fbpx

“אני לא שונא להט”בים כבני אדם. מה שמפריע לי הוא נשיאת הדגל”

הפגנת מחאה של חברי הקהילה הגאה בר"ג נגד התבטאויות ראש ישיבת ההסדר בעיר, הובילה לשיח בין יוזמי ההפגנה לבין תלמידי הישיבה | "לא שיניתי את דעתי על תופעת הלהט"ב, אבל הכרתי להט"ב כאדם ולא כתופעה, ואפשר לומר שאפילו הצלחנו לשים את המחלוקות בצד ולפתח ידידות"
ישיבת רמת-גן | צילום: מתוך יוטיוב
ישיבת רמת-גן | צילום: מתוך יוטיוב

העיר רמת גן, הצמודה לבירה הגאה של המזרח התיכון תל אביב, שונה מאד משכנתה הורודה והמנצנצת. למרות מרכזיותה וגודל האוכלוסיה שלה, הכוללת להט”בים רבים, אין בעיר פעילות להט”בית משמעותית.

על רקע זה הוקמה קבוצת הפייסבוק גאווה רמת גן המונה כ- 750 חברות וחברים. הקבוצה, שהוקמה על ידי אביעד פניו, פעיל לזכויות להט”ב בעיר רמת גן, מארגנת פעילויות שונות לחברי הקהילה הגאה בעיר, החל מחוגי בית בהם דנים חברי הקהילה בצרכים והרצונות של תושבי העיר הלהט”בים ועד לערבי שירה בציבור ובינגו.

לפי כחודש נאלצו חברי הקבוצה להתמודד עם הומופביה מתוצרת מקומית לאחר שהרב שפירא, ראש ישיבת ההסדר של הציונות הדתית בעיר, קרא במסגרת מסיבת עיתונאים של האיחוד הלאומי ללהט”בים “חולי הולך ומתפשט”. פניו הרגיש שהוא לא יכול לעבור על התבטאויות אלו בשתיקה, במיוחד כשהן נשמעות מתחת לבית שלו, והחליט שזה הזמן להלחם על אופיה של העיר.

“בתוך אחד שחי את הקהילה ומכיר משפחות להט”ביות בעיר זיהיתי את המגמה המסוכנת”, הוא מסביר, “בקואליציה בר”ג יש כוח דתי משמעותי של 3 נציגים של הבית היהודי ונציג אחד של ש״ס, והדבר מורגש בעיר וברחוב. באוגוסט 2016 הצהיר ראש עיריית ר”ג שיקום מרכז גאה בעיר, מאז, בגלל חילופי קואליציה, העניין ירד מסדר היום”.

פניו פתח ארוע בפייסבוק והכין סטיקר עם הסלוגן “עד כאן, לא ברמת גן” והחל להזמין אנשים להפגנה. בין עשרות הגולשים שהגיבו בעמוד ההפגנה, שכללו בעיקר להט”בים ותומכיהם, הופתע פניו לגלות תגובות של בני הישיבה, שכללו בעיקר נסיונות לרכך את דברי הרב ולבטל את תחושות הלהט”בים על מנת לבטל את ההפגנה.

ההפגנה התקיימה כמתוכנן. כ-30 א.נשים הגיעו מרמת גן וכן מערים נוספות בסביבה בהן קרית אונו ופתח תקווה כדי למחות בשירה נגד דברי הרבנים. “הדפסנו שירונים וניגנו שירים שנבחרו ע”י תושבי ר”ג דרך הרשתות החברתיות בעיר כמו ‘תתארו לכם’, ‘בוא’, ו’גורל אחד'”, מסביר פניו, “המסרים היו חיוביים והמטרה היתה קירוב לבבות. ראינו שאנשים מתוך הישיבה צופים בנו, נופפנו להם לשלום והם נופפו לנו חזרה”.

“אני לא שונא להט”בים כבני אדם”

הסגנון הייחודי של המחאה החיובית יצר באזז שהגיע גם אל תלמידי הישיבה, ואף גרם להם להתחיל בשיח עם המוחים.

“שמעתי על ההפגנה דרך הווצאפ של הישיבה”, סיפר אחד מתלמידי הישיבה, שהסכים להתראיין ל-WDG בעילום שם, “חשבתי שכנראה משעמם למי שמארגן את ההפגנה. דרך אגב הציטוט שהופיע בפרסום של ההפגנה – “הלהט”ב חולי הולך ומתפשט” – לא נאמר בכלל, הרב יהושע אמר שסתימת הפיות לרבנים (גם בנושאי להט”ב) היא חולי הולך ומתפשט. וזו היתה ממש הוצאה מההקשר כדי להוציא את הרב רע. זכותו של הרב להתבטא נגד הלהט”ב, יש חופש ביטוי במדינה, לא? נראה שלפעמים שוכחים שחופש ביטוי זה לשני הכיוונים. גם צחקנו עליהם בגלל שאת הדברים האלה הרב יהושע אומר בישיבה המון פעמים, ורק עכשיו הם גילו את זה כשהוא דיבר על זה בפומבי”.

התכוננתם לקראת ההפגנה נגדכם?
“האמת שבזמן ההפגנה ניקינו את הפנימיה לפסח, ככה שלא היו כ”כ אנשים באיזור הישיבה שלידה נערכה ההפגנה. אני הסתובבתי שם קצת לראות אם קורה משהו מעניין. הרגשתי שהמפגינים פשוט עושים דווקא, באים להפגין מול ישיבה על הדעות המוכרות והידועות, בעקבות התבטאות ספציפית. באמת שלא הבנתי מה הם רוצים, בסוף זאת לא היתה כ”כ הפגנה אלא יותר שירה בציבור, לא היה מעניין אז הלכתי. מסתבר שהמפגינים לא התריסו ולא עשו פרובקציות כמו שחששנו, מעבר לעצם קיום ההפגנה”.

עוד בנושא:  על רקע גל הטרנספוביה: התחדשות בהנהגה של הארגונים הטרנסיים

ניסיתם ליצור קשר עם המפגינים? אולי לדבר איתם?
“נאסר עלינו לדבר עם המפגינים, אבל אח”כ שוחחנו דרך הפייסבוק. כאן אני רוצה להבהיר משהו, אני לא שונא להט”בים כבני אדם. כמו שאתם אוהבים לצטט, באמת כולנו נבראנו בצלם אלוקים. מה שאני לא יכול לסבול זה נשיאת הדגל. לקחת את הסטיה הזו ולשאת אותה בראש חוצות. או כמו שתרגמתם – “גאווה”. להיות גאים בדבר כזה? מה פתאום? רוצים להפוך סדרי בראשית. זוג להט”בי איננו יכול ללדת ילדים (בלי סיוע חיצוני), הנישואין המלאכותיים של בני אותו מין זה פשוט עיוות כוחני של המציאות. הלהט”בים אלה פשוט אנשים שויתרו לעצמם, נכנעו למחלה. כל אחד נולד עם התמודדות שונה, והלהט”בים נולדו עם אחת ההתמודדויות הקשות שקיימות. אז זה אומר שצריך לוותר, להיכנע, ולהתגאות במחלה? ומה השלב הבא? תא משפחתי של שלושה אנשים? נישואין עם חיות? עם חפצים? איפה זה ייגמר? נטיה הפוכה זו מחלה, ומחלה אפשר לרפא. ושוב, אני רוצה להדגיש, אין לי שום דבר נגד הלהט”ב כאדם. מה שמפריע לי הוא נשיאת הדגל, שזה עיוות נוראי שמתפרץ בשנים האחרונות”.

האם ההפגנה שינתה אצלך משהו לגבי הדרך בה אתה חושב על הקהילה הלהט”בית?
“הישיבה עברה לסדר היום וההפגנה נשכחה. אני לא שיניתי את דעתי על תופעת הלהט”ב כהוא זה בעקבות ההפגנה. מה שכן, הכרתי להט”ב כאדם ולא כתופעה, שוחחנו על המון דברים ואפשר לומר שאפילו הצלחנו לשים את המחלוקות בצד ולפתח ידידות”.

הדרך להוריד את החומות היא לייצר את המפגשים האלה

כשחזר פניו הביתה ונכנס לעמוד ההפגנה בפייסבוק על מנת להעלות סרטונים ותמונות לעמוד, הוא נחשף בפעם הראשונה לאימפקט העצום של הארוע.

“התקיים בעמוד שיח עם בני הישיבה שנכנסו להגיב על ערכי המשפחה עפ”י היהדות. הם אמרו שלא טבעי להביא ילדים ללא אשה, ואני אתגרתי אותם חזרה עם הדוגמא של שרה אמנו שהיתה עקרה ועל הגר שהרתה לאברהם, שמראה שגם בתנ”ך אנחנו עדים למקרים של יציאה מהתא המשפחתי הקלאסי. אמירה נוספת שעלתה מבני הישיבה היא שהם יודעים שיש זוג לסביות שחיות ליד הישיבה, הם חיים בשכנות טובה אבל הם עדיין חושבים שזה לא המודל של “המשפחה הנכונה”.

פניו המשיך לשמור על קשר עם ארבעה מבני הישיבה שהפכו להיות חברי פייסבוק שלו. “אנחנו ממשיכים את הקשר ומגיבים אחד לשני על פוסטים. חלקם כבר משרתים בשירות צבאי ושם הם נתקלים בהוויה חילונית ונחשפים לנורמה שלפעמים גם עליהם אינה מקובלת – כמו החפצת נשים. מובן שלשני הצדדים יש עוד מה ללמוד ולשפר. אנחנו צריכים לזכור שגם רב הוא לפעמים פוליטיקאי, שהרבה פעמים משמר את כוחו תוך שימוש בשנאה. הדרך שלנו להוריד את החומות היא לייצר את המפגשים האלה”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

2 תגובות

  1. מוטק'ה הגב

    משחק בהיפוך מילים:
    “אני לא שונא דתיים כבני אדם. כמו שאתם אוהבים לצטט, באמת כולנו נבראנו אנושיים. מה שאני לא יכול לסבול זה נשיאת הדגל. לקחת את האמונה הטיפשית הזו ולשאת אותה בראש חוצות, עם כיפה על הראש. או כמו שתרגמתם – “אמונה”. להיות גאים בדבר כזה? מה פתאום? רוצים להפוך סדרי בראשית.

  2. עובד אלילים שמח וטוב לב הגב

    יהודי יקר, לכל התערבות בטבע אתה מתנגד!? גם לכריתת עורלה של ילד בן שבוע, ללא הרדמה, באמצע אולם אירועים מלא זללנים צמאי דם!? אני מקווה שכן.

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן