fbpx

החיילת הטרנסג’נדרית שהפכה לאויבת המדינה – סיפורה של צ’לסי מנינג

הסרט התיעודי "XY צ'לסי" מציג את סיפורה המרתק של צ'לסי מנינג, חיילת טרנסג'נדרית שישבה בכלא האמריקאי בעוון ריגול, ואת הקשיים איתם התמודדה בניסיון לחזור לחיים לאחר השחרור | אם בטעות פספסתם אותו, זה הזמן לצפות בו ב-yes
Chelsea
צילום: יח”צ

למי שלא צפה בסרט התיעודי “XY צ’לסי” בפסטיבל דוקאביב, יש עכשיו הזדמנות מצוינת לצפות בו ב”Yes דוקו” וב-“Yes VOD”.

“XY צ’לסי” הוא סיפורה המרתק של צ’לסי מנינג, חיילת טרנסג’נדרית שישבה בכלא האמריקאי בעוון ריגול.

צ’לסי נולדה בשם ברדלי, לשני הורים אלכוהוליסטים. לאחר שנזרקה מביתה עקב נטייתה המינית, החליטה מנינג להתגייס לצבא ארה”ב.

בשירותה כמש”ק מודיעין במהלך המלחמה בעירק, נחשפה מנינג למסמכים וסרטונים סודיים שזעזעו אותה, ובמטרה לחשוף אותם לציבור החליטה להדליפם לאתר ויקיליקס. 750,000 המסמכים המסווגים שהדליפה כללו עדות לעינויים שבוצעו באסירים, ולמעשי רצח של אלפי אזרחים שלא דווחו. באחד הסרטונים שהודלף ומוצג בסרט, רואים בבירור ירי ממוקד באזרחים ועיתונאים שנקלעו במקרה לרחוב בשעת לחימה ואינם נושאים נשק.

מנינג נעצרה ב-2010, נשפטה ונידונה ל-35 שנות מאסר בעוון ריגול וגניבת מסמכים. יום לאחר מתן גזר הדין פרסמה מנינג הצהרה שבה הזדהתה כאישה טרנסג’נדרית בשם צ’לסי מנינג, וסיפרה על רצונה לעבור טיפול הורמונלי להתאמה מגדרית.

על אף ההצהרה הזו נכלאה צ’לסי בכלא של גברים. רק לאחר שתבעה את המדינה וזכתה בתביעה, החלה צ’לסי לקבל את ההורמונים ולעבור את התהליך בכלא. שהותה בכלא לוותה בקשיים רבים ופעמיים אף ניסתה להתאבד.

לאחר שבע שנים בכלא, זכתה צ’לסי ב-2017 בקיצור עונשה (ללא חנינה) מהנשיא אובמה, ושוחררה מהכלא.


הסרט מלווה את מנינג מרגע יציאתה מהכלא וחזרתה לחיים האמיתיים. הוא מצייר את דמותה יוצאת הדופן של מנינג, שלמרות קשיים אדירים מתעקשת להמשיך להשמיע את קולה בעולם.

בעודה מנסה למצוא את מקומה בחיים מחוץ לסורגים נתקלת מנינג בעוינות עמוקה כלפיה כטרנסג’נדרית וכמי שנחשבת לבוגדת בארצה. ומנגד – יש הרואים בה דמות היסטורית וגיבורה חושפת שחיתויות. היא מרבה להתראיין בטלוויזיה ובעיתונות האמריקאית, החל מראיון בתוכנית “נייטליין” וכתבת שער ב”ניו יורקר” ועד לכתבת אופנה במגזין “ווג”.

ב-2018, שנה בלבד לאחר שחרורה, ניסתה מנינג להתמודד לסנאט מטעם מדינת מרילנד. במהלך הקמפיין היא עשתה טעות גורלית שערערה את מצבה הנפשי, ופרשה לבסוף מהמירוץ. ואם חשבתם שזה הסוף אז טעיתם. ב-2019 נכלאה מנינג פעמיים בגין ביזיון בית המשפט, בשל סירובה להעיד בפני חבר מושבעים החוקר את אתר ויקיליקס ומייסדו ג’וליאן אסנג’.

עוד בנושא:  צובעות את העולם - סדרת חוברות צביעה על נשים פורצות דרך

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן