fbpx

בג”צ למדינה: “התיקון לחוק הפונדקאות הוא אפלייתי. למה שגבר יחידני לא יוכל להקים משפחה?”

בדיון האחרון בבג"צ הפונדקאות נזפו שופטי בג"צ בנציגי המדינה על הניסיונות להתחמק מתיקון האפליה שמייצר החוק | "העדר היתכנות פוליטית היא לא תשובה לסוגיית הפגיעה החוקתית"
בגצפונדקאות
צילום: עודד פריד | הפורום למדיניות ציבורית

בית המשפט העליון קיים הבוקר את מה שנראה כדיון האחרון בעתירת הפונדקאות, שהוגשה על ידי איתי ויואב פנקס, עמותת אבות גאים וסוכנות הפונדקאות תמוז, וקוראת לתיקון חוק הפונדקאות באופן שיאפשר לאבות מיועדים גאים יחידים וזוגות את השיוויון להורות והפסקת האפליה בפונדקאות.

במהלך הדיון הממושך שארך כשעתיים, ניסו נציגי המדינה פעם אחר פעם להעלות טענות שונות המסבירות את האפלייה. בין השאר טענו נציגי המדינה כי בחוק הפונדקאות אין פה פגיעה בזכות להורות מכיוון שלא קיימת זכות לפונדקאות לכל האוכלוסיה.

עוד טענה המדינה כי מכיוון שפונדקאיות הן משאב מוגבל, הוחלט לאפשר פונדקאות רק למי שאין אלטרנטיבה אחרת, והסבירה כי לגברים עומדת האופציה להורות משותפת ולכן אין מקום לאפשר להם את האופציה להקים משפחה פה בארץ.

הרכב השופטים התייחס לעמדת המדינה שהועברה בחודש שעבר לבג”צ כי והבהירו באמירה יוצאת דופן כי “העדר היתכנות פוליטית היא לא תשובה לסוגיית הפגיעה החוקתית”.

בית המשפט דרש התייחסות ברורה מהמדינה בשאלה האם החוק פוגע בשוויון או לא, תוך ציון ברור כי הן הממשלה והן הכנסת נמנעים באופן עקבי מלתת מענה על כך. בנוסף הבהירה כבוד השופטת חיות כי “השרטוט של התיקון לחוק הוא אפלייתי. החוק טיפל בנשים ולא בגברים. למה שגבר יחידני לא יוכל להקים משפחה?”

השופטת חיות גערה בנציגי המדינה על העיכובים הרבים והעירה: “בינתיים העולם רץ קדימה”. המשיבים הגיבו “אנחנו הכי מתקדמים בישראל יחסית לעולם”, ועל כך ענתה השופטת: “אם צריך לצאת מחוץ לארץ אנחנו לא הכי מתקדמים. היו צריכים להגיע אלינו אם היינו הכי מתקדמים”.

השופטים הביעו חוסר שביעות רצון מהתנהלותה של המדינה בתיק ומאי העמידה בזמנים. בתום הדיון הודיעה הנשיאה חיות שלא יהיו דיונים נוספים בבג”צ הפונדקאות. למדינה ניתנה ארכה של 30 יום להגיש בכתב התייחסות משלימה ברורה לשאלה הנוגעת לקיום אפלייה בחוק (ללא אפשרות להארכה). לאחר מכן ינתנו לעותרים 30 יום להגיש תשובה, ובסיום העברת החומרים יינתן פסק הדין.

מעמותת אבות גאים נמסר: “יצאנו מהדיון מעודדים ובעיקר לנוכח העובדה כי חלק נרחב מהדיון סב סביב שאלת בית המשפט באשר לסעד הנדרש במקרה, במטרה לתקן את העוולה. אנחנו ממשיכים להיות אופטימיים ולקוות כי את מה שהמדינה לא השכילה לעשות בעקשנות במשך שנית רבות, בית המשפט יעשה”.

עוד בנושא:  לראשונה בת"א - רשימה גאה עצמאית בבחירות למועצת העיר

“גם עכשיו, בדיון האחרון, המדינה מסרבת להגיב עניינית לקביעות של בג”צ בכך שבמציאות הנוכחית ישנם אפלייה וחוסר שוויון לא מידתיים בכל הקושר להורות להט”בית” אמר איתי פנקס, אחד העותרים, אנחנו מאד אופטימיים ומקווים שבחודשים הקרובים יגיע התיק הארוך והמתמשך לסיומו בפסיקה לטובתנו”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

תגובה אחת

  1. Ccyclist הגב

    מדינת ישראל מפגרת ב 5-15 שנים אחרי המצב במדינות במערב בכל הנוגע לזכויות הקהילה. טענת המדינה ש”אנחנו הכי מתקדמים בישראל יחסית לעולם” היא איננה נכונה עובדתית ובושה למדינה שזו רמת נציגיה המשפטיים. כל עו”ד בר דעת יכול לפתוח וויקיפדיה ולגלות שבמעל 25 מדינות מערביות יש נישואין חד מיניים, האימוץ נפתח לזוגות חד מיניים וכן הפונדקאות במדינות בהן היא קיימת. כמו כן ברובן של המדינות האלו יש הגנה חוקית נגד אפליית טרנסג’נדרס, הגנה על הקהילה מהסתה והגדרה של פשעים נגד חברי הקהילה כפשעי שנאה.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן