fbpx

בג”צ דחה על העתירה לרישום הורות להט”ב – “הנחת המוצא – אין קשר ביולוגי”

בג"ץ דחה את עתירת בנות הזוג אורלי ורוית צור-וייסלברג בדבר רישום הורות שוויוני לזוגות להט"ב. בנוסף, דחה את הטענה לאפליה לאחר שהטפסים שונו כך שגם זוגות הטרוסקסואלים לא נשואים ידרשו להוכחת זיקה | "קיים שוני רלוונטי בין זוג הטרוסקסואלי הרשום כנשוי, לבין זוג נשים מאותו מין הרשומות כנשואות"
בגצהורים

בשנת 2016 הגישו בנות הזוג אורלי ורוית צור-וייסלברג יחד עם האגודה למען הלהט”ב ובייצוג של עו”ד חגי קלעי, עתירה לבג”ץ כנגד מרשם האוכלוסין ושר הפנים, במסגרתה ביקשו העותרות מבית המשפט להורות למדינה לאכוף שוויון ברישום הורות בין זוגות הטרוסקסואלים לזוגות גאים.

בעתירה נטען כי מדיניות רישום הילדים פוגעת בשוויון, משום שזוגות הטרוסקסואליים יכולים לרשום את ילדיהם על בסיס הודעה בלבד, ואילו זוגות בני אותו מין יכולים להירשם כהורים רק בדרך של הצגת צו הורות פסיקתי, או צו אימוץ. לטענת העותרות יש לבצע את הרישום של בת הזוג באופן אוטומטי, שכן המצב המשפטי גם פוגע בטובת הילד.

בהחלטה שניתנה אתמול, החליטו שופטי בג”ץ לדחות את העתירה.

בנימוק ההחלטה הסבירו השופטים כי הם מכירים בכך שהורים הטרוסקסואלים נשואים נרשמים ללא צורך בהליך משפטי, גם אם נעזרו בתרומת זרע, אבל קבעו כי אין בכך אפליה מול בנות זוג נשואות מאחר שלהטרוסקסואלים קיימת “חזקת ביולוגיות”.

“קיים שוני רלוונטי בין זוג הטרוסקסואלי הרשום כנשוי, לבין זוג נשים מאותו מין הרשומות כנשואות”, כתב השופט חנן מלצר בפסק הדין, “שכן בקרב הקבוצה הראשונה תקום חזקה (הניתנת לסתירה) בדבר זיקה ביולוגית, וביחס לקבוצה השנייה חזקה זו (הניתנת גם היא לסתירה) איננה חלה. הנחת המוצא היא הפוכה – ולפיה לא קיימת זיקה ביולוגית בין בת הזוג של האם היולדת לבין הילד”.

לגבי בני זוג לא נשואים, לעומת זאת, בית המשפט קבע שעד להגשת העתירה אכן הפלו נשים, מאחר שאפשרו לגברים שאין להם זיקה לילד להירשם כאב ללא צורך בצו הורות.

יחד עם זאת, בית המשפט קבע שמאז העתירה, שונו הטפסים כך שגם זוג הטרוסקסואלי שנעזר בתרומת זרע צריך לעבור תהליך של הוכחת זיקה הורית כמו זוג נשים, ובמובן זה, הושג שוויון לבנות זוג נשים בכך שמצבם של זוגות הטרוסקסואלים הורע גם כן.

“אנחנו לא מופתעות, אבל מאוד כואבות” כתבה אורלי וייסלברג-צור לאחר פרסום ההחלטה, “אני לא רוצה להיות יותר מדי דרמטית, אבל הדחייה הזאת היא עוד דוגמא – אחת מיני רבות מדי – לכך שהורות להט”בית בישראל היא בבירור הורות סוג ב’. עכשיו לכו תגידו לשני הילדים שלנו, שחיים את חייהם הרגילים לגמרי, שההורות של האימהות שלהן שווה פחות מכל הורות אחרת. שבשונה מכל גבר – האימהות שלהם צריכות לכתת עכשיו רגליים לבית המשפט ולהוכיח אלף ואחד דברים כדי לרשום בתעודות הזהות שלהם ושלנו את המובן מאליו. מרתיח? ברור. מעליב? נורא. מתסכל? אין לכן מושג עד כמה. אנחנו נמשיך לספק לילדים שלנו בית אוהב, יציב ומגונן ונמשיך לחנך אותם להאמין בשוויון ובזכותם להיות מי שהם. הלוואי שנגיע ליום שבו מדינת ישראל תוכל להגיד שזה מה שגם היא עושה ביחס לאזרחיה ואזרחיותיה”.

עוד בנושא:  די כבר עם השקרים שלך – סרט יפה על אהבת נעורים סודית

חגי קלעי, ב”כ העותרות מסר: “מדובר בפסק דין מצער. בית המשפט העליון הכיר בכך שעד למועד הגשת העתירה, לא נדרשו הורים הטרוסקסולים לצו הורות, לרבות במקרה של העזרות בתרומת זרע. זאת, לעומת בנות זוג בנות אותו המין שנדרשות לצו הורות בין אם נעזרו בתרומת זרע, ובין אם האם שלא נשאה את ההריון נתנה ביצית לבת זוגתה.

זוהי הפליה. העובדה שבעקבות העתירה המדינה הוסיפה מס שפתיים לטפסי רישום ההורות, שבהם הגבר מצהיר על זיקה ביולוגית לקטין, אינה משנה ואינה מורידה. ספק אם מרבית ההורים שנעזרו בתרומת זרע בכלל מבינים שאסור לגבר להירשם כהורה, והמדינה בודאי אינה אוכפת על הטרוסקסואלים את האיסור הזה בכל צורה ודרך. מצער שבית המשפט הסתפק בהבהרה שכזו, ובחר שלא להידרש לאפליה המהותית, הברורה והגלויה, של אמהות לסביות וביסקסואליות”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן