fbpx

הסיעות שהבטיחו לפעול למען הקהילה הגאה הפילו את ההצעה לתיקון חוק הפונדקאות

עם 47 מתנגדים ורוב של חברי סיעת כחול לבן שנעדרו מההצבעה, נדחתה הצעת החוק לתיקון חוק הפונדקאות | הח"כים הגאים מהקואליציה - אמיר אוחנה, איציק שמולי ואיתן גינזבורג הצביעו בעד ההצעה ונגד עמדת הקואליציה
אוחנהושמוליבכנסת
אוחנה ושמולי במהלך ההצבעה | צילום: ערוץ הכנסת

כנסת ישראל וקואליציית האחדות הפילו היום את הצעת תיקון חוק הפונדקאות שהגיש ח”כ עידן רול מיש עתיד.

רבים מחברי הכנסת מסיעות כחול לבן והעבודה, הנחשבים לידידי ותומכי הקהילה הגאה, בהם בני גנץ, עמיר פרץ מיקי חיימוביץ, אבי ניסנקורן ואחרים נעלמו מהמליאה, למרות שמדובר בהבטחה שהייתה חלק מקמפיין הבחירות של כחול לבן, ובכך איפשרו את הפלתה של הצעת החוק ברוב של 47 מתנגדים אל מול 29 תומכים. גם חברי הרשימה המשותפת, למעט ח”כ כסיף, הצביעה נגד או נמלטו מהמליאה.

הנציגים הגאים מהקואליציה – אמיר אוחנה, איציק שמולי ואיתן גינזבורג, הצביעו בעד החוק ונגד המשמעת הקואליציונית. בתגובה הודיע יו”ר הקואליציה ח”כ מיקי זוהר כי הוא שוקל הטלת סנקציות על השלושה, שהצביעו בניגוד לעמדת הקואליציה.

בניסיון לרכך את הביקורת המופנית כלפי חברי כחול לבן שבחרו להעדר מההצבעה על מנת שלא לתמוך בהצעת החוק, הודע שר המשפטים ‏ניסנקורן על כוונתו לקדם הצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק הפונדקאות: “על מנת לסיים את האפליה בהקדם האפשרי יש לקדם תיקון בחוק הפונדקאות בצורה מקצועית ואחראית – ולא בהצעת חוק פרטית”, אמר ניסנקורן, “על כן, בכוונתי להביא הצעת חוק ממשלתית בהסכמה שתבטיח שוויון זכויות בהורות לכל אזרח עוד בשנת 2020”.

הצהרתו של ניסנקורן זכתה מיד לתגובה של חברי הכנסת החרדים, שמיהרו לצנן את התלהבותו של שר המשפטים. “לפי ההסכם בין יהדות התורה לליכוד, הליכוד יטיל וטו על חקיקה שיש בה שינוי מהסטטוס קוו”, אמר סגן שר החינוך מאיר פרוש, “חבל לקלקל יחסים בין חלקי הקואליציה על כותרות שאין בהן ממשות”.

גם ח”כ יאיר לפיד התייחס להצהרתו של ניסנקורן ואמר לפני ההצבעה במליאה כי שרי הממשלה משקרים. “אתם פשוט מרמים את הציבור”, אמר לפיד, “סגן שר הבריאות יואב קיש עמד פה במליאה ושיקר כשאמר שהחוק הזה יקודם בתוך חודשיים. הדרך היחידה לאשר את החוק הזה הוא להעביר את הממשלה הרעה הזו מהעולם”.

למה אתה חושב שאני לא ראוי להיות אבא?

לפני ההצבעה פנה ח”כ עידן רול אל חברי כחול לבן מעל בימת הכנסת: הכנסת: “התחייבתם לשוויון זכויות מלא לקהילה, תעשו לנו טובה – או שתעמדו במילה שלכם ותעניקו שוויון זכויות מלא בחוק, או שאתם נגד הקהילה”, אמר רול והוסיף: “כל מי שמצביע נגד חוק הפונדקאות בגלל פוליטיקה קטנה, תבינו את המשמעות. אתם שוללים לעשרות אלפי זוגות את הזכות להיות הורים. בני גנץ, לך יש ארבעה ילדים – עבורי זה היה עולה שני מיליון שקלים. להביא אותם לעולם בהליך פונדקאות בחו”ל. מיקי חימוביץ, לך יש שני ילדים – זה מיליון שקלים עבור זוג גאה. עומר ינקלביץ, לך יש חמישה ילדים – זה שניים וחצי מיליון שקל. וזה בלי לדבר על כך שאתם שולחים אותנו לעשות את הדבר הכי אינטימי וגדול בחיים שלנו בצורה זרה, קשה ומורכבת – ובארץ זרה”.

“יש לי חדשות בשבילכם: אנחנו הרבה יותר מנטיית המין שלנו”, אמר ח”כ יוראי להב הרצנו במליאת הכנסת, “יש לנו חלומות, ויש לנו שאיפות. אנחנו אנשי מרכז, אנשי ימין וגם אנשי שמאל. יש בינינו ערבים, חילונים ודתיים. אנחנו הבן שלך, והבת של השכן, אנחנו הקהילה הגאה. אם תצבוט אותנו אנחנו נכאב, אם תדגדג אותנו אנחנו נצחק, אם תשכחו לשים מסיכה לידינו – גם אנחנו נדבק ואם תשללו מאיתנו את הזכויות שלנו – אנחנו נלחם. בתוך הקואליציה הנוכחית יש 302 ילדים. אבל מאיפה אתם – חברי הקואליציה – שואבים את הסמכות המוסרית להחליט עבורי – ולהחליט לעוד מאות אלפי אזרחים ישראלים שאנחנו לא ראויים להיות הורים במדינת ישראל. אני רוצה לשאול את בני גנץ – שהסתכל לי בלבן של העיניים והבטיח לי שיביא שוויון זכויות לקהילה הגאה, שאני אהיה אבא – הבטיח ושיקר. בני, למה אתה חושב שאני לא ראוי להיות אבא? איך אתה מסתכל לארבעת הילדים שלך בעיניים? איך אתה מסתכל על עצמך בראי בבוקר? אתה יושב במליאה הזאת מכוח הקולות של חברי הקהילה הגאה, אותה קהילה שעכשיו אתה מבקש לשלול מחבריה את הזכויות הכי בסיסיות שיש”.

עוד בנושא:  רשימה קווירית למועצת העיר ת"א

לשחק בחיים שלנו מטעמים פוליטיים קטנוניים

יושב ראש עמותת אבות גאים עוז פרבין: “ושוב הריטואל הקבוע: חוק הפונדקאות עולה להצבעה, הממשלה מבקשת עוד זמן “ללמוד” את החוק, החוק נופל וחוזר חלילה. אז הפעם 29 בעד ו- 47 חברי כנסת שממשיכים למרוח זמן, להמשיך עם האפליה, להמשיך לשחק בחיים שלנו מטעמים פוליטיים קטנוניים, להתעקש שאנחנו אזרחים סוג ב’ ושלמעשה אנו לא ראויים לילדים. לשמחתנו נרשמה קואליציית הצבעה של הנציגים הגאים בכנסת שהצביעו בעד הצעת החוק – האבות הגאים מהקואליציה, השר אמיר אוחנה, השר איציק שמולי וח”כ איתן גינזבורג הצביעו בעד החוק, יחד עם חברי הכנסת מהאופוזיציה ח”כ עידן רול וח”כ יוראי להב הרצנו. לצערנו, למרות זאת, הגורמים החשוכים ו”מבטיחי ההבטחות השווא” הביאו לכך שגם הפעם לא הסתיימה סאגת האפלייה הבוטה הזו. את המאבק הזה נמשיך בכל הכוח עד שננצח!”.

מנכ”ל האגודה למען הלהט”ב, אוהד חזקי: “אחרי שלושה קמפיינים בהם הבטיחו לנו זכויות מעל כל במה – כחול לבן והליכוד, צפצפו היום על מאות אלפי חברי הקהילה הגאה שבסך הכל ביקשו את הזכות הבסיסית להקים משפחה, כפי שהורה בג”צ. זו בושה גדולה עבור כל חברי הכנסת שהפרו את הבטחתם. לא נותר לנו אלא לומר שבמבחן הפרלמנטרי הראשון בנושא זכויות להט”ב בכנסת ה-23, כל אחת משתי הסיעות קיבלה ציון אפס אחד גדול. אנו רושמות ורושמים לפנינו את התחייבותו של שר המשפטים אבי ניסנקורן לתקן את האפליה בחוק ממשלתי עד סוף שנת 2020. לא ברור מדוע היה דחוף להפיל הצעת חוק אם במילא הכוונה היא לקדם את הנושא בחקיקה”.

בחודש פברואר, במסגרת דיון בעתירה שהגישו איתי ויואב פנקס-ארד באמצעות עמותת “אבות גאים” ועורך הדין חגי קלעי נגד חוק הפונדקאות, קבע בג”צ פה אחד כי יש לאפשר לזוגות חד-מיניים ולגברים יחידים להביא ילדים בהליך פונדקאות, והעניק למדינה פרק זמן של שנה לתקן את החוק. נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים חנן מלצר, ניל הנדל, יצחק עמית ועוזי פוגלמן קבעו כי “החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה ‘חשודה’, המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן