fbpx

“אם בית המשפט יבטל צו הורות, זה יגרום זעזוע נוראי בקהילה”

צוי ההורות והאימוץ יוצרים הכרה מלאה של רשויות המדינה במשפחות להט”ביות ומשווים את המעמד, הזכויות והחובות של שני ההורים/ות. אך מה קורה אם בזמן פרידה, ההורה הביולוגי מנסה לנתק את הקשר בין הילד לבין ההורה הלא ביולוגי? עו"ד עירא הדר מסבירה את הסיכון הכרוך בבקשות לביטול צווי הורות ואת עמדת המדינה בנושא
הורות
pixabay | cco

הורות להט”בית היא חלק מהמציאות – יותר ויותר זוגות גאים בוחרים להביא ילדים לעולם ולהקים משפחה, ובצווי הורות או צווי אימוץ מקבלים הכרה מלאה בהורות המשותפת של שני בני/בנות הזוג, לטובתו של הילד ולטובת המשפחה כולה. אך מה קורה להגדרה ההורית כאשר זוג גאה נפרד  וההורה הביולוגי מנסה לבטל את צו ההורות שניתן להורה הלא ביולוגי, ולנתק את הקשר בינו לבין הילד?

לאחרונה הוגשו לבתי המשפט בקשות לבטל צווי הורות במשפחות של שתי אמהות והדבר עלול לגרום נזק קודם כל לילד ולאם הלא ביולוגית שנאלצים להיאבק בבתי המשפט על זכויותיהם, אך גם לפגוע במשפחות גאות נוספות ובמאבק להכרה במשפחות להט”ב כולו.

“ילד אינו מוצר שאפשר לשחק בו בהתאם לנסיבות המשתנות” מסבירה עו”ד עירא הדר, המתמחה בייצוג משפחות להט”ב, “מרגע שבית המשפט העניק צו הורות או צו אימוץ, קביעת ההורות היא סופית ובלתי הפיכה. ניתן לבטל צו הורות או צו אימוץ רק במקרים קשים של התעללות בילדים מצד ההורה הלא ביולוגי/ת או כאשר התגלו נסיבות חדשות וחריגות לפיהן צו ההורות ניתן ללא הצדקה ואינו משרת את טובת הילדים”.

אז למה בעת פרידה מוגשות בקשות כאלה?
“לצערי הרב, בקהילה שלנו יש הורים/ות שמנסים/ות לנצל התייחסות הומופובית ומפלה של בתי המשפט כלפי ההורות הלא ביולוגית, ובמקרה של פרידה מגישים בקשות לביטול צווי הורות בהן מועלות טענות שההליך שבו ניתן צו ההורות לא היה תקין ולכן ראוי לבטלו. לעיתים נטענות גם טענות קשות נגד האמהות הלא ביולוגיות”.

מה ההשלכות של בקשות לביטול צווי הורות מבחינת המשפחה?
“הבקשה מחייבת את האם הלא ביולוגית להגן על הורותה ומעמדה כלפי הילדים שכבר הוכרו כדין כילדיה וזהו מצב נורא. בנוסף, לעיתים עצם הגשת הבקשה מעניקה לאם הביולוגית יתרון בבית המשפט במסגרת סכסוך הפרידה.

למשל, בכתבה ששודרה לאחרונה בערוץ 11 תואר המקרה של א’ שבת זוגה לשעבר הגישה בקשה לביטול צו ההורות של א’ וטענה שבעת עריכת הליך צו ההורות היא לא הבינה על מה חתמה ושההליך לא היה תקין. בית המשפט קבע שעד תום בירור התביעה, בת הזוג לשעבר (האם הביולוגית) תקבל את המשמורת על הקטין ואילו א’ תראה את הילד שעות ספורות בשבוע בלבד. עכשיו אנחנו נאבקות בבית המשפט לביטול הקביעה האיומה והמפלה הזו, אבל בינתיים לקשר בין א’ והילד נגרם נזק חמור”.

עוד בנושא:  המחזמר שיקגו מגיע למרכז ענב ואתם יכולים לזכות בכרטיס זוגי

מה ההשלכות של בקשות לביטול צווי הורות מבחינת הקהילה?
“בקשות כאלה גורמות נזק עצום גם לקהילה כולה ולמאבקים המתמשכים שלנו למען ההכרה במשפחות הלהט”ב. אם בית המשפט יבטל צו הורות, זה יגרום זעזוע נוראי בקהילה ועלול להעמיד בסכנה את השקט והשלווה של אלפי משפחות שמחזיקות בצווי הורות וגם לחבל קשות בהישגים האדירים שהשגנו עד כה”.

מה עמדת המדינה לגבי בקשות ביטול צווי הורות?
“בנושא הזה המדינה מגלה סוף סוף עמדה ראויה, ומתנגדת בתוקף לביטול צווי הורות. עמדת המדינה היא שניתן לבטל צו הורות רק במקרה בו התגלו נסיבות חדשות וחריגות לפיהן צו ההורות ניתן ללא הצדקה ואף זאת בכפוף לשמירה על טובת הילד”.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את האפשרות לבטל צו הורות?
“מומלץ לערוך את ההליך לקבלת צו ההורות באופן תקין ומוקפד שימנע כל אפשרות לטעון לאחר מכן שהוא נעשה שלא כדין או שאחת מהאמהות לא הבינה את פשרו. מומלץ גם לעגן היטב את כל החובות והזכויות ההוריות של שתי האמהות בהסכם ולאשרו בבית המשפט”.

רוצה לקרוא עוד?

תגובות

השארת תגובה

אתר WDG לא יפרסם תגובות המפרות את תנאי השימוש של האתר, לרבות תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון מבזה או פוגעני.

אתר אחד לכל ההומואים הלסביות הביסקסואלים הטרנס* הקווירים הביסקסואליות הא-מיניים הפאנסקסואליות הפוליאמורים הלהט"ב

Copyright 2024 © All rights Reserved

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן