקת לאחר שהזריקו סיליקון והסיליקון הביא אותן למצב של עיוות וכאב כרוני עד כדי חוסר יכולת לשבת יותר מ-5 דקות על הכיסא. הסיליקון אוכל את האיברים הפנימיים, את השרירים וגורם לזיהום בדם. אני באמת מבקשת, גם אם התחלתן תפסיקו עם זה עכשיו. תנו להורמונים להשפיע ואל תעשו דברים שיזיקו לגוף כי יש לכן עוד עתיד מאוד גדול וורוד”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן