fbpx

המשפחות הגאות ליועץ המשפטי לממשלה: תקשיב לצדק, לא לפוליטיקאים

לקראת דיונים בבג"צ בנושאי הוראות להט"בית, פנתה האגודה למען הלהט"ב ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה: "חסוך לנו את המאבק. שנה את מדיניות המדינה כלפי משפחות להט"ביות"
מנדלבליט
היועת המשפטי לממשלה עמיחי מנדלבליט | צילום מסך יוטיוב ערוץ הכנסת

בשנים האחרונות נדרשים בתי המשפט בישראל לדון פעם אחר פעם בהורות להט”בית על גווניה השונים. שאלות של אימוץ, פונדקאות והורות משותפת מגיעות בזו אחר זו אל הערכאות השונות, מאתגרות את השופטים ויוצרות מציאות חדשה להורים ומשפחות להט”ביות.

אך למרות המציאות החדשה שמכתיב בית המשפט העליון, משפחות להט”ביות ממשיכות להתמודד עם עמדתה של פרקליטות המדינה, שמתנגדת פעם אחר פעם לכל התקדמות המיטיבה עם המשפחות הלהט”ביות, ובוחרת לרצות את הגורמים הפוליטיים במקום למלא את תפקידה ולדאוג למדיניות שוויונית שתסיים אחת ולתמיד את הפגיעה המתמשכת במשפחות הקהילה הגאה.

וכך, בכל דרישה של בית המשפט לעמדתה של המדינה, בוחרת המדינה להציע הליכים המקשים על הסדרה בחוק של משפחות גאות, ומאלצת את המשפחות הגאות פעם אחר פעם לקיים הליכים יקרים, ארוכים ומסובכים, כדי לזכות בהכרה, שגם אז היא אינה ודאית.

לקראת דיון בבג”צ ביום רביעי הקרוב (17.5), בנוגע להליך המשפטי אותו עוברים הורים חד-מיניים לעומת הורים הטרוסקסואלים לילדים מתרומת זרע בארץ, החליטו האגודה למען הלהט”ב ועו”ד חגי קלעי, הפועלים לתיקון האפליה בשנים האחרונות, לצאת במכתב ממוקד ליועמ”ש, עו”ד מנדלביט, בבקשה לפעול על פי הצדק ולא לפי לחצים פוליטיים כפי שקורה היום.

“אנחנו פונות למנדלבליט בטענה שבכל המקרים הללו עמדת המדינה היא להתנגד משיקולים פוליטיים שרק מכבידים על המערכת ומסמנים להט”בים כחשודים”, הסבירה חן אריאלי, יו”ר האגודה למען הלהט”ב, “הפרקליטות כיום משרתת את תפיסת העולם הצרה של ההלך הפוליטי ולא של גלגלי הצדק. אחריותו של היועמ”ש היא לא להיות שליחם של אנשי הקיצון הפוליטיים בממשלה, אלא דווקא לוודא שלא ייכנסו שיקולים פוליטיים לתוך מערכת המשפט”.

בין הנושאים הממתינים למדיניותו של היועה”מ ניתן למצוא את ההחלטה על מועד התחולה של צו הורות, רישום הורות של בנות זוג בנות אותו המין על יסוד הצהרתן, הנפקת תעודות לידה הנושאות את שמות שני ההורים לבנות זוג בנות אותו המין, לבני זוג בני אותו המין שאחד מהם הוא גבר טרנסג’נדר שילד את הילד, ולבני זוג בני אותו המין שעברו הליך של אימוץ.

“לך, ולך בלבד, הסמכות לקבוע את מדיניות המדינה”

“לצד הגאווה הרבה בשינוי החברתי והמשפטי שהביא להכרה נרחבת בזכות לחיי משפחה, מתברר בשנים האחרונות כי המשפחה הלהט”בית חשופה בצורה משמעותית ביותר לסיכונים שהמשפחה ההטרוסקסואלית אינה חשופה להם”, נכתב במכתב ששיגרה האגודה למען הלהט”ב ללשכתו של היועה”מ, “סיכונים אלו מקורם אינו בחוק, או בהכרעה של הרשות המחוקקת. מקורם אף אינו בהחלטה המצויה בסמכות של שרה או שר. מקורם של סיכונים אלו במדיניות פרקליטות המדינה, שאתה עומד בראשה, ולך סמכות בלעדית לייתר אותם על ידי שינוי המדיניות.

עוד בנושא:  בג"ץ קבע פה אחד: על המדינה לרשום זוגות נשים כאמהות בתעודות הלידה של ילדיהן המשותפים

הסיכון האמור למשפחה הלהט”בית מתאפיין בשלושה – עלות גבוהה, אי אמון, וחוסר ודאות. על מנת לתת תוקף משפטי להורות להט”בית, על פי שיטתך כפי שהיא מוצאת ביטוי בהליכים בפני כל הערכאות המשפטיות, נדרשת המשפחה הלהט”בית לעבור הליך משפטי יקר, שעלותו כיום עשרות אלפי שקלים. במסגרת הליך זה נדרשים ההורים הלהט”בים לחשוף בפני פקידי ממשלה מידע פרטי ואישי, בעוד שהורים הטרוסקסואלים נדרשים להצהיר על הורות בלבד על מנת להירשם כהורים, ללא מסירת מידע אישי כלשהו בדבר טיב הזוגיות. ולבסוף, גם לאחר השלמת ההליך, למשפחות רבות אין מענה מלא (למשל, למי שמצויים בהורות משותפת בה יותר משני הורים). אלפי משפחות אחרות סובלות מחוסר ודאות ומחוסר הסדרה של מעמדם הזוגי וההורי, בשל המורכבות הרבה של ההסדרה המשפטית, כמו גם חוסר הכרות עם אפשרות זו, שמובילים לאי ביצוע הליך כלשהו של הסדרה משפטית של מערכת היחסים המשפחתית.

בימים אלו ממש, ישנם מאות הליכים בכל הערכאות בקשר עם הכרה במשפחות להט”ביות. בכל ההליכים הללו לך, ולך בלבד, הסמכות לקבוע את מדיניות המדינה, כפי שתובא בפני בית המשפט.

השבוע הקרוב הוא שבוע משמעותי ביותר. בשבוע זה יובאו לדיון, בפניך, בבית המשפט העליון וביתר בתי המשפט (שם תיוצג על ידי פרקליטים ממחלקות הפרקליטות השונות), כמעט כל הסוגיות הנוגעות להורות להט”בית שהוזכרו לעיל. בידיך היכולת לסיים עכשיו ומיד את הפגיעה המתמשכת במשפחות הקהילה הגאה. אנו מקוות ומבקשות שתעשה כן ולא נדרש להמשיך לנהל מאבק משפטי וציבורי זה, שמכביד על משאבי הציבור, על משאבי קהילת הלהט”ב וכן על משאבי פרקליטות המדינה עצמה.

אנו פונות אליך היום בבקשה שאתה עצמך תתקן את מדיניותה של פרקליטות המדינה. אנו סבורות שעליך באופן אישי מוטלת החובה, מכוח תפקידך הציבורי הראשון במעלה, להגשים את הזכות לשוויון והזכות לחיי משפחה של חברי וחברות קהילת הלהט”ב. אנו סבורות שהמדיניות הנוכחית של פרקליטות המדינה, שבוחרת להעדיף מדיניות פוגענית ומפלה על פני מדיניות שוויונית ומקיימת, היא מדיניות שגויה, שחוטאת לתפקידיה של פרקליטות המדינה ולאמון שניתן לה על ידי כלל הציבור, לרבות מאות אלפי חברי וחברי הקהילה הלהט”בית”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן