fbpx

בחירות 2019 – איך זה יסתיים?

השנה הסתיימה, החגים עברו וממשלה עדיין אין. לאחר שבנימין נתניהו לא הצליח להקים ממשלה עובר המנדט לבני גנץ - מה התרחישים הקיימים, מהן האפשרויות שטובות לקהילה הגאה והאם נמצא את עצמנו בסבב בחירות שלישי?
ביביגנץמנדט
צילום מסך | פייסבוק

הזירה הפוליטית של סוף שנת 2019 היא זירה די מבולבלת. גם כשמצליחים לעקוב אחריה ולהתעדכן היא מצליחה להתבלבל מחדש תוך כמה ימים. אז איך ביבי לא הפסיד כשגם לא ניצח? מה הקטע עם ליברמן? מה הסיכוי שיהיו עוד פעם בחירות? ומה התרחישים המיטיבים ביותר עם הקהילה הגאה? בואו נעשה קצת סדר.

תוצאות הבחירות סבב ב’ ( בסוגריים תוצאות הבחירות בסבב א’) האחרונות הן:

כחול לבן – 33 (35)

דמויות מרכזיות: בני גנץ, יאיר לפיד, משה יעלון וגבי אשכנזי.
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: זהורית שורק, עידן רול ויוראי להב הרצנו (שלא נבחרו בכנסת הזאת), איתן גינזבורג ויעל גרמן.
קצת על המפלגה: מפלגת מרכז המורכבת ממפלגת יש עתיד (יאיר לפיד), חוסן לישראל (גנץ) ומפלגת תל”ם (בוגי יעלון). כוללת אנשי מרכז, ימין ושמאל ומובילה בעיקר קו “מרכז” ממלכתי ומאחד. הבטיחה בבחירות- לא לשבת עם נתניהו, “ממשלת אחדות חילונית” שמורכבת מכחול לבן, הליכוד, ליברמן והעבודה ושלל תוכניות עבודה ורפורמות למלחמה בשחיתות ואיחוי והבראת החברה והמדינה.
המפלגה והקהילה: ידועה בתמיכתה הגורפת ועשייתה הרבה למען המאבק הגאה ובכנסת הקודמת הצליחה להכניס מספר שיא של שלושה חברי כנסת הומואים. המפלגה גם בעלת מטה גאה גדול ומשמעותי ומצע גאה מפורט. בסקר שנערך לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21 התברר שרוב חברי הקהילה שענו לסקר תומכיםות במפלגה.

הליכוד – 32 (35)

דמויות מרכזיות: בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין, גלעד ארדן וישראל כ”ץ.
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: אמיר אוחנה ושרן השכל (היחידים מהמפלגה שקיבלו ציון חיובי במדד הגאה של החזית הגאה)
קצת על המפלגה: מפלגת השלטון ב-10 השנים האחרונות. בבחירות האחרונות התבטאה בעיקר סביב נושאי “המשילות”, הכלכלה החופשית והריבונות. תומכת בריסון שלטון בג”צ והפרקליטות ובחסינות לרה”מ, עיתונות מגוונת, סיפוח בקעת הירדן, מלחמה בוועדי העובדים הגדולים, כלכלה ליברלית, פיתוח יהודה ושומרון והגולן. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לא פרסמה מצע.
המפלגה והקהילה: במהלך ממשלת המעבר האחרונה מינתה שר גאה ראשון- אמיר אוחנה. חוץ מהעברת מס’ תקנות ממשלתיות ותקציביות בין השנים 2015-2019 המפלגה ושותפותיה סיכלו 40 הצעות חוק למען הקהילה הגאה ולא העבירו אף חוק פרו- להט”בי אחד. מפעילה תא גאה גדול ומשמעותי בשם גאווה בליכוד.

הרשימה הערבית המשותפת – 13 (10 בנפרד)

דמויות מרכזיות: איימן עודה ואחמד טיבי
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: דב חנין- בעבר.
קצת על המפלגה: איחוד של ארבע מפלגות ערביות (בל”ד, חד”ש ורע”ם-תע”ל) לרשימה ערבית אחת גדולה. מורכבת ממפלגות “רכות” יותר שמורכבות גם מאנשי שמאל יהודים כמו חד”ש ומפלגות ימין ערביות כמו – בל”ד. תומכת ב”סיום הכיבוש” והקמת מדינה פלסטינית, שוויון אזרחי למיעוט הערבי, שיפור תשתיות ליישובים ערביים וביטול חוק הלאום.
המפלגה והקהילה: בתוך הרשימה רק מפלגת חד”ש תומכת ומקדמת נושאים שקשורים לקהילה הגאה. כל שאר הפלגות שוללות או לא עוסקות בתחום. ח”כ לשעבר דב חנין (שלא התמודד בבחירות האחרונות) ידוע כפעיל ותומך משמעותי למען הקהילה הגאה ואף נבחר במקום הרביעי ב”מדד הגאה” של החזית הגאה.

ש”ס – 9 (8)

דמויות מרכזיות: אריה דרעי
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: אין
מפלגה חרדית שמורכבת ומיועדת לחרדים ושומרי מסורת מבני עדות המזרח. מנהיגה הרוחני האגדי הוא הרב עובדיה יוסף ז”ל. חברה נאמנה בברית עם רה”מ בנימין נתניהו. תומכת בהגברת ההשפעה והמעורבות הדתית בחיים האזרחיים, בהחזרת קצבאות הילדים ובמדיניות חברתית ובעשייה למען המגזר החרדי בישראל.
המפלגה והקהילה: המפלגה שוללת מהיסוד ואף נלחמת בזירה המקומית והפרלמנטרית בקהילה הגאה ובמאבקה (ואף בשוויון נשים).

ישראל ביתנו – 8 (5)

דמויות מרכזיות: אביגדור ליברמן, אלי אבידר
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: קשה להגיד.
קצת על המפלגה: מפלגת ימין בראשות ובדמות אביגדור ליברמן שפונה בעיקר למגזר הרוסי. תומכת במדיניות ימין שמרנית אך מצד שני בסדר יום חילוני (באופן אקטיבי ומובהק בבחירות האחרונות). ישבה ברוב ממשלות נתניהו אך בבחירות הקרובות רצה בקו לעומתי אליו לאחר שלא נכנסה לממשלתו בבחירות סבב א’ וגרמה לכשלונו. המפלגה הפכה ל”לשון מאזניים” והתחייבה לשבת רק בממשלה שתורכב מהליכוד וכחול לבן.
המפלגה והקהילה: חוץ מתמיכה בנישואין אזרחיים, המפלגה לא נקטה שום מדיניות שקשורה לזכויות להט”ב ואף הצביעה לעתים תכופות נגד הצעות חוק פרו להט”ביות אך בבחירות האחרונות חל מפנה כשלפי ח”כ אלי אבידר יוקם בקרוב תא גאה במפלגה וכי המפלגה תתמוך במאבק הגאה.

יהדות התורה – 8 (8)

דמויות מרכזיות: יעקב ליצמן, משה גפני.
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: אין
קצת על המפלגה: רשימה חרדית שמורכבת משתי מפלגות חרדיות: דגל התורה ואגודת ישראל. פונה בעיקר לחרדים אשכנזים. חברה נאמנה בברית עם רה”מ בנימין נתניהו. כמו ש”ס, תומכת בהגברת ההשפעה והמעורבות הדתית בחיים האזרחיים וובעשייה למען המגזר החרדי בישראל.
המפלגה והקהילה: המפלגה שוללת מהיסוד ואף נלחמת בזירה המקומית והפרלמנטרית בקהילה הגאה ובמאבקה (ואף בשוויון נשים).

“ימינה” בראשות איילת שקד – 7 (5)

דמויות מרכזיות: איילת שקד, נפתלי בנט, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ’.
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: אין
הרשימה מורכבת למעשה מארבע מפלגות: הימין החדש (בנט שקד) הבית היהודי (פרץ) ותקומה (סמוטריץ’). רשימת ימין שהורכבה כאיחוד של המפלגות “שמימין לליכוד” לצורך ריצה משותפת בבחירות הקרובות. מפלגת ימין במלוא מובן המילה – תומכת בהחלת ריבונות על יהודה ושומרון ופיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון, ריסון מערכות המשפט, מדיניות ביטחון וסדר יום שמרני ודתי בכלל. תומכת במתן חסינות לנתניהו ושותפה פוליטית נאמנה שלו.
המפלגה והקהילה: אין צורך להכביר במילים על סמוטריץ’ מארגן מצעד הבהמות מול מצעד הגאווה ומגדולי הלהט”בפובים שהיו בכנסת ורפי פרץ שר החינוך שהתבטא בראיון לדנה וייס שביצע טיפולי המרה בעברו. מפלגותיהם בתוך “ימינה” שוללות את הקהילה ואף לוקחות חלק אקטיבי במאבק נגדה. מצד שני, איילת שקד ובנט התבטאו לעתים בעד צעדים מסוייגים שיכולים להיטיב עם הקהילה (כמו פונדקאות אלטרואיסטית) אך הם רחוקים מלהיות ידידי הקהילה.

עוד בנושא:  תיקון היסטורי: הכנסת תכיר בבני זוג של נופלים להט"בים כאלמני צה"ל
העבודה-גשר – 6 (6)

דמויות מרכזיות: עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: איציק שמולי, רויטל סוויד, מירב מיכאלי וכרמן אלמקייס
קצת על המפלגה: רשימה שמורכבת משתי מפלגות – מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ ומפלגת גשר בראשות אורלי לוי אבקסיס.
רשימת שמאל סוציאל דמוקרטית שדוגלת בסדר יום חברתי של שוויון וצדק. בעלת בעיקר אג’נדה חברתית- כלכלית שעוסקת בדיור, בריאות, חינוך לכל ובחיזוק הפריפריה והשכבות החלשות.בבחירות האחרונות שללו כניסה לממשלת ימין בראשות נתניהו.
המפלגה והקהילה: המפלגה הייתה בעבר ממובילות המאבק הגאה. שבעה מתוך עשרת חברי הכנסת שנבחרו לעשירייה הראשונה במדד הגאה של החזית הגאה היו חלק מהמפלגה בכנסת ה-20. בפריימריז האחרונים נבחר איציק שמולי הגאה במקום הראשון בדירוג הארצי. הרשימה הציגה מצע גאה מרשים ומפורט ומפעילה תא גאה גדול ומשמעותי.

המחנה הדמוקרטי – 5 (4)

דמויות מרכזיות: ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק.
דמויות גאות ופרו להט”ביות מובילות: ניצן הורוביץ, סתיו שפיר, מיכל רוזין, תמר זנדברג.
קצת על המפלגה: רשימה שמורכבת משלוש מפלגות – מפלגת מרצ בראשות ניצן הורוביץ, ישראל דמוקרטית בראשות אהוד ברק והתנועה הירוקה בראשות סתיו שפיר. רשימת שמאל- שמאל סוציאל דמוקרטית שדוגלת בשתי מדינות לשני עמים, שוויון אזרחי מלא, שותפות יהודית- ערבית, כלכלה חברתית, קידום אג’נדה סביבתית ירוקה וביטול חוק הלאום. שוללת כניסה לקואליציה עם מפלגות ימין ולכן ברוב שנותיה נמניתה עם האופוזיציה.
המפלגה והקהילה: מפלגת מרצ נחשבת חלוצה ופורצת דרך ביחס לקהילה הגאה. ראשוני הפעילים והפעילות שדחפו לשוויון גאה באו מהמפלגה, ראשת המפלגה הראשונה שולמית אלוני חתומה על ההישג לביטול חוק איסור משכב זכר, חברי הכנסת ונבחרי הציבור הראשונים שנמנים מהקהילה הגאה רצו במסגרת המפלגה וח”כ מירל רוזין נבחרה במקום הראשון במדד הגאה של החזית הגאה בכנסת ה-20 ויו”ר המפלגה ניצן הורוביץ הוא הלהט”ב הראשון בראשות מפלגה. המפלגה הציעה מצע גאה מפורט וקמפיין גאה משמעותי ועדיין נמנית כמובילה ביחס לחברי הקהילה (למרות שמאז הודבק הפער).

ממשלת אחדות או בחירות שלישיות?

כדי להרכיב קואליציה ולהקים ממשלה יש צורך ב-61 חברי כנסת שיהיו תחת “מחנה אחד”. לרוב המחנות הפוליטיים הן מפלגות ימין וחרדים כמחנה ומפלגות שמאל, מרכז (בתמיכה של הח”כ הערבים) כמחנה שני. למרות שמפלגתו של גנץ היא המפלגה הגדולה ביותר, לנתניהו יש “בלוק” של מפלגות שהתחייבו לעת עתה להכנס ביחד לכל ממשלה אך ורק יחדיו.

לפי התוצאות הבחירות ולפי הבטחות המפלגות, אלו ה”מחנות”:

“הבלוק” – מחנה הממליצים על נתניהו – הליכוד (32), שס (9), יהדות התורה (7), ימינה (7) – סה”כ- 55 ממליצים.

ממליצי גנץ – כחול לבן (33 מנדטים), העבודה (6 מנדטים), המחנה הדמוקרטי (5 מנדטים), חלק מהרשימה הערבית המשותפת (10 מתוך 13) – סה”כ: 54 ממליצים.

הצהירו כי יצטרפו רק לממשלת אחדות של כחול לבן והליכוד – 8 חברי הכנסת של מפלגת ישראל ביתנו (8 מנדטים) ולא המליצו על אף אחד – 3 מחברי הרשימה המשותפת חברי מפלגת בל”ד.

בהיוודע תוצאות הבחירות, נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד שלפי דעתו ובהתאם להמלצת הסיעות בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה. לאחר הבחירות האחרונות הטיל הנשיא ריבלין על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה – נתניהו לא עמד במשימה ובימים האחרונים החזיר את המנדט לנשיא, שהעביר אותו לבני גנץ.

בבחירות האחרונות אף מחנה לא השיג רוב להקמת קואליציה, לכן, אלו האפשרויות:

ממשלת אחדות – כחול לבן- הליכוד- ליברמן ורוטציה 
סיכוי- נמוך לעת עתה.
כל עוד נתניהו מתבצר בתפקידו כראש ממשלה וכיו”ר הליכוד- כחול לבן לא תוכל להצטרף לקואליציה עקב כך שהדבר יגרור להפרת הבטחת הבחירות המשמעותית שלה- לא לשבת עם נתניהו. בנוסף, חוסר רצונו של נתניהו והליכוד להכנס לממשלה ללא חברי “הבלוק” הופכים את המשוואה לחסרת סיכוי. למרות, שימים יגידו.
האם זה טוב לקהילה הגאה? טוב מאוד. ממשלה עם גורמים חילוניים בלבד ובלי קיצוניים יכולה לחוקק חוקים למען הקהילה הגאה.

ממשלת ימין בראשות נתניהו עם ליברמן
סיכוי- אפסי
אם ליברמן יפר את הבטחת הבחירות שלו ויצטרף ל”בלוק”, ניתן יהיה להרכיב קואליציה של 63 חברי כנסת. ליברמן הבהיר ואף הוכיח שאין בכוונתו לעשות כך.
האם זה טוב לקהילה הגאה? לא. אין סיכוי לחקיקה להט”בית בממשלה כזאת.

ממשלת ליכוד, ימינה, חרדים, ליברמן וכחול לבן.
סיכוי- אפסי
ממשלה כזאת אומרת שבני גנץ ויאיר לפיד יפרו את הבטחת הבחירות המרכזית שלה והסיבה המרכזית להקמת כחול לבן. ההסתברות לכך כמעט לא קיימת.
האם זה טוב לקהילה הגאה? לא. אין רוב לחקיקה להט”בית בממשלה כזאת.

בחירות שלישיות
סיכוי – בינוני לעת עתה.
בפוליטיקה, אי אפשר להגיד אי אפשר. כבר היו רשימות שהפרו הבטחות בחירות מרכזיות (כמו אבי גבאי שתמך בכניסה לממשלת ימין ונתניהו למרות שרץ עם הבטחה שלא יעשה כך) ותקופה כזאת בעייתית יכולה להוליד תרחישים פוליטיים הזויים. נכון לעכשיו, כשכל הצדדים משחקים מי ימצמץ ראשון- הסיכוי לכניסה למבוי סתום ואיתם מערכת בחירות נוספת- גבוה.
האם זה טוב לקהילה הגאה? לא טוב לציבור הישראלי בכלל.

לפי דעתי, עצם זה שנכנסנו למצב הפוליטי המסובך הזה- זה מצב הזוי. לכן, יכול להיות שההזיה עוד תימשך. ימים יגידו איך ומתי נצא מהפלונטר הזה.

וללא קשר, חשוב שאנחנו כקהילה נראה את האינטרסים והייצוג שלנו כמשמעותי בשיקולים שלנו למי להצביע. אנחנו קהילה חזקה שהוכיחה שהיא יודעת להפוך עולמות. הגיע הזמן שגם נזיז קצת את העולם הפוליטי. ואיך עושים את זה? משתילים את התרבות והמודעות הפוליטית הגאה בקהילה שלנו. אנחנו ותומכינו הם הרוב. ואנחנו יכולים לנצח.


הכותב הוא מנהל החזית הגאה, התנועה לשינוי תודעה ומנהיגות פוליטית גאה, ומנחה ilgbt המסלול למנהיגות גאה בשיתוף המרכז הגאה

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן