fbpx

וירוס הפפילומה וסרטן צוואר הרחם בקרב נשים המקיימות יחסי מין עם נשים

13% מהנשים המקיימות יחסים עם נשים נושאות את נגיף הפפילומה, הגורם לסרטן צוואר הרחם. ד"ר רות גופן מסבירה על חשיבות הבדיקה לגילוי הוירוס בקרב נשים המקימות יחסי מין עם נשים
hpv

למרפאתנו הגיעו בשבועיים האחרונים מספר נשים לסביות ששאלו האם יש צורך בבדיקות פאפ-סמיר וחיסון נגד וירוס הפאפילומה אצלן. אז מה בעצם אנחנו יודעות כיום על הוירוס הזה בקרב נשים המקיימות יחסי מין עם נשים?

וירוס הפפילומה עובר ביחסי מין והוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם. למזלנו גידול זה מתפתח באיטיות רבה וניתן בבדיקה פשוטה (פאפ-סמיר) לגלות נגעים טרום ממאירים בצוואר הרחם, לטפל בהם ולמנוע את התפתחות הגידול.

בדיקת פאפ-סמיר דורשת ביקור אצל הגניקולוגית. בעת הבדיקה רופאת הנשים מעבירה מברשת קטנה על צוואר הרחם והתאים שעל המברשת נשלחים לבדיקה במעבדה.

האם וירוס הפאפילומה עובר ביחסי מין בין נשים?

ד”ר רות גופן

התשובה חד משמעית: כן!

במחקר שבדק את נוכחות הנגיף אצל נשים המקיימות יחסים עם נשים הוא נמצא אצל 13% מהן (6% מהמשתתפות שאצלן נמצא הנגיף, לא קיימו מעולם יחסי מין עם גברים).

חרף הסיכון להדבקה בנגיף, נשים המקיימות יחסים עם נשים מבצעות הרבה פחות בדיקות פאפ-סמיר בהשוואה להטרוסקסואליות. מדוע? בגלל תפיסה מוטעית שהווירוס לא עובר בין נשים ובגלל רתיעה מבדיקה גניקולוגית. ככל הנראה בגלל שמבצעות פחות בדיקות פאפ-סמיר, קיימת שכיחות יתר של גידול זה בקרב נשים המקיימות יחסים עם נשים. מחקר ה-WHI האמריקאי דיווח על שכיחות יתר של נגעים טרום סרטניים וסרטן צוואר הרחם אצל לסביות (2.2%) וביסקסואליות (2.1%) בהשוואה להטרוסקסואליות (1.3%).

אז מה עושות?

קודם כל ניגשות לרופאת הנשים ועושות בדיקת פאפ. ההמלצה היא לבצע בדיקה כל שנה עד שלוש שנים (לכל אישה מתאימה תדירות אחרת. שאלי את רופאת הנשים מה התדירות המתאימה אצלך. הגורם המשפיע המרכזי הוא מספר הפרטנריות/ים ליחסים בעבר וכעת). במידה ותוצאות הבדיקה לא תקינות, לא היבהל: הרופאה תמליץ על הטיפול המתאים ועל המשך המעקב המתאים.
בנוסף מומלצת קבלת חיסון נגד וירוס הפאפילומה (גרדסיל או צרוויריקס) כפי שמומלץ לנשים הטרוסקסואליות.


הכותבת היא ד”ר רות גופן,  יו”רית משותפת של החברה לרפואת להט”ב בהסתדרות הרפואית ורופאת משפחה במרפאת כיכר הבימה של מכבי שירותי בריאות ומרפאת גן מאיר

*הנתונים במאמר עודכנו – אפריל 2018

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן