fbpx

המציאות המורכבת של המשפחה החדשה

משפחה להט"בית היא ברכה שיש בצידה לא מעט אתגרים משפטיים. עו"ד פרופ' אברהם מוזס-כרמל, מהמומחים הגדולים בתחום, מסביר מדוע חשוב להיעזר במי שמכיר את הסיטואציות הייחודיות | שחר בן-פורת
כרמל2
עו”ד פרופ’ אברהם מוזס-כרמל | צילום: תמי בר-שי

אחת ההתפתחויות שעוברת הקהילה במהלך השנים היא העלייה הגוברת במספרן של המשפחות הלהט”ביות. משפחות אלה הופכות להיות יותר ויותר מוכרות בנוף הישראלי – ובהתאם גדל מספרם של האתגרים המשפטיים איתם צריכים להתמודד זוגות חד-מיניים. החל מהליכים והסכמים העוסקים בליבת קיומו של התא המשפחתי בשלבי המיסוד שלו, כגון הסכמי חיים משותפים, הסכמי הורות משותפת או הסכמי ממון; דרך הרחבת המשפחה בהליכים שונים, כולל אימוץ, צווי הורות ופונדקאות; וכלה בסוגיות הנוגעות לפרידה, משמורת ילדים, מזונות קטינים, מזונות בן/בת זוג, חלוקת רכוש, פירוק שיתוף בנכסים וירושה.

“למרות שאנו עדים בשנים האחרונות לעלייה מבורכת בהכרה בזכויותיהם של בני זוג חד-מיניים בישראל, הן בחקיקה ובתקינה והן בפסיקה, מצבן המשפטי של משפחות בקהילת הלהט”ב עודנו מורכב מאוד ביחס למשפחות הטרוסקסואליות”, אומר עו”ד פרופ’ אברהם מוזס-כרמל. “גם הליכים משפטיים ‘פשוטים’ לכאורה עלולים להיות מורכבים שבעתיים, כאשר מדובר בזוגות חד-מיניים. פעמים רבות הצדדים אף נדרשים להיכנס לתקדימים משפטיים, המציפים בפני הערכאות שאלות משפטיות – מוסריות – חברתיות – כלכליות אשר טרם זכו למענה הולם בפסיקה. במקרים רבים התיקים הללו אף דורשים מבני הזוג הגעה לדיונים בערכאות הגבוהות ביותר בישראל, לרבות בית המשפט העליון ובג”צ”.

מומחה לאתגרים המשפטיים הייחודיים

עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל מחזיק בחמישה תוארים אקדמיים, הכוללים דוקטור במשפטים ודוקטור בפילוסופיה ובניהול ויישוב סכסוכים. הוא מנהל בארצות הברית עשרות עבודות מחקר של דוקטורנטים והוא עמית מחקר בכיר במכון ליישוב סכסוכים. יש לו יותר מ-30 שנה של ניסיון אקדמי ומשפטי בניהול ויישוב סכסוכים.

במקביל משמש עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל בעלים של משרד לעריכת דין הנושא את שמו. הוא המנהל האקדמאי של בית הספר לגישור של האגודה למען זכויות הלהט”ב בישראל, והוא נמנה על מקימי מרכז הגישור באגודה, המסייע לזוגות ולמשפחות חד-מיניות לפתור סכסוכים משפטיים בדרכי פשרה והסכמה.

המשרד בראשותו מקיים הרצאות וכנסים בנושאים משפטיים הקשורים לקהילת הלהט”ב, מלווה הליכי חקיקה מול משרדי ממשלה, משתתף בפאנלים מקצועיים בתחום מול אכסניות שונות, ומעורב באופן רחב היקף בפוליטיקה המגדרית בישראל. “אני רואה בטיפול במשפחה הלהט”בית שליחות, יותר מאשר מקצוע”, הוא אומר. “לעזור ליצור את התא המשפחתי, לעזור לשמור על יציבותו, ולאפשר את המסגרות בהן תא זה יכול לשגשג ולפרוח”.

הפעילות של עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל מכוונת הן לזוגות ולמשפחות להט”ביות והן לעורכי דין ומגשרים המייצגים זוגות ומשפחות להט”ביות, הזקוקים למומחה המעורה בסוגיות הייחודיות המאפיינות תא משפחתי להט”בי. “משפחה להט”בית יכולה, לדוגמה, להיות מורכבת משלושה הורים, והאינטרקציה ביניהם יכולה להשתנות ממשפחה למשפחה, מבנה שיש להסדיר מבחינה משפטית. במקביל, רק אחד מההורים הוא הורה ביולוגי, עובדה המחייבת הסדרה באמצעות צו הורות”.

נסיבות המציאות יוצרות מצבים משפטיים שונים. “היה לי לקוח שהביא ילד לעולם עם בן זוגו. השניים התגרשו, והאב הביולוגי ניסה לשלול ממנו את הזכויות ההוריות. אם היה צו הורות מלכתחילה, כל זה היה יכול להסתדר הרבה יותר בקלות”.

בהתאם, פעילותו של עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל עוסקת בכל הטווח שנע בין עריכת הסכמי חיים משותפים והסכמי ממון, לבין ניהול הליכים משפטיים הנוגעים לעניינם של קטינים, ייצוג זוגות חד-מיניים בהליכים מול רשויות המדינה וגופים פרטיים, והסדרת מעמד בן זוג זר בקרב בני הקהילה הגאה.

לתת את הייעוץ וההכוונה המתאימים

מרכז הגישור, שהוקם באחרונה במסגרת פעילות האגודה, הוא מיזם בעלי חשיבות רבה. עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל מספר כי עד כה שמונה מגשרים עברו הכשרה במרכז, במטרה לקבל כלים שיעזרו להם בעבודה עם להט”בים. “כולם מגשרים מאוד ידועים, שאינם בהכרח חלק מהקהילה, אשר רצו להעמיק בבעיות הייחודיות המאפיינות את הקהילה”. עו”ד פרופ’ מוזס-כרמל רוצה לראות את הפעילות הזו גדלה, כך שיותר ויותר מגשרים יעברו את ההכשרה החשובה הזו. זאת בצד הפעילות הכוללת של המערך המשפטי באגודה, המשלב בין ייעוץ משפטי לבין ייעוץ סוציאלי, בעת הצורך, כדי לתת את מלוא הייעוץ וההכוונה.


03-5096000, 050-9494077 |  mozescarmel@gmail.com.

 

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן