fbpx

חיים חדשים מתחילים בליסבון

בין אם מדובר בנישואים חד-מיניים בפורטוגל או בקבלת אזרחות פורטוגלית, משרד עורכי הדין פינקו ברקן יסייע לכם בדרך | עו"ד הילה פינקו מסבירה את כל מה שצריך לדעת בנושא
פינקו ברקן
צוות המשרד ועו”ד הילה פינקו | צילום: יח”צ

ביוני 2010 הפכו נישואים חד-מיניים לחוקיים בפורטוגל. בכך הפכה פורטוגל למדינה השישית באירופה ולמדינה השמינית בעולם, המכירה בזכות של להט”בים להתחתן ומאפשרת לממש את הזכות הזו בפועל.

ליסבון, עיר הבירה של פורטוגל, היא אחד היעדים הציוריים בהם יכולים להט”בים ישראליים להתחתן כיום, נישואים המקנים את האפשרות להירשם כנשואים במשרד הפנים הישראלי וכפועל יוצא ליהנות ממכלול הזכויות של בני זוג נשואים. אך הדרך לעשות זאת אינה מהירה ופשוטה, מסבירה עו”ד הילה פינקו, שותפה במשרד עו”ד פינקו ברקן. “יש צורך להגיש בקשה מגובה במסמכים, המעידים על כך כי שני בני הזוג אינם נשואים. על המסמכים להיות כתובים בפורטוגזית, כולל מסמכים רשמיים כמו דרכון ותעודת לידה ישראלית. לאחר שמגישים את הבקשה, לוקח לרשויות בין חודש לחודשיים וחצי לאשר אותה, ורק לאחר מכן אפשר לקבוע תאריך לקיום הטקס”.

במסגרת השירות אותו מציעה עו”ד פינקו, מטפל המשרד בכל התהליך וחוסך הרבה כאב ראש ובירוקרטיה, כמו גם הימנעות מטעויות ותקלות. “על בני הזוג להביא לי צילום של הדרכון שלהם, ומאותו רגע אנחנו מטפלים בכל הנדרש, עד שהאישור מתקבל”.

השירות נמשך גם לאחר קבלת האישור – עורכת הדין של המשרד, המתגוררת ועובדת בליסבון, מלווה את בני הזוג בטקס עצמו, ומתרגמת עבורם את השלבים השונים.

טקס החתונה, אגב, יכול להתקיים במשרדי משרד הפנים הפורטוגלי, או בכל מקום אחר, אליו יגיע פקיד הנישואים כדי לקיים את הטקס. הטקס עצמו קצר יחסית, תלוי בעורך הטקס מטעם משרד הפנים הפורטוגלי – 20 דקות עד חצי שעה. אגב, אין צורך להישאר במדינה הרבה זמן כדי להשלים את רישום הנישואים, ארבעה ימים לכל היותר.

שירות זה זמין לכל הזוגות, כולל סטרייטים. אך מאחר שיש מספר מדינות מצומצם המאפשרות ללהט”בים שאינם תושבי המדינה להתחתן בהן, הוא מיועד בעיקר לזוגות להט”בים המבקשים להתחתן.

כיצד הגעתם להחלטה לפעול בתחום הזה?
“המשרד שלנו מתמחה בהוצאת דרכונים רומניים ופורטוגליים, עבור ישראלים שהם צאצאים של אזרחי מדינות אלו. יש לנו משרד בליסבון עם עורכת דין מקומית, ובמהלך השנים צברנו ניסיון, ידע רב וקשרים. בין לקוחות המשרד יש רבים מקהילת הלהט”ב, וכך הבנו שיש רבים שצריכים עזרה כדי לקיים חתונה בפורטוגל, ובעקבות כך החלטנו להתחיל עם שירות זה”.

מדוע ובאיזה אופן ישראלים יכולים להוציא דרכון פורטוגלי?
“קבלת אזרחות מחייבת להגיש בקשה לקהילה היהודית, להכרה במבקש כצאצא של יהודים שגורשו מספרד לפורטוגל. הקהילות היהודיות בליסבון ובפורטו הוסמכו לתת למבקש הבקשה את האישור להיותו צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל. הבקשה צריכה להיות מגובה במסמכים המבססים את זיקתו למגורשי ספרד ופורטוגל, כמו גם מסמכים ונתונים היסטוריים לגבי משפחתו. לאחר שהקהילה מכירה בבקשה, היא מנפיקה לו תעודה רשמית, איתה אנו מגישים את הבקשה ישירות למשרד הפנים הפורטוגלי. הבדיקה אורכת מספר חודשים, ובסוף ההליך משרד הפנים הפורטוגלי מנפיק את תעודת הלידה הפורטוגלית, עמה מוציאים תעודת זהות ודרכון פורטוגלי. כל זה אפשרי ללא צורך לדעת פורטוגזית או להיבחן על ידע בחוקי המדינה (בניגוד לנדרש בהוצאת דרכון ספרדי)”.

עד כמה ממשלת פורטוגל מחויבת לתהליך?
“לאחרונה השיק משרד הפנים הפורטוגלי אתר, שבו כל אדם שהגיש בקשה יכול לגשת לאזור אישי ולדעת מה הסטטוס של הבקשה שלו. זה אתר בהרצה, כך שהמידע עדיין אינו מדויק במאת האחוזים. בנוסף, הם פיזרו את הסמכות לאשר בקשות בין כל 35 סניפי משרד הפנים בכל המדינה, במקום להמשיך ולרכז את זה במשרד הפנים שבליסבון.

שני הצעדים הללו הם ביטוי לרצון של פורטוגל לזרז את ההליכים ולאפשר למי שראוי לכך לקבל אזרחות. היא גם מאפשרת למי שמשקיע חצי מיליון אירו בנדל”ן במדינה לקבל תושבות ובהמשך אזרחות פורטוגלית – ואנו מסייעים ללקוחות שלנו שבוחרים בנתיב זה. שירות דומה אנו מספקים ללקוחות שלנו שמשקיעים בנדל”ן בבוקרשט, בה התשואה גבוהה במיוחד”.

מה היתרון של השירות שאתם מציעים?
“להבדיל מחברות רבות שקמו לאחר חיקוק החוק החדש, ואין להן צוות מקצועי הבקיא בחוק ובאופן הגשת התיקים, אנו משרד בוטיק המציע יחס ושירות מקצועיים במיוחד. אנו מלווים את הלקוחות שלנו לאורך כל התהליך ודואגים לעשות את כל הצעדים הבירוקרטיים – הליווי אצלנו הוא אישי, יש מנהלי תיקים וצוות מקצועי ומיומן שדובר את השפה הפורטוגזית ומצוי בקשר מתמיד עם המשרד המקומי שלנו בפורטוגל. בניגוד לחברות שיכולות יום אחד להיסגר ואינן ערבות אישית ללקוח, אנחנו משרד עורכי דין ולכן מחויבים לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, המגינים על הלקוח”.

אז איך ניתן לדעת מי זכאי לדרכון פורטוגלי?
“בגדול, זכאים לדרכון פורטוגלי צאצאים של יוצאי  מרוקו, אלג׳יר, לבנון, תורכיה, בולגריה, יוון, תוניס, לוב, סוריה, מצרים או יוגוסלביה. אנחנו מציעים שירות בדיקה חינמי ללא כל עלות או התחייבות. ניתן למלא טופס בדיקה באתר שלנו“.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן